uefaren men på vei. Hvilke høytalere bør jeg lytte på opp til ca 30.000,-?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

uefaren men på vei. Hvilke høytalere bør jeg lytte på opp til ca 30.000,-?

Jeg jakter på nye høytalere, og det er jammen ikke lett når en bor langt unna de store byene!

Jeg har sett mye på bruktmarkedet og funnet ut at når jag kan bruke inntil 15.000,- på høytalerne, kan jeg lete i klassen opp til ca 30.000,- nytt. Det ligger mye bra ute til salgs, men problemet er å få hørt på dem!

Jeg har nå klart å få hørt på en del men mangler mye. Tenkte jeg kunne snevre inn og få noen anbefalinger hvis jeg sier noe om hva jeg har hørt og hva jeg likte/ikke likte. Listen ser nå sånn ut:

B&W DM683: ok, men for mye bass og for lite oppløst(?) diskant. Trodde jeg ville ha disse men etter å ha hørt så nei!

Dali ikon 7: Nydelig diskant, deilig lyd, men for lite trøkk.

JBL 90ES: Masse deilig trøkk, men diskanten forsvant og stereobildet var så som så.

Dynaudio Audiense 72. Bra stereobilde og intrumentene kom godt fram, men litt lite trøkk

Dynaudio Contour S3.4 WOOOW!! her kom det store gliset. Problemet var at disse var koblet opp mot forsterkere i 100.000,- klassen så Jeg ble kanskje lurt litt? Disse trenger etter det jeg har skjønt mye av forsterkeren, og da tror jeg budsjettet sprekker :-(

Klipsch Rf82: Dette var før jeg hadde lært å høre noen særlig forskjell på høytalere. Likte de godt, men klarer ikke helt å huske om det var bare det at de hadde uvant god lyt i forhold til deg jeg var vant med

Visonik evo7: ok, men fenget liksom ikke helt, klarte ikke sette fingeren på hva det var.

Visonik Consept 7: Her kom smilet igjen selv om disse bare spilte på en forsterker til 7000,- :-) men disse koster over 30.000,- og jeg har ikke sett de på bruktmarkedet enda.

Til nå har jeg konkludert som følger: to høytalere over 30.000,- har jeg likt. Dali Ikon 7 er det nærmeste jeg kommer i en rimeligere prisklasse. Disse kunne jeg levd godt med, men jeg ville gjerne hatt mere trøkk. Men jeg har funnet ut at presis rytme, oppløst lydbilde der hvert enkelt instrument kommer fram og et godt stereobilde er viktigere for meg enn masse bass og trøkk.

Hvilke flere høytalere bør jeg også høre på som dere mener kan fallei min smak?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken elektronikk skal brukes?

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jeger68
    Til nå har jeg konkludert som følger: to høytalere over 30.000,- har jeg likt. Dali Ikon 7 er det nærmeste jeg kommer i en rimeligere prisklasse. Disse kunne jeg levd godt med, men jeg ville gjerne hatt mere trøkk. Men jeg har funnet ut at presis rytme, oppløst lydbilde der hvert enkelt instrument kommer fram og et godt stereobilde er viktigere for meg enn masse bass og trøkk.

Hvilke flere høytalere bør jeg også høre på som dere mener kan fallei min smak?
    Helt klart Monitor Audio Gold Signature 60.

Ja, jeg vet jeg er inhabil, men likevel. Utifra det du skriver hvordan du liker lyden så er disse en innertier.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektronikk skal også kjøpes inn slik at det matcher. Begynner med høytalere. totalbudsjettet er på ca 20.000,- for alt, og jeg tenkte å kjøpe alt brukt

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    glemte å skrive at jeg bor i Østerdalen så jeg bør helst kunne få hørt på dem på strekningen Elverum - Oslo eller i Oslo.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis Trond skal si Monitor Audio må jeg si Dynaudio

Denne GulvstÃ¥ende | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden er jo i rette prisklassen, og hvis du kjøper forsterker sammen med høyttalere har du god mulighet til å prute på prisen.

Disse får du hørt på eks Hifi Center i Vika bla.

Edit: Du skal kjøpe alt brukt..
    Er jo ikke sikkert du finner disse brukt da, og neppe til 20k inkl forsterker.

Kanskje stativhøyttalere er aktuelt?

Kikk inne på Bruktsidene på hifisentralen

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Hvis Trond skal si Monitor Audio må jeg si Dynaudio

Denne GulvstÃ¥ende | Høyttalere | Hi-Fi Center Kjeden er jo i rette prisklassen, og hvis du kjøper forsterker sammen med høyttalere har du god mulighet til å prute på prisen.

Disse får du hørt på eks Hifi Center i Vika bla.

Edit: Du skal kjøpe alt brukt..
    Er jo ikke sikkert du finner disse brukt da, og neppe til 20k inkl forsterker.

Kanskje stativhøyttalere er aktuelt?

Kikk inne på Bruktsidene på hifisentralen
    Det var da fælt for en Dynaudio-hype det var blitt her på forumet.

Tror nesten jeg må få meg en demo

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du er velkommen til demo når som helst Trond!

Newcomer Kenneth_T sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du likte Dali Ikon 7, men syntes det var for lite trøkk, bør du ta turen tilbake til HFK og lytte på Ikon 8.. Da er det andre boller.. Eller kanskje Dali Mentor serien kunne være noe..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HAr selv BW 703, utrolig fornøyd. Eneste aberet for min del er diskanten, men det skyldes nok mer elektronikken enn høyttalerene.. Bruker Midgard Audio ICEpower greier på de, er ikke bra nok i toppen for mine ører iallefall.

HAr dog hørt noe som frister noe veldig:
    Dali Mentor 6, fantastisk høyttaler, hørte på de med NAD M3 forsterkern, utrolig bra! Gleder meg til å høre på Mentor 8!!!

Men er utrolig fornøyd med BW, og spiller som regel "normalt", har dog også en BW 850 sub attåt . Men de klarer seg veldig fint uten drahjelp også. Men du kommer nok til å savne "trøkk".

Uansett, ta deg tid. Er alt for mange som kjøper dyre høyttalere og selger de etter 1-2 år. Har man funnet den rette, så holder den LENGE!

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    din nærmest Hifi assyl ligger faktisk ikke så lang unna (elvrum)
    Hifi-Stasjonen - Hifi produkter

men om de har noe bruk vet jeg ikke, men de tar inn brukt i allefall
    som det står på hjemme siden

Troeen

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Du er velkommen til demo når som helst Trond!
    Må slå til på den uten tvil:-D

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par brukte Visaton høytalere stående som spiser opp det meste her på forumet men de er digre og krever en kraftig effektforsterker,mine gamle Oberon 6.1 gikk i knestående men tror ikke det finnes bedre høytalere til den prisen,leste en tråd på et polsk forum der de mente at Visaton var en kraftig oppgradering ifra Kappa 9.2i

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør absolutt kjøpe samme høyttalere som jeg har ;-).

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Du bør absolutt kjøpe samme høyttalere som jeg har ;-).
    Blir litt mye slikt her nå.

Han burde kanskje nevne hvilken type musikk han hører på, om det blir noe særlig film osv. Litt lettere å finne aktuelle kandidater da.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    din nærmest Hifi assyl ligger faktisk ikke så lang unna (elvrum)
    Hifi-Stasjonen - Hifi produkter

men om de har noe bruk vet jeg ikke, men de tar inn brukt i allefall
    som det står på hjemme siden

Troeen
    Har vært på Hifi- stasjonen :-)
    Hørte på Visonik høytalere, og Visonik Consept 7 til 35.000 var jo nydelige å høre på da, men utenfor min prisklasse. Veldig bra service og koselig kar forresten, vi satt å hørte på div utstyr i 2 timer :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode forslag her, og jeg ser jo det ligger mye bra på bruktsidene, men jeg kan ikke kjøpe høytalere uten å ha hørt de først. Derfor teknte jeg jeg måtte ta noen lytterunder og høre på en del kanidater så jeg er klar nå de dukker opp på bruktbørsen.

Nå det gjelder musikksmak er jeg usikker. Hører på mye. Metall osv hører jeg lite på, det samme med klassisk musikk. Tok en titt på platehaugen foran det cdspilleren for å se hva jeg hadde hørt på de siste dagene. Der lå det:
    Bruce Springsteen, Secret Garden, Led Zeppelin, Miles Davies, Jokke og Valentinerne, Thomas Dybdal, Robert Plan og Allison Kraus, Joni Michell. Dette er egentlig et godt bilde av musikkssmaken min.

Som jeg skrev i første innlegg har jeg til tross for liten erfaring funnet ut at om jeg må ofre noe ofrer jeg "trøkk" og mye bass mot å få nydelig diskant, oppløst lyd der jeg hører hvert enkelt instrument og stemme og et godt stereoperspektiv.

20.000,- for alt er veiledende. Tenkte kanskje max 15.000 for brukte høytalere i første omgang, så får det andre komme etterhvert. Etter det jeg har forstått er dette den beste veien å gå. Først bestemme seg for høytalere, så finne elektronikk som passer.

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jeger68
    Mange gode forslag her, og jeg ser jo det ligger mye bra på bruktsidene, men jeg kan ikke kjøpe høytalere uten å ha hørt de først. Derfor teknte jeg jeg måtte ta noen lytterunder og høre på en del kanidater så jeg er klar nå de dukker opp på bruktbørsen.

Nå det gjelder musikksmak er jeg usikker. Hører på mye. Metall osv hører jeg lite på, det samme med klassisk musikk. Tok en titt på platehaugen foran det cdspilleren for å se hva jeg hadde hørt på de siste dagene. Der lå det:
    Bruce Springsteen, Secret Garden, Led Zeppelin, Miles Davies, Jokke og Valentinerne, Thomas Dybdal, Robert Plan og Allison Kraus, Joni Michell. Dette er egentlig et godt bilde av musikkssmaken min.

Som jeg skrev i første innlegg har jeg til tross for liten erfaring funnet ut at om jeg må ofre noe ofrer jeg "trøkk" og mye bass mot å få nydelig diskant, oppløst lyd der jeg hører hvert enkelt instrument og stemme og et godt stereoperspektiv.

20.000,- for alt er veiledende. Tenkte kanskje max 15.000 for brukte høytalere i første omgang, så får det andre komme etterhvert. Etter det jeg har forstått er dette den beste veien å gå. Først bestemme seg for høytalere, så finne elektronikk som passer.
    Har du plass og vil ha høytalere med mellomtone/diskant og trøkk i "highend" så se på Visaton,jeg vurderer og selge mine,ingen av de tidligere nevnt her i tråden er i samme klasse men husk at de er 174cm høye og veier 100kg pr stk

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    plass har jeg, har et rom på 7.3x4.2m som står tomt å venter på å bli lytterom/kino. Men dsiden disse høtalerne krever enormt med kraft tror jeg ikke de er aktuelle. Da blir det for dyrt med forsterkere

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •