Flere subber + surr.receiver + stereo pre, hvordan koble optimalt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Flere subber + surr.receiver + stereo pre, hvordan koble optimalt?

Har planer om å spe på med et par SVS SB12+ i oppsettet mitt, men grubler fælt på hvordan jeg skal koble subbene for å dra fullt utnytte av de både i stereo og ved surround.

I stereo bruker jeg Arcam C31 med prosessorinngang, til film Yamaha RX-V1800. Har fra tidligere en SVS 20-39 PC+ som nå kun er tilkoblet surroundreceiveren (bruker altså kun fronthøyttalerne og ingen sub i stereo).

Tanken med 2x SB12+ er å bruke tuben fra 40 Hz og nedover, mens SB12ene jobber fra 40 og opp til 80/100/120 (avhengig av hva som fungerer best mot frontene mine).
    Problemet er å få dette til å fungere både i stereo og i surround...

Noen av subguruene her på forumet som har forslag?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Teknisk sett er det vel mulig å kjøre høyttalersignalet til front først gjennom high level på tuben, så ut til high level på SB12ene, og så ut til frontene, og sette LFE ut til FRONT i receiver, men jeg vil tro at å kjøre lyden gjennom 2 sub-delefiltere ikke vil være en optimal løsning lydmessig sett?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    144
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kutter ut den gamle suben, ser jeg for meg en oppkobling som kan fungere, men den forutsetter at du helst benytter et eksternt delefilter til LP-filtrering av stereosignalet.

- Signal fra RX-V1800 sendes til den ene lavnivåinngangen på hver sub (Høyre eller venstre). Du velger innstilling på Suben som eliminerer delefilteret.
    - Signal fra en av pre-out utgangene på C31 sendes via et eksternt delefilter til den andre inngangen på hver sub.

Hvis du finner ut at det fungerer bra med relativt høy delefrekvens i stereo, kan det jo tenkes at det går bra å benytte det innebyggde delefilteret i suben, men da må du jo goså benytte det til signalet fra surr.receiveren, noe som er langt fra ideelt. Dessuten er det lite sansynlig at det fungerer godt med en høy delefrekvens, siden du ikke har tenkt å høypass-filtrere signalet til stereohøyttalerne (L/R-front).

For øvrig støtter jeg fullt ut det at du ikke vil kjøre stereosgnalet gjennom delefilter (d.v.s. den delen som ikke skal til sub). Det ville lett ha spolert hele gevinsten med å benytte egen pre til stereo.

Et helt annet alternativ er jo selvfølgelig åp benytte separate suber til stereo og surround.Det gjør oppkoblingen enkel.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med å ikke bruke et høypassfilter på frontene er at man da ikke får kontroll over overgangen mellom sub og front.
    I følge akto er delefilteret i SB12 av såpass bra kvalitet at det ikke påvirker lyden ut igjen til frontene i negativ grad.
    I stereo ville jeg da ha koblet frontene gjennom hver sin SB12. (Det er ikke veldig viktig for meg å få med tuben i stereo)

Men i surround så settes jo LFE crossover i receiver, og hvis jeg setter den på "standard" 80 Hz vil jeg jo gå glipp av mye av det SB12 kan by på (som da fortsatt kun er koblet til frontene).
    Setter jeg LFE crossover f.eks. på 40 Hz, vil jeg få utbytte av SB12ene i større grad, men da må jo også alle de andre kanalene jobbe såpass langt ned (noe de vil ha problemer med).
    En mulig løsning her ville vært å koble 1 stk SB12 til frontene (dvs begge frontene inn på samme SB12), 1 stk SB12 til surroundkanalene (og eventuelt også en SB12 til center).

Gruble gruble...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Correct me if im wrong

Men er det ikke slik at hvis du har satt bakhøytallerne dine til small, så blir den groveste bassen sendt til frontene \ sub ? Sånn fungerer min iallefall

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av utrolig
    Men er det ikke slik at hvis du har satt bakhøytallerne dine til small, så blir den groveste bassen sendt til frontene \ sub ? Sånn fungerer min iallefall
    Akkurat det samme gjør min. Vet ikke om bassen blir sendt til frontene, men til subben kommer signalet i hvertfall.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av utrolig
    Jo, alt som ligger under satt crossover blir sendt til sub. "Problemet" mitt er at jeg setter crossover veldig lavt.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha fundert mye over dette den siste uka, blir det til at jeg bestiller 2 stk SB12. Jeg kommer til å koble front venstre og front høyre på hver sin sub, og i tillegg senteren inn på den ene. LFE crossover blir satt til 40 Hz, delefilteret i SB12 blir satt en plass mellom 80 og 120.
    Slik vil altså front/center jobbe over 120, SB12 mellom 120 og 40, og SVS 20-39PC+ tar seg av alt under 40 Hz.

Så får vi se om det blir en tredje SB12 til bakhøyttalerne etterhvert.

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Så får vi se om det blir en tredje SB12 til bakhøyttalerne etterhvert.
    Da blir det nok helt villt!

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis du skal ha subber i alle kanaler ville jeg heller vurdert noe som virkelig sparker og jeg ville delt mye høyere feks 200hz og ned til 80hz, skjer jo mye artig der både på musikk, men aller mest på film.

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Per Thomas
    hvis du skal ha subber i alle kanaler ville jeg heller vurdert noe som virkelig sparker
    Som hva da?

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SB12+ sparker jo endel, men 20-39 er vel ganske så mye bøsere - har hatt begge deler i hus i siste tid. Hvis du skal ha 2 x SB12 og en 20-39 så ville jeg koplet det slik:

Du kjører 20-39+ en via LFE og kjører høynivå fra hver frontkanal inn i hver sin sb12+ og fra sb12+ til hver sin repspektive front. Da forer du frontene fullrange og lar SB12+ spille alt under 80 hz. Sett SB12+ på innsiden av hver sin front. Det tror jeg vil punche fint

Du vil ikke heller kjøpe en 20-39 til?

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Du kjører 20-39+ en via LFE og kjører høynivå fra hver frontkanal inn i hver sin sb12+ og fra sb12+ til hver sin repspektive front. Da forer du frontene fullrange og lar SB12+ spille alt under 80 hz. Sett SB12+ på innsiden av hver sin front. Det tror jeg vil punche fint

Du vil ikke heller kjøpe en 20-39 til?
    Nøyaktig slik jeg har tenkt.
    Jeg syns 20-39 blir for dominant/romlete ved høyere frekvenser, dessuten har jeg ikke plass til de i front (de blir for høye).

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av striky
    Nøyaktig slik jeg har tenkt.
    Jeg syns 20-39 blir for dominant/romlete ved høyere frekvenser, dessuten har jeg ikke plass til de i front (de blir for høye).
    Hmmm, jeg opplever ikke 20-39 som romlete etter at jeg fikk stilt den inn, men det er jo store forskjeller på rom osv... og SB12+ er artige når du har 20-39 fra før av som drar dyyyypt for SB12+ ruller jo litt tidligere av og har du først en 20-39 i hus så kan du ikke gå til sb12+ etterpå...

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har SB12 selv å ikke det at den ikke sparker, men tenker bare når du skal ha noe som spiller litt høyere i frekvens er kanskje ikke subber den rette veien å gå. Hvis man har plass ville jeg gått for noe PA greier, 15" eller mer.
    Uansett et spennende prosjekt du har pågang da:-)

Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av cybervision_
    Hmmm, jeg opplever ikke 20-39 som romlete etter at jeg fikk stilt den inn, men det er jo store forskjeller på rom osv... og SB12+ er artige når du har 20-39 fra før av som drar dyyyypt for SB12+ ruller jo litt tidligere av og har du først en 20-39 i hus så kan du ikke gå til sb12+ etterpå...
    20-39 får bli, men vil altså deles ved 40 Hz. Jeg syns altså den blir for dominant lydmessig på de få plasseringsmulighetene jeg har for den (har selvsagt eksperimentert MYE med fase, volum osv). Min har det gamle 12.2-elementet, mulig 12.3 er litt fastere i fisken og derfor oppleves som strammere oppover i frekvens.

Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner, blir nok bra med SB12+

Jeg vet ikke om PA på 15" er veien når man har Utopia i kjeden over

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten dette så jo litt interessant ut. Litt uortodoks å kanskje ikke så brukervennlig, men fikk litt lyst til å gjøre ett forsøk.

DUAL SUBWOOFERS, REBASE ROUTING CONFIGURATION:
    This one is my baby. I devised the scheme, reasoned the advantages and tested
    the theory in my 3,000 cubic feet multi-channel audio room over the past 2 years.
    Most of my comments on this routing scheme are tested facts.
    The rest of my comments are pure bias...forgive me.
    The idea is simple. Use one subwoofer system for discrete LFE playback, and
    another subwoofer system for discrete redirected bass playback.
    The execution is a PITA because, apparently, no preamp designer seems to see
    the merit in adding an output jack and a switch to the output options.
    YOU MUST HAVE:
    A DVD player that has 6 analog outputs (in other words, a DVD-A and/or SACD
    player).
    5.1 analog inputs on the Pre/Pro or Receiver.
    Analog bass management for the bypass mode, either built into the Pre/Pro or
    Receiver, or, outboard, ala the Outlaw ICBM.
    And, of course, 2 powered subwoofers.
    Connections:
    Set all satellites to 'large' and subwoofer to 'yes' in your player's speaker setup
    menu.
    Run a cable from the player's analog SW output to subwoofer #1. This is the LFE
    subwoofer, so if you have 2 different kinds of subwoofers and one of them is a
    bottom feeder, use it.
    NOTE: If your player doesn't have enough signal output, you may have to
    insert a preamp between the player and the subwoofer. You can use any
    channel of an old stereo preamp or receiver that's not being used, or of an
    old stereo preamp that you're not currently using, or, lastly, purchase a
    mono preamp by Behringer, A.R.T., etc., on-the-cheap.
    Connect the remaining 5 cables from the player to the Pre/Pro or Receiver analog
    inputs (no subwoofer input), or, if the Pre/Pro or Receiver doesn't have on board
    analog bass management, connect the 5 cables to the ICBM inputs and then into
    the Pre/Pro or Receiver, making sure that FL, C, FR, SL and SR are followed
    through the chain.
    Connect a cable from the SW (subwoofer) output of the Pre/Pro or Receiver or
    ICBM (whichever the case is in your setup) to subwoofer #2. This is the redirected
    bass subwoofer.
    This is what happens:
    The player outputs only the LFE signal to the LFE subwoofer. Most players have a
    global 120 Hz low pass filter on their analog SW output (check your manual). If
    not, you can use the filter that's built into your powered subwoofer's plate
    amplifier. You can set the filter to any point that sounds best to you, as this filter
    is unrelated to the rest of your bass management in the system.
    The Pre/Pro or Receiver or ICBM SW output will now only output the redirected
    bass from the satellites because there is no LFE signal input into it in the first
    place (remember you headed that signal off at the player and ran it directly to
    subwoofer #1).
    You will now be able to tweak subwoofer #2 to achieve the best blend with your
    satellites, in your room. You can select any crossover point that may be available
    in your setup's analog bass management configuration and not affect the LFE
    signal at all.
    Placement, phase and level adjustments are the same as for the setup
    procedures outlined above, with 1 exception: The LFE subwoofer's level must be
    set by using the player's subwoofer calibration tone. It should also be set to 73
    dB (if 75 dB is the reference level used for the satellites).
    Also, you should switch cables with the redirected bass subwoofer when running
    a frequency sweep and charting response onto a graph because a test tone CD
    won't have an LFE signal and, therefore, won't output the tones to the LFE
    subwoofer.
    ADVANTAGES:
    You'll get more headroom from each subwoofer because now there isn't a single,
    summed signal of LFE and redirected bass going into both subwoofers. Each
    subwoofer only has to handle it's own, discrete signal.
    You'll have control of the LFE volume independent of the redirected bass volume
    during playback of any source that contains LFE signal.
    During movie playback, you can switch your Pre/Pro or Receiver to digital mode
    (instead of direct bypass mode). This will send the single, summed bass signal
    (LFE + Redirected bass) to subwoofer #2 because the digital cable from your
    player to your Pre/Pro or Receiver contains the LFE signal (this cannot be avoided,
    BTW). This will usually boost the low frequency output by approximately 6 dB. You
    may have to lower the gain of subwoofer #2 in this mode, depending on it's
    capability.
    You will reduce distortions of every kind.
    You'll notice a tighter, less 'bloated' sound in the low frequency reproduction of
    your system when playing any source that contains LFE information.
    You'll be able to have a bottom feeding LFE monster and a tight, musical
    subwoofer in the same system, as, contrary to some subwoofer manufacturer's
    hype, one subwoofer design cannot do both exceptionally well.
    When playing music formats, if you have a 'musical' subwoofer for redirected bass,
    you can reduce the volume of the LFE subwoofer, or, in the case of the stereo CD
    format, there will be no information sent to the LFE subwoofer. This will notch up
    your enjoyment of music listening quite a bit, with little or no tweaking needed
    when switching between different formats.
    NOTE: Some Pre/Pros and Receivers don't add the 10 dB boost
    (actually, it's 15 dB of boost, but that's another discussion for another time)
    that's required of the LFE signal in movie watching when in bypass mode,
    assuming it's being done in the player. This may mean that in direct bypass
    mode, you won't have this boost added. You will then have to adjust the
    level of your LFE subwoofer to compensate. Since 10 dB is a lot of boost,
    you'll usually be able to tell immediately if this is the case, and add the
    boost.
    Well, there you have it. Though by no means the definitive multi-channel audio
    subwoofer set guide, I assure you that there is enough information to get you
    well on your way to understanding how to get the most benefit from the system
    you've labored over to research, purchase and set up.
    Please offer any input in the way of information that I've missed or omitted and
    especially any tweaks or discoveries you may stumble across or otherwise
    discover.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [

Jeg vet ikke om PA på 15" er veien når man har Utopia i kjeden over [/QUOTE]

JO da... blir bare jævla stygt;-)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •