Velodyne DD Serie VS- SVS - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 63
    Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har fått lekt meg litt med SPL1000R de siste dagene. Må si denne forbauser stort. DSP`en fungerer fint, eneste jeg savner er at den tok seg av fase i tillegg:twisted: Det som imponerer mest er evnen til å integreres i et stereo-oppsett. Spiller så kontrollert og presist at jeg til tider lurer på om den er på!? Må "mute" den for å finne ut at ja det var den gitt.

Sikler veldig på SPL1200R. Har opsjon på en til ca 8500.- men kan ikke la være og spørre meg selv om jeg ikke heller skulle hatt tube. Har ikke mange kvm til å leke på pr. i dag. Er det vanskelig å integrere en PC`sub like godt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får mer og mer lyst på Velodyne...

VET veldig godt at dette er 2 forskjellige prisklasser, men hos meg er dette en vurderingssak!
    Viss Veldyne sine subber er en god del bedre, er jeg villig til å betale mer for disse :-)
    De er også mye mer plasseringsvennlige, sånn at 2stk i front mellom rack og fronthøytalere vil fungere bra.

Skal jeg gå for SVS PC-Ultra, kan denne kun plaseres bak. Og da på "rad 2" 20 cm høyere enn resten av rommet. Jeg er redd dette muligens kan få uheldige konsekvenser?

Men siden jeg har lyst på Velodyne er nok SPL serien mer "gunstig" siden jeg har lyst på 2stk :-)

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Objektive tester av en rekke suber på avsforum:

Official Craigsub rankings thread - AVS Forum

Kort fortalt er DD18 bedre enn f.eks PB12 plus/2 og lavere med god margin. PB13 Ultra slår igjen DD18 klart.

MEn det er også suber som slår PB13 Ultra uten å koste veldig mye mer, men disse er stoooore og finnes ikke her til lands.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Velodyne DD 12

Sitat Opprinnelig postet av rune.hana
    Får mer og mer lyst på Velodyne...

VET veldig godt at dette er 2 forskjellige prisklasser, men hos meg er dette en vurderingssak!
    Viss Veldyne sine subber er en god del bedre, er jeg villig til å betale mer for disse :-)
    De er også mye mer plasseringsvennlige, sånn at 2stk i front mellom rack og fronthøytalere vil fungere bra.

Skal jeg gå for SVS PC-Ultra, kan denne kun plaseres bak. Og da på "rad 2" 20 cm høyere enn resten av rommet. Jeg er redd dette muligens kan få uheldige konsekvenser?

Men siden jeg har lyst på Velodyne er nok SPL serien mer "gunstig" siden jeg har lyst på 2stk :-)
    Vurderer å selge min 3 år gml DD 12 for 15,000 Bare å si ifra.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Objektive tester av en rekke suber på avsforum:

Official Craigsub rankings thread - AVS Forum

Kort fortalt er DD18 bedre enn f.eks PB12 plus/2 og lavere med god margin. PB13 Ultra slår igjen DD18 klart.

MEn det er også suber som slår PB13 Ultra uten å koste veldig mye mer, men disse er stoooore og finnes ikke her til lands.
    Eller du kan se på tester i blader der DD-18 stort sett gjør rent bord.

"Slår" er et sterkt ord når en ikke utdyper hva en snakker om. Som i subwoofertester utført på parkeringsplasser er maksimal SPL.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det utdypes ganske bra i tråden hva det snakkes om mener nå jeg, den er jo kjempelang. Testmetodikken beskrives også bra. Bare finn den delen der hver enkelt sub ble testet (laaaangt uti tråden) og du vil finne svar på det meste. Jeg linket kun til oppsummeringen tidlig i tråden. Mer detaljert info står der produktet ble testet lengre ut i tråden. Og det er tatt høyde for forvrengning, samt opplevde ytelser både på film og musikk. SPL målet er bare en av tingene. De måler ikke film og musikk scoren basert på lytting på parkeringsplassen for å si det slik. Faktisk er det flere erfarne folk som tar seg av poenggivningen i en blindtest slik at det skal være en viss konsensus om et produkts ytelser.

Craigsub tråden sier selvfølgelig ikke alt, men de har faktisk tatt seg tid til å grundig teste alle sub'ene mot hverandre under samme forutsetninger, så jeg synes dette er en av de bedre plassene å se på en sub's ytelser på nett.
    Forøvrig har jeg aldri sett en test der DD18 gjør det bedre enn noen av de som er ranket over denne i Craigsub tråden. Min egen erfaring fra de sub'er jeg har hørt tilsier også at de treffer ganske bra.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testmetodikken beskrives også bra. Bare finn den delen der hver enkelt sub ble testet (laaaangt uti tråden) og du vil finne svar på det meste. Jeg linket kun til oppsummeringen tidlig i tråden. Mer detaljert info står der produktet ble testet lengre ut i tråden. Og det er tatt høyde for forvrengning, samt opplevde ytelser både på film og musikk.
    Opplevde ytelser er neppe objektive slik du skriver i innledningen til linken din. Når det gjelder subwoofere er det i aller høyeste grad subjektivt, og ikke alle ser ut til å lytte med øra heller. En er nødt til å ha et kritisk syn på ting om en skal klare å unngå å bli drevet med av nye hyper hver 6.måned.

SPL målet er bare en av tingene.
    Men det er den tingen og den tingen alene som omtrent alltid blir brukt som en oppsummering på hvem subwoofer som er "best", spesielt da på forum slik som dette. Folk syntes det er morro med bass, og det er forståelig. Problemene starter når enkelte begynner å forveksle mest bass med best på alt. Du konkluderte selv med at det fantes subwoofere som var bedre enn PB13 Ultra, men da var de så mye større.

De måler ikke film og musikk scoren basert på lytting på parkeringsplassen for å si det slik. Faktisk er det flere erfarne folk som tar seg av poenggivningen i en blindtest slik at det skal være en viss konsensus om et produkts ytelser.
    En skal ta det meste man leser på nettet med en klype salt. Bruk det heller som en guide for hva en ønsker å få en demo på.

Jeg sier ikke med det at ikke resultatene en får på en parkeringsplass er interesante, men man kan bare ikke sette en høyttaler (enten det er en subwoofer eller en fulltone) på en parkeringsplass og fortelle hvem som er subjektivt best for lytteren i en norsk stue. En annen ting er at en trykkammer-konstruksjon vil sjelden vinne mot en bassrefleksløsning på en parkeringsplass, allikevel er det en rekke entusiaster som i high-end anlegg sverger til trykkammer-løsninger pga konstruksjonens fordeler. Alternativet for de er heller flere kasser (eks. beskrevet i blant annet High-Fidelity).

Craigsub tråden sier selvfølgelig ikke alt, men de har faktisk tatt seg tid til å grundig teste alle sub'ene mot hverandre under samme forutsetninger, så jeg synes dette er en av de bedre plassene å se på en sub's ytelser på nett.Forøvrig har jeg aldri sett en test der DD18 gjør det bedre enn noen av de som er ranket over denne i Craigsub tråden. Min egen erfaring fra de sub'er jeg har hørt tilsier også at de treffer ganske bra.
    Det er en forumtråd, og det er håpløst å ta alt som skrives så bokstavelig. Jeg har aldri heller sett en eneste SVS sub som har slått Velodyne i et respektert fagmagasin som også fokuserer på musikk og integrasjonen mot et 2-kanals system av god kvalitet. Man får tolke det som man vil, men poenget mitt er at en ikke skal lese seg blind på ulike forum der ofte hypen driver debatten.

Derfor reagerte jeg på ditt innlegg der du begynner med ord som "objektivt", og fortsatte med hvem produkter som er "best".

Newcomer 3e1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare legge til en ting som jeg synes er veldig greit på velodyne:
    Muligheten for og justere suben med enkle trykk på fjernkontrollen som følger med.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om du leser det samme som meg:

"All listening us done under blind conditions. The panel of listeners include several very experienced audiophiles, some of whom also design and build high end pro audio speakers. The subwoofers were each placed in the identical room position, and eq'ed to have a fairly flat (3 dB window) response curve from 18 Hz and up, when the subwoofer was able to go that "low".

Measuring procedures: All measurements are taken at 2 meters/GP from the front baffle of a subwoofer. In the case of a ported sub, the microphone is placed so it is 2 meters from the center of the driver(s) and port. The posted measured results are max "clean" 20 Hz output and the average from 20 to 63 Hz. If it seemed like the amp was the limiting factor in output, "AL" is added to the 20 Hz SPL."

Her står det at hver enkelt sub blir likt kalibrert så langt det lar seg gjøre, og satt på identisk plass i rommet. De foretar ingen lytting på parkeringsplassen slik du sier... Lyttingen foregår i et rom med eksakt like forutsetninger og alle subene blir kalibrert individuelt.
    I tillegg er det flere vurderinger fra ulike personer som tas med i beregningen.
    Dette er en vitenskapelig og god måte å gjøre det på, en metode som er langt bedre enn synsingen om ulike suber fra enkeltpersoner sett i de fleste forum.

Dette var ikke en pro-svs sak, dette var bare til hjelp for sammenligningens skyld ihht trådstarters tema. Dersom man ser på subene som ligger over SVS så er de MYYYE større. Vi snakker 2x18" og kjøleskap størrelse. Dette er fakta og ikke en strategisk vinkling fra min side.

Craigsub folka viser rimelig grad av objektivitet ut fra det jeg kan se. Hvis man ser på hvilke sub'er de synes har vært "best" siden testen startet så er det mange forskjellige.
    Det har vært alt fra DD18, JL audio, PB13 til de to mer ukjente subene som ligger øverst nå.

Til trådstarter:
    Om DD18 står følgende korte oppsummering (det finnes mye mer detaljer i tråden)

7. Velodyne DD-18.

Listening results: The big Velodyne was our original standard bearer here. It is a beast above 25 Hz, and is the ultimate in "plug and play", in regards to its auto eq. The DD-18 is still worthy of consideration, but it is eclipsed by many newer offerings.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om du leser det samme som meg:

[I]"All listening us done under blind conditions. The panel of listeners include several very experienced audiophiles, some of whom also design and build high end pro audio speakers. The subwoofers were each placed in the identical room position, and eq'ed to have a fairly flat (3 dB window) response curve from 18 Hz and up, when the subwoofer was able to go that "low".

Her står det at hver enkelt sub blir likt kalibrert så langt det lar seg gjøre, og satt på identisk plass i rommet. De foretar ingen lytting på parkeringsplassen slik du sier... Lyttingen foregår i et rom med eksakt like forutsetninger og alle subene blir kalibrert individuelt. I tillegg er det flere vurderinger fra ulike personer som tas med i beregningen. Dette er en vitenskapelig og god måte å gjøre det på, en metode som er langt bedre enn synsingen om ulike suber fra enkeltpersoner sett i de fleste forum.
    Vitenskapelig? Hehe... du vet ingenting om de faktiske testforhold, ei heller om lytterne der. Hva slags testmusikk ble brukt, og ble det testet på flere ulike oppsett? Var det en kontrollert ABX blindtest, eller var det en "blindtest"? Og hvorfor sette alle subwoofere på samme plass? Det sier seg vel selv at ulike konstruksjoner kan yte forskjellig ved forandringer på plassering. Hvor mye tid (om noe) ble det brukt på integrasjon med resten av anlegget for hver enkelt sub? Og hvor mye vekt legger de på ting som brukervennlighet og funksjoner?

Dette var ikke en pro-svs sak, dette var bare til hjelp for sammenligningens skyld ihht trådstarters tema. Dersom man ser på subene som ligger over SVS så er de MYYYE større. Vi snakker 2x18" og kjøleskap størrelse. Dette er fakta og ikke en strategisk vinkling fra min side.
    Jeg er klar over det. Jeg syntes bare ikke man skal lese seg blind på slike lister. La ørene bestemme, og gjør et valg basert på behov og bruksområde...

Craigsub folka viser rimelig grad av objektivitet ut fra det jeg kan se. Hvis man ser på hvilke sub'er de synes har vært "best" siden testen startet så er det mange forskjellige. Det har vært alt fra DD18, JL audio, PB13 til de to mer ukjente subene som ligger øverst nå.
    Du sier selv at de som er på topp er to ukjente subwoofere som er mye større. Hva sier det deg om hvilke kriterier som skal til for å toppe denne listen?

Førstetråden til Craigsub (oppsummeringen), handler først og fremst om hvor høyt/dypt de ulike subwoofere spiller. Som measured results står det kun maks avarage SPL.

En annen ting er at en slik liste kan ikke brukes utelukkende som et forslag for hva folk skal kjøpe. I så fall kan du risikere å ende opp med et "kjøleskap" m/2x18" på en 18kvm hybel, rett og slett fordi det er "best" (satt på spissen). Det hjelper heller ikke at en sub er sinnsykt bra, om man pga plass-begrensninger kun har mulighet til å plassere den på det ene stedet i rommet der den spiller dårlig.

The DD-18 is still worthy of consideration, but it is eclipsed by many newer offerings.
    En sannhet med modifikasjoner, i allefall om en verdsetter ting som fjernkontroll og innebygget DSP/EQ. De fleste andre produsenter holder fortsatt på med analoge potmetere og klasse A/B forsterkere.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge alle sub'ene fikk like forhold er saken klinkende klar for min del. Jeg velger å ha troen på at gjengen som testet sub'ene ikke er ute etter å villede folk, og at de dermed tilstreber nøyaktighet i testene.

Dersom man tror at craigsub folka er ute etter å villede og lure folk så er det greit. Men om man leser tråden så får man et klart inntrykk av hvilke parametre de legger vekt på.

Dersom man kjøper en 2x18" og putter det inn i et knøttlite rom på en ugunstig plass fortjener man det man får. Det at denne testen fokuserer på reell ytelse uavhengig av størrelse og pris er flott. Da er det bare å ta det høyest plasserte alternativet som passer best størrelse/utseende- og prismessig.

Kjempeenkelt og det vil gi deg en av de aller beste subene for pengene dine.

Forøvrig skal man ha rimelige sære behov for å ville betale 2.5x så mye for en dårligere sub kun for å få fjernkontroll (hva skal man med fjernkontrollen forresten??) eller for å slippe å stille inn sub'en første gangen med analoge potmeretere. Dette er noe jeg kun gjør ved initiell kalibrering og så aldri mer med mindre oppsettet/plassering endrer seg. Uansett så tar det kun noen minutter ekstra. For prisforskjellen kan man uansett kjøpe seg rimelig heftig kalibreringsutstyr som langt overgår DD18s, og likevel sitte igjen med massevis av gryn.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge alle sub'ene fikk like forhold er saken klinkende klar for min del. Jeg velger å ha troen på at gjengen som testet sub'ene ikke er ute etter å villede folk, og at de dermed tilstreber nøyaktighet i testene.
    Er vel ingen som har sagt at de er ute etter å villede folk. Jeg bare prøver å oppfordre folk til å bruke egne ører, og ikke slavisk lese lister basert i større eller mindre grad på maks SPL.

Dersom man tror at craigsub folka er ute etter å villede og lure folk så er det greit. Men om man leser tråden så får man et klart inntrykk av hvilke parametre de legger vekt på.
    Tråden til disse "folka" er på godt over 100 sider.... Det står jo ganske klart på førstesiden hva som er konklusjonen deres for hver og enkelt sub.

Det at denne testen fokuserer på reell ytelse uavhengig av størrelse og pris er flott. Da er det bare å ta det høyest plasserte alternativet som passer best størrelse/utseende- og prismessig.
    Skjønner at vi tenker litt forskjellig ja.

Kjempeenkelt og det vil gi deg en av de aller beste subene for pengene dine.
    I allefall den som spiller høyest. Det er jeg enig i.

Forøvrig skal man ha rimelige sære behov for å ville betale 2.5x så mye for en dårligere sub kun for å få fjernkontroll (hva skal man med fjernkontrollen forresten??)
    Akkurat den setningen forteller meg at du kjenner veldig lite til DD-18. Fjernkontroll er forøvrig genialt. Jeg har vurderer sterkt å få en demo av JL Audio F113, men nettopp ting som fjernkontrollen er et stort minus for meg ved et evn kjøp. Skjønner ikke hvordan folk som er engasjert i subwoofere ikke klarer å se fordelen med et håndhold justeringsverktøy m/presets, og all informasjon tilgjengelig på TV-skjermen med et tastetrykk. Helt genialt spør du meg, og ikke minst enkelt for folk flest. Hadde SVS hatt slike muligheter, hadde nok det vært et annet syn på slike ting her på forumet.

eller for å slippe å stille inn sub'en første gangen med analoge potmeretere. Dette er noe jeg kun gjør ved initiell kalibrering og så aldri mer med mindre oppsettet/plassering endrer seg.
    Du aner ikke hva du går glipp av. Det er fantastisk å kunne justere lyden (ikke bare mengden) etter kilden. Et par potmetere kan ikke erstatte en DSP.

For prisforskjellen kan man uansett kjøpe seg rimelig heftig kalibreringsutstyr som langt overgår DD18s, og likevel sitte igjen med massevis av gryn.
    Du kan bygge subwoofer selv også, og sitte igjen med enda mer "gryn". Spørsmålet er hvor heftig kalibreringsutstyr man egentlig trenger. De fleste klarer seg med Behringer, en merke som de fleste bare ler av innenfor PA-verden. Ikke alle vil ha enda flere komponenter i anlegget sitt heller..... Ei kommer de med fjernkontroll.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at du faktisk tolker tråden som at max-spl er den viktigste avgjørende faktoren sier meg at du har dannet deg en pre-definert oppfatning om disse testene. Uansett er max-spl og frekvensgang den beste indikator om en subs generelle kvalitet, og siden dette er noe som kan måles så er dette flott.
    Hvor du får max-spl som den generelle faktor for poenggivningen per sub fra aner jeg ikke. Det er lyttesesjonene som er grunnlaget for poengene både for scoren ved film og musikkavspilling. Max-spl er kun et målemessig grunnlag som er vedlagt poengsummen. Det er da også interessant at de subene som har mest å gi også tenderer til å låte best, noe som er logisk mtp at headroom og flytting av luft alltid er en god ting.

Uansett så ser jeg fremdeles ikke behovet for min egen del å justere bassen hverken med fjernkontroll eller noe annet. Når bassen først er stilt inn korrekt så vil jo bassen gjengi noenlunde det som var tiltenkt ved innspilling i alle tilfeller.
    Men jeg ser jo at enkelte vil justere bassen avhengig av sang, og da vil jo en fjernkontroll være fint så her blir det mest smak og behag.

Var forøvrig behringer + REW + målemic jeg tenkte på
    Dette er en mye mer nøyaktig og fleksibel løsning enn den innebygget i noen sub jeg vet om i hvertfall.
    Men ser jo at dette kan bli mye knapper og innstillinger for noen, og da er de kanskje villig til å betale mye for litt ekstra brukervennlighet selv om resultatet kanskje blir litt dårligere.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det at du faktisk tolker tråden som at max-spl er den viktigste avgjørende faktoren sier meg at du har dannet deg en pre-definert oppfatning om disse testene. Uansett er max-spl og frekvensgang den beste indikator om en subs generelle kvalitet, og siden dette er noe som kan måles så er dette flott.
    For å sette ting litt i perspektiv, så er det ikke noe kunststykke å lage en sub som spiller grisehøyt, dypt, og med en noenlunde flat frekvensrespons uten at det hele hadde spilt spesielt pent. Det er det som er problemet med tester på slike forum, mange ser utelukkende på maks SPL og frekvensresponsen når de skal velge sub. På forum mer rettet mot musikk, ser ikke slike ting ut til å være spesielt prioritert. Årsaken kan man selvfølgelig spekulere i, men folk flest der ser ikke ut til å være så opptatt i om subwooferen spiller i 110 eller 120db.

Hvor du får max-spl som den generelle faktor for poenggivningen per sub fra aner jeg ikke.
    Nei, det er nok flere faktorer tatt med i bildet. Jeg skjønner bare ikke hvordan "Craigsub folka" er så mye mer troverdig enn alle andre. Jeg skjønner at du stoler blindt på han/de, og anbefaler folk å kjøpe produkter uhørt basert på deres betrakninger, men jeg skjønner ikke hvordan du kan dra inn ord som objektivitet og vitenskap.

Uansett så ser jeg fremdeles ikke behovet for min egen del å justere bassen hverken med fjernkontroll eller noe annet. Når bassen først er stilt inn korrekt så vil jo bassen gjengi noenlunde det som var tiltenkt ved innspilling i alle tilfeller.
    Tiltenkt innspilling er ikke alltid det som passer til ens eget humør, tid på døgnet og ikke minst ens egne preferanser. Noen filmer tar helt av i bassområdet, mens andre er helt fraværende. Setter man på en konsert, så vil en kanskje ha litt ekstra punch oppover i frekvens osv. Anbefaler deg å prøve en gang om du har muligheten.... :-D

Men jeg ser jo at enkelte vil justere bassen avhengig av sang, og da vil jo en fjernkontroll være fint så her blir det mest smak og behag.
    Både sang, konserter og film.

Var forøvrig behringer + REW + målemic jeg tenkte på
    Dette er en mye mer nøyaktig og fleksibel løsning enn den innebygget i noen sub jeg vet om i hvertfall.
    Den er mer nøyaktig, ingen tvil om det. Men er det de lange peakene/dippene (høy q-verdi), en ønsker å ta. Og da må en se litt på behovet for så høy oppløsning. Det er lett å gå tom for headroom når en jakter på en paddeflat frekvensrespons, spesielt med en sub som ikke er beregnet på det i utgangspunktet.

Men ser jo at dette kan bli mye knapper og innstillinger for noen, og da er de kanskje villig til å betale mye for litt ekstra brukervennlighet selv om resultatet kanskje blir litt dårligere.
    En lukket konstruksjon vil uansett koste mer enn en portet. Med mer avansert elektronikk blir selvfølgelig prisen enda høyere, noe som gjennspeiler prisen på produker som DD-18 med servo, dsp etc. Ingen produkter er perfekte. Spørsmålet er helt klart hva en prioriterer, og hvor mye penger en er villig til å bruke. På forum mer rettet mot musikk ser heller ikke portede subwoofere ut til å være like populære...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    ...Når det gjelder subwoofere er det i aller høyeste grad subjektivt, og ikke alle ser ut til å lytte med øra heller...
    Nei, og det er kanskje det aller beste? Når det gjelder virkelig dypbass er det nemlig kroppen man lytter med - ikke øra. Alt under 15Hz er vanskelig (nær umulig) å høre. Derimot er kroppen (og til dels lytterommet) svært mottagelig for disse frekvensene.

Det kreves dog mye power (og til dels total membranflate) for å oppnå merkbar effekt i dette området. Derfor må man prioritere hvor effekten skal benyttes og/eller hva suben tåler/makter å lage av utsvingninger. Eller man kan handle inn flere suber. Det siste vil i stor grad sikre deg en utrolig kontroll på uttryksformen i det virkelige subområdet, altså nedenfor 16Hz.

De fleste bøhøver naturlig nok ikke prioritere dette - det vil kanskje koste for mye, og det er jo i området 19Hz-26Hz man lettest kan oppnå imponerende rystelser... ;-)

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Nei, og det er kanskje det aller beste? Når det gjelder virkelig dypbass er det nemlig kroppen man lytter med - ikke øra. Alt under 15Hz er vanskelig (nær umulig) å høre. Derimot er kroppen (og til dels lytterommet) svært mottagelig for disse frekvensene.
    Det var vel ikke akkurat det jeg hintet til....

Akkurat dette med at kroppen er svært mottakelig på dype frekvenser er jeg enig i. Så en dokumentar på National Geographic (eller var det Discovery?), der de snakket om menneskers påvirkning på lyd i det frekvensområdet (godt under 20hz). Det har visst noe med hvordan kroppen vår er bygget for å takle tilværelsen for flere tusen år siden, da vi stadig måtte være på vakt for større dyr. Slike subsoniske (uhørbare) frekvenser trigger noe i kroppen vår som gjør oss "på vakt"/nervøse. Dyr som løver/tigre bruker dette instinktivt for å effektivt lamslå byttet før de angriper, da ved fremprovosere dype frekvenser ved å brøle. Undersøkelser har vist at testpersoner som ble (uvitende) utsatt for slike frekvenser i et rom, ble nervøse og svært urolige uten å vite hvorfor. I en gammel fabrikk var det flere som hevdet at det var spøkelser tilstede, da de stadig følte at de ble sett på, hørte mye lyder og konstant følte seg nervøse. Undersøkelser viste derimot at det var en stor vertikal luftsjakt som induserte konstante subsoniske frekvenser som spredde seg omtrent over hele bygget.

Nå har ikke min ene subwoofer mye å hente under 16hz, men allikevel er det morro. Om lydteknikeren har vært flink, er det lett å merke i enkelte filmer at noe skal skje, før det skjer. Ikke noe hørbart, man bare merker det på kroppen.

Veldig OT, men en liten digresjon.

Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det kreves dog mye power (og til dels total membranflate) for å oppnå merkbar effekt i dette området. Derfor må man prioritere hvor effekten skal benyttes og/eller hva suben tåler/makter å lage av utsvingninger. Eller man kan handle inn flere suber. Det siste vil i stor grad sikre deg en utrolig kontroll på uttryksformen i det virkelige subområdet, altså nedenfor 16Hz.

De fleste bøhøver naturlig nok ikke prioritere dette - det vil kanskje koste for mye, og det er jo i området 19Hz-26Hz man lettest kan oppnå imponerende rystelser... ;-)
    Helt enig. Er det bass under 16hz en er på jakt etter, krever det enormt av en subwoofer for å klare å skyve slike mengder med luft. De fleste klarer ikke engang å yte spesielt under 25hz, så det er ikke mange subwoofere på markedet som takler den oppgaven. Jeg har inntrykket av at de fleste ser ut å være godt fornøyd om avrulling begynner på 17-19hz, men det er jo en prioritering en må ta basert på prioriteringer, økonomi og ikke minst gulvplass.

Løsningen din er vel det en kan kalle ekstrem, og du har sikkert plenty av bass også under 16hz. En "luftig" opplevelse vil jeg tro...

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Det var vel ikke akkurat det jeg hintet til....
    Nei, jeg vet - men det passet så inderlig vel å ta opp dette i denne sammenhengen.

Ja, jeg har nå plenty med bass under 16Hz, med det merkes først og fremt på et ekstremt og kontant skyv i møbler og vegger/gulv. Dette selv om subene pr. nå ikke er tunet lavere enn 15Hz. Membranene beveger seg ikke mye, så det er nok å gå på - uansett hvordan jeg måtte ønske å tune det hele.

Og du har nok rett i at dype rystelser gjør oss nervøse... sjelden har jeg vært så oppriktig opphisset som etter at de to siste tubene kom på plass. Det er mulig at det i det lange løp ikke er sunt for verken meg eller huset, men du verden så skremmende moro det er...
    Og jeg mener skremmende!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    til film vil svs funke best, men velodine dd vil funke best til musikk

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, vet nå ikke om jeg vil si meg enig der. Kjenner folk som liker DD best til både film å musikk, og andre som foretrekker SVS igjen. Tror det kommer mer an på øret som lyttter enn noe annet. I mine ører funker en skikkelig kalibrert SVS best (spesielt nå etter de nye Ultra'ene har kommet), men det betyr ikke at jeg prøver å tvinge mine valg å meninger over på andre.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    er det ikke bedre å ha en pb12plus/2 til film i stede for bb10? i tilleg er den MINSTE dd'en dåbbelt så dyr så svs pb 12/2

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •