To par høyttalere med forskjellige ohm...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To par høyttalere med forskjellige ohm...

Hei

Jeg sitter i den situasjonen hvor jeg har et par ståhøyttalere med 4ohm og max 100w(senter og bakhøyttalere har også 4 ohm), men også et par vanlige høyttalere på 6ohm og max 60w.
    Forsterkeren er en Yamaha RX-V657 7.1 95w og jeg kan velge mellom 4 og 8 ohm. Jeg har lyst til å koble de høyttalerne til hver sin front utgang (Første på A og andre på B) Vil dette fungere bra? Hvordan skal jeg stille dette inn(om mulig) for at ignenting blir skadet pga ohm? Vil 60w høyttalerne sprenge om jeg bruker dem på en 95w forsterker?

Håper noen kan svare

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge du bare spiller med et par høyttalere om gangen går det sikkert bra. Hvis du spiller med begge parene samtidig og koblet i parallell, er det mulighet for at du ødelegger forsterkeren din fordi impedansen blir for lav (parallellkobling betyr enten at du har to høyttalere koblet til hvert par høyttalerutganger, eller at du har et høyttalerpar koblet til A-utgangene og et annet til B-utgangene, og så velger å kjøre A og B samtidig).
    Du kan selvsagt seriekoble de to høyttalerparene uten fare, men dette er ofte ikke gunstig for lydkvaliteten, og gir lavere virkningsgrad (ved seriekobling kobler du flere høyttalere "etter hverandre" mellom pluss- og minuspolen på høyttalerutgangen. Total nominell impedans blir da summen av høyttalerenes impedans, f.eks. 4 + 6 = 10 Ohm).

Watt-angivelsen på høyttalerne sier bare noe om hvor stor uforvrengt effekt de skal kunne tåle. En stor forsterker brukt med måte er bedre for høyttalerne enn en for liten forsterker presset til sitt ytterste. Det som ødelegger høyttalere er oftere forvrengning enn for mye effekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da dropper jeg den ideen. Kan de to brukes som presence istedet?
    Tusen takk for en flott forklaring:-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt hva du mener med "presence", og lurer også på hvorfor du egentlig vil bruke 4 høyttalere samtidig? Til stereo skal du bare bruke et par høyttalere. Å bruke to par samtidig i samme rom blir garantert ikke bra. Flerkanals lyd er jo noe helt, men din receiver er etter hva jeg forstår ikke en surroundreceiver?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Ser nå at du har en 7.1 flerkanalsreceiver. Hvis denne har egne presence-kanaler, så er det godt mulig du kan bruke et par av høyttalerne til dette. Men hvordan dette i så fall skal gjøres må noen som kjenner receiveren din svare på - jeg vet ikke hvordan dette virker på receiveren din.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Beklager at jeg ikke nevnte at det var en sourund forsterker. Jeg får rådføre meg med noen av folka på hifikjeden/klubben. Takk for hjelpen Dharma:wink:

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •