Lik størrelse på element, hvorfor forkjellig respons?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lik størrelse på element, hvorfor forkjellig respons?

Hallo

Satt å så litt på forkjellige elementer til bilen min.
    Hvor du vanligvis er låst til å bruke en viss størrelse (med mindre en skal til med mer enn bare plug-n-play arbeid)

Så la jeg merke til hvor stor forkjell det er på frekvens responsen på forkjellige element (merker og/eller modell).
    Hvis elementet har forkjellig størrelse, så er det lett å forstå hvorfor ett mindre element må slite mer for å spille en lavere frekvens, men når elementet har samme størrelse, og samme effekt forbrukt (RMS/Peak) og kasse ikke er deffinert (som i bil høyttalere), hvorfor har de da forkjellig frekvens respons, og hva betyr egentlig frekvens respons, er det hvor elementet slutter å spille (at delefilteret kutter signalet), eller hvor det er -3dB (at elementet ikke klarer lavere)?

Eksempel på elementene:
    HØYTTALERE - 17 cm - Bilradiospesialisten
    17cm elementer
    JBL GTO-6507C - 55Hz
    JBL Power P-6550C - 45Hz
    Infinity Reference 6520CS - 53Hz
    Infinity Kappa® 65.7CS - 45Hz

En liten ting til, om du har ett element så har respons 50-5000Hz, og mater det med 20Hz, hva skjer da? trekker elementet strøm? og om det trekker strøm, så må vel spolen og magneten få membranen til å bevege seg og da må det vel bli lyd?

PS: setter denne posten under Høyttalere og ikke bil stereo, fordi dette gjelder alle høyttalere.

Intermediate jozho sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    1,530
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøver meg:

Det er mye fysikk innen oppbyggningen av et element som sier noe om hvordand et element vil spille. Frekvensrespons er et resultat av nesten alle ting som elementet er bygget opp av, membran, oppheng, spole, magnetsystem,kurven etc. også platen/flaten elementet er montert og forholdene rundt, vil ha innvirkning på frekvensresponsen.

Effekttåligheten til et element sier ikke så mye mer en hvilke termiske grenser talespolen har. For å få et realistisk bilde av effekttålighet bør man se på slaglengde og frekvens ved forskjellig effekt.

Frekvensrespons bør være en graf som viser hvor høyt et element spiller ved alle frekvenser i dets virkeområde ved en fast spenning inn. (Lik amplitude, forskjellig frekvens.) Så bare tallene 50-5000Hz sier lite om kvaliteten til et element. Er vel en uting blandt bil-elementer at slike ting sjeldent er tilgjengelig.

Og mater du et element med 20hz vil vil det etter beste evne prøve å spille, men det vil være forvrengt og du vil ikke få noe fornuftig output hvis det ikke er egnet for det.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler disse. Det tar deg 15-20 minutter å lese igjennom, men du vil få igjen for det:
    Loudspeaker - Wikipedia, the free encyclopedia
    Thiele/Small - Wikipedia, the free encyclopedia

mvh
    knut

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der stod det en del fornuftigt ja..

kanskje jeg heller skal begynne å leite gjennom wikipedia FØR jeg stiller spørsmål her på forumet.. hmm.. eller..

..kanskje.. kanskje ikke, her på forumet har en alltid mulighet for å få et litt mer "erfarent" og sammendrag aktig svar..

Sikkert psykiskt, men føler at svar her på forumet er fra ekte mennesker med ekte meninger, men wikipedia, det er mer "bare internett det".. men men, takker for den

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ser forum og wikipedia som to utfyllende kilder til kunnskap. Wikipedia er kvalitetssikret (feilaktig info blir normalt fjernet), med referanser g gjennomtenkte figurer/forklaringer.

Forum gir deg spesifikke svar på akkurat din problemstilling.

Til sammen gjør det at man kan lære noe nytt på kort tid. Og det er en god ting =)

-k

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •