Hvilken frekvens gir "mest" bass?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken frekvens gir "mest" bass?

Har testet litt og jeg merker at enkelte frekvensområder får buksebenene og håret til å riste ekstra mye og man får en større følelse av bass. Jeg syns selv det er mest behagelig med dypere bass, men da vi boostet opp volumet i bilen til en kamerat dundret det skikkelig, håret blafret nesten, men jeg merket at lyden var lys, var omtrent den dypeste lyden du kan lage med stemmebåndet. Hva skyldes dette? Jeg får følelsen at min hjemme-sub ikke leverer i nærheten av samme trykket, men kan det være fordi den ikke klarer å spille lyst nok? Og er grunnen til at frekvensen gikk opp da vi skrudde opp volumet, at de lave frekvensene er mer energikrevende så de blir mer eller mindre kuttet ut når volumet går opp?

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig å svare på alt dette, men flageborg har nok all info du trenger!
    Når det gjelder å få hårene til å reise seg, så kommer nok det når du kommer opp i 60-80hz og oppover i midbassen opp til ca 200hz tenker jeg, uten at jeg skal påstå noe av den grunn, en sub som er bygget for god trykk i hjemmekino er skjeldent så veldig god oppe i det området, dessuten deles det vekk av de fleste recievere.

Active big T sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    487
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva som virker høyest kan også gå veldig mye på akustikken i rommet. Får du stående bølger blir det pluttslig veldig høyt.
    Jeg får noen enorme topper i 35hz område i min HK og når musikk jeg spiller treffer disse tonene begyner veggene å riste voldsomt. Selv ikke på alt for høye lydnivåer.
    mener å huske at Kicket i bassen (den du kjenner i brystkassen) ligger rundt 80hz? (godt mulig at dette er feil)

Bil stereo vs HiFI kan ikke sammenlignes siden det er betydelig stor forskjell på rommet som skal fylles med lyd. Prøv å sette subben du bruker hjemme i bilen til kompisen din så skal jeg love deg du får dotter i ørene :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pri no 1 da er jo musikk som inneholder så lave og kraftige frekvenser slik at buksene vibrerere (20-40hz?). Hvor mye musikk inneholder overdreven sub-bass? Det er vel bare el-musikk og muligens orgler på høyt volum (ikke overdreven)?

Frekvensene "går ikke opp" men du har jo rett i at bassen er mer energikrevense slik at når volumet går veldig høyt er det ikke sikkert bassen "henger med" slik at klangbalansen blir lysere.

Skal det trøkkes i de laveste frakvense må det overdrives tror jeg. Ellers ligger trykket mye høyere. Hvilkle frekvenser? 80- 200 hz kanskje? Hva tror dere? SVS demoene til Flageborg er jo STERKT overdrevet, imo.

Ellers har jo, som andre har nevnt, rommet MYE å si.

Edit: Bortsett fra el-toner er det vel store pauker og stortrommer som gir ordenlig trøkk. Men de kan jo ha et frekvensspekter som dekker over mye i bassen? Noen som vet?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet hvordan jeg fjernen delefrekvensen på forsterkeren? Vil gjerne at alle frekvensene sendes til både sub og fronter. Det føles ut som suben høres unaturlig ut, akkurat som om lyden er helt sepparat, jeg får den ikke til å matche resten av lydbildet. Prøver å kalibrere og sette avstanden til suben, men det blir aldri bra. Hvis jeg setter SW til "no" så merker jeg at den litt høyere bassen fra frontene gir en mer naturlig lyd i forhold til resten av lyden.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Noen som vet hvordan jeg fjernen delefrekvensen på forsterkeren? Vil gjerne at alle frekvensene sendes til både sub og fronter. Det føles ut som suben høres unaturlig ut, akkurat som om lyden er helt sepparat, jeg får den ikke til å matche resten av lydbildet. Prøver å kalibrere og sette avstanden til suben, men det blir aldri bra. Hvis jeg setter SW til "no" så merker jeg at den litt høyere bassen fra frontene gir en mer naturlig lyd i forhold til resten av lyden.
    Uansett hva slags signal du sender inn på sub'en vil den filtrere bort alt over 150-200hz, så det er ikke noe vits i å sende fulltonesignal inn på den. Om sub'en skulle spille fulltonesignal ville lydbildet bli dratt mot sub'en, og følgelig bli helt ødelagt. har du kjørt automatisk romkorreksjon, eller setter du avstanden manuellt? Hvis du setter avstanden manuellt kan det bli feil, pga faseforskyvninger pga rompåvirkning. Prøv forskjellige avstander på sub'en, helt til den ingegrerer skikkelig. I tillegg bør du prøve å skru ned nivået på sub'en litt, hvis det er for høyt vil det ødelegge integreringen. Prøv også å sette delefrekvensen lavere, husk å ha samme delefrekvens på både sub og høyttalere.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    SVS demoene til Flageborg er jo STERKT overdrevet
    Hva mener du? Lyger han eller?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega
    Hva mener du? Lyger han eller?
    Lyger?

Jeg mener i forhold til troverdighet (HiFi). Men det er jo ikke noe i veien å ønske overdrivelser. Filmverdenen er jo full av det..:-D. Men musikk bør i alle fall være troverdig, imo.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hva slags signal du sender inn på sub'en vil den filtrere bort alt over 150-200hz, så det er ikke noe vits i å sende fulltonesignal inn på den. Om sub'en skulle spille fulltonesignal ville lydbildet bli dratt mot sub'en, og følgelig bli helt ødelagt. har du kjørt automatisk romkorreksjon, eller setter du avstanden manuellt? Hvis du setter avstanden manuellt kan det bli feil, pga faseforskyvninger pga rompåvirkning. Prøv forskjellige avstander på sub'en, helt til den ingegrerer skikkelig. I tillegg bør du prøve å skru ned nivået på sub'en litt, hvis det er for høyt vil det ødelegge integreringen. Prøv også å sette delefrekvensen lavere, husk å ha samme delefrekvens på både sub og høyttalere.
    Jeg vet ikke helt hvilket frekvensområdet jeg savner, men setter jeg frontene til large, slik at de spiller alle frekvensene, kommer det en lys bass som sparker ganske fra og er fin å høre på, denne kommer ikke fra suben uansett hva delefrekvensen står på. Jeg skal teste litt mer, prøve å sette delefrekvensen til 50hz samt teste litt med avstandsinstillingene. Men det er jo veldig vanskelig, for hele rommet blir jo brukt, enten det er film eller vorspiel så blir det jo alltid galt å sette avstanden mellom lytterpossisjon og høytalerne :S

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit: Bortsett fra el-toner er det vel store pauker og stortrommer som gir ordenlig trøkk. Men de kan jo ha et frekvensspekter som dekker over mye i bassen? Noen som vet?
    Orgel-musikk karakteriseres vel av betydelig innhold ved 16Hz om opptak og orgel er av rett beskaffenhet om jeg ikke husker feil.

Perkussive instrumenter som de du nevner har antagelig er mer bredspektret signal (som også inkluderer lave frekvenser).

Denne er litt morsom. Slike guider dekker som oftest bare de grunnharmoniske, men nedover i frekvens er det beskrivende for hva som kan finnes der, selv om enkelte instrumenter nesten mangler fundamentalen i bunn:
    Frequencies
    4.09Hz Gregg Bailey's 64' PVC subcontrabass clarinet
    8.18Hz lowest organ note Hill organ, Sydney Town Hall, Sydney AU
    14.57Hz BBBb octocontrabass clarinet
    16.35Hz lowest note written for tuba ("Encounters II" by William Kraft) large pipe organs, Bösendorfer Imperial Grand Piano
    17.32 Hz Lowest bass guitar strings made
    19.45 Hz EEEb octocontralto clarinet , slide reed subcontrabass
    21.83 Hz Bösendorfer Grand Pianos
    23.12 Hz 7/8/9-string bass guitars (additional link)
    24.50 Hz BBb tuba* , contrabass trombone
    25.95 Hz BBb contrabass sarrusophone, BBb subcontrabass saxophone/tubax
    27.50 Hz lowest A on piano piano, extended contrabassoon, Wolfe contra forte, string octocontrabass
    29.14 Hz contrabassoon , extended Bb contrabass clarinet , C contrabass sarrusophone
    30.87 Hz double-contrabass flute , 5 & 6 string bass
    32.70 Hz 16' C contrabass rackett , string bass with extension, Chapman Stick® (standard tuning), contrabassophone
    34.65 Hz Bb contrabass clarinet (not extended) , Eb contrabass saxophone , Eb contrabass sarrusophone , tubax
    36.71 Hz reed contrabass , Eb contrabass ophicleide
    38.89 Hz extended Eb contralto clarinet slide reed subcontrabass
    41.20 Hz string bass, bass guitar, bass harmonica , F contrabass ophicleide
    43.65 Hz F sub-subcontrabass recorder , harpsichord
    46.25 Hz Eb contralto clarinet (not extended)
    49.00v Great Bass Sordune , Great Bass Shawm
    ...
    -k

Intermediate FireLordMathias sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    på rommet mitt er det sånn at på ein frekvens, rister ALT! Døra mi ramler nesten av hengslene. det dundrer i ørene og det kjennes ut som om kroppen skal bresast samen. Skikkelig tøft å ha når man har kammerater på besøk. hehe. Er det stående bølger?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyger?

Jeg mener i forhold til troverdighet (HiFi). Men det er jo ikke noe i veien å ønske overdrivelser. Filmverdenen er jo full av det..:-D. Men musikk bør i alle fall være troverdig, imo.
    Ahaaa, jeg ble nesten skremt! Hehe... :lol:

På noen typer musikk er det greit å ikke ha subben på max volum, men til film er "jo større og kraftigere jo bedre" prinsippet som gjelder...synes nå jeg da.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel egenresonansen i veggene du treffer? Alt materiale har sin egenfrekvens hvor de vibrerer lett.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvilken egenresonans har håret og klærne? :P

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Antonx har rett det er egenressonansen til de forskjellige materialene som avgjør når de rister mest, svinger i takt. Tror det er det samme som stående bølger. Dette er hovedargumentet for at skyskrapere tåler jordskjelv og vind. Hensikten er da å for all del unngå all egenressonans med vind og skjelv. Dette kan og oppstå med selve materialet i basskassa. Usikker på om det er særlig bra for lyden. Inne i basskassa skal man etter det jeg har forstått hidre at samme lyd treffer hverandre og lager stående bølger. Eggkartong på innsiden av kassa, der veggene er paralelle på hverandre, er en genial måte å løse dette på. Men jeg er usikker på om det er stående bølger fra egenressonansen i materialet i de to paralelle veggene som treffer hverandre eller bassbølgene direkte fra elementet. Jeg tror det er egenressonansen i relativt løse huden i nakken som vibrerer når du treffer dens riktige frekvens.
    Kjente det rett nedenfor kneet på AC/DC konsert.
    Arrester meg hvis jeg tar feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bil stereo vs HiFI kan ikke sammenlignes siden det er betydelig stor forskjell på rommet som skal fylles med lyd. Prøv å sette subben du bruker hjemme i bilen til kompisen din så skal jeg love deg du får dotter i ørene
    Fikk prøvet dette nå, brukte en omformer fra 12V til 230V for å gi den strøm. Den spilte finere og dypere enn bilsuben som var der, men den spilte knapt høyere enn den gjør i kjelleren min Jeg forventet noe massivt med bass, men det var kanskje litt mye å håpe på da forsterker og basselementene i bilen er til en verdi av ca. 8-9000kr så den burde jo være ganske jevn med min sub, men min sub var ikke i nærheten en gang. Nå var det en stor ford transit russebil jeg testet den i da så volumet er temmelig mye større der inne enn i en vanlig stasjonsvogn, men alikevel veldig mye mindre enn her nede. Hadde vært artig å teste bilsuben her, men tror det er vrient å få 12V strøm her nede uten å ta ut et av batteriene i bilen :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    242
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40-60hz er en fin frekvensområde

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Uansett hva slags signal du sender inn på sub'en vil den filtrere bort alt over 150-200hz, så det er ikke noe vits i å sende fulltonesignal inn på den. Om sub'en skulle spille fulltonesignal ville lydbildet bli dratt mot sub'en, og følgelig bli helt ødelagt.
    Det Plecto her mener er å kjøre bass på fronter og sub samtidig, men i mange receivere er denne innstillingen glemt!

Rart det egentlig for det er jo mange som ønsker å kjøre bass på både sub og fronter, ihvertfall til musikk. Det gikk ikke på min receiver så jeg solgte den og gikk for stereoforsterker med pre-out...

Men hvorfor mener noen at det er bedre å ikke kjøre bass på frontene samtidig som man bruker sub, enda de er store og spiller rimelig bra alene? :?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje hvis man har en mye bedre sub enn fronter og at suben spiller de laveste frekvensene finere, jeg vet ikke :P

Men det er vel mulig å plugge fra front-outputen på forsterkeren til suben? Da vil jo alle frekvenser bli sendt til suben som om den er en fronthøytaler?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det er vel mulig å plugge fra front-outputen på forsterkeren til suben? Da vil jo alle frekvenser bli sendt til suben som om den er en fronthøytaler?
    Jeg prøvde det med dårlig resultat, på film hørte jeg nesten ikke subben uansett om volumet på den sto på fullt...

Da funket det faktisk bedre med å bruke LFE utgangen og kastrere frontene for bass... :roll:

Det jeg ville var å sende LFE signalet til både front og sub samtidig, det går vistnok på HK receivere.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •