B&W P5 låter innestengt/'surt', hva kan være årsaken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W P5 låter innestengt/'surt', hva kan være årsaken?

Har et sett B&W P5 som høres ut som om det henger en gardin foran høyttalerene. Trodde først det var ørene mine som var feil, men etter å ha oppgradert fra 2 kanals stereo (Rotel) til surround (Yamaha RX-V861) og nye B&W bak - og senterhøyttaler måtte jeg innse at det var frontene som var problemet.

Har testmålt elementene og (etter beste amatøraktige evne) delefilterene, men kan ikke finne noen tekniske feil. Har også forsøkt å bytte fase på høyttalerkablene uten at det hjalp. Noen ideer/forslag til hva som kan være feil, kan det være mellomtonene (de gule elementene) som er delvis defekt? Er det noen måte å testmåle disse på?

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse høyttalerne kjenner jeg godt, og jeg vet at det har vært et problem på modeller i denne serien at spolen på diskantelementet blir stående fast. Det kan skyldes at den magnetiske oljen tykner med årene, eller at varmgang får spoletråden til å brenne fast i svingspolegapet. Jeg vet ikke hvordan du har målt elementene, men hvis ikke spoletråden er brent over, trenger ikke feilen å være målbar. Hørbar vil den likevel opplagt være, og da typisk ved at du får alt for lavt diskantnivå eller skjevhet i kanalbalansen, og at lyden blir tykk og uklar. Dessverre er erstatningsdiskanter dyre (7-800 kr), og begge bør skiftes samtidig. Pass også på at diskantene er skikkelig festet til kassen. P5 er ellers gode (og pene) høyttalere som skåret svært høyt på tester i sin tid og som det må være verd å ta vare på fortsatt.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tilfelle du bytter diskanter: Glemte å nevne at de har lang innspillingstid (metallmembraner).

Med vennlig hilsen

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Symptomet du beskriver på B&W høres ut som om det er for lite guffe i forsterkeren din. Men det er kanskje ikke tilfelle her(?)

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bamse
    Symptomet du beskriver på B&W høres ut som om det er for lite guffe i forsterkeren din. Men det er kanskje ikke tilfelle her(?)
    Det er riktig at B&W P5 liker en litt kraftig forsterker (litt ugreit impedans/faseforløp - dykker ned i rundt 3 ohm), men jeg har da hørt dem spille både høyt og fint med 50 watt (f.eks. Elektrocompaniet ECI-2, som var en glimrende match). Følsomheten er oppgitt til rundt 90 dB for 1 watt 1 m, og det tror jeg er reelt nok i dette tilfellet. Min mistanke går fortsatt til diskantene (også SEAS sine små neodynium-domer kan finne på å tørke ut og brenne seg fast etter noen år). Mellomtone- / basselementet på disse er B&Ws velkjente gule kevlar og spiller ufarget og pent hvis alt er i orden.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problem på mine P5, og den forklaringen som Dharma gir høres for meg sannsynlig ut! Hvis det er som det henger ei gardin foran høyttaleren, så er det nok diskanten.

For min del, tror jeg det må ha kommet gradvis. I alle fall så merket jeg ikke noe plutselig forandring. Men da jeg kjøpte nye høyttalere, var det virkelig stor forskjell!

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    .

For min del, tror jeg det må ha kommet gradvis. I alle fall så merket jeg ikke noe plutselig forandring. Men da jeg kjøpte nye høyttalere, var det virkelig stor forskjell!
    Typisk forløp! Mange har nok fått et lite sjokk etter å ha byttet diskanter på tilårskomne høyttalere (og det gjelder ikke bare B&W!).

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innlegg Dharma, det høres svært sannsynlig ut slik du beskriver det! Jeg har målt med ohm-meter, det ser ikke ut til å være brudd i elementene. Har også forsøkt å koble fra bass og mellomtone, da er det nesten ikke hørbar lyd i diskanten.

Tror neppe det skyldes mangel på effekt, hadde tidligere et Rotel RB1070 effekt-trinn, nå bruker jeg en Yamaha RX-V861 som er biampet mot P5'ene, det burde være tilstrekkelig. Skal sjekke med Hifi-klubben om pris/tilgjengelighet for nye diskanter, er det evnt mulig å bruke en annen diskant fra f.eks Eltek (Seas e.l.)?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problem på mine P5ere for et par år siden. HFK skulle ha ca 1000 kr/stk for bytte av diskantelementene. Det syntes jeg ikke det var verdt for et par ca 10 år gamle høyttalere som i sin tid kostet ca kr 6-7000. Jeg endte med å gi bort høyttalerne til en kompis som tydeligvis hører vesentlig dårligere enn meg!

Veldig godt å kjøpe nye høyttalere, som gjengir stemmer som om vokalisten skulle vært i rommet, og kvitte seg med "ullgardinene".

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve å ta fra hverandre elementet og se på spolen. Det er relativt lett (ingen skruer, men vær forsiktig!). Når lyden er så dårlig som du beskriver, risikerer du ikke mye. Hvis den magnetiske oljen virker tykk eller seig, har den feil viskositet. Du kan eventuelt tørke den bort. Elementet vil da endre litt karakter (sannsynligvis bli noe "friskere"), i og med at det blir mindre dempet. Det vil også tåle mindre effekt på grunn av nedsatt kjøling. Du kan få kjøpt små flasker med magnetisk olje på e-bay rimelig (100-150 kroner), om du vil prøve på et oljeskift. Husk å behandle begge elementer likt slik at du opprettholder kanalbalansen.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vinylmisbruker
    er det evnt mulig å bruke en annen diskant fra f.eks Eltek (Seas e.l.)?
    Du skal nok ha mye flaks for å få godt resultat med en annen diskant uten å endre på delefilteret og uten å ha utstyr for måling. Seas har imidlertid en metalldome med 4 ohms impedans og en følsomhet på rundt 90 dB for en watt/1m. Denne burde passe i hullet i høyttaleren, men du må nok lage ny festeanordning. Kan være verd et forsøk. Du får minst to seaser for prisen av et originalelement, og kvaliteten på seas er iallfall ikke dårligere! Du må antakelig justere nivåtilpasningen noe, så bestill noen motstander (0,5 og 1 ohm f.eks.) i samme slengen. Andre impedanser enn 4 ohm krever ombygging av filteret fordi avskjæringen ellers blir feil.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nye diskanter bestilt fra Hifiklubben, 700,- kr/stk, det burde det være verdt....

Rapport kommer.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gardinene er borte, hurra............

Nye diskanter på plass - Eureka!! Vel anvendte penger, go'lyden er tilbake i P5'ene selv før de nye elementene er ferdig innspilt.

Kostnad: 1400,- ink mva, + ca 5 min jobb med bytting av deler.

Takk til dere som kom med forslag om nye diskanter, sparte meg for en god del kroner ( + mange sure blikk fra fruen........) :-D

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1400.- må det absolutt ha vært verd ja!

Jeg gjorde som Piip og gav dem bort, men det burde jeg egentlig ikke gjort skjønner jeg. For dette er meget gode høyttalere som i dag ville kostet langt mer enn de knappe 8000 de kostet for 10 år siden!

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt at historien endte godt og at du er fornøyd med resultatet! :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

P5 diskanter

Jeg har akkurat slått til på et par B&W preference 5 (P5), som ble solgt for 500 kroner på Finn. Det er en uslåelig pris, vil jeg tro.

Jeg fikk kjøperen til å høre om diskantene fungerer som de skal, og det påsto han at de gjorde.

Jeg er en kresen mann, så jeg kommer nok til å skaffe meg et par nye diskanter uansett. Jeg håper at HIFI-klubben fremdeles kan skaffe de.

Tror jeg uansett har fått mye lyd for 500 kroner.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må du bytte hele diskanten?

Jeg har hatt noen diskantelementbytter (unger som trykker dem inn) på mine B&W S3 høyttalere. Der er svingspole og metalldomen en egen del med plugg (diaphragma) som kan byttes ut. Den er en god del billigere enn et komplett element.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2012
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

PP5 diskant

Strengt tatt er det kanskje ikke nødvendig å gjøre noe annet en ett grundig oljeskift for å få disse diskantelementene til å fungere.

Det vil si: Dekomtere de, renske de for inntørket magnetolje, og erstette den med ny olje.

Er det noen her inne som vet hvor man kan skaffe magnetisk høytalerolje i Norge? Er det nødvendig å bestille det fra utlandet?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •