Stereo oppsett - noe poeng å også ha en senterhøyttaler?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stereo oppsett - noe poeng å også ha en senterhøyttaler?

Lurte bare på om det er noe poeng i å ha en senterhøyttaler når jeg "bare" har et stereo oppsett? Ser jo en del film både fra TV og DVD i tillegg til musikk.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer glimrende uten senter så lenge du sitter i sweetspot...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raskt svar. Men hvis jeg sitter litt på siden da...blir det mye dårligere da uten en senter?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med en senterhøyttaler er at den gir deg "mono-informasjonen" fra midt i mellom høyttalerne. For film er dette ekstra viktig fordi man da oppfatter at talen kommer fra lerretet (som sies å øke innlevelsen) - selv om man sitter ut til siden.

Et triks du kan gjøre med to høyttalere er å "overpronere" ved å la dem peke lengre innover enn mot ideell sitteposisjon. Dermed vil en som sitter ut til siden for "sweet spot" sitte rett foran den høyttaleren som er lengst unna, og dermed (for normale høyttalere) få litt mer nivå og litt mer topp fra den.

Dette er en gratis og enkel løsning som _kan_ kompensere i noen grad for usymmetrisk sitteplass, men ingenting slår å gjøre ting "rett" i utgangspunktet.

-k

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kjente britiske lydguruen (og lyd-dissenteren) Jimmy Huges har beskrevet en spesiell variant av 'senterhøyttaler' til stereo som kan være verd et forsøk (jeg har faktisk brukt den med positivt resultat selv): En høyttaler som er dempet 10-20 dB i forhold til hovedhøyttalerne plasseres mellom disse, rettet mot veggen bak dem. Høyttaleren trenger ikke å være av spesielt høy kvalitet (JH brukte en billig bilhøyttaler), og et viktig poeng er at den dempes så mye i nivå at den ikke kan høres / lokaliseres. Ideen er at denne høyttaleren skal gi et fastere fokus i midten av stereobildet enn det "fantomsentrumet" hovedhøyttalerne gir. Samtidig vil det at "senteren" spiller mot veggen bak hovedhøyttalerne kunne øke romfølelsen (noe a la omnipolare høyttalere), og i en viss grad også bredden på sweet spot. Virkningen er nokså subtil, men absolutt interessant. En vanlig senterhøyttaler mener jeg stort sett bare vil ødelegge i stereosammenheng.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg forstår trådstarter riktig så er tanken å kun bruke senter høyttaleren til TV og film?

Er dette riktig anbefaler jeg en god senter høyttaler. Legg litt vekt på god, fordi en dårlig og underdimensjonert senter i forhold til frontene bare vil gjøre ting værre.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det jeg lurte på var om en senterhøyttaler ville gi meg noe ekstra når jeg ser på film/TV...ja og når jeg spiller musikk også forsåvidt. Vil det tilføre opplevelsen av lyden noe eller må man ha et 5.1++ oppsett for at en senter skal ha en mening? Det jeg hører dere sier er at en god senter kan gi en bedre film/TV opplevelse men vil ødelegge en del for musikk. Riktig?

Active sjefern sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei en senter har ingenting i et musikkanlegg å gjøre. Når man hører på musikk slår man på stereo slik at forsterkeren kun gir lyd til frontene.

Når man ser på film/tv slår man på surround på forsterkeren slik at det kommer lyd fra senteren i tillegg til frontene.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke få skikkelig stereo med en vanlig senterhøyttaler. Den vil "låse" for mye av lydbildet i midten, slik at stereoperspektiv/holografi/romfølelse blir ødelagt. I filmsammenheng er jo lyden mikset med dialogen i senterkanalen, så det blir noe helt annet. Litt interessant er det allikevel at man i stereoens spedeste barndom faktisk tenkte på denne som en trekanals sak: venstre - midt - høyre. En del innspillinger fra slutten av 50-tallet - begynnelsen av 60-tallet bærer tydelig preg av å være mikset slik. Virker merkelige for dagens ører. Når det gjelder Jimmy Hughes "senter"- variant derimot, så virker den mer som stabilisator for det som skjer i midten uten at noe for øvrig blir ødelagt. I et tidligere oppsett ga det en klar forbedring, mens jeg synes mitt nåværende oppsett klarer seg godt uten.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK da tror jeg at jeg skjønner. :-D Dere sier altså at for musikk så er det best med stereo, men dersom jeg skal se film/TV så vil det være bra med en senter i tillegg. Altså en slags 3.1 løsning.

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yes. Men prøv deg fram med film også. Kanskje er det best uten senter også i den sammenhengen.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dharma
    Yes. Men prøv deg fram med film også. Kanske er det best uten senter også i den sammenhengen.
    En god senter gjør definitivt mye for film opplevelsen! Har en først hørt en skikkelig senter, som f.eks Swans 2.3c, er det ingen vei tilbake

Active
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    344
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er klart at i filmlyd ligger svært mye av lyden mikset i senterkanalen, så en stor og god senter vil nok i de fleste tilfeller være et pluss til film. Ingen senter kan likevel være bedre enn en dårlig senter.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •