Delefilter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23

Tråd: Delefilter

Intermediate CV_Marius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Delefilter

Dette er et delefilter fra CV DC-15

Delefilteret skal ha en slik diskantsikring, såkalt PTC termosikring, som skal kutte diskantkretsløpet når den blir overbelastet.

Hvilken komponent på filteret er denne såkalte PTC sikringen?
    Den svarte runde der? Diskanten tilkobles den grå ledninga under den svarte runde, og den blå oppe til venstre.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke se noen PTC sikring der,men du har en brent effektmotstand ser jeg, det er den som er "knekt", den sorte runde er en kondensator, jeg har ikke hørt noe om at DC-serien har sikringskretsløp, mulig det finnes på noen modeller????????

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener jeg har lest det flere steder at DC skal ha denne sikringen på diskanten!
    Nesten "alle" CV sine modeller har da den..

Den svarte er en kondensator ja... som jeg egentlig visste, men jeg måtte spør allikavel, for hvis ikke den er ptc saken, da er det ingen ptc sak på dette delefilteret med andre ord.....

Det kan kanskje forklare hvorfor den aldri virka...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor er PTC sikringen her da?
    Her vet jeg at den finnes, og her funker den bra!
    Delefilter fra CV clsc215

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På clsc er det den minste komponenten på printet, merket PTC, det går sikkert å få kjøpt slike,med samme verdi,for å evt ettermontere på DC-serien!

Men det DC-filteret?? Skal du reparere det??

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Toolman skrev at det er den minste komponenten, altså dermed tror jeg at det er den lille gule tingen som er loddet fast på den ene terminalen med blå kaben andre veien på venstre side overst....

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to øverste motstander ser litt svidd ut.....og den nederste ser ut til å ha gått istykker, kanskje du bør skifte disse ?¨
    Har du en "Reset" bryter til overbelastnings sikringen bak på kabinettet av dine høyttalere ?

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke på DC serien. De av de "Nyere" dc serien har justerbar diskant, men ikke sikring.

Newcomer matador sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PTCn er den lille oransje komponententen som er merket med "PTC"... nederst venstre siden og den øker motstanden med temperaturen (PTC=positiv temperatur coeficient) og dette FORRINGER lyden også.... da dette ikke er en frekvens linjart komponent...

du kan "ettermontere" på den første CV uansett... da PTC har meget lav motstand ved vanlig temperatur (verdien må du velge så lav som mulig-helst ohm) og kobler du i serie med diskanten.

virke måtten er enkel: når det går effekt til diskanten vil også bli litt spenningsfall over PTC, og denne spenningsfallet vil øke når mer effekt tilføres og dette spenningsfall genererer mer watt=varme over PTC noe som gjør at den vil øke motstanden slik at mindre psenning blir over diskanten. -ohms lov.... men som sagt PTC hører ikke hjemme i seriøse delefiltre...

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DC serien har desverre ikke det samme siksringgreia som nyere CV har pga DC serien skal tåle mye mere
    Desverre ser det ut sm at du ikke har samme erfaringer som jeg har over DC-serien.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV-Gunnar
    DC serien har desverre ikke det samme siksringgreia som nyere CV har pga DC serien skal tåle mye mere
    Ja jøss ....

Til alle andre: Har byttet de to motstandene som ble litt svidd, og delefilteret fungerer helt fint
    Men det var ikke det som var temaet, var bare om det var en PTC sikring der eller ikke. ...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    PTCn er den lille oransje komponententen som er merket med "PTC"... nederst venstre siden og den øker motstanden med temperaturen (PTC=positiv temperatur coeficient) og dette FORRINGER lyden også.... da dette ikke er en frekvens linjart komponent...

du kan "ettermontere" på den første CV uansett... da PTC har meget lav motstand ved vanlig temperatur (verdien må du velge så lav som mulig-helst ohm) og kobler du i serie med diskanten.

virke måtten er enkel: når det går effekt til diskanten vil også bli litt spenningsfall over PTC, og denne spenningsfallet vil øke når mer effekt tilføres og dette spenningsfall genererer mer watt=varme over PTC noe som gjør at den vil øke motstanden slik at mindre psenning blir over diskanten. -ohms lov.... men som sagt PTC hører ikke hjemme i seriøse delefiltre...
    Den lille flate runde komponenten som liksom står opp av filteret?

Det er jo et likt komponent oppe til venstre på DC filteret ...

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, den orangsje mellom de 2 hvite effekt motstandene du ser det står "PTC" på hodet der og

ellers i det første bilde med delefiltren er selve keramiske huset som er knekt men det vil ikke si at mostanden er defekt eller er brudd i, jeg tror at noen har prøvd å løfte opp av print platten disse motstandene og disse har ikke tålt påkjeningen -gjerne i form av en skru trekker som presser fra undersiden- grunnen til at diskanten kan spille noe lavere kan det også være at mange av disse har en egen sikring som sitter nærmere inntakene til høyttaler kablene og er som regel en liten rød knapp eller en vanlig smelte glass sikring i en vanlig sikrings holder som må skrus moturs

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matador
    ja, den orangsje mellom de 2 hvite effekt motstandene du ser det står "PTC" på hodet der og

ellers i det første bilde med delefiltren er selve keramiske huset som er knekt men det vil ikke si at mostanden er defekt eller er brudd i, jeg tror at noen har prøvd å løfte opp av print platten disse motstandene og disse har ikke tålt påkjeningen -gjerne i form av en skru trekker som presser fra undersiden- grunnen til at diskanten kan spille noe lavere kan det også være at mange av disse har en egen sikring som sitter nærmere inntakene til høyttaler kablene og er som regel en liten rød knapp eller en vanlig smelte glass sikring i en vanlig sikrings holder som må skrus moturs

Faktisk så har ikke motstanden på det første bildet blitt rørt fysisk av noe som helst, den sprakk slik bare av effekten/forvregningen som ble pøsa på høytalern ved en fest. Delefilteret i andre høytaleren var helt likt, der hadde også en av de store spolene løsna ut av limen, så den hang ut... Så det har vært varmt.

Ingen av diskantene mine spilte lavere pga. dette.. elementene ble ødelagt, det samme ble mellomtonene som smelta..

Men som jeg skrev... det er jo et likt komponent som PTC sikringen på DC delefilteret også... oppe til venstre på filteret...? Ser du?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, ser det nå men jeg så ikke noe særlig på det første bilde. Altså det er 2 måtter å ødelege høyttalere på:
    -for lite effekt (gjerne med for liten forsterker eller ok effekt men ved bruk av loudness/diskant/bass/eq heving så vil effekten korte tidligere ) så lyden er ved forvrenings nivå og da vil som regel diskanten rykke først. PTC vil øke motsanden noe som gjør at det blir mindre effekt på diskanten MEN om signale er såpass forvrengt (ser gjerne som en firkantet puls) så vil uansett bli DC spenning over elementen i lengre perioder -husk at diskant menbranen ikke beveger seg praktisk talt slik at spolen får noe ventilasjon... da blir selve spolen veldig varm og etterhvert vil bli så varm at isolasjonen smelter og gir kortslutning i viklingen....
    -for stor forsterker og med mye effekt: alt spiller pent og ok men viklningene i spolene vil uansett bli for varme OVER TID.... da smelter gjerne fester og menbraner også...

ikke tvil at disse motsandene ble for varme da. De har en maks effekt som de kan håndtere, over dette vil de self sprekke. "spolen" som kom ut er selve motstanden og tråd viklede motstander er det verste man bruker i et delefilter da den er ikke frekvens linjært... siden den vil fungere som en spole i tilleg til å være en motstand.

på fest og gjerne med noe innanbors er diskanten det første man øker da flere menesker absorverer mye av energien i dette område + at man får dotter i ørene av å pratte med andre feste stemmte som skrikker deg i øra når de pratter da hører man ikke at diskanten er blitt dempet av PTCn, så man skrur nemlig diskanten opp...

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, du har så rett i alt du skriver!

Men skal vi konkludere med at DC har et PTC sikring allikavel da ?

Eller?

Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den har PTC ja

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    1,154
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva sier "dj-vega" og "Cv-gunnar" til det da?
    -siden dem skrev at det ikke fantes PTC sikring på DC serien...

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke sakt at dc serien ikke har PTC sikring, jeg sa at de nyere dc serien har justerbar diskant på baksiden (-3db-0db) og ikke sikring.
    Med ordet sikring mener jeg en 2cm lang glasssikring. Slike som står i cv_marius sine clsc-215.

Intermediate CV-Gunnar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,361
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CV_Marius
    Hva sier "dj-vega" og "Cv-gunnar" til det da?
    -siden dem skrev at det ikke fantes PTC sikring på DC serien...
    Syntes bare det er så vanvittig merkelig, aldri hørt noe tegn til den. Hadde fest i helga. Spilte med 1515 og MA blokkene, spilte helt til en av 15" ble sprengt og bare venta på at diskanten skulle dra enn annen plass, fy fn å de diskantene må tåle mye, står på +2dB også. Spilte råhøyt i 7-8 timer da en idiot ville ha det enda høyere, vips der gikk det ene basselementet men merka ikke noe på diskanten. De fleste CV'ene jeg har hatt før har det vært 0 problem å ryke den sikringa, E-715, CLSC-215, LS-12, LS-15, HP-215 (kun 1 gang) men aldri 1515...

Skal se på delefilteret på 1515 mine i morra å sjekke opp i dette, hehe
    Vanvittig forskell på de delefilterene også, spolen i 1515 er jo 3 ganger større og vel så det!:O

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •