Forskjell på Patos Basic 410 vs 410 mk2? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 110
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    gtbikes, Hadde du ulyder i dine høytalere før du oppgraderte delefilteret og hvilke lytteinntrykk sitter du igjen med etterpå? Hva ble bedre med lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bassen ble mer konsis og ikke så ullen som den er standard og diskanten ble langt mer ..... mer luft er vel den beste beskrivelsen.

jeg hadde ingen ulyder før jeg oppgraderte..

og prisen var 400,- for begge.. ikke 800 som jeg skrev.. trodde det var pr stk ett øyeblikk..

Sitat Opprinnelig postet av Tøffeltryne
    gtbikes, Hadde du ulyder i dine høytalere før du oppgraderte delefilteret og hvilke lytteinntrykk sitter du igjen med etterpå? Hva ble bedre med lyden?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info gtbikes, høres ut som en rimelig og fornuftig oppgradering det der

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Oslo
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare sett overskriften til tråden, tenkte kanskje denne linken er til hjelp: audiophile.no
    Hegel H80 - Dynaudio Excite X14 - Nordost Blue Heaven - QED XTC

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    der hadde jeg fått byttet den kondensatoren og motstanden på mine 310mk2 høytalere og må si jeg merker ganske grei forskjell
    ble en del klarere i mellomtone/diskant.

de nye komponentene var 3-5 ganger større enn de som var originalt
    eneste var at jeg greide å bestille 10w 1.5ohms motstander i stedet for 5w, men det har ikke noe å si så lenge de tåler minst 5w

Newcomer Ztaal3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe høres bra ut :P da har man et prosjekt for etter helga

takk for feed back

Newcomer SjefR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gtbikes
    fikk Eltek til å hjelpe meg med mine 410MK2.. fikk en velspillende høyttaler etter at de "røsket" ut delefiltret og satte sammen ett nytt til meg mde kvalitets komponenter. kostet ca 800 for paret så loddet jeg selv. ufattelig mye bedre enn hva som sitter i kassen fra fabrikken...
    Det er sikkert alt for mye å be om, men det skader vel ikke å spørre.

Du kunne ikke laget en oppskrift på det nye delefilteret de satte sammen for deg?

Det høres jo ut som en fantastisk god investering, og et artig prosjekt, å lage et slikt filter

I mine 410MK2 skal jeg bytte ut diskanten med SEAS-elementet som Roar (Patos) har anbefalt/godkjent, men de nærmer seg sikkert ikke MK3 før delefilteret også blir erstattet.

Newcomer apekongen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    64
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

?

er patos basic 510 mk2 noe bra kjøp? eller er det 410 som er beste kjøp??

kan noen forklare meg hva som er galt med ht`ene fra Netthandelen?? er det noe galt i å kjøpe dem der?

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av apekongen
    er patos basic 510 mk2 noe bra kjøp? eller er det 410 som er beste kjøp??

kan noen forklare meg hva som er galt med ht`ene fra Netthandelen?? er det noe galt i å kjøpe dem der?

mk2 versjonene har en diskant med mørkere klang i diskantene, som Moen valgte å bytte ut så sent, så da ble de bare sendt til norge.
    høyttalerene er helt like mk3, men mk3 har en bedre(?) diskant og en oppdraring i delefilteret. I tilleg så har de serienr.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at Roar & co vil selge oppgraderingskit til Mk2 modellene over nyåret. Nye diskantelementer og deler til delefilter. Flott tiltak! :-D Les mere her

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Genialt!

Dette er flott! Men trenger man egentlig nye diskanter? Det er jo delefilteret som er for dårlig tuna, sjølve diskantene kan vel ikkje vere so mykje gale med? Tenker på at det vil bli litt dyrt å måtte bytte ut diskanter og...

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thoslags
    Dette er flott! Men trenger man egentlig nye diskanter? Det er jo delefilteret som er for dårlig tuna, sjølve diskantene kan vel ikkje vere so mykje gale med? Tenker på at det vil bli litt dyrt å måtte bytte ut diskanter og...
    Diskantene er ikke så dyre og etter det Roar selv har forklart er disse av bedre kvalitet enn de som står i originalt.

Spesiellt for Basic 410 MKII

De som erstatter den gamle diskanten er H1189 Fra SEAS.Dette gjelder kun 410 MKII etter det jeg vet.selges hos eltek og koster 398,- stk.Og dette skal rette opp det meste av avviket på denne modellen.

Dere finner den her under SEAS:Eltek Nettbutikk

Det er også Basic 410 som er den som har minst avvik fra MKII til MKIII av den serien.

Håper dette hjelper

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har skiftet til de seas diskantene på mine 310mk2. filteret hadde eg moddet fra før. Synest lyden ble bedre med de nye diskantene. Litt mer crisp diskant synest eg. skiftet først bare på den ene slik at eg kunne sammeligne og hørte tydelig forskjell. Da var jo ikke den nye innspilt da men.
    skrev ikke moen en plass at på 410`ene var det kun diskanten som måtte byttes, men på 310`ene måtte modding i filter gjøres og? eg tolket ihverfall det som at det var samme diskanten som kunne brukes på 310mk2 også.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tror diskantelementet er det samme i hele basic mk2 serien.

Intermediate BanjoArrne sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oldetek
    Eg har skiftet til de seas diskantene på mine 310mk2. filteret hadde eg moddet fra før. Synest lyden ble bedre med de nye diskantene. Litt mer crisp diskant synest eg. skiftet først bare på den ene slik at eg kunne sammeligne og hørte tydelig forskjell. Da var jo ikke den nye innspilt da men.
    skrev ikke moen en plass at på 410`ene var det kun diskanten som måtte byttes, men på 310`ene måtte modding i filter gjøres og? eg tolket ihverfall det som at det var samme diskanten som kunne brukes på 310mk2 også.
    Ser ut som det stemmer det dere sier.Dette skrev Roar:

"H-1189 fra SEAS er et godt alternativ som langt på vei retter opp forskjellen i lyd mellom MkII og MkIII versjonen av 410. Når det gjelder de andre modellene i Basic serien er avviket større mellom MkII og MkIII.
    Her bør det gjøres filterendringer i tillegg."

Så da er det nok slik at kun Diskanten oppgraderes på 410 og resten(310 og 510) trenger modding i delefilteret i tillegg.Beklager,misforstod det litt:roll:

Flott at det lar seg gjøre i allefall.Og håper dere blir fornøyde til slutt

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må visst spørre litt, da jeg syntes det var vanskelig å finne noe oppsummerende info:

410 trenger altså ikke delefilter mod/bytte, kun diskant? Eller burde det vært gjort noe med filteret også, selv om det ikke er like nødvendig som på 310 og 510?

Noen som vet om senterkanalen (basic 210c mk2) og basic 110 mk2 trenger oppgradering også?

Vil jo tru at dersom man bytter diskanten i et par 410, så burde man kanskje bytte også i senterkanal og bakhøytalere? I et 210/410/110-oppsett altså? For å beholde lik klang?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg tror du oppsummerer riktig. Det er nok best å bytte diskanten i de mindre høyttalerene også, for å få lik klang, og det er helt sikkert samme feil på de diskantene også.

Når det gjelder filteret i de mindre, stiller jeg meg selv det samme spørsmålet.
    Jeg har lest mye om denne serien, og jeg finner ikke noe informasjon om delefilteret til 210c og 110.

Jeg ser for meg at en også bør gjøre noen små forandringer i delefilteret til 410. Roar (mannen bak patos) skriver at å bytte ut diskanten i disse høyttalerene vil gjøre opp for det meste av forskjellen mellom mk2 og mk3. Det meste, altså ikke hele forskjellen.

At ingen stilte disse spørsmålene, mens Roar fortsatt svarte på spørsmål fra brukerene av club-patos.no, er ganske irriterende.

Vi får nok svar når repair-kittene kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SjefR
    Vi får nok svar når repair-kittene kommer.
    Blir disse en realitet? Er ikke Patos gått konkurs?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mhm, de kommer sannsynligvis.

For noen uker siden ble i alle fall den informasjonen lagt ut på
    www.patos.no og
    www.club-patos.com (ikke .no som jeg skrev tidligere)

Lenge etter at patos "gikk konkurs".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0