uefaren men på vei. Hvilke høytalere bør jeg lytte på opp til ca 30.000,-? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Du skjønte det ikke.... heftigere bass er lett å oppdage men de mer "raffinerte" parametrene krever litt mer. Ikke dermed sagt at heftig bass er viktigere parametre enn andre.
    Mitt poeng er at CD/DVD spilleren og forsåvidt forsterkeren har mindre betydning enn høyttaleren på hva både bass og "andre mer raffinerte parameter" angår. Tenker man "cost benefit" vil jeg anbefale at pengerne brukes der de utgjør en forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men litt av gleden er vel å oppgradere litt etterhvert er det ikke? Hadde jeg hatt 200.000 så kunne jeg kjøpt annlegg til 200.000 og så ferdig med det.

Nå kjøper jeg først høytalere. Så gleder jeg meg skikkelig over den fantastiske lyden de gir meg i forhold til det Jeg har. Så kjøper jeg ny forsterker, og ny glede over forbedret lydkvalitet. Så oppgraderer jeg CD spilleren, og på ny gleder jeg med over forbedret lyd :-) Så ksbler, så litt bedre høytalere, så effektforsterker....

Når jeg kommer på et annlegg til 200.000 (vel kommer vel ikke dit da...) så har jeg gledet meg 8-10-12-15 ganger over ny og fantastisk lyd :-) alternativer er å glede seg en gang... Kvalitet er noen en raskt venner seg til, og gleden over å få bedre å bedre kvalitet etterhvert tror jeg er mye større enn å kjøpe det dyreste med en gang. Dessuten gir veien fram til målet erfaringer slik at men sakte kan jobbe seg fram mot et anlegg helt som man selv liker det :-)

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Mitt poeng er at CD/DVD spilleren og forsåvidt forsterkeren har mindre betydning enn høyttaleren på hva både bass og "andre mer raffinerte parameter" angår. Tenker man "cost benefit" vil jeg anbefale at pengerne brukes der de utgjør en forskjell.
    Godt vi er forskjellige.

Hørte på et stereoanlegg i fjor hos Fryd hifi. Hørte på forskjellen mellom to CD-spillere. Klipsch RF82 høyttaler. Marantz 7001 integrert forsterker. CD-spillerne var Marantz det og. En til 3500 og en annen til 6000,- (ca pris).

Den rimlige spillern lånt mer ullent, bassen var slappere, og lyden var mye "gråere" enn på den dyre spillern.

Musikk er mer enn bass, mellomtone, diskant og dynamikk.

Selv kjøpte jeg ny CD-spiller. Greit nok det. Men for penga kunne jeg heller kjøpt to stk SVS PB13Ultra og fått ultrabass. Men jeg prioriterte annerledes.

Newcomer JLmorten sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan selvsagt anbefale Triangle Altea ex som eg selv har, Nydelig mellom tone og diskant, men mangler trøkk som ef forstår du er ute etter. Desse trøkker nokk for meg da. Men på hifisentralen bruktbørsen står storebror til Alte ex til salg for 10k, Antal ex, koster 17k nye.

Ikke hørt nye serien til Tannoy selv enda, men Skal være veldig bra den nye Revolution serien, største modellen koster 14 ny, anbefaler deg sterkt og få hørt på denne.

Tannoy

PSB er jo bra, Image 65T koster ikke mere en 9k nye, og desse burde gi litt punch,,,

PSB Image 65T gulvstående høyttaler

Dette var jo nye produkter da, men nevner de uansett jeg. Sikkert mye større sjangs for et skikkeligt bra kjøp brukt da, men men.

vet ikke om noen brukte i farten , men noen du kan lete etter brukte som kan passe og er værd og få hørt

Spendor, Sonus Faber, Tannoy, Vienna Acoustics, Audiovector

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Den rimlige spillern lånt mer ullent, bassen var slappere, og lyden var mye "gråere" enn på den dyre spillern.
    Selv hører jeg ikke stort forskjell mellom CD spillere eller ulike DA konvertere. Jeg har til gode å se blindteststudier som viser at andre hører forskjell mellom moderne DA konvertere. Kan likevel ikke utelukke at du hører forskjell, men "mye gråere" er nok en aldri så liten overdrivelse. Det er lett å la seg lure hvis lydnivået mellom spillerene ikke er likt. I en blindtest er det viktig å kontrollere for dette. Poenget er at hvis det er en hørbar forskjell så må det være så marginalt at man kanskje heller bør bruke tid og penger på høyttalere og lytterommet.:razz:

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøper du brukt så kan du få tak i noen år gamle høytalere som før kostet opp imot 100 lapper til noen tusen lapper så hvorfor kjøpe nytt

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv hører jeg ikke stort forskjell mellom CD spillere eller ulike DA konvertere.

Hvorfor har du da brukt penger på en Benschmark DAC-1? Hvis du ikke hører forskjell.

Det var forskjell, ganske stor sådann. Volumet var likt.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv hører jeg ikke stort forskjell mellom CD spillere eller ulike DA konvertere. Jeg har til gode å se blindteststudier som viser at andre hører forskjell mellom moderne DA konvertere. Kan likevel ikke utelukke at du hører forskjell, men "mye gråere" er nok en aldri så liten overdrivelse. Det er lett å la seg lure hvis lydnivået mellom spillerene ikke er likt. I en blindtest er det viktig å kontrollere for dette. Poenget er at hvis det er en hørbar forskjell så må det være så marginalt at man kanskje heller bør bruke tid og penger på høyttalere og lytterommet.:razz:
    Vær så snill å spar oss for denne diskusjonen. Pleeess . Hvis du ikke hører forskjeller så er det heeeelt greit. Hva som er viktigst må hver enkelt finne ut av.

Det er forskjell på å si av de er mindre viktige (er ikke uenig i det) og "bruk så lite som mulig" utsagn til en du ikke kjenner. Som sagt så er vi alle forskjellige.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jeger68
    Men litt av gleden er vel å oppgradere litt etterhvert er det ikke? Hadde jeg hatt 200.000 så kunne jeg kjøpt annlegg til 200.000 og så ferdig med det.

Nå kjøper jeg først høytalere. Så gleder jeg meg skikkelig over den fantastiske lyden de gir meg i forhold til det Jeg har. Så kjøper jeg ny forsterker, og ny glede over forbedret lydkvalitet. Så oppgraderer jeg CD spilleren, og på ny gleder jeg med over forbedret lyd :-) Så ksbler, så litt bedre høytalere, så effektforsterker....

Når jeg kommer på et annlegg til 200.000 (vel kommer vel ikke dit da...) så har jeg gledet meg 8-10-12-15 ganger over ny og fantastisk lyd :-) alternativer er å glede seg en gang... Kvalitet er noen en raskt venner seg til, og gleden over å få bedre å bedre kvalitet etterhvert tror jeg er mye større enn å kjøpe det dyreste med en gang. Dessuten gir veien fram til målet erfaringer slik at men sakte kan jobbe seg fram mot et anlegg helt som man selv liker det :-)
    Moro med HiFi og ny og bedre lyd :-P . Men det er vel musikk som skal nytes? Og musikkopplevelsen stiger helt klart med bedre utstyr som utfyller hverandre best mulig. Synergieffekt! Jeg for min del tenkte å bruke hele 2007 på å få ut det beste fra høyttalerne og nyte jakten. Men fant ut at det var bedre å få enda bedre musikkopplevelser hele 2007 selv om jeg egentlig ikke hadde råd. Men når det er sagt så er det jo ikke så dumt å tenke slik du gjør om nye inesteringer ikke er langt frem i tid.

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg mener fullt og helt at hvis du velger gode høyttalere, og elektronikk som ikke greier å drive det ordentlig. Så blir litt av vitsen borte. Man kan ikke ha flere dyre/gode ledd, og ett svakt som ødelegger hele morroa men meg om det, elektronikk er viktig, sånn er det med den saken

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hvorfor har du da brukt penger på en Benschmark DAC-1? Hvis du ikke hører forskjell.
    Angående DAC-1 så kjøpte jeg den til en god bruktpris uhørt. Ble skuffet da den kom i hus da jeg ikke klarte å skille den blindt fra andre 24 bit konvertere.
    Vær så snill å spar oss for denne diskusjonen. Pleeess . Hvis du ikke hører forskjeller så er det heeeelt greit. Hva som er viktigst må hver enkelt finne ut av.
    Jeg skal holde mine meninger for meg selv og resignerer herved fra tråden. Min kommentar kom etter at noen fremhevet elektronikkens betydning og anbefalte å bruke mer av budskjettet der. Jeg trodde i min uvitenhet at det kanskje kunne være til hjelp for trådstarter å få tilbakemeldning på at dette rådet er kontroversielt og lite dokumentert hva blindtester angår. Lykke til med høyttalerkjøpet:-D

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •