Nye fronthøyttalere (Budsjett: 10k)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate gompan sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye fronthøyttalere (Budsjett: 10k)

Hei folkens,

Tror jeg snart har besøkt alle verdens høyttalermerker og ikke kommet et skritt nærmere en beslutning. Mye skyldes trolig min lite kompotente erfaring, så håper derfor noen her vil hjelpe meg.

Er i ferd med å selge ut et under 1 år gammelt surroundoppsett av merket CV, rett og slett for at de ikke tilfredsstiller meg kvalitetsmessig. Skrur man opp volumet, så blir diskanten irriterende og ubehagelig. Når feks en telefon ringer i en film, blir lyden så forvrengt, at man til slutt kommenterer hvor dårlig den er. Håpløst.

Har derfor bestemt meg for å kikke på markedet, og kjøpe meg noe nytt. Anlegget skal i hovedsak brukes mest til film, men bør ikke være mindre svak på musikk. Føler jeg heller mer mot en pen lyd denne gangen, men også utseendet spiller mye inn for meg. Rommet lyden skal fylle ligger på 15m2, noe som egentlig er veldig lite for gulvhøyttalere, men jeg ønsker allikevel dette. Budsjettet ligger på max 25k med forsterker og subber, og med en slik sum så ligger man i grenseland til å sputte alt i et godt stereo-oppsett og heller spare til surround. For å begrense budsjettet litt tenkte jeg at det kan være aktuelt å kjøpe forsterker brukt og heller kjøpe høyttaler nytt (finner ingen pene høyttalere brukt som jeg kunne ha tenkt meg).

Har blitt en beundrer av utseendet til B&W DM683 og CM7, men CM7 er nok hakket i overkant mht pris. Har også tittet på Dali, spesielt conceptserien og suite serien. Klipsch har også falt innenfor min smak, men har hørt den har en særegen lyd (?).

Jeg har dessverre ikke fått hørt på noen av de jeg nevner, men jeg vet at jeg må la øret få velge. Allikevel håper jeg at noen her kan gi meg en viss pekepinn på hva jeg bør kikke på. Jeg ønsker å høre gitarsoloer på høyt volum uten at øra skal være den som sier i fra. Bassen bør nok være livlig, altså ikke flat og kjedelig med tanke på filmtitting.

Er det noen som har noen råd å gi meg, som kanskje vet hva som passer meg best? Kom gjerne med andre forslag på høyttalere. De bør være sorte eller i rødbrun farge for å stå i stil med resten. Har tenkt å reise til hifiklubben å få hørt litt, men det er dumt å komme dit tomhent, å la seg bli styrt av en selger.

PÅ FORHÅND TAKK!

Active OhmRecs sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg sier som en haug andre kommer til å si,

Kjøp klipsch! Særegen lyd? Noen mener det og, men før mente man også at jorda var flat

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, veldig godt argument. Er litt skeptisk når jeg ser at de hele tiden selges på finn etter bare et par måneder bruk.

Problemet er at jeg ikke får hørt de med eget øre. Den eneste forhandleren jeg vet om som har disse er noen i sverige og tonart, men får vel nesten ta turen allikevel

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor bor du?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjøvik

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at det finnes mange fler butikker som selger bra høyttalere enn hifiklubben, og mange av dem gir bedre priser. Hvor du bor er avgjørende for hvilke butikker du har mulighet til å stikke innom, men de aller fleste høyttalere er å få tak i brukt. Det gjelder bare å få hørt dem først.
    Fordelen med dette forumet er at det finnes mange som gjerne tar imot besøk og gir deg en demo på oppsettet sitt. Du får da et inntrykk av høyttalere og elektronikk i et hjemmemiljø, noe som stort sett forteller mer enn om du hører på dem i en butikk.

Utifra det du skriver er den første høyttaleren jeg tenker på Polk Lsi15 som brukt ligger i området 10k
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset.Det kan nok være veldig lurt ja. Har faktisk sett en annonse på stativhøyttalerne i denne serien som ikke er langt unna, kanskje jeg burde ta meg en tur å få et innblikk..

Newcomer SGunders sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er dynamikkongen!

Uforvrengt og rå lyd!

Skjønner at du er ute etter en høyttaler som spiller høyt og med autoritet, samtidig opp i generell lydkvalitet fra CV. Prøv klipsch RF82 før du bestemmer deg for kjøp. Dette er en rå høyttaler spiller ring rundt de fleste andre hva gjelder dynamikk og autoritet, men samtidig ikke går av veien for å gi deg kvalitetslyd når volumet senkes og du skal bare slappe av til bakgrunnsmusikk.

Den beste allrounderen til under 10000,- om dynamikk står høyt på ønskelista

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, takker for innspill. Er det noen som kan erfare de store forskjellene med de høyttalerne som er nevnt? (b&w, polk, klipsch).

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

klipsch

Sitat Opprinnelig postet av gompan
    hehe, veldig godt argument. Er litt skeptisk når jeg ser at de hele tiden selges på finn etter bare et par måneder bruk.

Problemet er at jeg ikke får hørt de med eget øre. Den eneste forhandleren jeg vet om som har disse er noen i sverige og tonart, men får vel nesten ta turen allikevel
    tror klipschene selges etter noen måneder fordi di er minst et nr. for store for lytterommet. kjøp ikke for store høyttalere

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det veldig fort gjort på de 15m2 jeg har å disponere med "hjemmekino". Nå har jeg hatt CV, og de er jo mer enn kapable til å fylle et rom, så tror ikke det skal være no fryktelig stort problem. Det er dumt å kjøpe små nå, og hvis jeg flytter på meg innen ett år, så må jeg selge de. Dilemma :-?

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Brukt

Hei, jeg har et komplett oppsett som jeg vurderer solgt ettersom jeg har kjøpt nytt i min nye kino, dette oppsettet fungerte meget bra i et rom på ca 4 x 3,8 m, består av følgende:

Denon AVR-3806 Reciver
    2 X SVS PB10-ISD Subwoofer
    2 stk B&W 603 S 3 farge Calvados
    B&W LCR 600 center farge Calvados
    2 stk SVS SBS-01 bakhøytalere
    2 stk Sanus stativer for bakhøytalere

Alt er cirka 2 år gammelt.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det veldig fort gjort på de 15m2 jeg har å disponere med "hjemmekino". Nå har jeg hatt CV, og de er jo mer enn kapable til å fylle et rom, så tror ikke det skal være no fryktelig stort problem. Det er dumt å kjøpe små nå, og hvis jeg flytter på meg innen ett år, så må jeg selge de. Dilemma :-?
    hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt b&w 685 og sub, når du flytter kan du kjøpe gulvstående 683 eller 684 og flytte 685 bak. (har lang erfaring med for store høyttalere, det er bare dumt)

Active m4sta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben: B&W DM683 Høyttalere

Fikk hørt dem på demoen som avforum hadde.

Spilte utrolig. Nå har jeg ikke hørt på klipsch men dem er jo en god konkurrent mener jeg da

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg at det er dumt med for store høyttalere, men.. Det får bli slik en stund.

øler devilj har rett i det han sier - Det er ikke alltid hifiklubben er stedet å besøke - men vi får se. Har sett på 683 leeenge og de er en veldig god kandidat. Må få sett om jeg får hørt de skikkelig før et kjøp.

Jeg blir i hvert fall litt klokere med erfaringa dere deler

Newcomer Ammatør sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    289
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

klipsch

Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    tror klipschene selges etter noen måneder fordi di er minst et nr. for store for lytterommet. kjøp ikke for store høyttalere
    Der er ikke bare størrelsen på rom og høytalere når du snakker om Klipsch, jeg har selv 7.2 oppsett med nye Klipsch Referance og det ikke alle er klar over er at det annbefales gjerne 1000 timer innspillingstid det vill si 42 dager med 24 timer i døgnet spilling for å få god lyd av Klipsch sine høytalere, derfor er de mangen som uttaler seg om høytalerene før de engang er innspilt og da låter de ikke noe sers

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det Filmlyd som er hovedtyngden så er Klipsch og anbefale.
    Nye RF-82 bør du enkelt få for 9.000kr om du spør etter tilbud de riktige stedene.

Dukker også opp brukte klipsch ofte på avtorget.
    Vil anbefale og høre på RF-82 som er INNSPILT... klipsch høres ikke bra ut når de kommer rett ut av ensken...

B&W må mann som regel ha en effektforsterker for og få sikkelig liv i da de er ganske så tungdrevet. Men får de seg en god og sterk effektforsterker så blir det en svært god lyd av de, spessielt i retning av musikk.

Alternativt stativ HT og 2 grome suber til og ta seg av all bass under 120-80hz.

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Hei sann

Du har Pm

Men siden du bor på Gjøvik ,så hvis du har lyst kan du jo ta truen til Hadeland for å lytte til Elac 208 som jeg skal selge.

Jeg mener selv at de knuser B&W og Dali de spiller utrolig bra, klart disse koster jo 18 lapper men skal jo selges til en annen pris.

Hvis du vil høre Elac, så har du lyst har du lov.

Lykke til

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har forøvrig klipsch RF-62 på ca 15m2, de spiller såpass det vibrerer bra når suben er avslått.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    578
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan syns du det fungerer med klipsch hos deg? Er det surroundoppsett du har eller er det stereo? Du har ikke en link å vise til da?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •