Cerwin Vega CLS-15SX. Hvor høyt kan den spille? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Jeg synes det virker som om alle sprenger Cerwin Vega høyttalerne sine til ******* ...
    Er det ikke det de er til da?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe =) Jeg har også vore litt CV fan, og det kan jo ikke sies annet enn at det kan høres råkult ut... Men det er ikke helt det jeg er ute etter... Back to topic! Jeg vil tro at disse femtentommersubwooferne klarer å flytte en del luft =) Og er sikkert dritbra for de som vil ha slikt =).

Intermediate AVFredrik sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xspraym
    sitter her med cls 15sx'n min og teste litt men syns bassn er litt tam for å si det sånn mine qln artech 12 spille jo ekstremt over den og når jeg bare prøver med subben å tester litt jo den kan gi litt bass liksom men på noe når den går litt "langt" ut synes ikke det var langt ut så kom det en stygg slags forvrengigs lyd eller et kakk lyd i det ene hjørnet eller noe ikke høyt volum heller egentlig:s
    Da tror jeg ikke du har koblet riktig. Denne subwooferen er nemlig helt ekstrem og kan ikke bli utkonkurrert av et par gulvstående 12" Artech-høyttalere når det kommer til bass,

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Denne subwooferen er nemlig helt ekstrem
    Om du mener dette har du jammen ikke hørt mye:-D

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt mye som er bedre på "klubben". Men, selfølgelig skulle jeg lagt til: "(...) til prisen".

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda, at en får mye for pengene kan jeg være enig i, men å kalle den ekstem er kansje litt ekstremt etter min mening, den kan kansje være et greitt supplement til mindre høyttalere,
    har man et par med cls 215 med en god forsterker vil en ikke engang merke forskjell om man har en cls-15SX stående...

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All you need to know is:
    Sensitivity + Power Handling - Power Compression = Max Output

Newcomer morten2101 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    joda, at en får mye for pengene kan jeg være enig i, men å kalle den ekstem er kansje litt ekstremt etter min mening, den kan kansje være et greitt supplement til mindre høyttalere,
    har man et par med cls 215 med en god forsterker vil en ikke engang merke forskjell om man har en cls-15SX stående...
    bullshit

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På en måte tror jeg det stemmer, og på en annen måte ikke.
    Jeg har hørt at clsc/cls subbene ikke klarer holde følge med 12" og 15" fra CV pga underdimensjonerte forsterkere inni subbene, men siden de benytter samme element (så å si) så skal man jo ha mer trøkk, selv om de fleste med 215 klarer seg uten en extra sub. Men når jeg leste i Hi-Fi Klubben sin katalog 07 så står det at vis du skal være helt ekstrem så kan du legge til 1 og eller 2 til 215 for å få en helt ekstrem kombo ...

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av morten2101
    bullshit
    Hva i all verden er dette for et ukonstruktivt svar da?

Det jeg skriver i innlegget mitt er basert på egne erfaringer, om du har andre erfaringer må du gjerne utdype...

Medlem siden
    May 2007
    Poster
    855
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke at du ikke merker forskjell.

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AVFredrik
    Jeg skjønner ikke at du ikke merker forskjell.
    CLS 215 har en følsomhet på 97dB, 500W peak powerhandling (LOL), og når -6dB ved ca 24Hz. Dette gir et teoretisk max lydtrykk på 124dB/1m. 2stk = 130dB/1m MINUS power compression. typisk 3-5dB.

CLS 15S har ikke noen oppgitt følsomhet men kan forventes å ligge rundt 93dB, 400W peak powerhandling og når -6dB ved ca 25Hz, altså mye det samme som CLS 215. Dette gir et teoretisk max lydtrykk på 119dB/1m MINUS power compression.

Så om vi tar et par CLS 215 med max lydtrykk 130dB/SPL
    og legger til 1 stk CLS 15S med max lydtrykk 119dB/SPL.
    Hva får vi da?
    130.3dB/SPL/1m.....

Det er altså SVÆRT sansynlig at aleksander8 kan legge til en CLS 15S i sitt system uten å høre noen nivåøkning om han ikke utnytter seg av gain han kan få ved ulik plassering osv.
    For om du hadde satt alt dette vedsiden av hverandre ute ville du aldri i verden ha hørt forskjell.

Du vil selvfølgelig høre forskjell om du IKKE pusher CLS 215 MAX og legger på litt ekstra fett med CLS 15S i bunnskiktet. Let's face it. 130dB/SPL er ikke normalt lyttevolum (Heller ikke normalt å sitte 1 meter i fra høyttaleren.). Men herregud. Hvor mye bass vil du egentlig ha???

(EDIT: summerte i random phase).

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hansam
    Let's face it. 130dB/SPL er ikke normalt lyttevolum. Men herregud. Hvor mye bass vil du egentlig ha???
    Mer? ;-)

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Mer? ;-)
    Hvis det er filosofien er det jo bortkastet å kjøpe forsterkere og fulltonehøyttalere. Holder med en CD/DVD spiller og noen Y-ledd, litt signalkabler og en 4-5 suber da. Det er jo bortkastet å bruke penger på mellomtoneelement og diskanter hvis hensikten er å overdøve dem med bass.

Synes ærlig talt at det høres grusomt ut når nivået på suben ligger 10-15dB over det de andre høyttalerne ligger på ...
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg hadde min CLSC-15S så både merket og hørte jeg den. Riktignok hørte jeg den kun når den var stillt for høyt i forhold til frontene (1515). Ved riktig innstilling bare merket jeg den. Plassering var bak i hjørnet i mellom sofaene. Og det ga den lille ekstra "feelingen" på både film og musikk. Hadde den derimot vært plassert fremme i sammen med frontene tror jeg ikke den ville gjort det store utslaget annet enn at den ville spille noe dypere enn frontene.

Nå har jeg en DIY plus/2 der subben stod før og det er en annen verden. Mye mer fysisk. Ikke behov for noen rumperister her. Jeg trodde en stund at man kunne kompensere for de laveste frekvensene ved å legge på mer dB noe høyere i frekvens, men der tok jeg grundig feil. Sannheten er faktisk omvendt, behov for å vri på volumknotten er begrenset.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en CLS-15sx selv ved siden av et par Proson 215rr og kan med ærlighet si at jeg hadde ikke hørt så mye til sub'en ved vanlig oppsett men i mitt tilfelle vil ikke surround receiveren min dele lavere enn 40Hz til frontene så sub'en min står stillt til å ta seg av det som skjer videre nedover og den merkes godt på filmer samt musikk med mye dyp bass. Men jeg kjenner at jeg trenger en til. Han føler seg litt alene og puslete med sin ene 15".

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Hvis det er filosofien er det jo bortkastet å kjøpe forsterkere og fulltonehøyttalere. Holder med en CD/DVD spiller og noen Y-ledd, litt signalkabler og en 4-5 suber da. Det er jo bortkastet å bruke penger på mellomtoneelement og diskanter hvis hensikten er å overdøve dem med bass.
    Hallo, det var jo en spøk da! :lol:

Men det er jo ikke det at jeg ikke liker bass, tvert om, jeg liker mye bass og men resten av anlegget bør jo holde følge! Heller kvalitet enn kvantitet

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hallo, det var jo en spøk da! :lol:

Men det er jo ikke det at jeg ikke liker bass, tvert om, jeg liker mye bass og men resten av anlegget bør jo holde følge! Heller kvalitet enn kvantitet
    Skjønte av at det var en spøk fra din side, men det virker som det er mange som kun er ute etter bass og intet annet.

Beklager om du følte deg uthengt eller noe, det var ikke meningen, det var mer en generell betraktning.

Skulle nok slengt inn noen selv jeg, for det var nok ikke bare alvor fra min side heller.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe :-D

Newcomer morten2101 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Hva i all verden er dette for et ukonstruktivt svar da?

Det jeg skriver i innlegget mitt er basert på egne erfaringer, om du har andre erfaringer må du gjerne utdype...
    Beklager ukonstruktivt svar. Litt dårlig humør i går :???:

Det jeg mente, var at jeg, med mine komonenter:
    cls215 - MA.Oberon 6.1 - Yamaha 657 + clsc 15s

Hører lett forskjell med og uten sub. Forskjellen er større ved film, enn musikk, men dog. Forøvrig på let etter enda en clsc 15s. Så om noen har en til overs, skrik ut.

Morten

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •