Klipsch. Hvor går veien videre?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch. Hvor går veien videre?

Er i dag eier av RF-83 som jeg kjøre på Parasound halo oppsett(a21, C2) Synes Klipsch engasjere med med en fantastisk dynamikk. Tror ikke det er så mange andre ht i den prisklassen som låter bedre. Men klare liksom ikke heilt å roe meg med dem. Savner litt på oppløsningen. Spesielt i et komplisert lydbilde kan det bli litt rot i bassen. Nå skal det sies at spikes ikke er på for tiden. (nytt gulv, mangler underlagsskiver)

Uansett. Oppgradering frister. Men hvor går veien for at jeg skal bli fornøyd?
    Var på HFK Bergen og hørte på Dali Helicon 800 MK1. Blei spilt på Classe i et stort butikklokale. Låt pent men blei liksom ikke frelst. Har fått tilbud om hjemlån, noe som jeg skal vurdere. Ht er demobrukt og nye modell MK2 er på vei(17k dyrere) Tror nok at Helicom er bra, men er redd jeg mister noe av moro faktoren til Klipsch.

Noen som vet om det finnes noe annet moro jeg kan sjekke ut i Bergen?

Har og vurdert kutte ut 5.1 og satse på stereo.

Er redd hvis jeg oppgradere så går det en liten stund. Så er det på ann igjen.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, Array? :twisted:

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er du gæærn? Kanke kvitte deg med den riggen der!
    ...med mindre du gir den bort til meg...

Newcomer dagkr sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å svare helt ærlig kan det virke som du trenger en polstret celle, tvangstrøye og kraftig medisinering dersom du ikke er tilfreds med det oppsettet.

Lykken er kanskje å pakke opp nytt utstyr, men det må jo være lov å nyte ferdig innspilte høyttalere et par dager.

Lurer veldig på hvilke album du opplever rotete bass på dette oppsettet. Kan det være noe med opptaket?

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En del av morrofaktoren til klipsch er jo at det er så billig! Man må jo en god del opp i pris for å få noe bedre (mener jeg)...

Og faren er jo stor for at man blir mer kritisk når man kjøper ht'er til 50-100 tusen kroner vs ht'er for 10-25 tusen!

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch lanserer snart sin nye toppmodell kalt Palladium. Så vidt meg bekjent kommer denne i tre utgaver, med enten tre stk. 7", 8" eller 9". Dette ser ut til å bli en rå high-end konstruksjon! Klipsch har vist denne 2 år på messer allerede, men nå nærmer den seg visst. Dette kan jo være noe å spare til?

Prisen? Tsja, jeg vet ikke. Antar den kommer på over 100K.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Swans F2.2F? Eventuelt F1.1F. Dette er høyttalere som ihvertfall er store i størrelsen og lydbilde burde jo kanskje være noe likt Klipsch? Nå har jeg ikke hørt disse selv, men de fikk jo god omtale i nyeste Lyd og Bilde.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For meg var det å gå fra RF83 til Polk Audio LSi15 en kjempe oppgradering!
    Bassen er langt bedre på de fleste områder, hærlig mellomtone og en luftig diskant. Gamle favoritt album ble spillbare igjen! Polkene er også svært dynamiske med nok krefter i ryggen, og det har jo du

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i nyaste lyd og bilde er der ein test av høytalere i klassen 30k den er verdt å lese.

PSB Synchrony
    KEF Xq40
    SWANS F2.2
    DALI Helicon 400mk2

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    2,786
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sevald

Har og vurdert kutte ut 5.1 og satse på stereo.

Ta en lytt til Avantgarde.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De engasjerer og har god dynamikk med bortsett fra det er det en mengde høyttalere som er bedre på mange andre områder. Mange andre med god dynamikk også. Du har jo alt nevnt den store svakheten. Hva slags musikk spiller du? Hva prioriterer du når det gjelder musikkavspilling? Hvordan skal det låte?

Har du hørt Usher? Dynaudio Contour 3.4 spilte meget bra med en Parasound multi for/eff (forsterkerkombien låt varmt, kraftfullt og med mye "kjøtt og blod", husker ikke modellen). Disse er mye bedre enn Klipsch.

Bergen er vel skralt med tanke på HIFi dessverre. Hva men en Oslo med omegn tur?

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om penger er av nada betydelse bør du sjekke ut klipsch palladium (100k+), avantgarde (ca 90k for den minste gulvstående mener jeg) eller jbl array (50k for stativ, 80k for største gulvstående).

Hvis man derimot skal se litt mer realistisk på det er det mange veier man kan gå.
    Surround er morro, men jeg ser du bruker en parasound c2 og dette er jo en kostbar sak som også må tåle tidens tann. Til og begynne med kan du jo selge denne og investere i en reciever som takler de nye lydformatene. Penge som du får til overs kan du legge i en ny stereopre med prosessorinngang, og vips, så kan du har det beste fra surround og stereo i et og samme anlegg.

A21'en din er en fantastisk forsterker og jeg vil så absolutt anbefalle deg å ta vare på den. Med tanke på fremtiden kan det godt hende du trenger litt mer krefter og da kan du enkelt supplere med en til og plutselig ha 2x750w til frontene, da bør du være sikra!

Jeg vil nok også anbefalle deg å se etter noe annet enn rf83, nå veit jeg at jeg kommer til å irritere på meg en og annen her på forummet, men jeg synes rf83 låter rett og slett urdårlig. Så sant man ikke legger ned ekstremt mye arbeid og en god del penger i matching. Den gamle rf serien låt i mine ører langt bedre og var langt mer allsidig selv om den trengte mer kraft. Aktuelle utfordrere til rf83 kan være så mangt, swans f2.2f vil nok være en meget god kandidat og kjenner jeg Roger på Sounwave rett får du også en meget hyggelig pris. Dette er høytalere som ikke fult så ville som rf83, men som skal låte langt mye bedre. Selv har jeg hørt endel på storebror f1.1f. Denne synes jeg ikke er verdt penga om du ikke beregner deg å jobbe mye med de. Men de fleste som har hørt begge modellene velger f2.2f uten å tenke seg to ganger om.

Om du har veldig lyst på å beholde klipsch kan nok en rør-pre med prosessorinngang være veien å gå slik at du får mjuket opp den råskapen som bor i rf83. Kanskje et godt rørtrinn også hadde vært en mulighet?

Eller du kan jo selge rf83 og c2, kjøpe en billig reciever, legge til noen kroner og kjøpe jbl array800. stativhøytalerne i denne eminente serien. Selv valgte jeg array1400 etter å ha eid både rf7 og la scala. Array serien er jo også hornbasert og byr på en langt heftigere dynamikk enn dagens rf serie samtidig som arrayserien låter forbasket mye bedre. Men da igjen snakker vi investering og du bør få testa de godt ut før du kjøper. Dog innbiller jeg meg at a21 på baby-arrayene bør fungere meget meget godt
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med de nye pioneer høyttalerne til ca 45 som er testet i nye Hjemmekino? Akto skryter voldsomt av disse......Men vet ikke om det er mulig å få hørt disse i Bergen.

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behold høyttalerne, sats på stereo (hvis musikk er viktigst for deg), kjøp bedre CD-spiller og forsterker.

Penger funker som underlagsskiver for spikes.

Du er klar over at Klipsch også har Heritage modeller?

Newcomer Sevald sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mye å ta tak i. Sitter igjen med flere spørmål enn svar. Men det kan være bra. Kjekt med inspill. Har vurdert rør. Men jeg er egenlig ikke så plaget av hissig topp. Det er mere basskontroll jeg savner.Tror neppe rør hjelper der.

Når det gjelder musikk, så går det mye i 70 tals hard rock pluss all mulig musikk frem til dag dato.

Å selge Parasound riggen er vel ikke heilt aktuelt. Muligens C2 ryker hvis jeg går over til stereo.

Penger som underlag til spikes. 50 elle 100lapper?:-D
    Tenkte å sjekke opp et steinsenter for underlag

Kom gjerne med flere innspill.:-D

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med plassering av høyttalerene? På bildene av kinoen din ser det ut som de står klint godt opp i hjørnene. Jeg vil tro dette har stor påvirkning i bassområdet.

Hos meg fungerer dempemateriale som underlag, bedre enn spikes. Kan jo være en idé å teste.

Her har du en link til en lydfil med toner fra 20 til 120Hz: http://www.hififorum.nu/artiklar/dow...00sek500mV.wav
    Den kan gi et innblikk i eventuelle problemfrekvenser.

Frode

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å jobbe litt med akustikken? Etter hva jeg kan se på bildene dine, er det relativt "nakent" hos deg. Hva med f.eks diskré akustikkplater i førsterefleksjon? Eller/og i himlingen, på vegger, bak høyttalere, bak sweetspot etc. Kanskje det vil tilføre det du savner i lyden hos deg?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Jeg trur nok ikke høytalerene er problemet ditt. Du bør gjøre en del med rommet ser jeg. Det hadde også vært en kjempefordel med en reciver med romkorreksjon. Når klipsch får masse effekt så er det få høytalere som er kjappere i bassen etter min mening. Før jeg kjøpte akkustikkplater og kjørte romkorreksjon så hadde jeg samme problemet som deg. Men ikke nå lengre.:smile:

Jeg vil anbefale å jobbe litt mere med ting rundt slik at høytalerene får vist sitt sanne jeg. Det får de ikke nå...

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All ære til mine gamle RF7 men må si at mine Chario Ursa Major(70tusen) og mine Visaton er en kraftig oppgradering og i en helt annen klasse men er jo også mye dyrere

Active Panasync sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    337
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg kjøpte mine rf63(gikk fra KLF30) ble jeg først veldig skuffet.
    Kjørte da på Thule pr150b pre og Parasound hca-2200.

Byttet etter hvert parasounden med oberon 6.1, noe som gav noe mer dynamikk. Men det ble litt "klinisk" tørt og kjedelig allikevel.

Byttet så ut til en billig rør-pre fra xindak, og alt ble mye bedre :-D

Fortsatt ikke helt fornøyd, men er nok mest pga av oppstillingen min.
    Har dem i stua nå, så de står omtrent helt inntil bakveggen, og ikke mer enn 1.6m fra hverandre, pga plassmangel :evil:

Planen er etterhvert å få dem ned i kjelleren, og få laget en liten kino der.

Xindak Audio XA3200S Preamplifier
    Xindak Electronic - Product Center

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •