PA sub til Hjemmekino !

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate Xinhua sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PA sub til Hjemmekino !

Lurer fælt på om denne PA subben kan gjøre under i kinoen min. Da eg liker den gamle kino opplevelsen av att trøkk er tilstede hele tiden. Og eg har ikke hatt noe større element en 12" og da 3 stk. Og de spiller DYPT, reint og høyt. Men eg mangler det TRØKKET eg får når eg er på kino.
    Hvordan tror dere de vil spille i forhold til to SVS 12.2 subber som er lik PC-2039.
    Vil eg trenge de svs subbene for å ta seg av under 35hz og den litt reine lyden selv i bassen. Eller vil de lage klar og god bass uten for mye groms og brum.

Tenkte å bruke Eartquaken min til å drive den med da 2x600watt i 4 ohm. Som skal gå rimelig greit. Har en BOSE Panaray LT MB12" 400watt i 8ohm på testing. Og eg må si den spilte BRA ! Danker egentlig begge SVS 12" mine ned i kjelleren på over 30hz. Og klarte 121dB i sofaen på en bass test fra 120-20 hz. Den er helt ny og ikke innspilt og koster over 14000,- noe som er for mye for meg

Men om noen tror bassen fra den PA subben i linken kan vere noe lunde lik så kommer eg nok til å gå for den. Og kansje se om eg klare å spare slik att eg kan beholde SVS subbene mine og da de spiller 117dB på 18hz og opp.

KSL Studio Import

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du noe som vil gi dg trøkk: JBL Kino Subbass

Ellers kan du jo bygge noe selv.

Frode

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feks med disse: ZEISS-IKON

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Feks med disse: ZEISS-IKON
    Jeg tror nok det finnes mer passende element til det som han er ute etter.

Frode

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett litt på to 15" eller to 18" fra soundsplinter. Men da begynner eg å lure på om 2x600watt i 4 ohm fra min Cinenova grande er nok selv om den leverer kvalitetvatt og har strømforsyning nok.
    [ SoundSplinter Subwoofers - RL-p 18" Subwoofer Information ]

Også koster det vel endel for å importere to stk 18" som koster rundt 4500,- uten frakt.
    to 15" koster ca 3300,- uten frakt.

Også blir det jo endel arbeid og utgifter i å bygge kasser til slike beist
    Men har jo egentlig muligheten til å bygge. Vil helst ha de i en kasse som MÅ stå under center ht. Fordi eg vil ha bassen rett i tryne og fordi det er eneste plassen eg har plass til en så stor kasse.

Men lurer mest på den eg har link til i første post. Siden den koster bare 6000,- inkludert frakt og spiller +130dB. Men da må eg egentlig beholde Sonus subbene mine og.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spec på den PA subben eg tenkte ville gjøre jobben med trøkk og insane bass fra 30hz og opp. Men lurer på om det blir for grøtete med PA sub.

Model: PS-215W

Loundspeaker Type: SUBWOOFER
    Frequency Response: 40Hz-210Hz(±3.5dB) 38Hz-230Hz(-10dB)
    RMS Power: 800W
    Program Power: 1600W
    Nominal Impedance: 4 Ohm
    Sensitivity: 102dB/W/M
    Maximum SPL: CONT: 134dB PEAK:137dB
    Component: 2 x 15" Woofer
    Connection: 2 x NL 4MP SPEAKON
    Dispersion: N/A
    Dimension: 485 X 915 X 800
    Flying System: N/A
    Net Weight: 55KG
    Gross Weight: 59KG

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xinhua
    Har sett litt på to 15" eller to 18" fra soundsplinter. Men da begynner eg å lure på om 2x600watt i 4 ohm fra min Cinenova grande er nok selv om den leverer kvalitetvatt og har strømforsyning nok.
    [ SoundSplinter Subwoofers - RL-p 18" Subwoofer Information ]

Også koster det vel endel for å importere to stk 18" som koster rundt 4500,- uten frakt.
    to 15" koster ca 3300,- uten frakt.

Også blir det jo endel arbeid og utgifter i å bygge kasser til slike beist
    Men har jo egentlig muligheten til å bygge. Vil helst ha de i en kasse som MÅ stå under center ht. Fordi eg vil ha bassen rett i tryne og fordi det er eneste plassen eg har plass til en så stor kasse.

Men lurer mest på den eg har link til i første post. Siden den koster bare 6000,- inkludert frakt og spiller +130dB. Men da må eg egentlig beholde Sonus subbene mine og.
    Jeg tenkt på å bygge noe tilsvarende den du linket til, ikke noe som skulle erstatte de du har.

Frode

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo de som har klart og sette sammen en hjemmekino med PA, blant annet B-52 suber om jeg ikke husker feil.

Om du ikke har naboer og stort nok rom og la de spille i så ville det vel vært og prøve, leie eller låne en PA sub og teste før du kjøper...

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da eg liker den gamle kino opplevelsen av att trøkk er tilstede hele tiden.
    Hvilken kino har du vært på?

Jeg har per dags dato ALDRI opplevd noe som helst basstrykk på de kinoene jeg har besøkt, Jeg har vært på kino i Trondheim, Tromsø, Halden, de største i Oslo, og selfølgelig den lokale her på Finnsnes. Men jeg har bestandig savnet bassen på filmer uansett hvor jeg har vært, hjemme har jeg greit nok med min 15" sub som ikke leverer all verdens med bass, men det er helt klart en del forskjell!

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bergen Kino MB4 og KP12 er de som de spiller med fult volum som oftest. Og da eg såg rambo i forje uke på MB4 fikk eg sjokk.... Har aldrig kjent bassen vert så mye tilstede på kino !

Og da tenkte eg att eg må oppgradere til noe større element for å få det trøkket hjemme og

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bergen Kino MB4 og KP12 er de som de spiller med fult volum som oftest. Og da eg såg rambo i forje uke på MB4 fikk eg sjokk.... Har aldrig kjent bassen vert så mye tilstede på kino !
    Det skulle jeg å gjerne opplevd! Da hadde jeg nok fått "ristet" av meg mitt syn på offentlige kinoer og bass...

Så du kjente bassen fysisk på kroppen?

Hjemme er det såpass at gulvet rister noe infernalsk på filmer, bilder ramler ned fra veggene og man kjenner dypbassen hjelpe deg med å puste. Men såpass må det da være? Og mer kommer da jeg egentlig har solgt subben og blir å gå for 2 stk. DIY soundsplinter 15" tuber! Hehe...:lol:

Men nok OT... :roll:

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja eg kjente bassen slå i brystkassa (mannepuppene) og stolen/raden ristet. Hørte og en liten tildens skurring på diskanten på de villeste skytescenene.
    De spilte så høyt att man ikke hørte sin egen latter eller de andres, og alle lo godt når folk ble skutt i den Rambo filmen. Det såg eg da alle satt å gapte slik

Her hjemme faller ting ned fra veggene og ting hopper ut på hyllene, men kjenner ikke noe slag i brystkassa. Men har en Bose Panaray® LT MB12 på testing. Den er passiv og krever 400watt+ for å drives med perfeksjon. Er ment til kino og andre større sammensettninger. Er bare 12" og en kasse på normal str. når man tenker litt stor Panaray LT MB12 Modular Bass Loudspeaker - Bose Professional Products

Den har en sinsyk pris så er nok ikke helt verdt penga, men eg får låne den gratis av min onkel som selger alt fra BOSE. Og med den fikk eg trøkket i brystkassa og håpet om å få noe slikt selv startet denne tråden. Ser da på PA basskasser eller Soundsplinter 15", men så er det litt styr å få bygget en perfekt kasse selv om eg har bygget en del i det siste.

Om noen vil tegne og lage blueprints til en kasse på 10 cu (ft3) tuning 14.5hz
    15" soundsplinter Dual 4 Ohm
    Qts: 0.447
    Qes: 0.508
    Qms: 3.728
    Fs: 27.487 Hz
    Re: 6.1 Ohm
    Ls: 5.303 mH
    Rp: 12.39
    Vas: 148.8 L
    Mms: 231.4 g
    Cms: 144.8 u
    Bl: 21.90 T*m
    SPL: 89.67 dB
    Sd: 0.0806 m^2
    Xmax: 24.6 mm

Mål :
    Mounting Depth: 17.5 cm
    Total Depth: 18.5 cm
    Outside Diameter: 31.8 cm
    Weight: 35 lbs
    Magnet Width: 18.8 cm
    Mounting Cutout: 35.5 cm
    Displacement: 0.18 cu ft

Så kan eg bare kjøpe meg ett slikt element og levere inn blueprints til ett snekkerfirma og få kassen perfekt til noen par høvdinger. Og med en slik skal vel slaget i brystkassa sitte og sofaen hoppe ?

maks høyde må vere 60 cm, bredde kan vere opp til 120cm og dybde helst max 50 cm noe som skal vere mer en nok å lage kasse til. Og såklart dobbel front baffel og endel avstivere.

Vet eg skriver mye, men er mye å få sagt

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bergen Kino MB4 og KP12 er de som de spiller med fult volum som oftest.
    Du har nok aldri opplevd at en kino spiller på full guffe. For da passerer de godt over 120 db.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja eg kjente bassen slå i brystkassa (mannepuppene) og stolen/raden ristet. Hørte og en liten tildens skurring på diskanten på de villeste skytescenene.
    De spilte så høyt att man ikke hørte sin egen latter eller de andres, og alle lo godt når folk ble skutt i den Rambo filmen. Det såg eg da alle satt å gapte slik

Her hjemme faller ting ned fra veggene og ting hopper ut på hyllene, men kjenner ikke noe slag i brystkassa. Men har en Bose Panaray® LT MB12 på testing. Den er passiv og krever 400watt+ for å drives med perfeksjon. Er ment til kino og andre større sammensettninger. Er bare 12" og en kasse på normal str. når man tenker litt stor Panaray LT MB12 Modular Bass Loudspeaker - Bose Professional Products

Den har en sinsyk pris så er nok ikke helt verdt penga, men eg får låne den gratis av min onkel som selger alt fra BOSE. Og med den fikk eg trøkket i brystkassa og håpet om å få noe slikt selv startet denne tråden. Ser da på PA basskasser eller Soundsplinter 15", men så er det litt styr å få bygget en perfekt kasse selv om eg har bygget en del i det siste.

Om noen vil tegne og lage blueprints til en kasse på 10 cu (ft3) tuning 14.5hz
    15" soundsplinter Dual 4 Ohm

Så kan eg bare kjøpe meg ett slikt element og levere inn blueprints til ett snekkerfirma og få kassen perfekt til noen par høvdinger. Og med en slik skal vel slaget i brystkassa sitte og sofaen hoppe ?

maks høyde må vere 60 cm, bredde kan vere opp til 120cm og dybde helst max 50 cm noe som skal vere mer en nok å lage kasse til. Og såklart dobbel front baffel og endel avstivere.

Vet eg skriver mye, men er mye å få sagt
    Jeg tviler på om Soundsplinteren vil gi gi deg det du er ute etter. Den vil nok være en god erstatning for SVS'ene, men kicket ligger høyere i frekvensområdet. Du sier at Bose'n gir det du er ute etter. Hvis du ser etter, går den bare ned til 40Hz.

Frode

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fhl
    Jeg tviler på om Soundsplinteren vil gi gi deg det du er ute etter. Den vil nok være en god erstatning for SVS'ene, men kicket ligger høyere i frekvensområdet. Du sier at Bose'n gir det du er ute etter. Hvis du ser etter, går den bare ned til 40Hz.

Frode

Ja den går bare ned til 40hz, men eg skal ha sonusrøra eller kjøpe noen andre 12" subber som går ned under 20hz. Og bruke den nye suben til å spille fra ca 30/40hz og opp til 120/200hz slik att eg får trøkket eg vil ha. Men er redd for å kjøpe en sub så gir grøtebass og ikke fin og stram samtidig som den spiller høyt over 120dB.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Du har nok aldri opplevd at en kino spiller på full guffe. For da passerer de godt over 120 db.
    Jeg har derimot opplevd alt for mange kinoer som kjører volumet så høyt opp at det skriker i diskantene, men bassen er like fraværende... Om ikke helt fraværende for å si det slik! Hvorfor det mon tro? :|

Intermediate Marantz sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    2,654
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er god punch i bassen på en del kinoer, men dypbass er det ikke å finne. Det ville krevd for mye i såpass store rom. De fleste PA-suber ruller vel av på 35-40hz og da mister du utrolig mye morsom informasjon på film.

Du kan evt sjekke litt på Flageborg sin profil. Han har egne bassmoduler for de litt høyere frekvensene.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja den går bare ned til 40hz, men eg skal ha sonusrøra eller kjøpe noen andre 12" subber som går ned under 20hz. Og bruke den nye suben til å spille fra ca 30/40hz og opp til 120/200hz slik att eg får trøkket eg vil ha. Men er redd for å kjøpe en sub så gir grøtebass og ikke fin og stram samtidig som den spiller høyt over 120dB.
    Da er det iallefall helt bortkastet å gå for Soundsplinteren. Kjøp et par JBL 2226 i stedet. Vil du ha noe rimeligere, kan du for eksempel velge Eminence Kappa Pro 15LF. Lag en kasse på 100-115L tunet til 40Hz.

Frode

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Marantz
    Det er god punch i bassen på en del kinoer, men dypbass er det ikke å finne. Det ville krevd for mye i såpass store rom.
    Det er jo litt dumt da, dypbassen er jo stort sett halve film-opplevelsen!

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal det riste så gale egentlig? hvor flatt er frekvensområdet på kino kontra et tenåringsrom på full dryler

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •