Pioneer S-3EX - ny referansehøyttaler? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 254
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av J.Haugen
    Den er grei. Da blir det hjemlån etter hvert for min del.....
    Sørg for medbringe en STOR varebill. De er store som 2 kjøleskap i eskene sine. på ca 80kg hver (inkl eskene)

Syns 3'ene er mer "sexy" med sine rette linjer. 1'eren er litt avantgardisk i forhold. Begge er utvilsomt veldig gode høyttalere, men man skal huske på at høyttalere i denne prisklassen som oftest er det

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Dette er "billigutgaven"; S-3EX.

Etter å ha lest testen til Hi-Fi 4 All sitter jeg imiddlertid igjen som et stort spørsmålstegn. Varm? Sliter i bassen ved komplisert musikk? Ikke nøytral? Jeg er overbevist om at det er elektronikken deres som ikke klarer å henge med. Vi bytter ut vårt referanseutstyr med disse høyttalerne, og de som har lyst til å høre om denne høyttaleren er "varm" og sliter med bassen ved komplisert musikk skal sende meg en e-post ( atle.torp@hl-media.no ) for å få en demo.

Jeg har aldri vært sikrere i min sak om at denne høyttaleren ikke har konkurrenter i sin egen prisklasse
    Jeg vil karakterisere begge høyttalerne til pioneer som "mørke" og varme. En liten smule altså, dette er dog å foretrekke i 99,999% av tilfellene.
    Men jeg legger merke til at H200 ble brukt. Denne er lys i klangen (uenig eller ikke, ta det i en egen Hegel-tråd), så sammen med 3ex kan resultatet tenkes å helle mer mot den nøytrale siden, og endatil litt "crispy".

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som skal tilføyes til all skryten er at S-3, og dermed høyst sannsynligvis S-1 også, er at disse trenger plass både foran og bak for å spille optimalt. Vi testet S-3 hjemme hos Marantz i går, og i hans rom spilte det absolutt ikke bra i bassområdet. Det ble rett og slett for mye av det gode.

Har du et lite rom, hvor høyttalerne må stå nært hjørner; styr unna.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Capitaine

Jeg vil karakterisere begge høyttalerne til pioneer som "mørke" og varme. En liten smule altså, dette er dog å foretrekke i 99,999% av tilfellene.
    1. Her er vi uenige, men det er greit. Jeg opplever S-3 som meget nøytral. Til og med Electra BE blir litt "fet" i forhold.

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke overraske meg om at årsaken til at noen opplever de som mørke/varme skyldes at de har god kontroll på spredningsmønsteret og mer direkte lyd. Reflektert lyd med harde overflater, som mange har i sine rom, gir ofte hard og lys lyd.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innertier! Viktig poeng.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    1. Her er vi uenige, men det er greit. Jeg opplever S-3 som meget nøytral. Til og med Electra BE blir litt "fet" i forhold.
    Tror vi er sånn halvveis enige.
    Den er ganske nøytral, men diskanten stikker ikke ut for å si det slik. Det var vel mest karakteristikken av diskanten jeg mente med mørk og varm, samtidig som mellomtonen også er nøytral og fin, men også mer varm enn lys. Sammen med en bass som er noe av det bedre man kan forvente av 2 6.5 tommere så må dette bare bli bittelitt litt på den mørke siden.

Kanskje fordi Electra BE er overdrevet fet i bassen eller mellomtonen, men at diskanten stikker litt ut iforhold? Dette tør jeg vedde fingeren min på.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I følge "Produktnyheter" hos Hificenter-kjeden, selger de nå EX-serien, for de som er interesserte i demoer (og kjøp, selvfølgelig :-)).

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN

Litt OT, så er det morsomt å se hvordan hyper og "trender" snur seg i denne hobbyen. Enkelte produkter får reviews som skulle tilsi at vi snakker om en ny revolusjon innen lyd, så løper alle til butikken. Neste vinter er det noe annet som er "in", og enkelte fagblader vet ikke annet å beskrive produktet som det beste som har hent siden elektrisiteten ble funnet opp, noe som selvfølgelig ikke hjelper på kjøpetrangen til folk. Når hypen har lagt seg, så er det tilbake til gamle jaktmarker igjen. Merker selv at jeg må ta meg i øra enkelte ganger når tankene begynner intensivt å svirre i å selve unna alt for å starte på nytt for å ta del i revolusjonen. Dette var ikke rettet mot Pioneer S-3, men en liten generell betraktning fra sidelinjen. :-)
    Misforstå meg rett nå, jeg liker disse høyttalerne godt, men bare for å være djevelens advokat;
    Du har et meget godt poeng, det er ikke sikkert at dette er høyttaleren for alle. Så fortsatt gjelder det å få hørt dette selv, og eventuelle andre før man bestemmer seg. Husk nå på at den lyriske omtalen er omtrent hva annethvert produkt som ble testet i Lyd og Bilde for få år siden, får å ta litt hardt i
    Og selv om høyttaleren er lettere å drive enn storebroren, så betyr det ikke at den ikke er kresen på forsterkere. Alle produkter som har high-end ambisjoner er kresne av natur, samme hva Akto og Co måtte mene. Dessuten er det nok enda slik at Hjemmekino ikke har samme "tyngden" som f.eks Fidelity eller t.o.m Lyd og Bilde. Jeg tror også at testen hos hifi4all er grundig, og at det er lite grunn til å spekulere i kompetansen der. Kanskje de rett og slett har bredere erfaring enn Hjemmekino , eller rett og slett forskjellig smak?

I denne prisklassen er det andre gode kandidater. F.eks er jeg imponert av specsa av Xavian XN360 til 50000,- uten at jeg har hørt de. (Scanspeak Revelator hele veien gjennom, WBT Biwire-terminaler av sølv etc) Man har de nye til KEF til 40 000 som fikk, ja nettop, lyrisk omtale i Lyd og Bilde osv osv.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. [...] det er ikke sikkert at dette er høyttaleren for alle. Så fortsatt gjelder det å få hørt dette selv, og eventuelle andre før man bestemmer seg.

2. [...] selv om høyttaleren er lettere å drive enn storebroren, så betyr det ikke at den ikke er kresen på forsterkere. Alle produkter som har high-end ambisjoner er kresne av natur, samme hva Akto og Co måtte mene.

3. Dessuten er det nok enda slik at Hjemmekino ikke har samme "tyngden" som f.eks Fidelity eller t.o.m Lyd og Bilde.

4. Jeg tror også at testen hos hifi4all er grundig, og at det er lite grunn til å spekulere i kompetansen der. Kanskje de rett og slett har bredere erfaring enn Hjemmekino , eller rett og slett forskjellig smak?
    1. Dette er grunnleggende for utstyr i denne prisklassen.

2. Selvfølgelig. Alle høyttalere er kresne på elektronikk, i den forstand at det må matches for å oppnå tilfredsstillende resultat.

3. Kanskje ikke. Det jeg vet er at vi har et testrom som er tilnærmet genuint i bransjen, og det er enkelt å høre forskjell på ting i dette rommet. Derfor tør vi å være bastante som vi er enkelte ganger, særlig når vi vet at det vi hører kommer fra elektronikken eller høyttalerne, ikke rommet.

4. Ingen grunn til å tvile på det. Forskjellig smak har vi garantert, både som individer og som blad

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe som skal tilføyes til all skryten er at S-3, og dermed høyst sannsynligvis S-1 også, er at disse trenger plass både foran og bak for å spille optimalt. Vi testet S-3 hjemme hos Marantz i går, og i hans rom spilte det absolutt ikke bra i bassområdet. Det ble rett og slett for mye av det gode.

Har du et lite rom, hvor høyttalerne må stå nært hjørner; styr unna.
    Ja, det var vel ikke det jeg hadde håpet på, selv om jeg overhodet ikke forventet at de skulle spille like bra hos meg som det gjør i "hjemmekino" sine lokaler. Det er klart de spiller bedre i et større rom, som er kompromissløst bygget for optimal lyd/akustikk. Det har jeg, og de fleste andre, ingen mulighet til å gjøre i stua. For ordens skyld er lytteområdet hos meg 3,2x3,0 meter. Jeg har en del ekstra gain fra rommet i området rundt 50hz, og de forklarer nok hvorfor bassen ble i overkant energisk hos meg. Det gjør den forsåvidt med 1027'ene også, så jeg har nå planer om å få på plass noe absorbenter bak frontene, så jeg kanskje får ryddet litt opp i bassområdet.

Jeg står fortsatt ved mine ord om at dette er en fantastisk høyttaler, men det forutsetter også at de for stå i et rom som lar dem utfolde seg.

Vil også benytte anledningen til å takke Akto som ordnet med utlån av høyttalere (og ørene sine ), Mr.Myagi som møtte opp med "ranstransporteren" sin og Kolschtat som var helt rå på å bære tomme pappesker . Vi var ihvertfall enige om at dette er en bra høyttaler, men at den ikke likte seg så godt hjemme hos meg.

Newcomer bsk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten er det nok enda slik at Hjemmekino ikke har samme "tyngden" som f.eks Fidelity eller t.o.m Lyd og Bilde. Jeg tror også at testen hos hifi4all er grundig, og at det er lite grunn til å spekulere i kompetansen der. Kanskje de rett og slett har bredere erfaring enn Hjemmekino , eller rett og slett forskjellig smak?
    Du om det. Jeg ser ingen grunn til å så tvil om Atles kompetanse på området. Jeg syns faktisk han leverer noen av de beste testene av hjemmekino utstyr. Og det han skriver pleier veldig ofte å stemme overens med min egen oppfatning / opplevelse. Tok faktisk sjansen på å bestille S-3EX uhørt, siden det var vanskelig å få en (god) demo. Har aldri kjøpt høyttalere uten demo før, men dette kjøpet angrer jeg i hvert fall ikke på. I tillegg til den gode lyden må jeg si at kvalitetsfølelsen og finishen på S-3EX er veldig bra.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessuten er det nok enda slik at Hjemmekino ikke har samme "tyngden" som f.eks Fidelity eller t.o.m Lyd og Bilde. Jeg tror også at testen hos hifi4all er grundig, og at det er lite grunn til å spekulere i kompetansen der. Kanskje de rett og slett har bredere erfaring enn Hjemmekino , eller rett og slett forskjellig smak?
    Hehe, snakker om en fin måte å fortelle folk hvor lite peiling de har.
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    158
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bsk
    Du om det. Jeg ser ingen grunn til å så tvil om Atles kompetanse på området. Jeg syns faktisk han leverer noen av de beste testene av hjemmekino utstyr. Og det han skriver pleier veldig ofte å stemme overens med min egen oppfatning / opplevelse. Tok faktisk sjansen på å bestille S-3EX uhørt, siden det var vanskelig å få en (god) demo. Har aldri kjøpt høyttalere uten demo før, men dette kjøpet angrer jeg i hvert fall ikke på. I tillegg til den gode lyden må jeg si at kvalitetsfølelsen og finishen på S-3EX er veldig bra.
    Det er ikke snakk om "meg om det". (Jeg skrev jo t.o.m at jeg syns dette er meget gode høytallere) Det har heller ingenting med hvordan akkurat _du_ syns om testene heller. Men om hvordan bladet som helhet blir oppfattet hos det potensielle publikummet.

Tatt i betraktning vinklingen mot HT, at "Hjemmekino" er et relativt ferskt blad, og at det heter som det gjør, medfører automatisk at tester av utstyr i den dyre klassen (som like gjerne er vanlig stereoutstyr) tas med en klype salt av enkelte. (F.eks: Hadde det ikke vært for at jeg vet bedre, så hadde jeg blitt megaskeptisk bare p.g.a at høyttalerne var oppkoblet opp mot Hegel H200, en kjempeforsterker for enkelte sikkert, men en forsterker jeg personlig ikke forstår meg på. Det betyr også at jeg ikke kan ta alt jeg leser av Akto for god fisk når, når det er helt klar forskjellig smak og og behag som er ute og går, og at smaken til HT-folket som er regel annerledes i større eller mindre grad enn rene "stereofreaks")
    Er det virkelig slik at når Hjemmekino som eneste blad i verden utroper S-3ex til den beste på markedet, så er det virkelig slik? (jmf HåkonN). På den annen side så stoler jeg gjerne mer på Hjemmekino når det gjelder f.eks surroundreceivere enn noen av de andre bladene.

Newcomer bsk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det potensielle publikummet = _deg_ det da ?? ;-)

Vil ikke at denne tråden skal spore av og bli en "Stereofreaks" VS "HT-folket" tråd.
    Hvis det er en problemstilling du er opptatt av kan det sikkert diskuteres i en annen tråd...

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Såpass...noen rykter om hvor lang tid det tar før du får høyttalerne i hus?

Newcomer bsk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt de i stua en uke allerede. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja, hva syns du da... Ingen ting er som litt intrykk fra en euforisk ny eier :-)

Intermediate kakehode sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da plikter vel du å levere en liten testrapport...

Newcomer bsk sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min stue er egentlig ikke særlig godt egnet som hjemmekino/lytterom. Den er ganske stor og L-formet på et vis, og jeg er ganske låst med tanke på plassering av høyttalerne. De kommer litt for nærme bak og sidevegg. Problemet er at mye av bassen forsvinner og lyden kan bli litt skarp pga harde overflater på vegger og gulv. Nå det er sagt så er jeg stor-fornøyd med S-3EX. Sammenliknet med f.eks. Dali MS4 som jeg hadde før, synes jeg S-3EX leverer mye mer punch og morro. Samtidig er det like luftige og oppløste i diskanten. Regner med at de løsner enda mer etterhvert som jeg får spilt dem inn.

Side 4 av 13 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •