Kobling av sub til stereoforsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kobling av sub til stereoforsterker.

Hei! Føler meg egentlig som ein idiot som spør om dette men har kun hatt sub koblet til surroundforsterker tidligere der man har egen sub-utgang. Har nå gått over til stereo (Tact SDAI2175) og skal koble til subben (SVS 12).

Hvordan skal det kobler ? Har pre out på forsterkeren.

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av valo79
    Hei! Føler meg egentlig som ein idiot som spør om dette men har kun hatt sub koblet til surroundforsterker tidligere der man har egen sub-utgang. Har nå gått over til stereo (Tact SDAI2175) og skal koble til subben (SVS 12).

Hvordan skal det kobler ? Har pre out på forsterkeren.
    Er ikkje 100% sikker men skal nokk gå med å boble subben til l eller r på pre out og stille delefrekvensen på subben.:-D

Active Norum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    374
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke akkurat noen ekspert på dette, men er det ikke sånn at pre out er for effektforsterkere? Når jeg testet en sub i mitt stereo oppsett så koblet jeg 2 ht kabler inn på suben fra høytalerene og 2 kabler ut fra sub til forsterker. Vet ikke om det er riktig, men det fungerte hvertfall veldig bra

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp funket bra det. Koblet til Right kanalen på pre out og inn på right input på subben. Var slik jeg gjorde det første gangen og men viste seg at delefilteret på subben stod av (hadde brukt elektronisk delefilter i den gamle forsterkeren).

Så nå funker det knall

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal gjøre det samme, så bra du spurte = ) Ble litt usikker selv...

Men skal Subwoofer ha 1 eller 2 kabler ?, og er det best å ha høytalerne koblet til forsterkeren eller subwooferen ?

Så for meg at man bare hadde høytaler kablene koblet til forsterkeren som vanlig og koblet subwooferen til pre out på forsterkeren (hvis man da ikke har effekforsterker).

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men skal Subwoofer ha 1 eller 2 kabler, ser Norum snakket om 2 kabler over der.. (skal ha forøvrig SVS PC-PLUS 20-39) ?, og er det best å ha høytalerne koblet til forsterkeren eller subwooferen ?

Så for meg at man bare hadde høytaler kablene koblet til forsterkeren som vanlig og koblet subwooferen til pre out på forsterkeren (hvis man da ikke har effekforsterker).

Active Norum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    374
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg koblet det helt sikkert feil, men det fungerte hvertfall hehe. Kan ikke en expert svare på dette?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RockyIII

Men skal Subwoofer ha 1 eller 2 kabler ?, og er det best å ha høytalerne koblet til forsterkeren eller subwooferen ?

'Vist det er snakk om ein passiv subbwoofer så bruker du høytalerutgongnene og kobler de på elementet, du kan også gjere dette med aktive forsterkere men det er ikkje alle som har den funksjonen, ein subbwoofer er mono, derfor bruker du ein kabel men det er monge som bruker y led på subb enden for dei meiner det blir betre, har aldri prøvd dette sjølv men det kan godt hende det fungerer. vist du har effektforsterker og ikkje har egen subbutgong så tar du kabler ut frå terminalene på fosterkeren og inn til element\forsterker med denne fuksjonen.:-D håper at dette hjalp sjølv om det er ei dorleg forklaring.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    222
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Norum
    Er ikke akkurat noen ekspert på dette, men er det ikke sånn at pre out er for effektforsterkere? Når jeg testet en sub i mitt stereo oppsett så koblet jeg 2 ht kabler inn på suben fra høytalerene og 2 kabler ut fra sub til forsterker. Vet ikke om det er riktig, men det fungerte hvertfall veldig bra
    Bruk en enkel signalkabel. Koble signalkabel fra pre out til input på subben. Ikke bruk høyttalerkabler til sub så til høyttalerne dine. Er ikke å anbefale.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en integrert forsterker med pre out og skal da som sagt ha SVS PC-plus 20-39 .

Så blir vel å bare koble subben inn i pre out med 1 kabel hvis jeg ikke er på jordet.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Norum
    Det vil fungere men vist du har ein egen utgong til subben så er det mykje betre. :-D det beste er pre out sunst eg:-D men vist du ikkje har det og har kun to høytaler utgonger då kan du koble det slik. men kjøp helder ein ny forsterker då:-D

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av valo79
    Bruk en enkel signalkabel. Koble signalkabel fra pre out til input på subben. Ikke bruk høyttalerkabler til sub så til høyttalerne dine. Er ikke å anbefale.
    Det jeg trudde

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en integrert forsterker med pre out og skal da som sagt ha SVS PC-plus 20-39 .

Så blir vel å bare koble subben inn i pre out med 1 kabel hvis jeg ikke er på jordet.
    joda det er rett. du kan no også teste med y ledd å høyre om du merker noko forskjell:-D

Active Norum sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    374
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alright, da skjønner jeg det. Har en Densen beat b-100, den har pre out så da bruker jeg den hvis jeg skal ha sub en gang i fremtiden. Har forsåvidt testet med y ledd når jeg hadde hjemmekino. Jeg hørte hvertfall ikke noe forskjell.

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

re sub oppkobling

Det kan lønne seg å bruke 2 RCA kabler til subben. En fra Pre out Left og en fra pre out right. Disse kobles på Left og right input på subben. Grunnen til at jeg mener det er best å bruke 2 kabler er; noen album kan ha separat basspor til henholdsvis høyre og venstre kanal. bruker du da enten left eller right vil du miste noe av bassen. Det kan for eksempel være at bassgitaren låter fra venstre kanal og slagverket fra høyre. bruker du kun venstre sier det seg selv hva som skjer.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amazon1969
    Det kan lønne seg å bruke 2 RCA kabler til subben. En fra Pre out Left og en fra pre out right. Disse kobles på Left og right input på subben. Grunnen til at jeg mener det er best å bruke 2 kabler er; noen album kan ha separat basspor til henholdsvis høyre og venstre kanal. bruker du da enten left eller right vil du miste noe av bassen. Det kan for eksempel være at bassgitaren låter fra venstre kanal og slagverket fra høyre. bruker du kun venstre sier det seg selv hva som skjer.
    Ja det kan du vell også gjere. men det optimale hadde nokk vert å hatt 2 stk subber, ein til venstre og ein til høgre kanal:-D

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vel ha 2 subber etterhvert, så kan vel bare kjøpe 2 kabler med engang og teste i sammeslengen å kjøre 2stk i 1 subwoofer.

Går fint med 2 stk slike da ?

Welcome to L-Sound!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal vel ha 2 subber etterhvert, så kan vel bare kjøpe 2 kabler med engang og teste i sammeslengen å kjøre 2stk i 1 subwoofer.

Går fint med 2 stk slike da ?

Welcome to L-Sound!
    jess gode kabler dette:-P du må gji tilbake melding om det blir betre med 2 kabler i staden for 1 :-P

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et "noobie" spørsmål til her... Skal gradvis forandre litt på forsterker oppsett m.m ..

Nå kommer jeg til å kjøpe subwoofer og koble inn i pre out på min integrerte forsterker marantz PM-7001 .. Men er da keen på å kjøpe en effektforsterker neste måned (siden jeg tross alt har patos lyric 402 MKII høytalere, og de har mer å gå på) og begynne å bygge opp igjen derfra og da kjøpe receiver igjen etter det og la da effekforsterkeren være koblet til den.

Men spm er om det er et sted på marantzen hvor jeg kan koble til en effektforsterker, når subwooferen tar pre out plassen ??

Isåfall ville jeg kjøpt effektforsterker neste måned og hatt subben koblet til pre out og effektforsterkeren i ?? utgangen, og da kjøpt receiver senere igjen og da solgt marantzen osv...

Si ifra hvis jeg er helt på bærtur og det ikke går, da får jeg omprioritere.. :-P

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Y-ledd fra pre out, fikser det problemet RockyIII.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •