"B&W CM7" og "B&W CMC"

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question "B&W CM7" og "B&W CMC"

Vurderer kjøp av "B&W CM7" som fronter og "B&W CMC" som center.

Skal drives av "Yamaha RX-V3800", med en "JM LAB SW33A" som skal stå for trykket. Skal benyttes mest til film og tv titting (og kanskje en og annen Metallica konsert)

Spørsmålet er enkelt.. Erfaring og diskusjon ønskes om, er dette ett godt kjøp?

Pfh, takk!

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kimma_hifi
    Vurderer kjøp av "B&W CM7" som fronter og "B&W CMC" som center.

Skal drives av "Yamaha RX-V3800", med en "JM LAB SW33A" som skal stå for trykket. Skal benyttes mest til film og tv titting (og kanskje en og annen Metallica konsert)

Spørsmålet er enkelt.. Erfaring og diskusjon ønskes om, er dette ett godt kjøp?

Pfh, takk!
    På en lyttekveld med en fra B&W ble det hevdet at 684 var minst like bra som CM7 rent lydmessig. 684 har forbedret delefilter og diskantelement. CM7 ser jo langt penere ut, med trefineer og rette linjer. CM7 har bassport bak, mens 684 har den i front, så det kommer jo ann på rommet de skal bo i også

Har CM6 selv, og de trives best med mye luft rundt seg. CM6 trivest best med en kombinasjon som ikke er for hard i diskanten, da blir det fort litt heslige s'r.

Liker du den nøytrale lyden fra b&w, så ta deg en tur på hi-fi k. og lytt til begge.

Og, det tar lang tid å spille inn disse høytalerene, metal membran trenger noen dagers spilling for å låte optimalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt kun CM7 inne på HIFI-K, så jeg har lite med referanser. Dette sett bort fra mine nåværende VIFA 1103 (selvbygg), som ble ett stort sprang opp i lyd kvalitet!

Men er egentli ganske så gira på å få hørt CMC i drift.. Regner med HIFI-K. kan stå for demonstrasjon her også, men hva er din erfaring med dette "Torro"?

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt kun CM7 inne på HIFI-K, så jeg har lite med referanser. Dette sett bort fra mine nåværende VIFA 1103 (selvbygg), som ble ett stort sprang opp i lyd kvalitet!

Men er egentli ganske så gira på å få hørt CMC i drift.. Regner med HIFI-K. kan stå for demonstrasjon her også, men hva er din erfaring med dette "Torro"?
    Om du går for CM7 så ville jeg i allefall ha valgt CMC. Ikke fordi den nødvendigvis er best value, men fordi den har samme klang som CM7. Brukte en 600 senter før, men var irritert hver gang jeg så film siden lydbildet ikke var homogent nok. Litt uheldig når en stemme som kommer fra sidene og kommer inn i senter pluselig endrer karrakter.

Den Yamaha'n du har bør kunne drive CM7, selv om det er litt kresne høytalere. Både disse og 68x serien synker ned til 3ohm og trenger kraft for å få ut hele potensialet. En forsterker i "Hegel 2x100w" klassen skal være en god match.

CM7 og CMC er vel litt mer raffinert i lyden i forhold til 68x, så de multikanals innspillingene jeg hører på passer utmerket. Dessverre? hører jeg vesentlig mye bedre lyd fra senterhøytaleren når den f.eks. får Dolby True HD. Da fyller den fint 40kvm med lyd, noe som ikke er tilfelle ved alle dvd-filmer i "rema" kvalitet. Har selvsagt noe å gjøre med receiveren min, men det samme opplevdes med Sony DA5000ES og Denon 2807

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med B&W 704? Hvordan ville disse fungere ift. CM7?Er det bare prisen som gjør ett sprang?

Og med dette sagt, hvilken center??

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med B&W 704? Hvordan ville disse fungere ift. CM7?Er det bare prisen som gjør ett sprang?

Og med dette sagt, hvilken center??
    Tja, med den prisen har du jo endel flere valg; Dali Mentor eller brukte B&W 804

700 serien fra B&W har jo vært i noen år nå, så jeg vil mene du får høytalere som er bedre til samme pris.

Edit: En test Lyd & Bilde gjorde for en tid tilbake: Test av B&W CM7 Høyttalere - Lyd og Bilde : Kjøpeguide/Tester

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker stort for mange innspill! Skal definnitift lytte til flere av B&W`s systemer før bestemmelsen blir jort!

Men for å si det slik så blir jeg bare mer og mer sikker på CM7. I allefall når det kommer til testen! Man får vel lytte når Yamaha RX-V 3800 kommer i hus!

Igjenn, takk for gode innspill!

Mvh
    Kim

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM7 er en kjempehøytaler og gir deg smaken av high-end for en rimelig penge. Hadde disse på et kort besøk hos meg og det var et trivelig bekjentskap. Bredde og definisjon i lydbilde så det rakk. Eneste jeg savnet var litt trykk i dypbass. Mulig dette hadde med matching av elektronikk å gjøre. Savnet av lydbildet til CM7 gjorde iallefall at Klipsch RF-63 røk ut igjen ganske raskt. De var ikke i nærheten av å gi samme følelsen som CM7 gjorde.

Kikket litt på plasseringen din av HT nå. Tror ikke CM7 vil ha så godt av den plasseringen. Så tett til veggen. Som nevnt tidligere har disse BW høytalerene bassporter på baksiden og trives dårlig så tett inntill veggen. Det gjør forsåvidt alle høytalere, men om du MÅ ha ht slik så vurder ht med fremoverrettet bassporter. Gir deg mindre problemer og trolig bedre lyd.

However, om du kan få litt avstand mellom ht og vegg så anbefalles en vurdering av CM7 på det sterkeste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner denne tanken meget godt! Problemet ligger i akkurat dette med plassering.. Har ikke andre plasser til det iom.liten leilighet. Men har planer om å ha disse høtalerne en stund, så er jeg litt på flyttefor når det kommer til bolig. Derfor synnes jeg at de kan stå like fint i stua som i ett kinorom!

Men når det kommer til trange plasser, så kommer det med en "propp" (vet desverre ikke navnet på den) som du kan sette i bassporten. Dette for å få en litt strammere bass, ikke "fest bass" som enkelte kaller det. Tror kanskje det løser en del av problemet

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse pluggene finner du hos HFC

De kan virke bra, og de kan ha feil virkning, prøv med en sokk i først

Newcomer mskjold sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    272
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pluggene følger med høytalerene.
    Og ja de kan hjelpe på problemet men ikke løse det.
    På CM7 strammet de opp bassen litt i mitt rom, men her må man prøve seg frem.

Skulle jeg anbefalt noe konkret av det som er nevnt her så ville jeg tatt en runde med Dali Mentor 2. Stativhøytaler som har stort potensiale. Vil kunne gi deg mye glede der du bor nå samt at den vil vokse på å få en bedre lokasjon. Lytt til begge om du først skal ta turen til HFK.

Ut i fra det jeg har klart å lese meg til så er CM7 en bedre ht en det bw 700 serien har. Nye 600 serien skal ha mange kvaliteter, men jeg legger merke til at mange fremhever hifi egenskapene til CM7. Mulig 683 er noe mer rocka og leverer et noe bedre trykk en det CM7 gir. 600 serien har også en bedre senter en det CMC er. Majorieten mener denne leverer for dårlig. Ikke testet den selv.

Vanskelig? Ja, skal jo være det. Veien dit er halve morroa.
    Sjekk Mentor 2.

Active Torro sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan si meg delvis enig i det. CMC fungerer utmerket med en bra innspilling. Nevnte tidligere at den vokser med f.eks. True DolbyHD eller SACD så kommer den til sin rett. På DVDr med laber lydkvalitet blir den puslete.

Har ikke prøvd så mange senter høytalere, få som er WAF, men CMC'n har langt mindre "kasse lyd" enn 600 serien, og matcher CM høytalerene. Mulig XT senteren er en bra match, men hverken prisen eller designet passer spesielt har i heimen.

Newcomer Knoll sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner denne tanken meget godt! Problemet ligger i akkurat dette med plassering.. Har ikke andre plasser til det iom.liten leilighet. Men har planer om å ha disse høtalerne en stund, så er jeg litt på flyttefor når det kommer til bolig. Derfor synnes jeg at de kan stå like fint i stua som i ett kinorom!

Men når det kommer til trange plasser, så kommer det med en "propp" (vet desverre ikke navnet på den) som du kan sette i bassporten. Dette for å få en litt strammere bass, ikke "fest bass" som enkelte kaller det. Tror kanskje det løser en del av problemet
    Bare husk på at den skum proppen ikke strammer opp bassen så mye.
    Det den gjør er at den demper bassen i nederste frekvens område med noen db slik at den ikke blir så fremtredende.

Hos meg har jeg mye luft rundt høytalerne og må ha i proppene når jeg skal sitte og høre på musikk. Uten så blir den litt "fest bass" som du kaller det:-D

Ellers så passer cmc veldig godt sammen med cm7 som forventet!
    Eneste er vel at jeg har hørt den puste litt under stor action scener som på die hard 4.0 på blu-ray..
    Og på en del andre filmer med veldig mye informasjon i center kanalen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Knoll
    Bare husk på at den skum proppen ikke strammer opp bassen så mye.
    Det den gjør er at den demper bassen i nederste frekvens område med noen db slik at den ikke blir så fremtredende.

Hos meg har jeg mye luft rundt høytalerne og må ha i proppene når jeg skal sitte og høre på musikk. Uten så blir den litt "fest bass" som du kaller det:-D

Ellers så passer cmc veldig godt sammen med cm7 som forventet!
    Eneste er vel at jeg har hørt den puste litt under stor action scener som på die hard 4.0 på blu-ray..
    Og på en del andre filmer med veldig mye informasjon i center kanalen.
    Men uten denne proppen, tror du den kommer til å slite litt i stuen min? :neutral: Er en ganske trasig situasjon med plassering av HT med denne stuen. Har leiligheten så billig, at det nytter ikke overtale fruen i å flytte til noe større heller så... hehe..

Newcomer Knoll sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med propper forsvinner mye av bassen så jeg tror nok det kan fungere ja!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det bare å prøve da!