uefaren men på vei. Hvilke høytalere bør jeg lytte på opp til ca 30.000,-? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Intermediate Mor10 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    2,418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jeger68
    Mange gode forslag her, og jeg ser jo det ligger mye bra på bruktsidene, men jeg kan ikke kjøpe høytalere uten å ha hørt de først. Derfor teknte jeg jeg måtte ta noen lytterunder og høre på en del kanidater så jeg er klar nå de dukker opp på bruktbørsen.

Nå det gjelder musikksmak er jeg usikker. Hører på mye. Metall osv hører jeg lite på, det samme med klassisk musikk. Tok en titt på platehaugen foran det cdspilleren for å se hva jeg hadde hørt på de siste dagene. Der lå det:
    Bruce Springsteen, Secret Garden, Led Zeppelin, Miles Davies, Jokke og Valentinerne, Thomas Dybdal, Robert Plan og Allison Kraus, Joni Michell. Dette er egentlig et godt bilde av musikkssmaken min.

Som jeg skrev i første innlegg har jeg til tross for liten erfaring funnet ut at om jeg må ofre noe ofrer jeg "trøkk" og mye bass mot å få nydelig diskant, oppløst lyd der jeg hører hvert enkelt instrument og stemme og et godt stereoperspektiv.

20.000,- for alt er veiledende. Tenkte kanskje max 15.000 for brukte høytalere i første omgang, så får det andre komme etterhvert. Etter det jeg har forstått er dette den beste veien å gå. Først bestemme seg for høytalere, så finne elektronikk som passer.

Etter musikksmaken din, størrelse på lytterom og prioriteringer på nydelig diskant/mellomtone ville jeg vurdert disse: B&W Matrix 802s3 Her får du faktisk også bra trøkk samtidig.

Har hatt 2 sett Matrix 802 og et sett Matrix 804 og de har en meget god oppløsning og detaljering med riktig plassering og demping av rommet. Prøv å få tak i en Parasound NC2125 eller 2250 så har du bra med power til å dra disse også. De liker mye krefter, men jeg har prøvd de med hell med NC2125.

Intermediate Mute sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    840
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt klart SA Explorer. Ligger vel 2 par ute på bruktmarkedet nå. Nesten halv pris! Hadde jeg kjøpt hvis jeg var deg

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Explorer fungerer jo bra med en rekke forsterkere også, så da er det bare å velge og vrake

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med disse: http://avforum.no/avtorget/showprodu...=27738&cat=all

Et par Dynaudio Contour 1.8 mkII. Kan disse sammenliknes med feks Contour S3.4?

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Med din musikksmak så bør du så absolutt ta en titt på Usher, CP-730 eller CP-6311. Jeg har selv CP-730 og er meget fornøyd. Detaljert og solid lyd med bra trøkk. Jeg har hatt ikon6 tidligere, men foretrekker Usher fremfor Dali'ene.

Såg at det var ett par sorte CP-6311 til salgs for 9500,- for en stund siden. Vet ikke om de er til salgs fremdeles, men det går jo an å sjekke litt rundt.

Mvh

Morten

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bedre å sammenligne Contour serien med dagens Focus serie.

Det er veldig lett å anbefale det man har selv, men det blir litt søkt. Vi har alle forskjellig smak.

Monitor Audio er god. Og den har bra trøkk samtidig som den ikke er altfor tungdreven.

Om du velger Klipsch, sies det, Iallefall av Tim på Tonart, at Heresy III spiller ringer rundt RF63. Koster 20000,- og spiller knall med 50 watt rør. (For eks.)
    Disse har en stk 12".

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morten VELURE fra Odda?

Lenge siden sist.

Newcomer rwksz sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis total budsjettet ditt er på 20 000,- anbefaller jeg å ikke bruke 15 på høyttalere, bruk heller rundt 10k på ht og 10k på elektronikk. Hvis ikke blir det nok lite vits med dyre høyttalere, når elektonikken ikke greier følge med i svingene =] men, for all del, man kan jo ha flaks å finne en meget bra brukt forsterker til 5000,- men jeg ville heller brukt mere på det og mindre på ht

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder forsterkere har jeg tenkt feks Arcam Diva A90 (7-8000 brukt), Parasound NC 2100 forforsteker og feks NC2120 effekt (9-10.000), Primare I30 (10000) eller noe i den klassen. Strekker budsjett til 25 hvis nødvendig. Dvs at jeg har 10-15.000 til høytalere. Evt så kjøper jeg høytalere til 15.000 og så venter jeg noen mnd før det blir ny forsterker og bruker det jeg har så lenge.

Ser feks at 3 år gamle Audiovektor M3 signature går for 10.000,-, Dali mentor 6 som er et år for 12-13.000 osv. Det var i denne pris og kvalitetsklassen jeg har tenkt meg å handle.

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Hva med Elac

De spiller uttrolig dynamisk, fine i toppen og går langt ned
    Hva med Elac 208,2 i Cherry og Marantz Pm14MkII, de spiller veldig bra sammen.

Har det til salgsops:
    Men uannsett burde du få hørt på elac kjempe høyttaler.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Morten VELURE fra Odda?

Lenge siden sist.
    Jajamen. Lenge sida sist; Skeikampen 2006?

Beklager spamming av tråd.

Morten

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Det er veldig lett å anbefale det man har selv, men det blir litt søkt. Vi har alle forskjellig smak.
    Hvorfor skal en ikke anbefale den en har selv, dersom det faller inn under kategorien som trådstarter ønsker, både pris og lydmessig? Det er jo enda mer søkt å anbefale det en ikke har selv, som en kun har lest om i blader, og en ikke har noen reell erfaring med.

Dersom jeg ber om råd her på forumet så ønsker jeg primært svar fra de som har egne erfaringer med utstyret og som gjerne har testet dette opp mot annet utstyr.

Morten

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av rwksz
    Hvis total budsjettet ditt er på 20 000,- anbefaller jeg å ikke bruke 15 på høyttalere, bruk heller rundt 10k på ht og 10k på elektronikk. Hvis ikke blir det nok lite vits med dyre høyttalere, når elektonikken ikke greier følge med i svingene =] men, for all del, man kan jo ha flaks å finne en meget bra brukt forsterker til 5000,- men jeg ville heller brukt mere på det og mindre på ht
    Jeg vil anbefale det motsatte. Hovedutfordringen i lydgjengivelse er å få høyttaleren til å henge med i svingene og ikke motsatt. Er du på et budskjett ville jeg har brukt minimalt av kroner på cd/dvd spiller. Blindtester viser klart at den store variansen i lydforskjeller ligger i høyttaleren og ikke i elektronikken. Et god budskjettpost på høyttalersiden åpner opp for større valgmuligheter for å få lydsignaturen man ønsker.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [offtopic]Hvervenbukta 04. [/offtopic]

Men ja, man kan vel anbefale det man selv har.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefal gjerne det dere har selv, regner med dere har hørt såpass på det dere har selv at dere vet om det kan enbefales eller ikke :razz:

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare si meg hjertens enig med vettemann når han anbefaler Monitor Audio GS60.Låter utrolig bra til prisen og burde være en knallhøyttaler til din musikksmak og dine lydpreferanser.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jo vettemans gs60 vært tilsalgs tidligere, vet ikke om han skal selge de nå, eller hva han skal ha for de. Send han en pm..

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo bare fint å anbefale sine egne om det er vel begrunnet. Jeg tror dog at mange "forskjønner" sine anlegg litt og en annen ting er at jeg tror at det er når man hører noe bedre at man virkelig oppdager (eller ser det tydeligere) eventuelle svakheter.

Å bruke minimalt på spiller er ikke noe jeg vil anbefale. Selv om de nok er minst forskjellige betyr ikke at forskjeller i mindre skala er mindre viktig. Men det kommer an på musikksmak og lytterens verdier. Hører man på instrumentenes klang, ro og plasseringer i 3D eller et det rockefoten som betyr mest?

Hvis du får tak i forsterker i Primare nivå tror jeg det er ok med 30k prisklasse på høyttalere. Men budsjetter har det med å sprekke .

Ut fra dine beskrivelser støtter jeg forslaget med Usher. Det dukker stadig opp noen. Likeså Audio Physics.

Når du ikke har hørt så mye så burde det være greit å stikke innom nye HiFi butikker selv om du jakter på bruktmarkedet (med butikkene liker naturligvis ikke dette egentlig). Usher kan du høre i Moss, eventuelt i Drammen om det passer med en tur sørover. AF i den utskjelte butikken ved konserthuset i Oslo. Pluss mange andre. F.eks Lyric som har det meget gode merket ProAc .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Å bruke minimalt på spiller er ikke noe jeg vil anbefale. Selv om de nok er minst forskjellige betyr ikke at forskjeller i mindre skala er mindre viktig. Men det kommer an på musikksmak og lytterens verdier.
    Forskjeller i mindre skala er vel mindre viktige enn forskjeller i større skala. :razz:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortebjo1
    Forskjeller i mindre skala er vel mindre viktige enn forskjeller i større skala. :razz:
    Du skjønte det ikke.... heftigere bass er lett å oppdage men de mer "raffinerte" parametrene krever litt mer. Ikke dermed sagt at heftig bass er viktigere parametre enn andre. Mye kommer an på lytteren da vi vektlegger forskjellig. Alfor mange tror jeg glemmer at vi er forskjellige når det kommer til lytting også.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •