Forskjell på Patos Basic 410 vs 410 mk2? - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 110
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Keltern
    Skal feilene være hørbare uten å måtte ha et sammenligningsgrunnlag?

Jeg kan ikke si at jeg hører noe utpregede feil i diskant, da den er mer oppløst og lysere i toppen enn det jeg er vant til fra før... Men føler kanskje at det mangler noe i mellomtoneområdet?

Andre som har hørt 410 mkII, med eller eventuelt uten de tidligere nevnte feil?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BanjoArrne
    Diskantene er ikke så dyre og etter det Roar selv har forklart er disse av bedre kvalitet enn de som står i originalt.

Spesiellt for Basic 410 MKII

De som erstatter den gamle diskanten er H1189 Fra SEAS.Dette gjelder kun 410 MKII etter det jeg vet.selges hos eltek og koster 398,- stk.Og dette skal rette opp det meste av avviket på denne modellen.

Dere finner den her under SEAS:Eltek Nettbutikk

Det er også Basic 410 som er den som har minst avvik fra MKII til MKIII av den serien.

Håper dette hjelper
    Finner disse høyttalerene også her: Teleboden Webshop AS : Høyttaler-element SEAS H1189 diskant tweeter [SH118906] - NOK.399,00

Newcomer Ztaal3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så om Seas H1189 passer til alle X10 så hvorfor ikke prøve Seas H1212

Newcomer Sparchy sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal bytte ut elementene i 410 mk II. Det står ikke + eller - på diskanten som står i orginalt. En grønn og blå ledning. HVa er pluss og minus her? eller spiller det liten rolle. Det er ihvertfall markert + og minus på SEAS elemtene jeg kjøpte. Noen som kan fortelle?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sparchy
    skal bytte ut elementene i 410 mk II. Det står ikke + eller - på diskanten som står i orginalt. En grønn og blå ledning. HVa er pluss og minus her? eller spiller det liten rolle. Det er ihvertfall markert + og minus på SEAS elemtene jeg kjøpte. Noen som kan fortelle?
    Jeg har byttet elementer,og antok at den bredeste kabelskoen var pluss! Og det virker som riktig! Spiller fint her hvertfall
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Jeg har byttet elementer,og antok at den bredeste kabelskoen var pluss! Og det virker som riktig! Spiller fint her hvertfall

Vil de ikke spille uansett hvordan man kobler de?
    Hva skjer om det er feil? Er det noen måte å få bekreftet hva som er pluss/minus her? Skru opp baksiden for å se?

La merke til at ledningene til elementene er meget tynne ifht til kablene fra forsterkeren til høytaleren. Er dette et svakt ledd i kjeden for lydsignalet?

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel tynne kabler betyr ikke automatiskt at dem er dårlige, det har noe med innholdet å si også...
    men det er jo bare å åpne terminalen bake å se på delefilteret hvor pluss går inn å hvordan farge pluss har ut...

det som skjer om du setter dem feil er at du får motsatt fase på diskanten i forhold til resten, å du vil nok få et noe ''problematisk'' lydbilde...

btw du har kjøpt dem som var anbefalt av patos?
    hvor handlet du å var det pris per par...?

lykke til

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ztaal3
    vel tynne kabler betyr ikke automatiskt at dem er dårlige, det har noe med innholdet å si også...
    men det er jo bare å åpne terminalen bake å se på delefilteret hvor pluss går inn å hvordan farge pluss har ut...

det som skjer om du setter dem feil er at du får motsatt fase på diskanten i forhold til resten, å du vil nok få et noe ''problematisk'' lydbilde...

btw du har kjøpt dem som var anbefalt av patos?
    hvor handlet du å var det pris per par...?

lykke til
    hei
    da har jeg nok koblet riktig, Lydbildet er ok, men vesentlig høyere diskant enn tidligere. Synes kanskje den er litt skarp. Men det kan vel gå seg til etter noen timer med musikk. Kjøpte Seas H1189, som anbefalt både her på forumet, og på siden til Patos. Kostet 865.- pr par inkl frakt fra Eltek.

fant en diskusjonstråd på club-patos forumet som omhandlet dette. Bekreftet der at bred sko = pluss, som ble sagt tidligere her. :-D
    Club Patos - med fokus på lyd: Forum / Patos Generelt / Kjøpe nye diskanter til Basic 410 mkII

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som nevnt tidligere kan du nok få noe bedre lyd ved å oppdatere delefilteret også..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk tak Basic 410 MK2 fra Netthandelen for 1150 for en stund siden. Startet med å bytte diskant (Seas H1189-06 27TDFC). La også inn noe bitumen og byttet dempemateriale i de to øverste seksjonene. Høytaleren spiller meget godt i forhold til min målestokk men jeg merket at jeg ble sliten i ørene / hodet ved lytting over tid med høyt volum og fikk derfor lyst til å eksperimentere litt med delefilter. Ut fra en antagelse om at basselementet kan ha tilnærmet like egenskaper som Seas H1215-08 CA18RNX satte jeg inn et filter som det som brukes i Waveguide TMM (den enkle utgaven med en kondensator og to spoler). Foreløpig er jeg meget godt fornøyd med resultatet. Diskanten er dempet en tanke (fasevent) og jeg kan lytte over tid med høyt volum uten at det kjennes i øregangene. Jeg har ikke tilgang til måleutstyr ut over ørene som forteller meg at dette funker (antagelig er det mest avanserte som finnes).

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kaifas
    Fikk tak Basic 410 MK2 fra Netthandelen for 1150 for en stund siden. Startet med å bytte diskant (Seas H1189-06 27TDFC). La også inn noe bitumen og byttet dempemateriale i de to øverste seksjonene. Høytaleren spiller meget godt i forhold til min målestokk men jeg merket at jeg ble sliten i ørene / hodet ved lytting over tid med høyt volum og fikk derfor lyst til å eksperimentere litt med delefilter. Ut fra en antagelse om at basselementet kan ha tilnærmet like egenskaper som Seas H1215-08 CA18RNX satte jeg inn et filter som det som brukes i Waveguide TMM (den enkle utgaven med en kondensator og to spoler). Foreløpig er jeg meget godt fornøyd med resultatet. Diskanten er dempet en tanke (fasevent) og jeg kan lytte over tid med høyt volum uten at det kjennes i øregangene. Jeg har ikke tilgang til måleutstyr ut over ørene som forteller meg at dette funker (antagelig er det mest avanserte som finnes).
    Hei, Erfarer det samme som deg ang høy diskant, så det kunne vært interessant å prøve dette. kan du være behjepelig med å spesifisere type delerfilter du har satt inn og hvor du har kjøpt det?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilteret jeg har benyttet er ikke laget/tiltenkt Basic 410 mk2 men jeg tok sjansen på å prøve det og det lyder forbausende god. Siden jeg ikke har data på basselementet i Basic 410 vil det antagelig beskrives som idioti å gjøre det jeg har gjort. Har ikke fått verifisert resultatet med måling og har heller ikke mulighet for å måle det.

Delefilteret er bygget for Zaph Audio Waveguide TMM (27TDFC + Waveguide og 2x CA18RNX) og jeg har benyttet den enkleste utgaven. Link:
    Zaph|Audio

likerHIFI har dokumentert et prosjekt basert på Zaphs her på forumet. Link:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...c-ca18rnx.html

Alternativt kan du prøve å dempe diskanten uten at jeg kan hjelpe deg med noen løsning på det. Mulig du kan finne det ut av pdf-dokumentet du finner på denne siden (eller kontakt folka på Eltek for råd og tips):
    ELTEK AS

Håper det er litt hjelp i overnevnte. Lykke til.

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm, da var motstander, kondiser, diskanter, ullmatter, nye ledninger, asfaltmatter og nye spikes holdere på vei til mine 310MK2 snart 3

Hvordan er erfaringene rundt om blitt etter deres oppgraderinger??

så er der noen som har fått disse oppgraderings setta til moen, eller var det bare en spoof? ble lova ett par mnd, å det er ca ett år siden...

synd å beklagelig at det ble slik tull da jeg elsker både seas å patos å morel... men blir vel om ikke annet noen flotte brukt salg etterhvert

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Søkte litt og fann denne tråden og har ett par spørsmål og trenger litt hjelp til å forstå dette:

Er det Patos Basic 410 mkII som blir solgt i butikker nå eller er det blitt til mkIII?

Om det er mkIII som er siste oppgradering/versjon så lurer eg litt på når disse ble laget og om det er mkIII en får når en kjøper de nye i butikk i dag?

Eller er det mkII som blir solgt og att en må oppgradere til mkIII selv eller sende de inn for å få de oppgradert til mkIII (om det er noe som heter mkIII da selvfølgelig, men mener å ha lest att noen har nevnt 410 mkIII en eller annen plass)?

Går ut fra att en kann føle seg trygg på att Basic 410 mkII eller eventuelt mkIII ikke er noe feil på nå i allefall og att det som var feil på de første utgavene av 410 mkII er rettet opp nå? Mulig eg tar litt feil her og att de første utgavene som var feil på var 410 og att de fikk betegnelsen mkII når feilene ble rettet på? :???:

Rekner i allefall med att de som blir solgt i HiFi butikker er 100% feilfrie?

Blir litt forvirret av hva som er hva av 410, 410 mkII og eventuelt 410 mkIII og hva som er betegnelsen på de som selges på HiFi butikker i dag som er uten feil på. Er det Basic 410 mkII eller Basic 410 mkIII?

Har jo hørt att dette skall være gode høgtalere til prisen så håper jo att det er trygt å kjøpe disse i butikk og att disse som var feil på ikke eksisterer mer

Ble litt mange spørsmål, men håper noen vet litt om dette

Edit: Har prøvd å formulere meg litt bedre

Takker for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Er det noen som kann fortelle litt om hvordan lyden i disse er?

Vurderer å få lyttet til disse, men fint om noen kann fortelle litt om lydsignaturen o.s.v

Har en Yamaha 1900 og håper det er en god match.

Blir veldig takknemlig for svar

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Hei

Er det noen som kann fortelle litt om hvordan lyden i disse er?

Vurderer å få lyttet til disse, men fint om noen kann fortelle litt om lydsignaturen o.s.v

Har en Yamaha 1900 og håper det er en god match.

Blir veldig takknemlig for svar

Så som jeg har oppfattet det så er 410 første utgaven produsert i Norge, 410 Mk2 er produsert i Kina og har en diskant som ikke er veldig behagelig. 410 Mk3 er benemningen på en Mk2 med ny diskant som er vesentlig mer behagelig enn den som sitter i Mk2.

Sjekk:
    Club Patos - med fokus på lyd: Startside

for mer info.

Jeg har selv Basic 310mk2 med nye diskanter (kan kjøpes fra Roar Moen, www.patos.no) og er meget førnøyd med disse men jeg har aldrig hørt dem på Yamaha elektronikk.

Håper dette var til noen hjelp.

Mvh
    Peter

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peter123
    Så som jeg har oppfattet det så er 410 første utgaven produsert i Norge, 410 Mk2 er produsert i Kina og har en diskant som ikke er veldig behagelig. 410 Mk3 er benemningen på en Mk2 med ny diskant som er vesentlig mer behagelig enn den som sitter i Mk2.

Sjekk:
    Club Patos - med fokus på lyd: Startside

for mer info.

Jeg har selv Basic 310mk2 med nye diskanter (kan kjøpes fra Roar Moen, www.patos.no) og er meget førnøyd med disse men jeg har aldrig hørt dem på Yamaha elektronikk.

Håper dette var til noen hjelp.

Mvh
    Peter
    Takk for svar

Har i dag kjøpt Basic 410 og det står mkIII på esken, men det står mkII på baksiden av høyttaleren

Da er eg litt usikker på hvilken diskant som står i disse:-?

Er det en måte for meg å finne ut om det er diskanten til mkII eller diskanten til mkIII som står i disse høyttalerne ved å skru de ut og lese hva som står på de?

Husker du i tilfelle hva som står på de diskantene som du byttet til og som skall stå i mkIII?

Og om du ikke husker hva som står på diskanten hadde det vært veldig snilt av deg om du kunne sjekket hva som står på diskantene til mkII eller mkIII på dine slik att det hadde gått ann å sammenligne

Er vel ikke andre muligheter til å finne dette ut på enn å skru ut den ene diskanten og se om det er diskant fra mkII eller mkIII:-?

Men da må eg jo vite hvilken diskant som hører til mkII eller mkIII og da hadde det som sagt vært VELDIG hyggelig med litt hjelp på hva som står på diskanten til mkII eller helst mkIII

Kjedelig om det er diskantene til mkII som står i også siden det stod i linken i innlegget ditt att diskanten i mkII var noe galt med på mange måter

Vet ikke om det er det som står på esken eller på baksiden av høyttalerne som er til å stole på og får meg ikke til å slå meg helt til ro med dette før eg får sjekket det ut selv ved å skru ut diskanten, men da trenger eg nokk å vite hva eg skall se etter for å sammenligne.

Takker for svar og hadde blitt VELDIG VELDIG glad for litt hjelp med dette

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Den eneste og beste måten til å finne ut om det er mkII diskanten eller mkIII diskanten som står i disse høyttalerne er vel som nevnt over att eg må skru ut diskanten og sammenligne det som står på innsiden med noen av dere som har mkIII eller har oppgradert til den originale diskanten i mkIII?

Så da håper eg på att det er noen som vet noe info om nummer, modellnummer eller betegnelse på det som står på diskanten i mkII eller helst mkIII kann bidra med å hjelpe meg med å finne ut av hvilke diskanter som står i disse høyttalerne

Håper du har liggende de gamle diskantene du byttet ut peter123, men det aller beste er om du vet hva som står på de som du bestilte fra Moen selvfølgelig Men VELDIG fint om noen andre også kann bidra med noe hjelp

Er VELDIG usikker på hvilke diskanter som står i disse høyttalerne som sagt:???:

Edit: Har tatt bort en del av innlegget og prøvd å skrive på en enkel og grei måte

Blir veldig takknemlig for svar og hjelp

Active peter123 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De nye diskantene står det ikke noe på i det hele tatt

Har gravet frem de gamle og på de står det Patos TW2500.

Dersom du har kjøpt den hoe en forhandler vil jeg anta at de har byttet diskant der og derfor merket om esken med mk3.

Jeg oppfattet det ikke som at det var noe direkte "feil" på den gaamle diskanten med den blev fryktelig masete å høre på i lengden.

Ellers er disse absolutt prisverde høyttalere.

Lykke til

Mvh
    Peter

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peter123
    De nye diskantene står det ikke noe på i det hele tatt

Har gravet frem de gamle og på de står det Patos TW2500.

Dersom du har kjøpt den hoe en forhandler vil jeg anta at de har byttet diskant der og derfor merket om esken med mk3.

Jeg oppfattet det ikke som at det var noe direkte "feil" på den gaamle diskanten med den blev fryktelig masete å høre på i lengden.

Ellers er disse absolutt prisverde høyttalere.

Lykke til

Mvh
    Peter

Takker for oppklarende svar

Det står Patos TW2500 på mine også så da må de vel byttes da:-x

De er kjøpt på en HiFi butikk så synes det er litt rart att de blir levert med denne (TW2500) diskanten viss det er denne diskanten som blir beskrevet i linken i ditt tidligere innlegg og i allefall når det står mkIII på esken, men det er mulig det stemmer att det er "feil" på disse diskantene med tanke på avvik i følsomhet og frekvensgang så da må de vel bare byttes:-(

Det står jo mkIII på esken så det blir selvfølgelig ikke noe problem å få nye diskanter viss det ikke er TW2500 diskantene som skall stå i mkIII Går ut fra att dette bare er en liten glipp da

Førsteinntrykket av lyden i høyttalerne er veldig bra den og det virker som de trives med 1900'n, men har ikke fått hørt så mye på de enda

Merker ikke så mye til att det er noe "galt" med diskantene heller, men har som sagt ikke fått hørt så mye på de enda

Diskanten må uansett byttes viss det viser seg att TW2500 ikke er den diskanten som skall være på mkIII. Så frem til det skjer får eg spille inn bass/mellomtone elementene i det minste

Edit: skriveleif

Side 5 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •