Hjelp meg å tyde tegning til båndpasskasse

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Hjelp meg å tyde tegning til båndpasskasse

Denne tegningen av båndpass kasse er fra infinity.

Større bilde.

Jeg hadde tenkt å ha bassporten inne i kassa. Lurer altså på om kassens volum, der røret er, skal være 9,9 liter som på bildet eller om det skal være 9,9 liter pluss volumet av røret?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følg tegningen, det stemmer som regel når det kommer fra leverandør.
    luften som står i røret er en del av det totale volumet :idea:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Følg tegningen, det stemmer som regel når det kommer fra leverandør.
    luften som står i røret er en del av det totale volumet :idea:
    Er du brennsikker? Det står jo ikke "H*B*D" lengder så det ville være meget lett å dandere dem med hensyn på røret. Men du sier altså at jeg ikke skal ta hensyn til røret?

I så fall er jeg en lykkelig sjel, har nemlig bygget den slik. Uro meldte seg likevel da jeg leste på en web side for et sub høytt merke som sa at en skulle bruke tegningen men legge til volumet for luft i rør.
    Hva sier du? :???:

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar sendt :razz:
    Det kunne vært fint om Norcad kunne uttale seg også...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sikkert variere noe hvordan de forskjellige merkene oppgir data. Det vanligste er vel å inkludere alt når de oppgir kasseforslag til sine spesifikke elementer. Men det finnes unntak.

JBL har alt inkludert i oppgitte volum.
    http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Bo...rev3_27_06.pdf

DLS har alt inkludert:
    DLS - Products

Hertz inkluderer rørvolumet, men ikke elementvolum:
    HERTZ by Elettromedia - Special Car Stereo (Technical > Subwoofer Construction)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skarru ha. Virker som om de altså inkluderer luft i rør i volum. Kjempegreier. God kveld folkens

Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Kan sikkert variere noe hvordan de forskjellige merkene oppgir data. Det vanligste er vel å inkludere alt når de oppgir kasseforslag til sine spesifikke elementer. Men det finnes unntak.

JBL har alt inkludert i oppgitte volum.
    http://manuals.harman.com/JBL/CAR/Bo...rev3_27_06.pdf

DLS har alt inkludert:
    DLS - Products

Hertz inkluderer rørvolumet, men ikke elementvolum:
    HERTZ by Elettromedia - Special Car Stereo (Technical > Subwoofer Construction)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke blir fornøyd med resultatet får du prøve å flytte røret ut av kassen, da skal det evt stemme. Tror dog du har bygget korrekt

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg antar du har bygget kassen korrekt. Ville være merkelig om tegningen viser røret inne i kassen, hvis Vb er oppgitt uten rør!
    På den annen side (bokstavelig talt), vil det jo da også være like feil og ikke legge til volumet til elementet...........

Men uansett er forskjellen i lyd liten, for begge alternativer vil avstemmingen nedover i frekvens være tilnærmet lik, mens sånn du har bygget kassen vil den spille litt høyere opp i frekvens enn om volumet var større.

Jeg antar du skal bruke et delefilter på denne, og legger du delefrekvensen under 100hz spiller det liten rolle om røret er i eller utenfor kassen.

Legger du delefrekvensen høyere anbefaler jeg at du legger inn (mest mulig) dempemateriale i kammeret med bassrefleksrør.

Denne kassetypen spiller med maks trykk over ca en oktav, jeg antar denne er tunet til ca 50-100hz. Så jeg håper det er punch og ikke dypbass du er ute etter

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jeg antar du har bygget kassen korrekt. Ville være merkelig om tegningen viser røret inne i kassen, hvis Vb er oppgitt uten rør!
    På den annen side (bokstavelig talt), vil det jo da også være like feil og ikke legge til volumet til elementet...........

Men uansett er forskjellen i lyd liten, for begge alternativer vil avstemmingen nedover i frekvens være tilnærmet lik, mens sånn du har bygget kassen vil den spille litt høyere opp i frekvens enn om volumet var større.

Jeg antar du skal bruke et delefilter på denne, og legger du delefrekvensen under 100hz spiller det liten rolle om røret er i eller utenfor kassen.

Legger du delefrekvensen høyere anbefaler jeg at du legger inn (mest mulig) dempemateriale i kammeret med bassrefleksrør.

Denne kassetypen spiller med maks trykk over ca en oktav, jeg antar denne er tunet til ca 50-100hz. Så jeg håper det er punch og ikke dypbass du er ute etter
    Jeg kan ikke mye om dette her, men sitter med inntrykk av at båndpass er best for meg. Ligger og koser seg ifølge kurven på 95db i motsetning til lukket: 90 db. Jeg ser kun på basskurvene illustrert nedenfor. Av den ser det ut til at den er ganske rå i lave hertz med et plutselig kutt lengere opp, og ja over den hz deler jeg bort uansett. Det høres ut som om du beskriver "lukket kasse" som er brukt for punch. Men fanken jeg håper da jeg blir fornøyd. Du kan sikkert se av tegningene hva den er tunet til. 80hz kanskje? Vet ikke. Ser som sagt bare på kurven. Jeg er ute etter noe dypbass ja.

Jeg lurer også på hva du mener med octav. Kan ikke du forklare meg med teskje der? I instruksjonsboka til forsterkeren står det:

"6) Lowpass: Select 12 or 24dB/octave.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal denne brukes i bil? (Den er ikke postet i det forumet men.....)

En oktav er dobling av frekvens, altså 20-40hz er en oktav, 50-100hz er en oktav, og det er også 10000-20000hz Skjønner?

De ferkvensplottene du viser til har to kurver hver. Den stiplede er hvordan kassen spiller, den andre viser antatt respons I BIL.
    I en bil får man mye drahjelp i de lavere frekvensene, men det kommer mye an på størrelsen på bilen (bl.a) I en stor bil trenger man større kasse, enn i en liten bil.

En båndpasskasse er også kjent som "one note bass". Den spiller over et snevert frekvensområdet, men med dertil høyere følsomhet. De fleste blir lei denne type bassgjengivelse etter en stund, den blir for ensformig og lite musikalsk, hvis du skjønner hva jeg mener.

Ser du på den stiplede linjen, har altså denne kassen maks trykk ved 100hz, daler slakt ned til 50hz, og under der stuper responsen. Hvor bra det blir under 50hz, avhenger altså veldig av bilen og plassering.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Skal denne brukes i bil? (Den er ikke postet i det forumet men.....)

En oktav er dobling av frekvens, altså 20-40hz er en oktav, 50-100hz er en oktav, og det er også 10000-20000hz Skjønner?

De ferkvensplottene du viser til har to kurver hver. Den stiplede er hvordan kassen spiller, den andre viser antatt respons I BIL.
    I en bil får man mye drahjelp i de lavere frekvensene, men det kommer mye an på størrelsen på bilen (bl.a) I en stor bil trenger man større kasse, enn i en liten bil.

En båndpasskasse er også kjent som "one note bass". Den spiller over et snevert frekvensområdet, men med dertil høyere følsomhet. De fleste blir lei denne type bassgjengivelse etter en stund, den blir for ensformig og lite musikalsk, hvis du skjønner hva jeg mener.

Ser du på den stiplede linjen, har altså denne kassen maks trykk ved 100hz, daler slakt ned til 50hz, og under der stuper responsen. Hvor bra det blir under 50hz, avhenger altså veldig av bilen og plassering.
    Hey genialt svar.

Jeg testet basser'n i stua i går. Følsom fra 30 hz til 80 90 hz med en liten peak på 40 - 50 hz. Hadde den i fanget. Den elsker 40 til 50 hz. men spiller det andre greit og. Utenfor der igjen er det heller lite. Kan tenke meg at man blir lei ja, skjønner hva du mener.. Men jeg har skikkelige mellomtoner som spiller pent delt ned til 80, så hva tror du? Jeg har bygget kassen med en feilprosent under 0,01%. Tatt høyde for alt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •