Klipsch...skuffende...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch...skuffende...

Jeg var idag og hørte på et par Klipsch høytalere. Nærmere bestemt RF-52.
    Jeg skal ærlig innrømme at jeg hadde store forventninger til Høytalerene, men ble skuffet når det kom til bassen...
    Jeg syntes mine Dali Concept 6 høytalere har mye mer å vise til når det kommer til bass, desverre.

Hva er deres erfaringer?
    Det er godt mulig jeg avskriver høytalerene litt for kjapt her, så bare kom med innspill

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan var lokalene, elektronikken og innspillingen?
    Slike ting påvirker nesten like mye som forventningene man har.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var de innspilt ???

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng.
    Utstyret var en kraftig Rotel forsterker, og en rotel DVD spiller.
    Rommet ja, vet ikke hva man kan si om det. Det var et lydrom på kanskje 6x6 meter..
    Hørte 2 forskjellige brente cder.

Skal vurdere å brenne en egen CD med div musikk og ta meg en ny tur.

HK: Det var en utstillingsmodell vi hørte på, så forventet vel egentlig at de var det, men jeg spurte ikke.

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Var de innspilt ???
    Eller utspilt.

Sitat Opprinnelig postet av Sjom
    Det var en utstillingsmodell vi hørte på

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sjom
    Godt poeng.
    Utstyret var en kraftig Rotel forsterker, og en rotel DVD spiller.
    Rommet ja, vet ikke hva man kan si om det. Det var et lydrom på kanskje 6x6 meter..
    Hørte 2 forskjellige brente cder.

Skal vurdere å brenne en egen CD med div musikk og ta meg en ny tur.

HK: Det var en utstillingsmodell vi hørte på, så forventet vel egentlig at de var det, men jeg spurte ikke.
    hmmm ikke vet jeg men egenkomponerte brente cd'er kan vel være nokså ymse på kvalitet da det jo er så mye som spiller inn, kilden musikken opprinnelig kommer fra, utstyret den blir formidlet via (brenneren etc etc) og kvaliteten på platen???

Undrer meg litt over at hifibutikker bruker slike "bob bob" formidlere til lytting?
    Trodde det var naturlig å bruke musikk fra orginalplater man ved en viss sikkerhet vet at musikken kommer fra det "beste" utgangspunktet...??

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På 36kvm er jeg ikke sikker på om 52 er den som brøler høyest, men i et mindre rom vil jeg absolutt tro den skriker ifra seg den å

Men ikke alle kan like klipsch, koste meg mye med concept 6, og koser meg mere med rf82 smaken er som baken, delt.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch trenger myye innspilling før de låter opptimalt, erfaringsmessig så hørte jeg klipsch i butikk en stund før jeg kjøpte og i butikken hørtes de helt jævlig ut, og det var også på rotel reciver.

Ble til at jeg kjøpte Klipsch RF-62 og de hørtes mye bedre ut hjemme en i butikken.

Som nevnt er klipsch nøye på elektonikken... kjøp en forsterker med VARM klang for best lydmessig resultat eks.. Yamaha (de bruker klipsch til tuning av sine forsterkere) Marantz er svært god match.
    Rotel er en sikker match til klipsch
    Parasound er også svært god match.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Klipsch, og særlig de mindre modellene, kan nok virke litt spinkle i klangen sammenlignet med mye annet. En pris for den høye effektiviteten er at de ikke går så dypt i bassen i forhold til kassestørrelsen (dyp bass i små høyttalere betyr jo som regel lav følsomhet). Derfor spiller Klipsch best sammen med elektronikk som legger litt kjøtt på beina. En kjapp sub vil også kunne være et bra supplement. Det finnes helt klart andre (og også rimelige) høyttalere som er "bedre" i den forstand at de ikke krever så mye av resten av kjeden for å spille bra, og mye av den billigste elektronikken på markedet går neppe særlig godt sammen med Klipsch. Men når synergien er i orden tror jeg svært mange vil bli forbløffet over hvor godt selv en billig liten Klipsch kan spille.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var på Klipsch demo på Hifisenteret i Oslo for ca et år siden. Ringte i forkant og spurte om jeg kunne få høre RF63 og Rotel RB 1095. Selger hadde koblet de opp på et 3x4 m rom med noe Nordost kabler da jeg kom. Jeg hadde RF15 og Rotel RB985 fra før som spilte bra i min egen stue. Hadde en del forventninger til oppsettet og hadde veldig lyst il å oppgradere.
    Lang historie kort...har sjelden blitt så skuffet noen gang. Det er faktisk noe av det værste jeg har hørt. Selger guffet på, rommet spilte med, diskanten skrek og mellomtonebassen var fraværende.
    Nå høres det ut som jeg mener at Klipsch er crap, det er absolutt ikke poenget. Jeg har hatt Klipsch i mange år og har vært superfornøyd!
    Poenget er : RF63 som jeg hørte var ikke innspillt i det hele tatt. Rommet var skikkelig dårlig. Jeg innbiller meg at også kablene var helt feil.

Klipsch må være noe av det mest innspillingskrevende jeg har vært borti. De er etter min mening også avhengig av et skikkelig rom. Ikke minst er de kjent for å være krevende til elektronikk. Ikke uten grunn at noen elsker Klipsch med rørforsterker.

Jeg tror nesten det er umulig å få et rettferdig "inntrykk" av klipsch på en tilfeldig demo i en hifibutikk. Det er rart ikke forhandlerene gjør mer ut av dette...
    Ikke gi opp Klipsch, men hør om du kan låne de med deg hjem eller spør om de kan spille de skikkelig inn før du låner de.
    De er tross alt ekstremt dynamiske og morsomme på film når de er blitt varme i trøya

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rotel?

Nå er jo Rotel noe så inn i hel... skarpt om man setter setter det sammen med, JA f.eks. KLIPSCH.

Det har ingenting å si om det er en brent palte man spiller på, håper ikke det for klipsch sin del, hvem vil vel ha en slik høytaler?

Jeg syntes uansett at klipsch er altfor hypa her på forumet, ikke rart at folk som ikke vet hvilken lydsignatur de står for blir skuffa!

DE pågående, skarpe og effektive, krever mye av rommet og elektronikken for å spille behagelig på høyt volum.

Rotel er helt feil sammen med Klipsch.

De er gode ja, men ikke for alle.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må også nevnes at Klipsch er i sitt rette element når det kommer til film og kringlyd :-D

Er det musikk eller film som er hovedtyngden din ?

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den første a-ha opplevelsen jeg hadde min RF52 hadde jeg etter 14 dager
    (3timer vær dag med musikk)

stemmer godt det med trå starter med henhold til dybbassen.
    jeg bruker stort sett rw10d i tillegg som tar alt under 65hz
    og da er man kvitt det problemet

det som jeg savner på de RF52 er mer i øveremellomtonen i musikk som krever litt i det området.

Troeen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whitedmon
    Nå er jo Rotel noe så inn i hel... skarpt om man setter setter det sammen med, JA f.eks. KLIPSCH.

Det har ingenting å si om det er en brent palte man spiller på, håper ikke det for klipsch sin del, hvem vil vel ha en slik høytaler?

Jeg syntes uansett at klipsch er altfor hypa her på forumet, ikke rart at folk som ikke vet hvilken lydsignatur de står for blir skuffa!

DE pågående, skarpe og effektive, krever mye av rommet og elektronikken for å spille behagelig på høyt volum.

Rotel er helt feil sammen med Klipsch.

De er gode ja, men ikke for alle.
    Det kommer som du er inne på helt an på hvilken smak folk har, og hva folk foretrekker av høyttaler og kombinasjoner sammen med disse enten det er Klipsch eller hvilken som helst annen høyttaler. Blir kanskje litt vel bastant med en slik uttalelse. Det morsomme med Klipsch er at de endrer signatur radikalt etter hva man kombinerer dem med, og blir sånn sett meget fleksible.

Om den brente platen inneholder materiale av dårlig kvalitet vil jo dette forplante seg videre i systemet.

Men jeg forstår det slik at du ikke synes denne kombinasjonen er god etter dine preferanser, og det skal naturligvis respekteres. Det hadde vært, som du også nevner, utrolig kjedelig om vi alle hadde likt det samme

Min erfaring er dog at Rotel har en noe mørkere klang, og at det svake leddet i et komplett Rotel oppsett ofte ligger i forforsterkeren. Kombinerer man et Rotel trinn med et fortrinn av høyere klasse får man vist hva som virkelig bor i dem - og et rørfortrinn kombinert med Rotel og Klipsch henter fram magien fra rør, stålkontrollen til Rotel og dynamikken og den forførende siden av Klipsch. Det er veldig mange kombinasjoner som kan være enten himmel eler helv... (uansett hvilke høyttalere eller elektronikk man snakker om), og det blir da svært vanskelig for butikker å sette opp oppsett for en hver sin smak. Poenget er vel heller at det er få som tar seg tid til å finne en kombinasjon som virkelig henter ut det beste av hele oppsettet (etter egne preferanser), og det trenger ikke nødvendigvis være dyrere enn den løsningen man i utgangspunktet hadde vurdert eller lyttet til

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt ok!

Har hatt "alt" av Rotel og syntes det ikke er særlig mørk klang på det. Har man dyrere høytalere (20000 +) er det mye som låter bedre til prisen. Er kun 1098 jeg ikke har hatt, men kjenner to stykker som har den.

Min Slitne carver er i tester blitt sagt å være skarp og hard, Rotel 1090 er mye skarpere enn den.(skal byttes).

En høytaler som kun spiller bra under perfekte forhold er en dårlig høytaler!

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett i det med hypen! Jeg for min del trodde Klipsch var noe som ville slenge svovelsyre i galde rett i fleisen på deg med balltre. Jeg nektet i årevis å høre på noe sånnt. Men så fikk broderen et par RF5 i hjemmekinoen, og jeg oppdaget vantro at disse stygge tingene faktisk kunne spille musikk. Til og med gammel akustisk jazzmusikk. Det har jeg ikke kommet over ennå, men mitt neste høyttalerkjøp blir nesten helt sikkert noe annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt "alt" av Rotel og syntes det ikke er særlig mørk klang på det. Har man dyrere høytalere (20000 +) er det mye som låter bedre til prisen. Er kun 1098 jeg ikke har hatt, men kjenner to stykker som har den.

Min Slitne carver er i tester blitt sagt å være skarp og hard, Rotel 1090 er mye skarpere enn den.(skal byttes).

En høytaler som kun spiller bra under perfekte forhold er en dårlig høytaler!
    Ok, men da har vi forskjellige erfaringer Om høyttaleren kun spiller bra under perfekte forhold kommer helt an på hva men definerer som perfekte forhold. For noen er det en stue med parkett, glatte vegger og høy waf, for noen er det et fulldempet rom, konsturert mtp optimal akustikk.

Det er nok ikke meningen for folk som har Klipsch å si at det er kun Klipsch som gjelder, selv om det helt sikkert er noen som er mer påstående enn andre. Det viser dog gjerne at folk er fornøyd med det produktet de har kjøpt, og det gjelder nok ikke bare eiere av Klipsch.

Det har dog vært mange "hypes" på forumet, noe som gjerne har indirekte har blitt styrt av den øvre "eliten" på forumet. Eksempler er SVS, JMLab og nå Klipsch. Jeg for min del falt for Klipsch og Rotel etter første tone - på den tiden Klipsch ble regnet som "drit" på forumet, men dette er en smakssak på samme måte som at du falt for Mirage. Er ingen som kan fortelle oss hva vi liker (ihvertfall ikke oss bergensere )

Hva som låter bra til prisen er jo igjen veldig relativt til hva folk foretrekker av kombinasjoner og signatur, så man kan ikke si at dette er DET en person er ute etter. Men det er vel derfor vi er aktive på forumet; for å utveksle meninger og å plukke opp evt tips som vi kan ta med oss. Beslutninger må vi ta selv, og forhåpentligvis blir disse gjort på riktig grunnlag - dvs hva man selv mener, foretrekker og finner mest appelerende utifra egne preferanser. Er helt enig i at nedverdigende og påstående kommentarer kan spares på, for dette hjelper pent lite uansett sammenheng.

Hvis folk derimot har lyst til å kjøpe på grunnlag av hva andre synes er bra, så la dem gjøre det. Det eneste vi kan gjøre da er å anbefale dem å stole på egne ører og magefølelse.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har og hørt Klipsch to ganger og blitt like skuffet hver gang. I og med at det er såpass mange som snakker varmt om disse høyttalerne satser jeg på at jeg har vært uheldig med settingen.
    Jeg tror ikke at en så stor andel av forumets medlemmer har så annerledes smak/hørsel enn meg at det er slik det skal høres, men jeg tror at de er vanskelige med tanke på plassering.

Jeg skulle gjerne hørt et anlegg med Klipsch som har spilt slik som enkelte av de som "hauser det opp" sier at det kan gjøre.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du e god!

Labbetuss!
    He he du e god!

Har fått frem det jeg ville her og du har lagt det på et bra nivå.

En rask oppsummering fra meg og min erfaringer er at Klipsch er bra, vurderte det selv nå når jeg byttet utstyr.

Problemet er vel at man bør ha mye kunnskap om rom og utstyr når man kjøper Klipsch. De kan være meget sta, akkurat som jeg...

Patos er det stikk motsatte og ville nok i en blind test i et vilkårlig rom og med varierende utsyr spille mer "folkevennlig". Og dermed komme bedre ut.

Har sikkert kjørt noen demoer for deg i Bergen.... Jobbet med dette for inntil 4år siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    2,793
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Labbetuss!
    He he du e god!

Har fått frem det jeg ville her og du har lagt det på et bra nivå.

En rask oppsummering fra meg og min erfaringer er at Klipsch er bra, vurderte det selv nå når jeg byttet utstyr.

Problemet er vel at man bør ha mye kunnskap om rom og utstyr når man kjøper Klipsch. De kan være meget sta, akkurat som jeg...

Patos er det stikk motsatte og ville nok i en blind test i et vilkårlig rom og med varierende utsyr spille mer "folkevennlig". Og dermed komme bedre ut.

Har sikkert kjørt noen demoer for deg i Bergen.... Jobbet med dette for inntil 4år siden.
    Hehe,

da har vi en del tilsvarende erfaringer

Får jeg spørre hvor du jobbet?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •