B&W Matrix 801 Series 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W Matrix 801 Series 3

Hei,

Vil her dele en erfaring og høre på andres mening. Jeg plukket opp et par B&W 801 series 3 og plugget inn i heimen. Dette var min drømmehøytaler når jeg var fjortis, og jeg synes det låt fantastisk da.

Og gjett hva jeg synes når jeg plugget de. Steike for en lyd. Vokal er supertydelig, alt funker virkelig bra. Litt sløvt i bassen, men det får være grenser for hva jeg får ut av en denon surroundsak.

Så lyden er kort og godt fantastisk, men jeg lurer litt på hvordan denne da står seg mot mer moderne ting og da ikke minst - hva har endret seg som gjør en ny høyttaler bedre? Jeg skjønner at "alt" blir litt bedre, men har det vært noen revolusjoner?

Så neste spm blir mer - har dere noen erfaringer angående forsterker å dele? Gode, dårlige, kort og godt, hva har folk brukt på disse?

Mvh,
    Espen

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med en meget god høytaler

Det er ingen hemmelighet at denne høytalern krever litt av et kraftverk
    Vet de ble solgt endel sammen med Aragon 4004mkII, 2x200 med 2x1000va trafo. Utifra det vil jeg kanskje tippe en Parasound A21 ville vært veien å gå ?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Matrix 801

takk takk. jeg er råfornøyd. en liten guttedrøm har gått i oppfylelse, og årene har heller ikke pusset minnet penere enn det var. jeg er da fremdeles av den oppfatning at man får mest for pengene ved å kjøpe halvgammelt utstyr på en del områder.

Jeg har virkelig skjønt jeg trenger litt pondus på forsterkeren, så det blir nok en effektforsterker av en viss størrelse.

jeg er litt imponert over den gamle denon'en min, men det er nok klart ønskelig med et et bedre lytterom. Desverre er ikke det realistisk, så jeg får da heller gå for noe med romkorreksjon. Nå har jeg da 2 12" i 801, og en asw 800 sub med 12" så mengden bass kan bli i overkant mye.

Espen

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattis!

Har litt erfaring med disse da en kompis hadde disse i en årrekke. Og til den prisen slike går for idag er de en rimelig billett til "høy kvalitet"...
    MEN når det er sagt, så stemmer det G|z0 sier... disse krever myyyye power før de virkelig våker til liv, iallefall etter mine erfaringer. Nå vet jeg desverre ikke hvordan B&W og Midtgaard går sammen (kanskje litt tynt kanskje), men 600W monoblokker har helt klart ikke vært dumt. Har hørt disse både med 250w-stereotrinn og 300w-monoblokker, og det er ikke tvil om at 801 har potensiale ved høyere effekt. Men den finishen 801 har(forutsatt at det er i trefinèr), og brukprisen, så er det nesten som at jeg kunne tenkt meg et slikt par til hjemmekinoen... 801 tåler mye julig, såfremt at amp'n ikke mister kontrollen, så det måtte ha blitt en vinner til film

PS: er bilde eller to hadde nok ikke skadd

mvh Kai

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av espenleknes
    Hei,

Vil her dele en erfaring og høre på andres mening. Jeg plukket opp et par B&W 801 series 3 og plugget inn i heimen. Dette var min drømmehøytaler når jeg var fjortis, og jeg synes det låt fantastisk da.

Og gjett hva jeg synes når jeg plugget de. Steike for en lyd. Vokal er supertydelig, alt funker virkelig bra. Litt sløvt i bassen, men det får være grenser for hva jeg får ut av en denon surroundsak.

Så lyden er kort og godt fantastisk, men jeg lurer litt på hvordan denne da står seg mot mer moderne ting og da ikke minst - hva har endret seg som gjør en ny høyttaler bedre? Jeg skjønner at "alt" blir litt bedre, men har det vært noen revolusjoner?

Så neste spm blir mer - har dere noen erfaringer angående forsterker å dele? Gode, dårlige, kort og godt, hva har folk brukt på disse?

Mvh,
    Espen
    Har hatt Matrix 801 S3 siden jeg kjøpte dem nye i 1994 og har vært kjempe fornøyd, enda mer fornøyd ble jeg etter at jeg kjøpte ett par Midgard 6.1 noe som i mine ører er en meget god kombinasjon uten at en sprenger banken. Med Mirdgardene vil du vil få en dynamikk som man må på horn høytaler siden for å få noe særlig bedre.

Matrix 801 krever en forsterker som kan levere strøm og watt (ikke ekstremt lettdrevne), ikke minst i mellomtone området (!) der fasen på inpedansen er høy. Noe som lett fører til litt hardhet i damestemmer på en forsterker som ikke leverer varene... Stramheten/kontrollen i bassområdet Midgardene er også en fordel da 801 ene har bass tilpasset store studioer og store amerikanske stuer.

Gitt nok effekt så kan du spille høyt og rent og min opplevelse (etter å ha hørt på ganske så mange høytalere de siste årene) er at det er ikke mye nytt som tonalt låter mange divisjoner bedre (men nå er jeg ikke helt uhildet da...). Videre gitt riktig plassering har de 3D perspektiv på høyde med det meste.

Her er noen nyere målinger (fra 2003) fra Stereophile av S2 utgaven, litt interessant lesning:

Stereophile: B&W Matrix 801 Series 2 loudspeaker

Sitat. "Despite its vintage, the 801 is a grain-free, smooth-sounding, basically neutrally balanced transducer that remains competitive 15 years after its introduction. It is no wonder that, even at its $5000/pair price—equivalent to around $13,000 in today's money—the B&W Matrix 801 sold extremely well throughout the late 1980s and early '90s. "

Jeg har forøvrig akkurat solgt mine og kjøpt 802D i stedet (Får dem til uken) og regner med et løft men nok ikke i stil med mellomlegget..... Størst forskjell hører jeg i diskant der D diskanten på den HTM1D en jeg allerede har fått er hakket mer fløyelsmyk enn 801. ene.

Kos deg med en knall høytaler å bygge kjempe kino med!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke så sikker på at fremskrittene innen høyttaler fronten fortjener noe revolusjon karakteristikk. Det er vel her utviklingen har gått tregest, og de samme prinsipper brukes i stor grad fremdeles (noen nyvinninger som f.eks Gaia, men det blir helt andre priser).

Tror du skal lene deg godt tilbake og være storfornøyd med kjøpet, og spar penger til skikkelig krutt!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

.......lyden er kort og godt fantastisk,

.....har dere noen erfaringer angående forsterker å dele?

Trives veldig godt med mine 801 Matrix Series 2 - som ruller av ved 19Hz.

Det er mange som er opptatt av mengden watt - og her er det DOXA 70 Watt Dual Mono som leverer kraften.

Du må gjerne stikke innom for en lytt........

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Trives veldig godt med mine 801 Matrix Series 2 - som ruller av ved 19Hz..
    Da antar jeg at du har det spesielle bassfilteret installert. Vet du hvordan dette var for series 3? Var det innebygd, og om ikke, kunne det skaffes separat?

Espen

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

1. Da antar jeg at du har det spesielle bassfilteret installert.

2. Vet du hvordan dette var for series 3?

3. Var det innebygd, og om ikke, kunne det skaffes separat?
    1. Ja

2. Nei

3. Kontakt HiFiklubben Norge - så kan det være de kan hjelpe deg.

Legger ved skissen fra mitt oppsett - slik at du kan se forskjellen på frekvensresponsen - både med og uten filteret.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da antar jeg at du har det spesielle bassfilteret installert. Vet du hvordan dette var for series 3? Var det innebygd, og om ikke, kunne det skaffes separat?

Espen
    Det er ett nytt delefilter i S3 og ikke protection kretsløpet som var i Series 2. Jeg tror og husker en kunne kjøpe den eksterne bass EQ’en løst for ca 4000 også til series 3. Jeg for min del opplevde vel ikke akkurat det behovet som akutt.

Så kongens av Bass (Flageborg) sin kommentar om Watt, så er jeg enig, det er strøm stabiliteten som er saken. Dobler den effekten på 4 watt og 4 dobler ved to så er problemet løst selv ved 70 Watt i 8 ohm... Og teoretisk skal 70 ærlige watt skal gi deg 105 db per høyttaler og det er høyt…. En Midgard gir deg ca 9 db til (men det vet jeg ikke om den tåler…) Min erfaring med å drive mine med Denon 4306 sammen med resten av surround anlegget var at den noen ganger kunne gå i protect hvis nivået på lyden ble høy, dette uten at den klippet. Det samme gjorde EC120 watteren jeg hadde.

EC250 Watter funket bra (til den gikk opp i røyk (ikke noe med 801 ene å gjøre), Nad218 funket også bra, men defintivt best med Midgard 6.1.

Som sagt du har høytalere du kan kose deg med lenge.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henning
    Det er ett nytt delefilter i S3 og ikke protection kretsløpet som var i Series 2. Jeg tror og husker en kunne kjøpe den eksterne bass EQ’en løst for ca 4000 også til series 3. Jeg for min del opplevde vel ikke akkurat det behovet som akutt.

Som sagt du har høytalere du kan kose deg med lenge.

Foreløpig klarer jeg vel ikke å se bassmangel som et problem, snarere det motsatte. Tror jeg prioriterer en bedre forsterker med romkorreksjon heller enn å finne bassfilteret, men det er jo klart, finner jeg et pent brukt så tar jeg det.

Gjett om jeg skal, nå skal det mer elektronikk på plass.

Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å finne noen Matrix 801 på bruktmarkedet no til dags ?
    Har 802 S3, men kunne tenke meg mer bass fra front og da er Matrix 801 veien å gå siden eg ikke har hørt noe bedre diskant og mellomtone en det 802 har !

Eventuelt om noen som har 801 vil bytte til 802 så kan vi gjøre det med ett lite mellomlegg kansje ?

Newcomer Frxta sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvis noen skal selge 801 eller 802 så bare si ifra!!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

801 S3 til salg

Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Er det mulig å finne noen Matrix 801 på bruktmarkedet no til dags ?
    Har 802 S3, men kunne tenke meg mer bass fra front og da er Matrix 801 veien å gå siden eg ikke har hørt noe bedre diskant og mellomtone en det 802 har !

Eventuelt om noen som har 801 vil bytte til 802 så kan vi gjøre det med ett lite mellomlegg kansje ?
    Har et par 801 S3 i eikefiner til salgs!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •