Bi-amp vs Singleamp

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amp vs Singleamp

Hei

Jeg har et par Infinity RS 2.5 som nå drives av en Conrad-Johnson PV4 Rørforforsterker og to Embla Audio monoblokker. Høytallerene har mulighet for Bi-amping, men dette har jeg ikke fått prøvd. Noen med erfaringer fra dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruk be'ampingen. da får signalene dobbel så mange ledere å fårdele seg på slik at detaljene kåmmer bedre frem+++

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er det nok noen som blander bi-amping og bi-wiring...

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv prøvd både bi-amping og bi-wireing.

Merket større forskjell med førstnevnte. Når jeg da kjørte 2 forsterker kanaler på 1 høytaller så ble bassen litt strammere, og det ble litt mer kontroll på høytalleren. Enorm forskjell var det ikke. Men litt.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et Roksan Caspian biamping-sett. Dette settet er i den britiske fagpressen gjentatte ganger blitt fremholdt som et av de beste eksempler på vellykket biamping. Det er lydmessige gevinster ved biampingen (blant annet større klarhet, kontroll og dynamikk), og den gir også litt mer krefter til rådighet. Likevel mener jeg også at disse fordelene ikke skal overdrives, og at det kan være vel så mye å hente i for eksempel en kraftigere strømforsyning.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer på om trådstarter har muligheter for biamping når han har to monoblokker. Man trenger jo to ekstra effektforsterkere for å biampe, så da er det vel behov for to monoblokker til?

Har ikke prøvd biamping selv, men jeg ser for meg at det er lite å hente om monoblokkene har kraftreserver så det holder. Om man f.eks. har en 7.1 surroundreceiver og kjører 5.1 vil jeg tro at det er litt å hente på å bruke de to ledige kanalene, forutsatt at receiveren har strømforskyning som leverer tilstrekkelig kraft. Kommer til å prøve dette på min Denon 2807 ved passende anledning.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ha fire effektforsterkere for å biampe, ja. Jeg er veldig fornøyd med spillestilen til mine Roksaner, men ved et eventuelt bytte vil jeg sannsynligvis gå for singelamping med større effekt og stor strømkapasitet. Årsaken til det er likevel primært at det vil gi anledning til å utforske tungdrevne høyttalere (Caspian er ikke spesielt kresen, men liker seg helt klart best med forholdsvis følsomme og ikke for lavimpedante laster). Prisen for passiv biamping (et ekstra stereosett med effektforsterkere pluss kabler) er etter mitt skjønn høy i forhold til kvalitetsforbedringen. Men derom strides jo de lærde, som om nesten alt annet. Noe annet blir det dersom en tar skrittet helt ut og deler aktivt (elektronisk) mellom for- og effektforsterkere, men det er jo en atskillig mer radikal løsning enn den passive.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar.
    Jeg er klar over at jeg må ha to monoblokker eller en stereo effektforsterker til, og derfor lurte jeg på om det ville være en så stor forskjell at det vil være verdt prisen.
    Til Info: Med høytallerne er det en aktiv Crossover/eq, den fungerer altså som crossover med bi-amping og som eq med singleamp. Denne sitter selvfølgelig mellom forforsterkeren og effektblokkene.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis det betyr at høyttalerne er helt klare for aktiv biamping, så ville jeg prøvd det. Da slipper du jo hele tilpasningen ved overgang fra passiv til aktiv, og aktiv drift gir jo bare fordeler! Or so they say.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja leste biwire:P missfårsto

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

"biamping" + aktiv deling=best :)

for at BIamping skal ha større lydfordeles så MÅ man kjøre aktiv delefilter da i praksis betyr at man eliminerer de "elendige" passive delefiltrene som er i serie med høyttalerne -som spoler og kondensatorer- først da kan man høre "større" lydforskjell .

Ved å øke strømskapasitet/effekt på en single amp vil fremdeles alle pasiive kompoenter i delefiltre være i serie med høyttalerne og som bedkjent disse passive komponentene (spoler, kondenstorer) er ikke frekvens linjære -derfor ska teoretisk (og som regel stemmer i praksis i dette tilfelle) aktiv deling + dedikerte forsterkere låte bedre. I bass delen vil også en dedikert forsterker ha bedre kontrol over menbranen da spolen som er i serie med elementen har altid en motstand som endres med frekvensen (impedans) og det er gjerne i bassen/lave frekvenser det første som man hører forkjell i.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •