Velodyne's VENNER (ps ikke rom for heftige SVS meninger her!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2003
    Sted
    Oslo
    Poster
    89
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Velodyne's VENNER (ps ikke rom for heftige SVS meninger her!)

Etter en evolusjon på subwoofere hos meg, med diverse merker - sist en SVS SB12, så føler jeg nå endelig å ha kommet i mål med min nyervervede Velodyne DD12

DEN ER BARE FANTASTISK!!!
    Sinnsykt tight og rask bass og en utrolig brukervennlighet!!!!

Jeg plasserte den på samme sted som jeg tidligere har funnet som den beste plasseringen av en sub hos meg. Koblet lydutgang til prossesoren, bildeutgangen til TV'n og sub inn fra tilsvarende ut fra prossesoren. Koblet så til mikrofonen og satte i gang kalibreringen. Etter noen minutter hadde jeg en korrigert kurve, som kun varierte med ett par db i hele subbens spilleområde - fantastisk!
    Jeg brukte dager om ikke flere uker med en haug med kalibreringer for å komme så langt med min gamle SVS - og fikk aldri det samme resultatet, og ihvertfall ikke like god integrasjon og knall lyd!

Jeg bruker en Harmony 525 remote til anlegget. Og denne er programert slik at når jeg velger feks "Se DVD" så sendes "movie" parameteret automatisk til Velodyne DD'n. Når jeg velger "å høre musikk" sendes automatisk parameteret for dette til DD - altså så lett at unger og kone får full glede av anlegget vårt.

Er det mulig å få en bedre og mer allsidig sub enn Velodyne DD?

PS - jeg jobber ikke for Velodyne, men er bare så utrolig glad for at jeg tok denne investeringen - et kjempeløft for hele anlegget mitt!

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv en DD10 i min stue. Liten tass som samboeren kunne leve med å ha i stua (jeg sa ikke hva den kostet da ).
    Er også veldig fornøyd med lyden i den og hvor bra en får den integrert med fronthøyttalerne.
    Jeg har ingen automatikk på fjernkontrollsiden som deg så jeg må velge modus manuelt, men den står som oftest i movie modus.

Jeg brukte først auto eq jeg også, men synes den var litt vel ivrig med eq, med dramatiske justeringer høyt og lavt (noe som gjør at den ved enkelte frekvenser hvor den booster mye 'sløser' bort litt headroom). Hvis jeg husker riktig så kjører den faste frekvenser og fast Q faktor når en justerer inn med auto eq.
    Jeg har derfor justert min manuelt hvor hver slider har sitt eget dB nivå, frekvens og Q faktor (jeg begynte selvfølgelig med volum og fase før jeg begynte med eq'en). Etter det begynte å se bra ut så flyttet jeg målemicen litt rundt i forskjellige lytteposisjoner (bla to sofaer) slik at kurven ikke blir helt feil 1,5m unna.
    Jeg kjører alle mine presets med max servo gain (nivå 8 ), da har den minst forvrengning.

Her er ett interessant intervju med produsenten:
    Video Interview
    Noe som kan være interessant for bruken av sub'en er 19min 15sek ute i videoen hvor han snakker om den justerbare servo gain funksjonaliteten i DD serien.

Jeg har gjort en liten modifikasjon på utseendet på min. Siden min er svart pianolakk så synes jeg den lysende logoen med grått rundt ikke var så pent som det kunne være. Jeg har derfor klistret på en liten flik med sotfilm (slik som brukes på bilruter) som dekker det grå feltet. Da ser fronten helt sort ut, eneste konsekvens er at den blå lysende logoen blir litt svakere, men det gjør ikke noe (heller en fordel..).

Newcomer lenerd sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dine erfaringewrmed Velodyne høres lovende ut, er selv på sub jakt i disse dager og prøver å sortere ut de forskjellige aktuelle kandidatene.
    REL er aktuell, det samme er SVS, men jeg har liten erfaring når det gjelder sub.
    Vil ha noe enkelt som er lett å kalibrere og integrere med mine høytalere....det jeg har hørt av SVS så langt hos venner imponerer ikke, ser for meg at de har tatt lett på kalibreringen for det har vært mye rumling...:neutral:
    Har du link til forhandler eventuelt tester av vidunderet DD12?:-D
    På forhånd takk.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre
    Jeg har derfor klistret på en liten flik med sotfilm (slik som brukes på bilruter) som dekker det grå feltet. Da ser fronten helt sort ut, eneste konsekvens er at den blå lysende logoen blir litt svakere, men det gjør ikke noe (heller en fordel..).
    Hvis du likte den dempede effekten kunne du jo alltids slå av det blå lyset. Irriterte veldig her hvertfall.

Kan ellers si meg enig med trådstarter i at DD-serien er meget bra. Eneste jeg ikke er fornøyd med er "auto standby". Det reagerer for tregt, og kan derfor la være å starte når det er lite bassinformasjon elle ved lavt volum. Dette kan også medføre hørbare klikk når den aktiviseres midt i en scene med mye dypbass. Så denne funksjonen har jeg deaktivert, og slår sub'en av og på sammen med resten av anlegget.

Edit: Lenerd; Hifi center kjeden fører Velodyne.

Intermediate Spectre sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Hvis du likte den dempede effekten kunne du jo alltids slå av det blå lyset. Irriterte veldig her hvertfall.
    Kan slå av ja, men det er passe lys nå, greit å se at den er aktiv også. Det var primært det grå feltet jeg ville ha vekk.

Kan ellers si meg enig med trådstarter i at DD-serien er meget bra. Eneste jeg ikke er fornøyd med er "auto standby". Det reagerer for tregt, og kan derfor la være å starte når det er lite bassinformasjon elle ved lavt volum. Dette kan også medføre hørbare klikk når den aktiviseres midt i en scene med mye dypbass. Så denne funksjonen har jeg deaktivert, og slår sub'en av og på sammen med resten av anlegget.
    Opplever det samme noen ganger med min, ser jeg film/tv med moderat volum så er det ikke alltid det er høyt nok signal til at den fyrer opp før det kommer en scene med litt basslyd i. En kan kompensere her ved å skru opp nivået på signalet sendt fra receiver og dempe tilsvarende på subwooferen, men en bør ikke sende for høyt signal slik at en kan få inngangen på DD'en til å forvrenge.
    Jeg har lest på andre forum hvor de har testet litt (dette gjelder også SMS-1 tror jeg) at den ikke takler så veldig høyt inngangssignal før det får negative konsekvenser.

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Spectre

Her er ett interessant intervju med produsenten:
    Video Interview
    Noe som kan være interessant for bruken av sub'en er 19min 15sek ute i videoen hvor han snakker om den justerbare servo gain funksjonaliteten i DD serien.
    Svært interessant dette for oss DD eiere !!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velodyne høres bra ut og det er litt av en "bra" pris også Sjekket DD12 i USA kontra Norge nå...25000 kr kontra 2500 $...det må jo være noe steike gæærnt! Mulig denne passer bedre i prisjakt, men måtte bare få det ut...har veldig lyst på en slik en selv

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har dd 15 å må bare si æ e steike fornøyd trykker så det holder å er kjapp til 15" å være. kansje den som har hatt en dd bass lenge å har god peil på kalibrering vil skrive ett godt innlegg om det??

Active Migen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten hjelp til kalibrering av DD-serien finner du her:
    AV Talk: Velodyne => How to set up a Velodyne Digital Drive Subwoofer!!

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har DD18 og det er ingen tvil om at det er en flott sub. Noe å tenke på hvis man vurderer de store DD subene er at de trekker ohorvelig mye strøm ved oppstart. jeg måtte installere en ny 16A kurs for å slippe at sikringen gikk hver gang jeg slo på subben.

Intermediate KentOve sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    3,971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikler på ny sub på sikt jeg også Har hørt DD12, og den er bare så SINNSYK. Var innom hos Resonans 21 denne månden, for å sjekke ut disse Jl Audio subbene, men den ene sto i vinduet, og den andre var koblet opp til ett komplett surround anlegg. Så ble ikke noe særlig testing, skal bruke min nye sub til 2-kanals

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg har en Spl1200R stående i kinoen min, og er veldig godt fornøyd med den.
    Spl serien er et rimeligere alternativ til DD serien, dog uten samme "status" i "miljøet" men den spiller vanvittig bra. Den har mye av det samme som DD serien, servo styrt element, EQ, men litt mindre forsterker -1000w mot 1250w, og ikke osd meny med de muligheter det gir.
    Kalibrerte den inn i den nye kinoen, og siden har eg ikke rørt innstillingene, den bare er der og gjør jobben sin, den er ikke et tema i det hele tatt. Spiller like bra på film og musikk. Det liker eg :-D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare bekrefter at Velodyne`s kalibrering ikke stemmer helt med sannheten.

Har en Velodyne SMS-1 for og justere frekvensresponsen til min sub av annet merke...
    Etterkontrollering av frekvenkurven med sinus toner/AVIA/DVE og dB måler stemmer ikke med det som SMS-1 mener.
    Sjekk selv folkens.

Men... SMS-1 er et redskap jeg IKKE ville vært foruten når det kommer til og ha ekstra kontroll på suben :-)

Og ja... det viktigste er at en sub høres bra ut i eiers ører :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Retrospektivt sett ser jeg at de misforståelser som oppsto i denne tråden kunne vært unngått dersom jeg allerede i mitt første innlegg hadde referert helt klart til at Velodynes innebygde "kalibratorenhet" (SMS-1) ikke viser et sannferdig bilde av situasjonen (frekvensresponsen).

Det er nemlig KUN denne jeg hadde i tankene da innlegget ble postet. Derav uttrykket "Seeing is believing".

Intet annet om verken varemerket tråden omhandler (eller andre produsenters suber) sin fortreffelighet, ble tatt opp av meg, og det var heller ikke ideen bak innlegget.

At enkelte forummedlemmer måtte trekke andre aspekter inn i diskusjonen er selvsagt beklagelig, men jeg kan til dels forstå at man i de sene nattetimer "trekker til raske konklusjoner" - selv om det ikke var de rette konklusjoner i dette tilfellet.

Det beste er vel derfor om moderator justerer mitt første innlegg med følgende tillegg: "DD12s visuelle gjenspeiling av frekvensrespons stemmer dessverre ikke med virkeligheten (andre eksterne målinger)", og at et "godt utvalg" av de påfølgende innlegg (fra både meg og andre) saneres....

OK?

Er alle impliserte fornøyde nå? ;-)

Active scanspeak sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    368
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har tydeligvis lest igjennom innlegget ditt igjen ja ...litt mindre trøtt denne gangen :shock: ..det var vel litt provoserende skrevet kansje??men er ikke helt uenig det du mener da..er vel ett lite salgstriks..at grafene viser tilnærmet perfekt respons..mange svelger det vel rått noe som gir godt rykte og mersalg..men at virkligheten ikke er fult så perfekt..flotte subber er de uannsett..og de er jo ikke store heller akkurat...ett stoort PLUSS for mange..:-P

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Frekvensrespons

De målinger jeg tar med SMS-1 matcher rimelig godt de jeg får med REW. Stemmer at kurven er utjevnet til 1/3 oktav, men det betyr ikke at grafen er feil, bare presentert med lavere oppløsning enn målingen.

Så hva er konsekvensen av dette? Dip'er og peak'er vil fortsatt synes. Men hvis de tildels er veldig bratte kan SMS-1 vise mindre forskjell i dB enn f.eks REW med 1/8 oktav oppløsning på grafen. Likevel vil du måtte justere like mye for å eleminere de.
    Hvis en dip ikke skal vises i det hele tatt med slik utjevning må den være meget smal, og i såfall hører du den mest sannsynlig ikke.

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra at vi kommer til enighet.. Jeg står forsatt på mitt, at vi må kunne få lov til å ha skryte-tråder av et produkt uten at noen kommer å angriper den.
    Hvis en ikke liker eller ikke har noe positivt å fortelle om produktet så kan en enkelt droppe å skrive det i denne venne-tråden (rent generelt) Hvis det er noe å kritisere - så kan det gjøres i en annen tråd.

Har selv lånt DD15 med meg hjem for å teste de på magnepanenene mine.. det fungerte meget bra, flott lyd, musikalsk og en stram tørr lyd. Uheldigvis er prisen alt - alt for høy for meg.:sad:
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snooky
    Så hva er konsekvensen av dette? Dip'er og peak'er vil fortsatt synes. Men hvis de tildels er veldig bratte kan SMS-1 vise mindre forskjell i dB enn f.eks REW med 1/8 oktav oppløsning på grafen. Likevel vil du måtte justere like mye for å eleminere de.
    Hvis en dip ikke skal vises i det hele tatt med slik utjevning må den være meget smal, og i såfall hører du den mest sannsynlig ikke.
    Nei, en dip som er utjevnet piller mindre rolle. Derimot; en topp som ikke synes på grafen kan lyttemessig være svært irriterende. De som har opplevd en slik vet hva jeg snakker om her.

Det største problemet er likevel at grafen nedenfor 25-20Hz IKKE stemmer i det hele tatt. Det kan være et større problem fordi man ikke er klar over om subens krefter går bort på noe du med fordel kunne latt den slippe å jobbe med.

Anbefaler derfor de som har en slik sub å i alle fall kontrollmåle området under 25Hz. Da får du mest glede ut av suben din.

Uansett er systemets muligheter for å justere vekk diverse diper og peaker fint å ha, selv om det sikkert koster rimelig mye mer for kunden at det er ferdig innebygget (enn om SMS-1 ikke hadde vært der i det hele tatt, altså).

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ryddet litt i denne tråden etter nattens meningsutvekslinger slik at en vennetråd får den form den var ment å ha...

Intermediate RS sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    676
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har 2 Velodyne subber. Hgs 10 som er forrige generasjon av DD10 og Spl1000II.
    Kunne selvsagt tenkt meg større subber, men av plasshensyn er små 10" valgt. Er forøvrig meget fornøyd med begge. Lette å integrere og har etter mitt syn en meget stram og god bass. Bruker sjelden sub i musikk, men når det skjer sitter de som en "kula"

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •