Dali Concept CT dårlig? (Endret tittel fra: Korleis fikse stor lydkontrast?)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Concept CT dårlig? (Endret tittel fra: Korleis fikse stor lydkontrast?)

Har kjøpt brukt to Dali Concept 6 samt ein Yamaha RX550 og er i grunn veldig fornøgd med lyden dette gir. Er derimot ganske grøn på audioområdet, og har eit par spm.

Har sitt eit par filmar no etter innkjøpet, og spesielt på "28 weeks later" merka eg eit lite problem. Eg bur i eit borettslag og naboar er ganske kjappe med å komme på døra dersom musikken vert for høg, og eg prøver derfor å ha passe volum for å unngå dette. Problemet som uansett oppsto er at lydforskjellen på actionscenane og dei meir rolige senane der det stort sett er snakking var veldig stor. Vart med andre ord mykje arbeid med å stille opp og ned lyden.

Nokon som har tips til å fikse dette. Er det instillingar eg kan gjere på receiveren for å dempe denne forskjellen?

Har lest og blitt tipsa om at ein senterhøgtalar er viktig til kino sidan den tar seg av det meste av vokal osv. Vil innkjøp av ein senterhøgtalar hjelpe på?
    Dersom dette er tilfelle har eg eit tilleggsspm. Leste ein plass at nokon meinte at Concept CT senteren ikkje var så mykje å skryte av. Er dette tilfelle? Er det nokon andre senterar som eg i så tilfelle bør vurdere?

EDIT: Endret tittel på tråden, sjå mitt innlegg nedenfor.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se i manualen om receiveren, eller dvd spilleren, har "Night Mode" eller lignende. Denne demper da dynamikken.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynamik range kontrol... eller Night mode.

Det er akkurat semme sak.

Det gir en dynamikk der alle frekvenser ikke spiller høyere en +5 db i forhold til referansen.

Normalt spiller normal filmlyd med en grense på +20 db i forhold til referansen, det gjelder Dolby Digital og DTS.
    Ofte er dialogen dempet med 4db i forhold til lydsporet ellers som fører til at en ofte skrur opp lyden litt ekstra

Active emoll76 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste dvd spillere har en funksjon som skal gi et gjevnt lydbilde spesielt godt egnet for kvelds-kos i borettslag.
    Hva den heter i spilleren din vet jeg ikke, men i min heter den " Dynamic Range Compression " og det er bare til å slå den på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Night:Cinema / Night:Music var visst navnet på funksjonen til receiveren.

Takker for svar! Vart betraktelig bedre!

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skaffer du deg en senter HT har du muligheten til å dempe de store dynamikk utslagene ytterligere. Night mode og en 4-5 dB økning på senteren gir gode og hørbare dialoger mens store action scener, som ofte er i alle kanaler, blir ytterligere dempet.

Jeg tror du kan ta helt med ro angående det du leste om Concept senteren. Den kommer til å passe inn utmerket med frontene dine og heve film opplevelsen mange hakk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Skaffer du deg en senter HT har du muligheten til å dempe de store dynamikk utslagene ytterligere. Night mode og en 4-5 dB økning på senteren gir gode og hørbare dialoger mens store action scener, som ofte er i alle kanaler, blir ytterligere dempet.

Jeg tror du kan ta helt med ro angående det du leste om Concept senteren. Den kommer til å passe inn utmerket med frontene dine og heve film opplevelsen mange hakk.
    Er veldig usikker på dette, så det hadde vært fint viss det er nokon som har erfaring med denne senteren som kunne komt med ein kommentar!

Er det nokon bra alternativ til denne senteren?

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er vel ikke direkte dårlig, men den er jo en veldig rimelig senterhøyttaler. Jeg synes uansett den er god til prisen, jeg. Du kan jo prøve deg opp på en Ikon-senter om du vil ha noe bedre? Det er i alle fall et stort poeng å ha en senter med noenlunde samme lydsignatur som fronthøyttalerne. Om du finner en Dali Suite-senter brukt, så kunne det absolutt vært noe

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Den er vel ikke direkte dårlig, men den er jo en veldig rimelig senterhøyttaler. Jeg synes uansett den er god til prisen, jeg. Du kan jo prøve deg opp på en Ikon-senter om du vil ha noe bedre? Det er i alle fall et stort poeng å ha en senter med noenlunde samme lydsignatur som fronthøyttalerne. Om du finner en Dali Suite-senter brukt, så kunne det absolutt vært noe
    Er Dali sin lydsignatur relativt lik over alle ulike typar/modellar?

Av Dali-modellane som er til salgs i dag så er Ikon Vokal 1/2 samt Suite C0.7/C0.8 dyrare modellar. Har ikkje noko hastverk men trur eg kikkar etter ein av dei i bruktmarkedet...

Er det nokon utgåtte Dali modellar eg burde holde utkikk etter?

Newcomer samye83 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    180
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en dali evidence c70 senter til mine suite 2.8 ht'er. Senteren er veldig detaljert. Om det er mye punch i den har jeg ikke testet enda, siden romkorreksjonen fjerner de dypeste frekvensene, men har en sub som tar seg av de. En senter i filmsammenheng er alfa og omega. Og man vil ikke angre om man heller kjøper en for god enn en som er for dårlig. Har lyst til å teste c0.8 senteren også. Får vente til det dukker opp på bruktmarkdet.
    Samsung UE55F9005 | Parasound Halo Integrated | Yamaha RX-A2050 | MA GX300 | MA GXC350 | Monitor Audio GXW15 | Cambridge Audio WS30 | Kef 2005.2 Atmos

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TwinCepto
    Er Dali sin lydsignatur relativt lik over alle ulike typar/modellar?

Av Dali-modellane som er til salgs i dag så er Ikon Vokal 1/2 samt Suite C0.7/C0.8 dyrare modellar. Har ikkje noko hastverk men trur eg kikkar etter ein av dei i bruktmarkedet...

Er det nokon utgåtte Dali modellar eg burde holde utkikk etter?
    Dagens dalimodeller er relativt like i uttrykket, med unntak av Concept-serien som ikke har bånddiskant. Jeg tror egentlig en brukt Suite-senter vil passe bedre enn en Ikon-senter av akkurat den grunn. Suite er utgått, så en senter i den serien må du lete etter på bruktmarkedet. Men der er det nok sikkert mulig å finne en til en hyggelig pris. Jeg hadde en 0.7 i mitt første anlegg, og var veldig fornøyd med den.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, jøss. Der tok jeg feil, gitt. Prøv også å se etter en av de tidligere utgavene

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Åja, jøss. Der tok jeg feil, gitt. Prøv også å se etter en av de tidligere utgavene
    Veit du navnet på tidligere utgaver?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gå på produktarkivet på Hi-Fi Klubbens hjemmesider. Under senterhøyttalre finner du en som heter Suite Center. Trodde egentlig den het c0.5 eller noe i den dur, siden den gamle Suite-serien het 1.5, 2.5 og 3.5

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv CT og kan ikke si at jeg er veldig fornøyd. Den har veldig problemer og vrenger lyden på veldig data-aktige stemmer (som f. eks. robotene i Transformers) og jeg får en slags tikking i diskanten.. Spesielt ved høye lydnivåer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er som tidlegare nevnt audionewbie... og har eit par spm. som eg lurer på. Først og fremst, kva er impedance? og kva er bi-wire?

Spør fordi eg såg at Dali Suite c0.8 har bi-wire, og ein impedance på 4 ohm (minimum 3,6 ohm v/190 Hz), i motsetning til Concept 6 høgtalerane som ikkje har bi-wire og ein impedance på 8 ohm.

Har lest litt på nettet men har ikkje heilt forstått konseptet, men trur det er snakk om motstand, i.e. dess mindre impedance dess meir straum går til høyttaleren. Uansett så kikka eg i håndboka til receiveren (Yamaha RX-V550). Det er ein impedance selector switch bak på receiveren som gir meg to muligheter.

Switch til venstre:
    Front: 4 ohm or higher.
    Center, Surround, Surround Back: 6 ohm or higher.

Switch til høgre:
    Front: 8 ohm or higher.
    Center, Surround, Surround Back: 8 ohm or higher.

Eg har brukt switch til venstre då dette var slik den sto da eg kjøpte receiveren. Men er det bedre for meg å ha den til høgre når eg kun kjører concept 6 frontene som er 8 ohm?

Det eg uansett lurer mest på er om eg i det heile tatt receiveren min kan brukes i lag med Dali Suite c0.8, når den har ein impedance på 4 ohm, og uansett kva eg velg på receiveren så krever den at surroundhøgtalerane har høgare impedance, hhv. 6 og 8 ohm.

Andre senterar frå Dali:
    Dali Concept CT: 8 ohm
    Dali Vokal 1/2: 8 ohm
    Dali Evidence C70: 5 ohm

Bør eg gå for CT eller Vokal i staden for?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nokon audiokyndige som har ein anbefaling ang. spm. ovenfor?

Newcomer Kenneth_T sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    137
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spørsmål om impedans og bi-wire

Hei..
    Har selv Dali Ikon Vocal 2, og er brukbart fornøyd med den.. Men jeg kjører også ett komplett Ikon oppsett..

Hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg tatt turen inn til HFK og fått satt opp en test med Concept 6, og fått prøvd ut de forskjellige center'ne de har der inne, og som passer din lommebok Selv om det da sikkert er fristende til å handle inn ett par bakhøyttalere åsså...

Hvis du kjøper høyttalere på 8 ohm, flytter du bryteren på forsterkeren til 8 ohm.
    Hvis lavere lar du den stå som den gjør i dag..

Når det gjelder Bi-wiring, kan du lese litt om det her :

Bi Wiring to Loudspeakers

Lykke til

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •