Fase på JMlab 926

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Intermediate roeng2 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fase på JMlab 926

Hei jeg har nettop gått til innkjøp av JMlab 926 og da jeg kjørte auto kalibrering på Yamaha rx-v1800 fikk jeg opp feilmelding på at 926 var ute av fase. Jeg har tidligere brukt både Audiovector M3 Signatur og Infinity kappa 8.2 uten og få denne meldingen.
    Jeg har satt - på forsterker til + på høttaler så er problem borte.

Jeg lurer på da er dette normalt med JMlab og kjører de motsatt fase av resten av verden?

Det er min første franske høyttaler og har derfor ingen egne erfaringer på dette ennå!

Newcomer frod sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    166
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, slik er det ikke på mitt par. Jeg har Pioneer VSX-AX5Ai-s.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frod
    Nei, slik er det ikke på mitt par. Jeg har Pioneer VSX-AX5Ai-s.
    Kjører ikke du med Jmlab i alle kannaler? Mulig det ikke er noe problem for regner med at fasen er den samme fra alt de leverer.

Jeg har Infinity senter og Audiovector M1 på surround men kommer til og bytte disse ut med JMlab så da løser vel problemet seg.

Takker svar.

Newcomer per egil sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Jeg lurer på da er dette normalt med JMlab og kjører de motsatt fase av resten av verden?

Jeg lurer på det samme.

Jeg har sakset følgende fra hjemmekinosiden til meridian861:

http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/meridian861

"Hvordan sjekke om høytalerene dine har riktig Phase
    Noen høytaler er konstruert i motfase dvs at dersom du kobler til på vanlig måte + på + og - på - vil bass membranen beveg seg innover ikke utover.

Slik sjekker du din høytaler:
    Ta ett walkman batteri 1.5V
    Ta vekk evt "gitter" foran bassmebranen din slik at du ser hvordan mebranen beveger seg.
    Ta høytaler ledningen + på + polen på batterien og - på - polen på batteriet.
    Beveger mebranen seg utover er den i korrekt fase = phase +
    Dersom den beveger seg innover er høytaleren din i motfase = Phase -

Høytalere som er i Phase + skal + på + og - på - på høytalertermineringen din.

Høytalere som er i Phase - skal + på - og - på +

Noen High-End forsterkere og Høytalere er i
    Phase -
    Sjekk dette med din leverandør før du kobler om dine høytalere.

I mitt oppsett er:
    Chapter Couplet M500 i Phase +
    Chapter Couplet 300 i Phase +
    Chapter Couplet 200 i Phase +
    Focal Utopia Alto i Phase -
    Focal Utopia senter i Phase -
    Focal Electra SR1000 Be i Phase +"

Er det noen som har noen innspill på dette? Jeg testet med et batteri som beskrevet, og fikk til svar at jeg har hatt høyttalerne koblet opp "feil" i et helt år. Kan dette stemme. Her må det vel være et klart fasitsvar.?

Jeg har ikke hatt tid til å teste det ut med ørene ennå.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funnet ut at minne 926 er i - fase!

Jeg synnes de låter best om jeg bytter om på terninalene så + er på - og - er på +, får da mere og bass og en litt mørkere klang i de!

Men jeg vet ikke om dette kan skade de, har vel alderig opplevd eller hørt om noen som har skadet høttalere på og snu fase.

Newcomer meridian861 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roeng2
    Funnet ut at minne 926 er i - fase!

Jeg synnes de låter best om jeg bytter om på terninalene så + er på - og - er på +, får da mere og bass og en litt mørkere klang i de!

Men jeg vet ikke om dette kan skade de, har vel alderig opplevd eller hørt om noen som har skadet høttalere på og snu fase.
    Dette skader ikke høytalerene dine...Spilte selv med Focal Utopiane i feil fase i flere mnd. inkl når DVD & Hjemmekino laget artikkelen hos meg.

Focal Electra SR Be er i "riktig fase" , mens 900 serien har snudd, dvs ta + på - og - på +.
    Batteri Teste jeg har lagt ut forutsetter at fasen i forsterkeren ikke er "snudd", noe som man av og til ser i High-End forsterkere.

Mvh

PerS

Active Sven Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    304
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Testade mina 1037 Be, det visade sig att de er i fase - det vil si fasen er snudd,
    Andre bad meg teste det, då jag hentede ht for to uker siden. Har snudd fasen i cd spilleren Meridian G08 då jeg faktiskt syntes det var best, det var før batteri testet. Bruker også plate spiller derfor har jeg nå snudd kontakterne på ht terminalerne.

Newcomer meridian861 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven Roger
    Hei
    Testade mina 1037 Be, det visade sig att de er i fase - det vil si fasen er snudd,
    Andre bad meg teste det, då jag hentede ht for to uker siden. Har snudd fasen i cd spilleren Meridian G08 då jeg faktiskt syntes det var best, det var før batteri testet. Bruker også plate spiller derfor har jeg nå snudd kontakterne på ht terminalerne.
    Takk for at du testet Focal Electra 1037Be skal legge det ut på siden min

PerS

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av meridian861
    Dette skader ikke høytalerene dine...Spilte selv med Focal Utopiane i feil fase i flere mnd. inkl når DVD & Hjemmekino laget artikkelen hos meg.

Focal Electra SR Be er i "riktig fase" , mens 900 serien har snudd, dvs ta + på - og - på +.
    Batteri Teste jeg har lagt ut forutsetter at fasen i forsterkeren ikke er "snudd", noe som man av og til ser i High-End forsterkere.

Mvh

PerS
    Takk for svar, godt og vite at ikke man har blitt helt vranglært igjennom årene!

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplevde noe av det samme her, http://avforum.no/forum/receivere-fo...-rx-v1800.html

Iflg. YAOP så spiller de ikke i fase nå, men jeg lar de stå tilkoblet slik de er nå siden jeg ikke hører noe forskjell på fasene uansett.

Kanskje noen av dere som har over gjennomsnittet peiling kan klikke dere inn på linken over og forklare dette fenomenet for meg?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det her hjalp litt ja....

Har slitt med å få SVS suben min til å spille med frontene mine, og her fant jeg forklaringen

Frontene mine er i - fase (Jmlab 926)
    Center er i + fase (Jmlab cc900)
    Bak er i + fase (Jmlab cc800)

Byttet om på frontene og vips så spiller de sammen med suben min

Har hatt en SW900 Sub før, og den spilte bra sammen med frontene, kanskje den er i fase - ?

Synes også det er litt rart at ikke romkoreksjon i min Onkyo 875 fant ut av dette.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet hvor stor forsterker man trenger for å drive 926'ene?? har en pioneer vsx-lx 70, er det nok???

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av longbow
    noen som vet hvor stor forsterker man trenger for å drive 926'ene?? har en pioneer vsx-lx 70, er det nok???
    Vil tro denne vil drive de bra jeg. Har prøvd 926 på min Yamaha rx-v 1800 og den hadde ikke noe problem med og drive de og din pinoneer skal jo vere kraftigere en den.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fase på Focaler

Er kanskje litt sent å kommentere dette siden det har gått 1 år siden forrige kommentar.
    Focal har ikke forklart dette offisielt enda,men det er visst mange høyttaler-produsenter som snur fasen.
    Det jeg har blitt forklart av en som har peiling på Focal er at Focal og andre lager høyttalerene slik at de skal fungere bedre i bassen siden det spesielt i sør/mellom-Europa er små leiligheter og små stuer.Dette kan gi bedre og kraftigere bass når bassene slår innover (vanlig+ og - kobling),men i en stor stue er det vel anbefalt at de slår utover.Snur kun + og - på høyttalerene.
    Har til nå bare fått testet dette i ca 15 min,men mener at lyden ble mer behagelig og mørkere etter at jeg snudde fasen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    857
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel alderig for sent og legge inn noe nytt på en link:-D

Forsto jeg deg rett om dette var noe som ville funger på de fleste høyttalere?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fase på JmLab 926

Nei,det tør ikke jeg å stå for.Det stod vel lenger oppe hvordan man sjekker det.Han "Focaleksperten" ville ikke "tyste" på hvilket andre høyttalerprodusenter som gjorde dette,så du må nesten prøve selv.
    Men i tilfelle så gjorde hvertfall jeg det slik :
    Vanlig + og - på høyttaleren.Og + på + polen og - på - polen på et vanlig batteri.Går basselementene innover er de i feilfase og man kobler vanlig + og - på forsterkeren,men - på + og + på - på høyttaleren.Etter det snudde jeg også fasen på subben.
    For mange år siden gjorde jeg noe lignende på Snell B-Minor som har sidemontert 12".Så når det ene slo ut,slo det andre inn.Det hadde en enorm effekt i det lille rommet jeg hadde den gangen.Mellomtone og diskant området koblet jeg vanlig (på Snell,ikke på Focalene)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •