Hifi oppsett, høytaler+forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hifi oppsett, høytaler+forsterker

Går nå vekk fra flerkanals lyd da jeg verken har plass eller tid til å se på film lengre, men jeg er såpasse musikalsk at jeg ikke kan være foruten et bra stero oppsett.

Jeg er ute etter litt hi end denne gangen, komplett helst ikke over 20k,.
    Jeg er også ute etter noe jeg kan sette på stativ.
    Rommet er på 20kvm

Erfaringer: Masse erfaringer med B&W og hadde de greid å putte lyden til 604 inn i en 601 så er vi i boks.
    601s3 blir for svak i mellomtone og synes den spiller med for mye bass, upresis bass.
    604s3 ja jeg liker lyden, men de blir for store, ikke bare for lydens del.

Det er hfk som ligger meg nærmest, hvilke kombinasjoner synes dere jeg burde spørre om å få prøve ut i lytte rommet deres?

Når jeg nevner Mentor 2 hva sier dere da?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får ikke god lyd med en kjip DVD/CD spiller, så bruk litt penger på det også.

Hvorfor akkurat de fire-fem merkene som Hifiklubben selger? Det finnes hundre andre interessante.

Brukt?

Hvis du sier Mentor2, sier jeg at da har du kun 7000,- til CD-spiller, forsterker, stativer og kabler. (Og siden hifiklubben ikke gir noen nevneverdig rabatt, blir det litt vel lite.)

Hva med:

Denne pakken havner på 22000,- Da tror jeg du får et vellydende og balansert oppsett. Føler du at det blir for bassfattig, kan du spe på med en liten, men god subwoofer ved en senere anledning.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke se så nøye på prisen, jeg satt det som et utgangspunk, har en grei cd spiller og kabler fra før.
    hifi klubben, siden de er nærmest og jeg ikke vil reise alt for langt for å høre, men for all den kom med andre forslag.

Tviler litt på den CM greia, har hørt den og låter fint det, men litt for små høytaler følelse og passer kanskje ikke helt til de stundene det er Metallica og Slayer som gjelder?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halvor_p
    Tviler litt på den CM greia, har hørt den og låter fint det, men litt for små høytaler følelse og passer kanskje ikke helt til de stundene det er Metallica og Slayer som gjelder?
    Klipsch RB81 eller RF82 kan være et alternativ, men da MÅ du passe på å finne en forsterker som temmer tractrix-hornet. Parasound er hyppig nevnt som en god match, og du trenger ikke all verdens med watt for å spille høyt med de enklere klipschene. En "musikalsk" sub kan også være en god ide med Klipsch. Noe fra REL, kanskje? Her er det viktigere at sub'en henger med de lynkjappe elementene til Klipsch enn at den dykker ned i avgrunnen. Med en sympatisk matching kan Klipsch gi et fabelaktig liv til musikken. Men som Alshus sier: Kilden må være i orden. Horn har en tendens til å virke som et forstørrelseglass på feil i kjeden.
    Edit: Korrigert til RF82

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken CD-spiller bruker du nå?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også sjekket ut stativmodellene til Dynaudio. 4 ohms nominell impedans og ikke så voldsomt følsomme, men de bør kunne drives til anstendige nivåer uten alt for mange watt (skal vi si 50 pluss og litt strømkapasitet). Fin bass i disse, rytme og timing! Det finnes også en aktiv nærfeltsmonitor til ca. 10.000 som kan være interessant. Da klarer du deg uten effekttrinn.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av halvor_p
    Går nå vekk fra flerkanals lyd da jeg verken har plass eller tid til å se på film lengre, men jeg er såpasse musikalsk at jeg ikke kan være foruten et bra stero oppsett.

Jeg er ute etter litt hi end denne gangen, komplett helst ikke over 20k,.
    Jeg er også ute etter noe jeg kan sette på stativ.
    Rommet er på 20kvm

Erfaringer: Masse erfaringer med B&W og hadde de greid å putte lyden til 604 inn i en 601 så er vi i boks.
    601s3 blir for svak i mellomtone og synes den spiller med for mye bass, upresis bass.
    604s3 ja jeg liker lyden, men de blir for store, ikke bare for lydens del.

Det er hfk som ligger meg nærmest, hvilke kombinasjoner synes dere jeg burde spørre om å få prøve ut i lytte rommet deres?

Når jeg nevner Mentor 2 hva sier dere da?
    Ikke for å være kjip eller arrogant men med high-end må du mye høyere i prisklasse. 100- 150k kanskje...

Men du kan få god lyd for pengene om du ofrer litt på dypbass og aller helst går på bruktmarkedet. Tenk helhetlig fra cd-spiller til romtilpassning da du hører med alle. Hva hører du oftes på?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan så være det, men la oss ikke henge oss opp i semantikk. Et meget godt stereoanlegg til et rom på 20 m2 kan du realisere med et budsjett på 20 - 30.000. Og betyr ikke som regel "high end" en uendelig nevrose?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki folkens, hi end var kanskje å ta i litt sånn generelt sett, men for min del så betyr 20-30k,- en del så i mine øyne er det litt hi end da

Skal vi ta alt fra start sånn at man kan se det hele bildet.

Musikksmak, metallica, muse, daft punk, pink floyd, nirvana ect. I rolige stunder går det en del i r&b, soul og hiphop

Rommet 20kvm som nevnt, dette er et alt mulig rom i en hybel så mitt gamle 5.1 system går tapt pga plass og lyd, alt for mye på det knerte rommet.

Jeg har en sony cd spiller, men bruker for det meste en mediastasjon der jeg kan koble til via RL eller optisk kabel, er forsterker med optisk ingang hadde vert fint, men dette er vel heller sjelden hvis man da ikke kjøper en fler kanals reciver.

Fra kilde til forsterker - Jeg vil ha en forsterker som kan drive mentor2 store høytalere, har ikke fått hørt på de enda, men de sies de bærer litt stor høytaler preg og det liker jeg. Er vant til b&w 604+denon. Tidligere hadde jeg b&w 601+nad, men etter at jeg byttet til denon så ble toppen og mellomtone mye bedre i mine ører, vokal hadde nesten en tedens til å forsvinne når jeg hadde NAD.

Høytalere, ja som sagt så er jeg i Mentor 2 klasse, på stativ aller helst.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg er jo en gammel jazzentusiast - men ellers omfatter smaken min alt det du nevner og vel så det. Et par gode stativere og en rask sub er resepten i ditt tilfelle, tror jeg. Bruktmarkedet anbefales! Der får du fort 2 - 3 ganger så mye for pengene.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Siden hifi-klubben ser ut til å være den pusheren som er mest tilgjengelig for deg: Sjekk ut Dali! Dali er i støtet for tiden, og er gode på råkkanroll.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vert å hørt på Mentor 2 sammen med lyngdorf sdai2175 og thul et eller annet 2*150w. Jeg liker lyden i mentoren, serlig sammen med lyngdorfen, bra match for min del, men det er kanskje ikke det helt store i bunnen.
    Hadde ikke med noen egne cdr så hadde ikke de helt rette preferansene, men jeg går jo fra 604s3 så det skulle vel bare mangle at bassen ikke er helt på høyde.

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stativhøytalere er jo ikke kjent for å ha god bass sammenlignet med gulvstående, men det finnes unntak. Men da blir prislappen kanskje en annen klasse også. Kan jo bruke EQ og spice opp bassområdet litt, eller kan man la dem jobbe sammen med en god sub. Mentor 2 skal være gode ht'er, men er du sikker på at thule ikke ga mentor 2 litt mer tyngde i bassen? Størrelsen på suben har egentlig ikke så mye å si om man skal bruke den til musikk eller film. Mange sier at 10" subber er bedre enn 12/15", men hvis man kjøper en god sub, har størrelsen lite å si. Men å intergrere suben skikkelig sammen med resten av anlegget kan by på problemer. Kan resultere flytting av suben hit og dit, tukle med innstillinger, men er jo moro å gjøre sånt, hehe.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thulen ga litt mer i bånn, men det var ikke så god lyd i det bånndraget fra thulen synes jeg, mer stramt og kontant fra lyngdorfen. Nå var ikke dette plassert i et lytterom så fyldigheten vil vel bli bedre der tenker jeg, får sette av mer tid en dag, kanskje flere forsterkere også.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lytterommet har veldig mye å si for helheten. Selv plassering hjemme kan gi enorme variasjoner. Før ga mine fronter meg ikke særlig bass, brukte en xindak a6950 som skal være nok med power. Etter at jeg har flytta ht'ene fra kortsiden til langsiden av rommet, ble bassen mye dypere. Selv 3806 klarer å gi nok guffe. Er egentlig ingen fasit hvordan et par ht'ere vil spille hjemme hos deg. Lyngdorfen kan være noe helt annet i rommet ditt med mentor 2 enn hos hfk. Selv fikk jeg demo av mentor 6 sammen med thule hos hfk i Oslo. Syns de spilte overbevisende sammen. Om du har lyst på mentor 2, lån med både lyngdrof og thule hjem, test og du vil finne hvilken som passer best. Hør på andre forsterkere også, ikke bind deg fast til 2 merker. Kanskje andre amp'er vil passe smaken din enda bedre.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samye83
    Stativhøytalere er jo ikke kjent for å ha god bass sammenlignet med gulvstående
    Stativhøyttalere en kjent for god bass, men den går ikke like dypt som i en gulvstående.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, sant nok. Formulerings feil, burde ha skrevet goddyp bass :-D

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånne
    (finnes også i svart)
    *God nok dypbass og fantastiske ellers. Jeg har gått fra B&W til Dali til Tannoy til disse. Disse blir!

pluss denne

* Utrolig bra til prisen.

pluss denne

Alternativt (hvis du er ihuga HFK fan - denne kommer snart...)

og evt disse

og til slutt stativ

=

Newcomer Ludolf sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Polk i Norge?

Hei nf, de polk høyttalerene ser fete ut. Hvor får du kjøpt dem?

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ludolf
    Hei nf, de polk høyttalerene ser fete ut. Hvor får du kjøpt dem?
    Jeg kjøpte de i Oslo for et par år siden - men butikken jeg kjøpte fra gikk dessverre konk.

Litt usikker på hvem som er importør nå, men lurer på om det kan være Bilradiospesialisten - du kan sikkert høre med dem om evt lokale butikker som fører merket
    HJEMME PRODUKTER - Hi-Fi Høyttalere - Bilradiospesialisten

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •