Ønsker mer "punch" i bassen..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer zarchon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker mer "punch" i bassen..

Sitter pr idag med ett par Dynavoice m-65 fronter og en H/K 635 reciver. Godt fornøyd med lyd, men synes jeg mangler punch i bassen. Har idag en Jamo 505 sub, men denne synes jeg ikke låter bra i det hele tatt....flere som er enige?? Derfor bruker jeg den ikke.... Ett annet potensielt problem er vel utformingen av stua, er i L-form.
    Etter det jeg har forstått så har 635'n godt med krefter, men vil en evt. effektforsterker kunne skaffe m-65'ene bedre punch (bi-amping, eller hva det heter), eller er eneste utvei en sub? Er i hovedgrunn musikk som kjøres over anlegget, men ser jo en film i ny og ne også. Hovedvekt blir musikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har samme suben som deg og er enig funker til film, men ikke musikk. når du skal ha punch i et såpass rom som en stue må du nok skaffe en skikkelig sub. svs skrytes jo veldig av... xtz også

Intermediate Ratata sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner hverken Dynavoice eller AVR-635 men jeg vil tro at mye kan være gjort ved å gå til anskaffelse av en effektforsterker til frontkanalene, deretter kan du tenke en ny sub til å ta de dypeste frekvensene.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    har samme suben som deg og er enig funker til film, men ikke musikk. når du skal ha punch i et såpass rom som en stue må du nok skaffe en skikkelig sub. svs skrytes jo veldig av... xtz også
    Får ikke denne sub'en til å låte noe særlig under film heller jeg.....synes den blir for retningsbestemt og "grøtete", om jeg skal beskrive. Tror jeg har prøvd det som er av mulige plasseringer og instillinger, men blir ikke bedre...

Av sub'er jeg har sett på, er det vel XTZ som skiller seg ut for meg. Har sett på 99 W12, eller evt 99 W10.16. Mulig det er enklere å få to stk sub skikkelig integrert sammen med resten? Evt. 2x w10.16?

Noen som har erfaringer med bi-amping av m-65?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M65 er ikke en veldig typisk "punch" (bølle) høyttaler ala Klipsch - mere allround høyttaler. Tror ikke du får veldig mye mere ut av disse med mere watt/bi-amp.

En god sub tror jeg ville hjelpe mere - jeg har en forholdvis rimelig Proson Blackbird 12'' 300w til mine M65 og det er veldig fin kombinasjon.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    M65 er ikke en veldig typisk "punch" (bølle) høyttaler ala Klipsch - mere allround høyttaler. Tror ikke du får veldig mye mere ut av disse med mere watt/bi-amp.

En god sub tror jeg ville hjelpe mere - jeg har en forholdvis rimelig Proson Blackbird 12'' 300w til mine M65 og det er veldig fin kombinasjon.
    Hvordan er denne Prosonen egentlig, er i utgangspunktet litt skeptisk, men.....
    Er den bra til musikk?? Og hvordan er den egentlig i film?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    denne rytmepunchen tror jeg ikke du får fra noen sub, da de vanligvis spiller for lavt med 70-80hz

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg har ikke så mye å sammenligne med, men synes den er bra til prisen.
    Stor firkantet sak som jeg bruker som avlastningsbord - bra med innstillingsmuligheter og masse luft som flyttes med 12'' membranen.

Det rister godt på film og Tv sendinger der det er nødvendig, og på musikk kommer basstromme og øvrig dypbass godt til sin rett - i mine ører.

Kjøpte den på Netthandelen - mye frakt, men et greit kjøp.

ps! NBNB har du testet M65 med å ta ut en eller begge bassputene bak - og justert avstand til bakvegg??

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det meste av trøkket med vanlig musikk ligger ikke så lavt i frekvens vel ... Trøkket kommer fra hovedhøyttalere. Spar penger til noe bedre :-D . Og husk at mye musikk mangler dynamikk og da blir det ikke mye punch.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Tja, jeg har ikke så mye å sammenligne med, men synes den er bra til prisen.
    Stor firkantet sak som jeg bruker som avlastningsbord - bra med innstillingsmuligheter og masse luft som flyttes med 12'' membranen.

Det rister godt på film og Tv sendinger der det er nødvendig, og på musikk kommer basstromme og øvrig dypbass godt til sin rett - i mine ører.

Kjøpte den på Netthandelen - mye frakt, men et greit kjøp.

ps! NBNB har du testet M65 med å ta ut en eller begge bassputene bak - og justert avstand til bakvegg??
    Har prøvd med både 1, 2 og ingen plugger Syntes det nesten ble best med 1 i hver høytaler. Hvilken avstand bruker du til bakveggen??

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Det meste av trøkket med vanlig musikk ligger ikke så lavt i frekvens vel ... Trøkket kommer fra hovedhøyttalere. Spar penger til noe bedre :-D . Og husk at mye musikk mangler dynamikk og da blir det ikke mye punch.

javel............men selv med SACD og analoge kabler i 5.1 fra DVD spiller så kommer det deilig dypbass ut av denne sub'en min og det fyller lydbildet på en flott måte.

På musikk fra CD/PC kommer det også lyder fra sub'en som gjør helhetsinntrykket mere komplett enn om jeg kjører kun stereo på bare frontene.

jeg har mine M65 litt på skrå , den ene står i hjørnet og den andre på rettvegg - ca 30cm fra i bakkant. Kanskje for lite, men sånn ble det hos meg. Og begge putene står i

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen forskjell på hvilke av de 4 hullene du tetter?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmmm - tror det er litt udefinert, men du finner noen erfaringer her:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/5...assporter.html

ps! de to øverste hullene mener jeg bare er der for å kunne oppbevare de putene du tar ut av pass portene nederst

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Antonx
    Likevel hjelper det med en lydkjede som kan det der med rytme, timing, dynamikk og punch. F.eks. Naim, Roksan, Krell, Klipsch, for å nevne noen få (og ikke nødvendigvis satt sammen til en kjede). Det gjelder jo å hente ut den futten som finnes. Ellers er det helt rett at trøkken ikke ligger i dypbassen. Når en vil trekke fram bassen ved innspilling av musikk, legges det typisk på litt eq rundt 200-300 Hz, mens "trøkket" ligger litt lenger ned - i mellombassen, rundt 80-110 Hz. Dypbassen gir tyngde til lyden, og ikke minst størrelse til rommet (bass og diskant er de områdene som betyr mest for romopplevelsen), men betyr lite for punchen. En typisk bassgitar / kontrabass går forresten bare ned til 41 Hz. 5 strengs, flygeler og synther går dypere, men det er sjelden særlig energi i musikk under 40 Hz (filmlyd er noe helt annet).
    L-formede rom er tricky fordi de ofte suger bass. Stort sett bare eksperimentering med plasseringen av høyttalerne som kan hjelpe.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @zarchon

Det blir mye lettere å svare på hvis du kan fortelle hvilke sanger du føler mangler "punch"? Det er nemlig svært varierende hvor i spekteret denne dynamikken er å finne, hvis den i det heltatt er der Dessuten varierer det hva folk oppfatter og hvordan de beskriver det...

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med denne:
    HSU MBM-12 Mid-bass Module
    så får du punchen du vil ha.

Frekevens respons ifra 50-150hz.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elemental Studios
    @zarchon

Det blir mye lettere å svare på hvis du kan fortelle hvilke sanger du føler mangler "punch"? Det er nemlig svært varierende hvor i spekteret denne dynamikken er å finne, hvis den i det heltatt er der Dessuten varierer det hva folk oppfatter og hvordan de beskriver det...
    Hører mest på sjangeren hard rock (rammstein, metallica, maiden, nightwish osv) Synes det meste mangler litt punch. Er jo selvfølgelig klar over att det er begrenset hva man kan få ut av 2 stk 6,5" basser også

legger også ved skisse av hvordan stua ser ut, og dere ser her att mulighetene er ikke mange
    http://avforum.no/forum/attachment.p...1&d=1201278758

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg for min del fikk utrolig mye mer punch i bassen når jeg koblet en gammel Dynamic Precision effekforsterker mellom Arcam AVR350 (og den er temmelig kraftig!) og frontene. Alt ble bedre, men det høres spesielt godt i bassfundamentet.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Jeg for min del fikk utrolig mye mer punch i bassen når jeg koblet en gammel Dynamic Precision effekforsterker mellom Arcam AVR350 (og den er temmelig kraftig!) og frontene. Alt ble bedre, men det høres spesielt godt i bassfundamentet.
    Har en liten følelse for at den er litt overkill for hans høyttalere :-D ..

Jeg fikk forbausende mer "punch" ved å bytte fra Jungson MH til Cary. Svakheten til Jungson ble virkelig blottlagt .

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utfra musikken du nevner er det nok 60 hz og oppover et stykke du er ute etter mer dynamikk. I såfall kan en god effektforsterker hjelpe mye så sant høyttalerene dine er i stand til å levere. Eller du kan skaffe deg en midbasskasse som slår litt ekstra fra seg

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •