Hvor blir bassen av ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor blir bassen av ?

Heisann alle sammen!

For ca 3 måneder siden så oppgraderte jeg fra stereo til surround.

Sitter nå med Kef iQ9, Kef iQ6C, Kef iQ3 og Kef PSW-2500 på en Arcam AVR-350.

Men jeg er egentlig ikke helt fornøyd. Har iQ9'ene Bi-Amped på AVR'en men det virker som om bassen forsvinner. Hørte iQ9 hos en kompis i helga, på en NAD forsterker. Hans iQ9 alene hadde omtrent like bra bass som jeg har MED sub. JEg legger skylda på rommet, og har enda ikke fått sjansen til å låne med meg NAD forsterkeren hjem for å teste.

Jeg tror mulig det er rommet mitt som er begrensningen her.

Det føles akkurat som om bassen forsvinner. Har subwooferen på 0° i fase, 80hz deling via AVR-350, alle høytallere er satt til small.

Tror det forplanter seg en del , for jeg har rom "bak" lerrettet, og der hører man bassen ganske høyt.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre?

Tar imot den hjelp jeg kan få

mvh
    Stian

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av utrolig
    Tror det forplanter seg en del , for jeg har rom "bak" lerrettet, og der hører man bassen ganske høyt.
    Jeg lurer litt på hva du mener med dette rommet bak lerretet.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er bassen?
    *Gjemmer den bak hendene*

Deeeeer var bassen!!

Sorry guys... Kunne ikke dy meg

Edit: fra spøk til skarpladd revolver:
    Har du prøvd å flytta subben da?
    Fra feks. venstre til høyre side?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg lurer litt på hva du mener med dette rommet bak lerretet.
    Soverommet er egentlig bak fronthøytallerne, og når jeg er på det rommet så kan bassen kjennes bedre i veggen på det rommet, enn det kan i sofaen i stua.

Jeg ekke så flink til å forklare, får bare spørre om det er noe :P

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo tenkes at HT og sub ikke er i fase og derfor utfaser hverandre. Når du sier at du hører mye bass i naborommet kan det være lurt å ta en fasesjekk. Få en kompis, dame, eller tante til å sakte vri på faseknotten mens du sitter i sweetspot å lytter, spill gjerne en basstung låt og hør etter om ikke bassen blir kraftigere underveis på fasevrideren

Alternativt kan det også hjelpe enda mer på å sette sub i ett hjørne, helst ved to yttervegger. Lek med plasseringen og juster fase deretter.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ratata
    Kan jo tenkes at HT og sub ikke er i fase og derfor utfaser hverandre. Når du sier at du hører mye bass i naborommet kan det være lurt å ta en fasesjekk. Få en kompis, dame, eller tante til å sakte vri på faseknotten mens du sitter i sweetspot å lytter, spill gjerne en basstung låt og hør etter om ikke bassen blir kraftigere underveis på fasevrideren

Alternativt kan det også hjelpe enda mer på å sette sub i ett hjørne, helst ved to yttervegger. Lek med plasseringen og juster fase deretter.

Blir ikke det mye det samme som å stille inn avstanden på subben i surroundforsterken? For jeg har testa det, men bassen høres best ut når avstanden står i 0m.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jo for morros skyld sette suben i helt i venstre hjørene foran eller venstre hjørne bak og høre om det blir litt bedre

Intermediate magnuswb sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror svaret her er rommet og plassering. Rommet fordi du har det "rommet" bak lerret og plassering fordi du må trikse litt rundt med plassering av sub og litt flytting av høytalere. Det er egentlig bare å prøve seg litt fram... Og når du har gjort det, og alt er like ille så legger du det ut her.... ;-)

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett proj på soverom og lerrett på motstående vegg.

Da får frontene hjelp av veggen til bass-spredning og tilsvarende får du mindre refleksjoner av lyd (forutsetter at det er noe slags forheng el.lign. inn til soverommet som da blir bak sofaen).

Ellers Arcam'en - har du stilt inn avstand til høyttalere riktig - regner med at det er noe sånt i en eller annen meny...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd å flytte subben, men virker ikke som det hjelper så mye.
    Avstanden er stilt inn via forsterker, men virker som om bassen er bedre når alle avstander står i 0m. Det er vegg mellom soverommet og stua for alle de som ikke skjønte det :P Kan lage en mer detaljert tegning om det er så vanskelig å forstå :P

Newcomer buckweed sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flytte sub'en bak til sofaen da?
    Flytt den forsiden av sofaen, venstre venstre side.
    Hadde samme prob jeg og, men det var ikke sorround da.

Btw. Er høytalerene vinklet eller peker de bare rett fram mot sofaen?

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endre plassering av sub:

Test plassering av front høyttallere, feks lengere ut fra veggen, vinkling, bredde uten sub.

Sett på lang phonoledning og sett sub i høyre hjørne foran, der det er lengst unna sofaen og prøv. Så får du en til å justere på fasen.

Jeg satte på skjøteledning til strøm og signal og plasserte suben overalt i rommet før jeg ble fornøyd. Nå står den i motsatt hjørne, likt som jeg anbefalte deg å gjøre. Så ble fasen stilt.
    Rommene er ganske identiske, bare at jeg har anlegget på høyre side.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett subben i sofaen der du sitter og sett på en cd med mye og repeterende bass, gå deretter rundt i rommet og hør hvor det høres ut som du har den beste bassen. Der det er best bass er det beste stedet å plassere subben, lydmessig i hvert fall
    Ganske enkelt, og det virker!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her er jo høytalere nok til å riste stua di skikkelig. Foreslår at du låner med deg nad'en til kompisen din å bruker denne til å drive frontene dine. Du kobler da fra pre-out (front) på arcamen din til main in på nad'en. Eventuelt lån deg en annen kraftig effektforsterker, eller integrert med main in. Det tipper jeg sparker liv i bassen. Da hadde jeg også testet å dele på lavere enn 80Hz, eventeult kjøre uten sub og sette frontene til lagre, siden du har store fronter som går helt ned til 38Hz.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde fronter der gik til 17 hz i kjelderen, men hørte først skikkelig dybbass når jeg gik opp på 2. etage ! Dyb bass krever litt plass, og vandrer....

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Hadde fronter der gik til 17 hz i kjelderen, men hørte først skikkelig dybbass når jeg gik opp på 2. etage ! Dyb bass krever litt plass, og vandrer....
    Så hvis man har en fks 20kvm stue hvor det er litt trangt om plassen, ville det vært bedre å gått for en xtz 12", istedenfor svs pc-plus 20-39 til film ? Vil svs`en rett og slett bli nedgradert til nivået til en xtz pågrunn av at den ikke blir plassert i et "stort rom"

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RockyIII
    Så hvis man har en fks 20kvm stue hvor det er litt trangt om plassen, ville det vært bedre å gått for en xtz 12", istedenfor svs pc-plus 20-39 til film ? Vil svs`en rett og slett bli nedgradert til nivået til en xtz pågrunn av at den ikke blir plassert i et "stort rom"
    Nei, det avhenger av en del ting, som f.eks. hvordan bassen kan holdes i rommet, plasering osv. Utopisk er det dog ikke. En 20 hz tone krever litt rom altså.
    Det der går igjen og igjen når f.eks. høyttalere anbefales er "gå for Dynaudio 220 den er myyyye bedre enn 140". Det er jo slett ikke sikkert i ditt rom !!! Egentlig kan du drite i anbefalinger om du ikke har hørt produktet i din egen stue......
    Større høyttalere krever større rom, i noen manualer er dette beskrevet, i andre ikke. Normalt anbefales høyttalere i rom fra f.eks. 15-25 kvm, 20-35 kvm osv., men er der noen der bryr seg ? Nei...., store høyttalere klint opp mot bakveggen er som regel "reglen".
    Som surround høyttalere hadde jeg fra samme fabrikat den mindre modellen, disse gik til 20 hz, men spilte som lyn og torden i rommet. ( ca. 25 kvm) De store var veldig tamme, selvom de hadde nøyagtig de samme enheter, bare større kabinett......

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av white rabbit
    Det her er jo høytalere nok til å riste stua di skikkelig. Foreslår at du låner med deg nad'en til kompisen din å bruker denne til å drive frontene dine. Du kobler da fra pre-out (front) på arcamen din til main in på nad'en. Eventuelt lån deg en annen kraftig effektforsterker, eller integrert med main in. Det tipper jeg sparker liv i bassen. Da hadde jeg også testet å dele på lavere enn 80Hz, eventeult kjøre uten sub og sette frontene til lagre, siden du har store fronter som går helt ned til 38Hz.
    Har mulighet for å låne med meg en Arcam A90, vil dette hjelpe tror du? =o

Jeg synes uansett det er rart at frontene ikke skal kunne spille bra nok med den forsterkeren jeg har, burde da være bra med strømressurser til å drive frontene, iallefall når jeg har Bi-Ampa de? Eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av utrolig
    Har mulighet for å låne med meg en Arcam A90, vil dette hjelpe tror du? =o

Jeg synes uansett det er rart at frontene ikke skal kunne spille bra nok med den forsterkeren jeg har, burde da være bra med strømressurser til å drive frontene, iallefall når jeg har Bi-Ampa de? Eller?
    Tja, biamping med receiver er bedre enn å ikke biampe med receiver. Men det er som regel et par hakk opp med en stereoforsterker med "like" spesifikasjoner uansett. Så normalt ville jeg tro at arcam a90 spiller en del bedre på frontene dine enn avr350 selv om de er bi ampet. Det er jo kjent at på musikk er en stereoforsterker (eller avr med effekt forsterker på frontene) mye bedre enn en receiver. Jeg ville prøvd!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av white rabbit
    Tja, biamping med receiver er bedre enn å ikke biampe med receiver. Men det er som regel et par hakk opp med en stereoforsterker med "like" spesifikasjoner uansett. Så normalt ville jeg tro at arcam a90 spiller en del bedre på frontene dine enn avr350 selv om de er bi ampet. Det er jo kjent at på musikk er en stereoforsterker (eller avr med effekt forsterker på frontene) mye bedre enn en receiver. Jeg ville prøvd!
    Haha jeg skjønner ingenting nå.

Jeg satte meg ned i stua. Satte frontene mine til large. Satte høytallerne HELT INN TIL VEGGEN. De står 15 cm fra bakveggen nå. Så målte jeg opp med målband og passa på at alt stemte i forsterkeren.

Satte på Astrix - Beyond the senses.

ALDRI HADDE JEG TRODD IQ9 KUNNE SPILLE SÅNN SOM DET HER!
    Jeg var borte til subben 3 ganger for å sjekke, men den gjorde jo ikke en døyt.
    Tordnende bass, til og med dypbass JO!
    Kan ha noe med å gjøre at bassrefleksportene sitter i front :P

Forresten, noen som veit hvordan jeg får subben til å bli med på moroa når frontene står som large?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •