Ny hjemmekino 100-140 tusen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 42
    Newcomer roberthegvik sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny hjemmekino 100-140 tusen

Skal kjøpe meg helt ny hjemmekino!
    Har et budsjett på rundt 100-140 tusen til kun lyd.
    Har en stue på ca 25 kvm. 4 x 6 meter
    Må ikke ta alt for mye plass.(Viktig)
    Har hørt Roteloppsettet i 2 kanaler med Schönberg og Subson og synes dette låter knallbra...
    Hører mest på litt rocka musikk, men slapper av en gang iblant med noe roligere musikk som blues og jazz.
    Ser også film en gang iblant, men ikke så ofte.
    1. prioritet er som sagt musikk.
    Har en 42 " pioneer plasma, kult med høytalere du kan henge ved siden av.
    Jeg er veldig opptatt av design og helhet.
    Vurderer også projektor i 10-15 tusenkroners klassen, noen forslag??

Har sett for meg noe slikt som det her:

Elektronikk:
    Rotel RSP-1098
    Rotel RMB-1095
    Rotel RDV-1060

Høytalere:
    4 x Vienna Acoustics Schönberg (Front og Bak)
    1 x Vienna Acoustics Webern (Senter)
    2 x Vienna Acoustics Subson (Subwoofer)

Kan dette bli et bra oppsett????
    Eller holder det i massevis med 2 x Scönberg + 3 x Webern + 2 Subson.

Hvordan tror dere lyden blir i forhold til pris???

Finnes det noe lignende ???

Håper på noen gode råd og eventuelle tips.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Misunner deg det budsjettet til nyinnkjøp.

Første jeg reagerte på var DVD spilleren, der ville jeg valgt noe annet. Dette fordi jeg ville hatt muligheten til å spille av SACD i et så dyrt anlegg. Av en eller annen grunn har ingen av Rotel's DVD spillere SACD avspilling. Se heller på Pioneer 868.
    Når det gjelder sammmensettningen av høyttalere og elektronik må du ikke kjøpe uten å ha hørt oppsette først.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men kan de Vienna-høyttalerne forsvare lyden til prisen? Ikke at jeg har hørt dem, men de er ganske bakvendt på mange måter i forhold til god "ingeniørkunst".

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Men kan de Vienna-høyttalerne forsvare lyden til prisen? Ikke at jeg har hørt dem, men de er ganske bakvendt på mange måter i forhold til god "ingeniørkunst".
    Leste en test av dem i DVD & hjemmekino, og de fikk mye skryt der. Jeg synes uansett de er utrolig lekre. SubSon-subben skal visst være et monster av en subwoofer som spiller svært bra.

Men jeg respekterer dine kunnskaper, Snickers-is. Hva er det egentlig som bryter med god ingeniørkunst etter din mening?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det mest graverende er plasseringen av diskanten. For det første får den en ulogisk støtte av baffelen ved siden av seg selv, men ikke over og under, samt en del plate-ender som diskanten vil "se". Dette kan av erfaring gi utslag på over 10 dB i deler av frekvensområdet som er vanskelig å kompensere for. Får du en dip på 10 dB ved 6kHz kan man ikke uten videre dempe resten av diskanten 10 dB. Man kan heller ikke få særlig hjelp av mellomtoner på 6,5" ved de frekvensene. Slike avvik blir også både smalbåndede og forvrengte. Ellers sitter diskanten i svært liten frontplate, noe som skulle tilsi litt tidlig avrulling (a-la B&W sine toppmonterte diskanter). Dette er det imidlertid mange som liker. Det andre som er svært graverende er plaseringen av diskanten ved siden av bassen. Dette gjør at sideveis spredning blir et mareritt. Den blir ikke frekvenslinjær utenom rett frem. Dermed så blir det et veldig "SweetSpot" preget oppsett.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...men det ser utrolig bra ut da! Det er for øvrig helt klart at en må inngå visse kompromiss når en skal velge såpass kompakte høyttalere. Jeg har selv kjøpt meg et Pioneer sett (i en helt annen prisklasse for øvrig), som nødvendigvis ikke spiller like godt som f.eks. B&W i samme prisklasse, men designet og den generelle lydkvalitet forsvarer allikevel innkjøpet, gitt mine preferanser for design, selv om det kan gå litt (en del...) på bekostning av lydkvalitet...

Poenget er å finne det oppsett som gir best kombinasjon av design og ytelse, gitt at design er et viktig kriterie... Der tror jeg Vienna scorer rimelig godt, uten å ha 100% oversikt over tilgjengelige alternativer!

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om jeg hadde budsjett på 140 laken, tror jeg ikke disse høyttalerne ville vært førstevalget. Bare min mening, ikke skyt meg 8)

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...litt mer konstruktivt hadde det kanskje vært å komme med noen argumenter samt kanskje til og med et og annet alternativ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville kikket på Dynaudio, ProAc eller SonusFaber. Kanekje også Revel.

Du sier lite om musikk, hva du liker, trykk, andre krav...

Hvordan er det tenkt plassert?

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert Helicon?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kombinasjonen Rotel og Vienna Acoustics Aluminium Line er jo definitivt en fryd for øyet! Høyttalerne tar jo heller ikke så mye gulvplass med sin flate profil.

Ut fra den observasjonen er det ikke så mange standardhøyttalere som gir den samme kombinasjonen av eleganse og plassbesparelse.

Man betaler selvfølgelig ikke bare for lyden når man går for Vienna Acoustics Aluminium Line. Men er man villig til å betale litt for design, så har jeg tro på at dette er et glimrende valg. Skulle gjerne ha hørt denne serien selv, for å høre om den har noen spesiell lydkarakter sammenlignet med mer rektangulære høyttalerbokser...

Derfor hadde det også vært morsomt om trådstarter (roberthegvik) faktisk hadde gått for dette oppsettet, for spiller det like bra som det ser ut, så er det definitvt verdt pengene.

roberthegvik: Har du mulighet for å prøve før du kjøper? I denne prisklassen synes jeg det absolutt burde være mulig å få til.
    Edit: Du har ikke vurdert vegghengte Vienna Acoustics Berg eller Webern i bakkanalene? Du sparer jo noen laken, og med subson i bassen burde det gi mer enn nok lyd.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...litt mer konstruktivt hadde det kanskje vært å komme med noen argumenter samt kanskje til og med et og annet alternativ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.final.nl/
    Forhandles sikkert ikke i Norge, men...
    Ellers, ja, savner også sacd avspilling ved dvd spilleren. Tror jeg ville kjøbt et brukt Thule 250/350B sett, en Pioneer 868 eller Sony 999ES (kommer jo nye modeller fortere enn du kan dra de hjem !) en REL Stadium eller Stentor subwoofer samt Magnepan hele veien rundt. Subben tar plass men er sååå nydelig i finish at den kan maskeres som et bord, blot lim fruktbollen på toppen fast med 3M dobbeltsidig tape ! Magnepan tar 5 cm i dybden.
    Niels.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig med Vega.
    Focal JM Lab høres bedre ut hvis man har 150 laken og bruke!
    Sammen med Rotel tror jeg det hadde blitt bra, men hvis man skal ha et WAF anlegg så er ikke Vienna et dumt valg 8)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    http://www.final.nl/
    Forhandles sikkert ikke i Norge, men...
    Ellers, ja, savner også sacd avspilling ved dvd spilleren. Tror jeg ville kjøbt et brukt Thule 250/350B sett, en Pioneer 868 eller Sony 999ES (kommer jo nye modeller fortere enn du kan dra de hjem !) en REL Stadium eller Stentor subwoofer samt Magnepan hele veien rundt. Subben tar plass men er sååå nydelig i finish at den kan maskeres som et bord, blot lim fruktbollen på toppen fast med 3M dobbeltsidig tape ! Magnepan tar 5 cm i dybden.
    Niels.
    Elektrostater tar liten plass i seg selv, men de skal ha veldig mye luft rundt for å spille pent. Vet ikke om det passer så bra til et "anlegg som ikke tar mye plass"

Det er jo nesten så man burde slenge et halvt øye på BangOlufsen også da. I hvertfall om design er vesentlig.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Har du vurdert Helicon?
    Nå er jo hele helicon serien kommet med sub, center og bakhøyttalere.
    jeg har ikke hørt dem selv, men det er mange som snakker positivt om helicon og det er ikke akkurat noe galt med designet.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Rortel og Jmlab.

Jmlab og Rotel passer meget bra i lag. Selv har jeg Rotel fra før. Gleder meg nå til å hale Jmlab Electra 946 i hus, for så å koble dem til 1090`en min. Dessuten så har jeg "kontakter", så her er det penger å spare.

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørt mange som sier at Rotel og JMlab går bra sammen. JMlab Electra 926, CC 901, 906 og SW900 kommer på ca. 73k. Men Hi-Fi Huset i Bærum er kjent for å være litt snille på pris så kanskje du kan "prute" inn 936?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er gale med de høyttalerene? :roll: flatere er ikke nødvendigvis dårligere, se bare på de nye tvene

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høytalere.

Det er vil ikke noen som har sagt at dem er dårlige. Ville bare gje han noen tips siden han vil bruke Rotel som Kraft.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •