Enda en tråd om bass/plassering av subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Enda en tråd om bass/plassering av subwoofer

Har sett og lest en del tråder om akkurat dette, men føler ikke jeg får svar og så vil jeg heller ha en egen tråd om det.

Spørsmål nr 1:
    Hvordan skal frontene plasseres i forhold til veggen med tanke på bass? Lenger vekk fra veggen, desto mer bass?

Spørsmål nr 2:
    Den mest ideelle plasseringen for en subwoofer, er det i prinsippet nærmest centerhøytaleren/bildefremviser?

I dag synes jeg at bassen overdøver mye av lyden. Den ligger ikke i bakgrunnen, men spiller over det andre frekvensene. Delefrekvensen er satt til 80hz på forsterkeren og max på min XTZ 99 W10.16. Har plassert subben til venstre for TVen, og legger godt merke til at det er fra venstre bassen kommer.

Jeg synes det blir for lite bass ved "små lyder" om dere skjønner. Det er enten full pupp ved en eksplosjon eller hva det enn måtte vøre, så er det omtrent stille ellers. Skal det være slik? Tror jeg er mer av den 'stram bass-typen'.

Det jeg antar er et godt lydbilde er hvor detaljer i lyden og mellomtone/diskant kommer fremst, og bassen i bakgrunnen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha skikkelige svar, og ikke bare teoretiske betraktninger, foreslår jeg at du legger ut en skisse av rommet der du markerer møbler, høyttalere etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøv å test litt....sett Subbern i stolen der du sitter og så går du rundt å hører hvor det er mest bass i rommet.....der hvor det er mest bass setter du subbern. Fungere vanlighvis bra i hjørner, men du får finne ut det selv.
    Prøv å sett delefrekvensen lavere. Kutt på 60HZ. Jeg har alle ht'ene på "Small" og delt på 60HZ, selv om høytallerene mine er langt fra små...hehe.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av viiite
    Har sett og lest en del tråder om akkurat dette, men føler ikke jeg får svar og så vil jeg heller ha en egen tråd om det.
    Les heller trådene én gang til...

Alt dette er beskrevet gjentatte ganger på forumet.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf
    Sett subben i lytte posisjonen, spill en vedvarende bass tone fra en test cd på repeat, krapp rundt på gulvet til du finder det sted hvor du får kraftigst lyd, hér skal subben gjerne plaseres. Dette er gjerne tett på et hjørne jo...
    En kalibrerings dvd vil gjøre det lettere sammen med en lydmåler å sette nivået på subben rett. Kanskje du skulle dempe den litt, og jobbe med plaseringen av dine fronter ?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hjelper jo svært lite å krype rundt på gulvet dersom fasen tilfeldigvis er gal da...

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan være greit og støvsuge først i såfall...

:razz:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roko, hvordan finner du ut om det er feil fase?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du justerer fasen til du (sammen med frontene) får mest trykk rundt 50Hz. Til dette trenger du sinustoner (som du finner i min signatur).

50Hz er en grei tone å starte med. Du må gjerne teste det ut med lavere toner, men sjansen for at du får integrert sub og/med fronter like bra er mindre. Dette fordi du ved 50Hz som regel har gode signalstyrker fra både front og sub.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •