Anbefaling av B&W dm 685 vs XTZ 99.21

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Anbefaling av B&W dm 685 vs XTZ 99.21

Vurderer kjøp av nye stativere. Hva ville dere valgt av disse to-jeg spiller egentlig mye variert musikk, men mest rock/pop. Stua er ca 21m2, og forsterker er for+effekttrin fra Rotel med 2x120w
    Kom igjen folkens og si hva dere mener!!!

Intermediate mik92 sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    1,523
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har DM685 og er meget fornøyd med dem. Overraskede god bassgjengivelse til størrelsen å være. Forsterkersettet jeg bruker er Vincent SA-31 og Rotel RB-1070 som skal gi mer enn nok krefter for å drive dem brukbart.

Kan trygt anbefale disse høyttalerne.
    Sony XA5ES - BIX Turntable (Rega RB-250 og AT-95E) - SB Touch - Sony S370 - Onkyo 717 - Sony TA-E77ESD - Dynaco ST70 (Mullard EL34) - Canton CT-1000 - DIY SVS PC 16-46

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel, høres greit ut. Rotel har jeg hørt skal matche B&W godt. Skulle gjerne hørt hva folk synes om XTZ?? Håper noen kan fortelle om sine erfaringer... btw;det virker som XTZ leverer knallsterke kabinetter, og det er jo ikke dumt. Ke dokk sei???

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hört de XTZene og de låter meget bra. SEAS-elementer i dem, mener jeg. Har bare sett bra kritikker av disse.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt 685 i et par dager nå. Er kjempe imponert. Først og fremst imponert over spredningen disse høyttalerne gir. Du kommer ikke til å angre på et slikt kjøp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde både XTZ 99.21 og B&W DM685 på blokka og valgte sistnevnte. Har ikke angret et sekund. Driver dem med H/K som gir en behagelig varm lyd jeg kan lytte til i timesvis :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mange som anbefaler B&W skjønner jeg, men har også hørt at de kan være litt kjedelige pga meget nøytral lyd?? Er det stor forskjell på denne generasjon stativhøyttaler B&W (685), og forrige?? Virker som det er få som kan si noe om XTZ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet at XTZ 99.26 fikk knallkritikk. Før jeg bestemte meg hørte jeg på Dali Concept 2 og Dynaudio. Dali synes jeg virket litt "slitsom" i toppen. Ellers bra, bortsett fra litt tynn bass. Dynaudio synes jeg var litt tam. Opplever B&W som en høyttaler med litt "fetere" lyd enn de fleste andre jeg hørte på. Ville helt klart tatt en tur å hørt på XTZ på Skedsmo. Hvis de er av samme kaliber som det andre de produserer er de sikkert bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skedsmo blir dessverre ca 1000 km i bil for meg, så det lar seg ikke gjøre Derfor håper jeg på så mange synspunkter ang. XTZ som mulig. B&W blir jeg å teste hos hifi-klubben i bodø, så dem kan jeg danne meg et relativt greit bilde av der, ettersom så mange av dere anbefaler den. MEN klarer ikke å legge fra meg XTZ enda, spesiellt med tanke på den knakende gode testen i Lyd og bilde (selv om det er en dyrere modell, så har jo 99.21 samme diskant og solide kabinett, men tross alt Seas bass/mellom, selv om det er enklere enn det på 99.25). Det virker som det er få som har erfaringer å dele om modell 99.21?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 99.26 får jeg hjem om en uke, men har desverre for liten erfaring med forskjellige høyttalere til å kunne utdype forskjellen på denne og B&W.
    Her er en test fra HiFI & musik:
    http://www.xtz.se/pdf/9925_9926_hifimusik.pdf
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så mye for innspill. Har snakket med Surround.no i dag, og de mener at eneste forskjellen mellom 99.25 og 99.21 er bass/mellomtone elementet. Det er vel i og for seg ikke så lite det siden det skiller ca 3000 kroner i pris på modellene, men de har hørt begge, og sier at begge modeller er meget potente kandidater. Skal å høre på B&W i nærmeste fremtid, men jeg heller allerede litt mot XTZ, da det virker som et spennende konsept. Håper at dere som kan kan komme med synspunkter, spesiellt du A.W når 99.25ene kommer hjem, men kjempegjerne også andre...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sendt avgårde en mail til Fyndborsen.se, og spurte om de kunne beskrive forskjeller i lydbildet mellom 99.25 kontra 99.21, og fikk til svar;
    99.25/26 har extremt bra element vilket gör att ljudet är mycket rent och neutralt utan färgning och distortion , dock gillar inte alla ett sådant ljud ,är man van vid "hängmatta" ljud med hög diskantnivå och en "dunka-dunka" bas så kan man tycka en helt neutral högtalare låter trist och tråkigt.Högtalare i denna prisklass har även ofta hög distortion och mycket resonanser och jämför man det med banddinskanten i 99.25/26 som saknar dessa problem så kan man spontant tycka att något fattas. Så det krävs en viss vana och erfarenhet för att fullt ut gilla 99.25/26 ,dessutom om man "bara" spelar MP3 och liknande orena inspelningar så kommer man heller inte kunna utnytta 99.25/26:s potensial.För en helt ren och neutral högtalare avslöjar orena signaler mer och en dålig enspelning kan låte sämre i en bättre högtalare än en sämre högtalare som tvärtom överskuggar inspelningens problem med högtalarens egna fel (samma som en bättre TV som dirket avslöjar fel och dålig kvalité från sändningen,däremot om signalen är bra så får man en klart bättre bild än i en sämre TV)

99.21/22 har mer möjligheter att få en högre diskantnivå och basnivå med hjälp av inställningarna så är man inte extremt kräsen så kan dessa högtalare uppskattas mer än 99.25/26.Men fortfarande är 99.21/22 absolut ingen "dunka-dunka" högtalare utan har ett mycket rent och bra ljud som man inte hittar i denna prisklass från de kända märkena.

Slutsats:
    Är man mogen för äkta high-end ljud så rekomenderar jag 99.25/26 men är man kanske inte riktigt där än så rekomenderas 99.21/22

Skal prøve å få hørt B&W i morgen, før jeg bestemmer meg om valget. Vil jo egentlig ha en nøytral høyttaler, men den må kunne trykke litt, selvfølgelig med de begrensninger elementer i denne størrelsen kan prestere. Håper at ikke XTZ blir en kjedelig høyttaler siden de beskriver den som nokså nøytral?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antares
    mange som anbefaler B&W skjønner jeg, men har også hørt at de kan være litt kjedelige pga meget nøytral lyd?? Er det stor forskjell på denne generasjon stativhøyttaler B&W (685), og forrige?? Virker som det er få som kan si noe om XTZ?
    Jeg synes faktisk DM685 kjennetegnes av en meget sprek og overraskende fyldig lyd for en så liten høytaler som samtidig er oppløst og detaljert uten å være slitsom.
    DM685 er i hvertfall den beste allround stativhøytaleren jeg har hørt i dens prisklasse (men jeg har ikke hørt XTZen)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xtz 99.21

Jeg byttet ut mine Dali concept 6 høytalere i xtz 99.21. Jeg syns xtz hadde mye bedre lyd. Diskanten er ikke så skarp og det er bedre bass i dem. Nå har jeg byttet xtz 99.21 i 99.26. Jeg syns xtz 99.26 har enda bedre bass og mellomtone. I tilegg er diskanten veldig behagelig. Minuset med 99.25/26 er at de krever mer av forsterkeren en 99.21/22. Jeg må nok bytte forsterker etter at jeg oppgraderte til 99.26.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Da er 685 prøvd ut hos hifi klubben, og de spillte som forventet godt, med et stort og dynamisk lydbilde. Som "marsboer" skriver hadde de fyldig lyd, og jeg likte egentlig "sounden" av dem.
    Nå er jeg enda mer i tvil om valget, men til XTZ sin fordel, så synes jeg de kan tilby et mer komplett produkt, med stativer i "pianolakk". Så hvis 99.21 lyder like bra eller bedre, så faller nok valget på dem. MEN 99.21 får jeg jo ikke sjekket, men jeg mistenker dem for å være gode, og som fyndbørsen skriver gir de mye for pengene.
    Noen som kan hjelpe meg å ta en avgjørelse:-), tenkte kanskje å bestille i kveld hvis jeg blir overbevist...

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan tilføye at B&W`ene låt enda bedre da de kom hjem i egen stue. Lytte forholdene er neppe optimale på HFK med mindre du fikk hørt dem på lytterommet. Det skal sies at jeg ikke har hørt på XTZ`ene. Sikkert veldig bra. Og så ser de jo griselekre ut også.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er 685 prøvd ut hos hifi klubben, og de spillte som forventet godt, med et stort og dynamisk lydbilde. Som "marsboer" skriver hadde de fyldig lyd, og jeg likte egentlig "sounden" av dem.
    Nå er jeg enda mer i tvil om valget, men til XTZ sin fordel, så synes jeg de kan tilby et mer komplett produkt, med stativer i "pianolakk". Så hvis 99.21 lyder like bra eller bedre, så faller nok valget på dem. MEN 99.21 får jeg jo ikke sjekket, men jeg mistenker dem for å være gode, og som fyndbørsen skriver gir de mye for pengene.
    Noen som kan hjelpe meg å ta en avgjørelse:-), tenkte kanskje å bestille i kveld hvis jeg blir overbevist...

Hei!

jeg veit ikke om dette er til hjelp men har en litt artig historie om Seas som jeg har lyst til å dele med deg.

Jeg arvet et par hjemme snekrede SEAS høyttalere når jeg var sånn ca 15 år.( 1988) De var 3 veis, med en bass på ca 8 tommer (husker ikke).
    Jeg laget til skikkelig terminaler bak, slipte de ned og fikk de lakket proft.
    De ahdde jeg utrolig mye morro med. I 1993 kjøpte jeg anlegg på HFK i Drammen, Nad 7600 PE og Cervin Wega Sat.6. Derfor ble disse høyttalerene fra Seas gitt bort til min fetter i Kristiansand. Han har brukt de masse, helt til han var ferdig som militær i Kosovo. Da han kjøpte et Bose system. Da arvet broren hans de samme Seas. Når så han hadde brukt de i flere år, havnet de oss faren deres, altså min onkel.

Forrige uke fikk jeg en tekst melding fra min onkel i Kristiansand om at et par godt brukte SEAS høyttalere kunne hentes gratis i Kristiansand.....

Så de har altså overlevd min harde epoke med Yello! og ACDC og dunk dunk og russe tid i 1992, før mine fetter nærmes voldtok de med Rage og grunch musikk. De sisste årene har de gjort jobben i et treningsrom, for så å bli byttet ut med noe elkjøp skvip......

Jeg har ikke plass til de, så forhåpentligvis lever de fortsatt vider på et gutterom......

Så seas må si å levere varene?? Lurer litt på disse XTZ 99.26 selv. Fått kjøpt de selv nå?

Haster med svar, fra deg eller andre som kan hjelpe!

God helg!

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tok nettopp sjangsen på å kjøpe DM685 uten å ha hørt dem (fikk de billig). De kommer nok i hende på tirsdag eller onsdag. Jeg er virkelig spent på disse, da jeg ikke har hørt B&W før, og har relativt lite erfaring med stativ, annet enn at jeg vet det KAN låte bra.

Jeg bestilte et par sandfyllbare B-tech stativ på komplett for en tusenlapp.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

B&w !!

Vurderer kjøp av nye stativere. Hva ville dere valgt av disse to-jeg spiller egentlig mye variert musikk, men mest rock/pop. Stua er ca 21m2, og forsterker er for+effekttrin fra Rotel med 2x120w
    Kom igjen folkens og si hva dere mener!!!

Hei!

Byttet ut noe C W ræl for snart et år siden.
    Gikk for B&W CM1 og en NAD VISO TWO forsterker.
    Jeg kunne gått for full hjemme kino, en haug med høyttalere og fjern kontroller etc.
    Men jeg så på hva jeg primært var ute etter, nemlig et par høyttalere som jeg kunne lytte til i timesvis uten å bli sliten i ørene. Samtidig som de ikke skulle fylle stua. Jeg har hørt dine B&W utallige ganger og de spiller dypere en mine CM1, og lyden er ikke langt fra mine CM1. Jeg har blitt meget glad i mine CM1, og de overrasker stadig. ALLE som hører meg spille god musikk smiler og ser spørrende på meg. CM1 og min NAD VISO TWO passer utrolig godt sammen, nok strøm i masser, et par gode stativer og gode høyttaler ledninger gir meg mye for pengene. Gled deg!!! B&W synes jeg har en destingt lyd, som jeg liker godt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •