Synspunkter omkring Mirage Omni 550? Her er mine! - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men OM 8 er vel nokså store høyttalere som krever sitt av rommet de står i, avstand til vegger og den slags? Ikke noe for en lytte-hule på under 15 m2 vil jeg tro?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Men OM 8 er vel nokså store høyttalere som krever sitt av rommet de står i, avstand til vegger og den slags? Ikke noe for en lytte-hule på under 15 m2 vil jeg tro?
    Njæ, vet ikke helt. Har hørt så mange si at de er så vanskelige å plassere, men jeg synes det har gått helt fint.
    Klart de låter bedre i et større rom, men det gjelder de fleste høyttalere. Det er viktigere at de står symmetrisk og at man eksperimenterer litt med toe-in og avstand mellom dem.
    Det er vel heller formen på rommet som kan skape problemer, men det vil nok gjelde for alle basskraftige høyttalere.

Den forrige stua mi var ikke stor (15-20 m2), og de låt meget bra der også.
    Bassen kan justeres ganske mye med to kontroller på hver høyttaler. En for volum (+/-6 dB) og en for mengden mellombass (+/-3 dB, vanskelig å beskrive). Disse kontrollene virker bare inn på bass-elementene, og gir ganske så store utslag.
    Bassportene er også på fronten, så jeg har ikke hatt noen særlige problemer med å ha dem ganske nært veggen bak dem.

Det kan ofte bli problemer med store, basskraftige høyttalere i små rom, men jeg synes disse Mirage'ene er mer fleksible enn de fleste "vanlige" høyttalere. Synes ihvertfall ikke de fortjener sitt rykte for å være så vanskelige å plassere.

Edit: Så i manualen at Mirage anbefaler minst 40 cm fra bakvegg og 50 cm fra sidevegg. Synes ikke det er uoverkommelig. :-)
    Avstand fra høyttalere til lytter er anbefalt til 1 til 1,5 x avstanden mellom høyttalerne.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant info, Flens! Selv har jeg alltid høyttalerne minst 1 - 1,5 meter fra veggen bak uansett, enten det er snakk om skoesker eller større bokser (eventuelt basstap kan jo kompenseres for på andre måter!). Kan ikke leve uten den ekstra dybdeopplevelsen det gir. I Hulen betyr det i praksis (nesten) nærfeltslytting, så mye plass er det jo ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Omni sat v2 og omni CC v2.

-k

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Omni

Hei!

Har vært offline i noen dager, skal se om jeg ikke kan få satt sammen en liten link i kveld. Legger inn evt. link her til ny link.

Har nesten bare positive erfaringer så langt og lydbildet på film er så bra at det er rett og slett nesten ikke er til å tro.

Skal utdype mine erfaringer i link.
    :-P

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På forhånd takk!

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å lese såpass mye positivt om disse høyttalerne da!
    Da var vel ikke mine betraktninger helt i det blå? Som allerede nevnt er vel de større OM-8 litt mer "romkrevende", mtp avstand til side- og bakvegger.
    Sikkert også mer enn vanlig, ettersom det nok stilles større krav mtp slike kriterier.
    Førsterefleksjoner er vel noe man forsøker å unngå generelt sett, og jeg ser for meg at høyttalerne dermed krever endel luft rundt seg for å spille optimalt?
    Jeg kom aldri så langt at jeg fikk forsket noe særlig på dette når det gjaldt 550-utgaven, og dermed blir det bare gjetninger fra min side.

@knutinh: Du har Omni sat v2 og omni CC v2. Dette er vel å forstå som bak- og centerhøyttaler(e)? Fornøyd med disse?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    l