Høyttalere til primært Trance-musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Høyttalere til primært Trance-musikk

Har fundert på en ting.

Høyttalere til trance, hvor mye er det der å hente på å kjøpe dyre høyttalere?
    Ofte snakker man ved evaluering av dyre høyttalere om dens evne til å gi forskjellige nyanser på gitarstrenger, pustelyder i brystkassa, hes stemme og holografi i symfoniorkesteret.

Trance er jo for det meste synth/data laget, så lyden er der de ble satt av artisten, hverken mer eller mindre.. Hvor mye er det da å hente på å kjøpe dyre høyttalere som er siktet inn på å ta vare på disse akustiske nyansene?

Noen som har noen tanker/innspill rundt dette?
    Fint om svar begrunnes...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig ikke så veldig mye, men du trenger uansett krefter for å kunne få dem til å spille høyt og kontrollert..

Problemet med feks. en CV iforhold til Klipsch er at sistnevnte er en bedre allrounder.
    edit: Kraftigere magneter, større spoler, kondensatorer og badre avstivede kabinetter er med på å lage strammere bass, og bedre gjengivelse oppover.

Så alt i alt vil man ha bedre utbytte av en "bedre" rockehøyttaler.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Egentlig ikke så veldig mye, men du trenger uansett krefter for å kunne få dem til å spille høyt og kontrollert..

Problemet med feks. en CV iforhold til Klipsch er at sistnevnte er en bedre allrounder.
    Ja det er jeg enig i... Så lenge høyttaleren i seg selv ikke er overfokusert på bass (som CV) eller diskant, men jevnt over god.. Og da med litt mer penger i godt forsterkeri og kilde, så er vel kanskje det en vel så god vurdering som å kjøpe høyttalere til 20 k og forsterker/cd-spiller til rundt 10k...

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg...
    CV er veldig fokusert på bass og spesielt mht punchbass.

Selv om både CV og Klipsch er følsomme så suger de effekt utav anlegget, så egentlig så er man heller tjent med masse forsterkerkraft til de enn for lite.

Rock og elektronika er såpass krevende siden det er mye mere som skjer fra mellombass og nedover, i tillegg til at den også favoriserer høy spilling. Derfor masse watt og helst stor strømforsyning.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CV sin største med oppgitt 97db måler usle 91 i denne testen..har alltid trodd det var noe rart med spesifikasjonen deres
    SoundStage! Equipment Review - Cerwin-Vega CLS-215 Loudpeakers (12/2007)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så derfor ville jeg tro at det er mer lønnsomt å bruke penger på en god og kraftig forsterker enn å bruke masse penger på dyre høyttalere dersom man primært spiller trance...

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trance..

Har du noen eksempler på hva du mener med trance?
    Mange som bruker det og techno som en fellesbetegnelse for veldig mye..

Om du hører på Dina og botten anna spiller anlegget ingen rolle, da denne musikken er helt flat. Denne type musikk er utsatt for "loudness-war" som gjør at signalet er innspilt så høyt som mulig, og derfor uten dynamikk. Dette er heller ikke trance, men listepop/dance, eller det jeg kaller det; fjortisdunk.

Om du hører på trance som ligger og spinner på platespillerene til Johan Gielen, Armin Van Buuren, Tiesto osv. er som regel den komponert såpass dyktig at den har dynamikk og detaljer du vil få bedre fram med en dyrere spiller, høyttaler og forsterker. Og det er som du sier, at det er komponisten som hovedsaklig bestemmer hvordan lyden skal høres ut, så om han lagt mye jobb inn i det er det langt ifra "datalyd". Om du har et system som spiller tilnærmet nøytralt, kommer lydsignaturen til artisten bedre fram også tror jeg.

Det er også veldig stor forskjell innenfor akkurat trance, og det finnes jo hundre forskjellige sjangre innen elektronisk musikk.

Goa/Psy manipulerer lyder mye mer og du vil også her høre en stor forbedring fra et dårlig anlegg. Et godt eksempel på rolig psykedelisk musikk er Shpongle.
    Lydmessig er dette veldig bra, og setter krav til et stereoanlegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shpongle
    Har du noen eksempler på hva du mener med trance?
    Mange som bruker det og techno som en fellesbetegnelse for veldig mye..
    Hører mest på følgende:
    Groove Coverage
    Cascada
    East Clubbers
    4 Strings
    Pulsedriver
    Alex Megane
    Rob Mayth
    Special D

Future Trance albumene representerer vel hovedsaken det jeg hører på..

I tillegg er jeg glad i Makina (spansk hardtrance)..Noe melodic blir det også, men da av andre enn Tiesto og Armin Van Buuren, syns disse to kan bli litt i kjedeligste laget av og til....

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, har ikke hørt om alle du nevnte, men det tilhører vel en noe hardere type enn hva jeg hører på av trance. Jeg tilhører mer trance fra 90-tallet, og har mer eller mindre hoppet av lasset av hva som har skjedd etter 2000.

Magik, In trance we trust og Forbidden paradise er noen trance-serier jeg husker..

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    CV sin største med oppgitt 97db måler usle 91 i denne testen..har alltid trodd det var noe rart med spesifikasjonen deres
    SoundStage! Equipment Review - Cerwin-Vega CLS-215 Loudpeakers (12/2007)
    følsomheta var ikke helt som oppgidd nei. men ellers var de jo meget positive til høytalerene

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    In trance we trust og Trancemaster er også serier som jeg tar frem av og til..
    Husker da Johan Gielen, Dj Stigma og Dj Stein H var på topp....det var tider

Har egentlig fulgte overgangen helt fra de første eurodance låtene som kom på Yabba-Dabba-Dance og sånt, og fremover til ren trance og så også på Club-stadiet =)

Så musikken er ganske variert...

Newcomer kjalvard sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Hører mest på følgende:
    Groove Coverage
    Cascada
    East Clubbers
    4 Strings
    Pulsedriver
    Alex Megane
    Rob Mayth
    Special D

Future Trance albumene representerer vel hovedsaken det jeg hører på..

I tillegg er jeg glad i Makina (spansk hardtrance)..Noe melodic blir det også, men da av andre enn Tiesto og Armin Van Buuren, syns disse to kan bli litt i kjedeligste laget av og til....
    Da er det Eurotrance og eurodance du hører på for det meste... Bare til info

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har noen gamle trancemaster album selv. Og jeg husker også stein h connected osv. Det var tider ja

Jeg var kjapt innom thunderdome verdenen, og hadde noe alla 1994-hitmix i starten selv. hehe

Newcomer seraph sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte Klipsch fordi jeg hører på alt mulig av musikk som klassisk, jazz, rock men mest av alt elektronisk musikk som trance og house.

Hed Kandi, Defected in the House, A State Of Trance mm. høres veldig bra ut. Det viktigste for meg var at bassen ikke skulle buldre i stykker låtene. Dette synes jeg Klipsch takler veldig bra.

Shpongle: Shpongle på anlegget mitt er helt enormt! :razz: Sjekk forresten ut The Blizzard - Kalopsia for god trance. Finnes på Myspace.

Active
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    366
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seraph: Takk for tipset. Skal sjekke ut etter jobb, da streaming er umulig på jobbpc. Shpongle på Klipch må være intenst! Jeg har en stor samling Hed Kandy, og spesiellt Twisted og Deeper er kult.

Hovedsaklig har jeg mine Focal i front, og det spiller ikke fletta av noe, men spiller det meste ganske pent..

Jeg har bytta over til å ha Mission i front, og Focal bak fordi jeg synes Mission låter bedre når jeg hører på Tool osv. Focal blir litt for lyst.

Det er også stor forskjell på å høre Shpongle (og det meste egentlig) i bilen hvor jeg har Seas Performance elementer og to 10" basselementer. Mer intenst i hele spekteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjalvard
    Da er det Eurotrance og eurodance du hører på for det meste... Bare til info
    Niks, eurodance og eurotrance lages ikke mer det dessverre, har vel blitt for lite kommersielt... Dessuten har mange nye grupper rappet mange av de gode gamle eurodance sangene og bare lagt på nye effekter...av og til kult, av og til irriterende..hehe

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av seraph
    Jeg kjøpte Klipsch fordi jeg hører på alt mulig av musikk som klassisk, jazz, rock men mest av alt elektronisk musikk som trance og house.
    Det er nettopp det jeg også synes er det fine med Klipsch: De har faktisk rimelig gode allroundegenskaper til tross for sin høye følsomhet. Samtidig kan de "tunes" i ulike retninger ved hjelp av utstyret i resten av kjeden, og dermed tilfredsstille både de som foretrekker elektronika og de som velger jazzstandarder (for ikke å snakke om de som gjerne vil ha begge deler!). I alle tilfeller er Klipsch-høyttalere lynkjappe - og det er et pluss på absolutt alle typer rytmisk musikk!

Newcomer kjalvard sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    238
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Niks, eurodance og eurotrance lages ikke mer det dessverre, har vel blitt for lite kommersielt... Dessuten har mange nye grupper rappet mange av de gode gamle eurodance sangene og bare lagt på nye effekter...av og til kult, av og til irriterende..hehe
    Vel nå har jeg jobbet som Dj og spilt skandinavia rundt i 12 år, så jeg tror jeg vet hva jeg snakker om... Men disse sjangrene blir ofte blandet med mye annet... Helt enig i at Eurodance for 10 år siden var culture beat - mr vain og liknende, men sjangeren har utviklet seg videre og lever den dag i dag.

Det verste misbruk av sjangernavn er dog disse harddance-mania skivene som jo ikke har noe med den tradisjoneller harddance-sjangeren å gjøre. men men.
    Dette var veldig off topic da, men rett skal være rett... hehe

Lykke til med høyttalervalget.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

:d

Det er så godt å se at det er folk som faktisk liker trance.

Jeg var nesten "halvredd" for å forklare at jeg er en hardbarka trance-entusiast, med tanke på å bli skjelt ut på forumet her :P

Sitter selv med ett par Kef iQ9 på Arcam AVR-350 og synes det låter HELT ok.

Kef har en utrolig spredning, men har litt slapp bass til elektronisk musikk.

Tho så fikk jeg muligheten til å høre på Kef Reference 207/2, og la meg si en ting: DET ER DET SYKESTE. Aldri har jeg hørt noen høytallere som spiller ett så bredt spekter av musikk med slik innlevelse. Men de koster jo 180k for paret så de burde vel strengt tatt spille alt bra :P

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gjerne snike inn min Høytaler liste da jeg også hører en en trance/techno ved siden av rock, metal.

1 par Dynavoice Magic F6 i Calvados farve 1000,-
    1 par Dynavoice Magic F6 i Calvados farve

Dynavoice M-65 i sort farve 2000,-
    Dynavoice M-65 i sort farve

Klipsch RF-62 Floorstanding Loudspeaker 38 Hz - 23 kHz 3500,-

Phase Technology V10 35Hz - 20 kHz ( 3dB) 3400,-

Polk Monitor 60 48Hz-24kHz 2780,-,-
    RTi10 35Hz-26Hz 3471,
    RTi A7 35Hz-26kHz 3440,-

Athena LS-500B 30 Hz - 20 kHz 2083,- amazon.com

B&W DM685 Høyttalere

Infinity BETA 50 3750,- amazon.com

Kef XQ
    Noen som har innvendinger om Polk, Phase technology, og Athena, som er ukjent her til lands?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •