Dynavoice M-65, Bi-Ampe?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dynavoice M-65, Bi-Ampe?

Jeg er idag blitt en heldig eier av et par av disse, og bare for noen få dager siden, en Pioneer VSX 915.

Denne er jo en 7 kanaler med bi-amp funkjon.

Når jeg nå har koblet til høyttalerne, og sitter og storkoser meg med lyden, så hender det, etter at jeg passerer vol -25 på recievern, at den går i [OVERLOAD]

På specs på nettet på denne høyttalern, så står det 4/8ohm, vil det si at den blir lettere last for forsterkeren om jeg biamper den? altså en utgang til bassene, og en utgang til mid/tweeter.

Vil det bli en lettere last for forsterkeren om jeg "deler" høyttalern, og kjører ett trinn til hver del?

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fjernet broene mellom terminalene?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, jeg har ikke koblet Bi-ampingen enda men bare lurer på om det vil bli lettere for forsterkeren å drive dem da?

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vell i det er muligt, men sliter den med å drive de?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg er oppe i nærheten av -20 på reciever så spiller den litt, så går den etterhvert i [overload], og slår seg av.

Men herregud for en godlyd jeg får med disse høyttalerne! Stereoperspektivet er enormt, isted måtte jeg klatre opp til bakhøyttalern å høre om den faktisk spilte eller ikke, (det gjorde den seff ikke i stereo) men lyden var så "stor" og kom så godt frem!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som du har noe feil på receiveren.

Min Yamaha RX-V659 er vel omtrent lik din i effekt og jeg har aldri opplevd at receiver sier takk for seg på noe som helst volum.

Har du plassert receiver med nok luft rundt seg. Den kan vel gå varm og koble seg ut?

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om du har 7kanals forsterker og bare bruker 5 av dem er det ingen grunn til å ikke bruke biamp funksjonen. da vil du spesielt merke at forsterkeren har bedre kontroll på bassen men du får også bedre mellomtone\diskant.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Høres ut som du har noe feil på receiveren.

Min Yamaha RX-V659 er vel omtrent lik din i effekt og jeg har aldri opplevd at receiver sier takk for seg på noe som helst volum.

Har du plassert receiver med nok luft rundt seg. Den kan vel gå varm og koble seg ut?
    Recieveren har 7-10cm klaring opp tenker jeg, og det er en vifte inni der som blåser en bris, og forsterkeren er ikke nevneverdig varm heller. Merkelig.

Men jeg har jo noen DIY Cat5 høyttalerkabler, og jeg har hørt/lest et sted at disse kan ha egenskaper (kapasitans?) som gjør at de kan bli krevende last, jeg skal prøve å bytte de ut, å se om det hjelper.

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også M-65 som fronter i surrerunt, min Denon avr 2807 har ingen problemer med å drive de bra.
    Jeg har også prøvd de i stereo oppsettet mit, jeg måtte bare sitte å spille lenge for å tro det jeg hørte. Makan til go lyd fra en billig høyttaler. Stor og luftig i toppen og morrsom kjapp bass, imponerende høyttaler.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Idag så datt det en tanke inn i hodet mitt.
    På loftet hadde jeg en gammel (10år?) Yamaha stereoforsterker stående.
    Denne ble idag koblet til bassene, slik at nå har jeg BI-ampet på ordentlig!
    Det er riktignok ingen effektforsteker, men med volumknotten justert til ca -25dB, så ble det sånn ca riktig.

Dette hadde MYE å si!
    Nå kan jeg dra på skikkelig! Må faktisk ta meg selv i å være slem med naboene nå, for makan til høy å klar lyd jeg fikk!

Faktisk på dette billige rasket jeg nå har rotet sammen, så kan jeg merke store forbedringer, ikke bare i lydtrykk, men også kvalitet, mellomtonen er nå mye mere avslappet og koser seg riktig så godt!

Skal sies at den Yamaha'en er nok ikke så sterk, kanskje 2x60w eller noe, men tydelig at det hjalp! Gleder meg til POA-2400 er ferdig fikset!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pokker!
    En kveld med litt ivrig spilling, så koblet Pioneer recievern ut igjen, gikk i "Protect" selv når den kun driver mellomtoner og diskanter. Helt utrolig, men må vel innse at Pioneer'en er for svak.

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette synes jeg er veldig rart... Jeg hadde jo tidligere både forsterkeren og høytalerne, bi-ampet fra første stund. Så lenge jeg hadde 915 gikk den absolutt aldri i protect, selv om jeg spilte relativt høyt.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville helt klart levert inn receiveren for sjekk, eventuelt prøvd med andre høytalere for å eliminere at det er noe feil med dem.

For å svare på topic; JA! Fikk merkbart mer sprut i mine M85 når jeg biampet fra min Denon 2807.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig detta da! Jeg har jo kjøpt forsterkeren brukt for en tusing, så har ikke lyst til å bruke så mye penger på å sjekke den... Har jo en effektblokk som skal brukes etterhvert. Men ja, jeg er enig, det virker som det er noe muffins med recievern min.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mistenker at det er DIY Cat5 høyttalerkablene mine som kan lage litt krøll jeg, blir litt kapasitans i de når de er flettet sånn som det er blitt gjørt, skal koble om å prøve!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •