Plassering av sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av sub?

Legger ved ett par bilder som viser plasseringen av min subwoofer (XTZ 12"). Det jeg lurte på er om den ideelt sett burde vært vendt en annen vei, sånn generelt liksom? Eller virker plasseringen å være grei?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er venstre hjørnet yttervegger ?

Har en litt større sub som jeg også har bassporter pekende mot center.

Hvordan den er vinklet må prøves under kalibrering, erfaringsmessig blir mann aldri fornøyd med plasseringen he he.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som harman/kardon sier, ofte bedre bass fra en vegg som er yttervegg. En kan også plasere suben spillende mot høyttalerne, hos meg fungerte dette greit, men følte at bassen ble litt ullen eller defus. Det jeg var på jakt etter var så tørr lyd som mulig med denne suben. Dette fikk jeg ved å ikke plasere den i hjørnet, men med å ha den stående i samme linje som høyttalerene, med fasen på 90grader.

Kan hende det ikke er slik hos deg, men hos meg fungerte det best. Lykke til!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, venstre hjørnet er yttervegger. Har ikke så mye erfaring med slikt utstyr, så tenkte det ihvertfall var greit å få noen generelle tips.

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yttervegg / hjørne er en tommelfinger-regel. Pleier å fungere meget bra. -Men så lenge DU er fornøyd med den plasseringen du har nå , så er det egentli det viktigste.

Får litt "klaus" av rommet ditt med så mye stoler...

Du kan jo også kjøpe en xtz til... da vil du få i pose og sekk! Jeg har 2 stk selv, noe som fungerer riktig så bra.

men det er bare å ta fatt på subwooferen og prøve allverdens plasseringer, enten forran eller bak. Det er det som er litt spennende , å treffe "spikeren på hodet" - etter ltt strev!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at det blir hjørne som funker best hos deg. Du kan også forsøke og sette den mellom front og center et sted.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har fundert litt på en XTZ til ja, men det får komme litt senere.
    Ser litt "klaus" ut på bildet, men er ikke så ille i virkeligheten. Er ene delen av en ganske stor vinkelstue. Og må jo ha plass til litt folk også...hehe.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinkelstuer er noe mer kinkige enn firkantede rom. Kan hende at du hadde kommet bedre utav det ved å plassere suben bak stolene, evt i et hjørne bak stolene for å ta knekken på stående bølger som kommer pga L formen.

Har du en oversiktstegning?
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er tegningen over stua. Den røde firkanten er sub'ens nåværende plassering. Bredden på den delen er ca. 3m

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville prøvd foran til venstre, bak til venstre og til venstre midt på veggen, ca. ved den stiplede linjen for å finne ut hva som høres best ut.

Spørs jo hva som er praktisk og da, er vel ikke alle plasseringene som er like praktiske.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Da har jeg litt å finne på imorgen Det er foran til venstre og midt på den stiplede linjen som er det mest praktiske, så da prøver jeg det først. Men hvis jeg plasserer den foran til venstre bør fortsatt elementet og portene peke inn mot senter av rommet, eller finnes det ikke noe entydig svar på det?

Takk for hjelpen til alle så lenge.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville startet med elementet mot senter av rommet, men det kan hende at en annen vei vil fungere best. Prøvin og atter prøvin er stikkordet her også ...

Mye jobb, men du vil antakelig synes at det er verdt det når du er ferdig.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk at fasen må (ofte) stilles når du forrandrer posisjon på suben da.. Når jeg hadde min stående i hjørnet, spillende mot høyttalerene (senter)

Så hadde jeg fasen på 180grader, det fungerte meget bra, men lyden ble ikke så tørr som jeg vill ha det..

Mens nå er den mye tørrerer

med fasen på 90grader
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •