KEF og Yamaha i

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile KEF og Yamaha i

Hei!

Jeg holder på med å sette sammen en hjemmekino i stuen. Budsjettklasse med max 20.000 for receiver, høyttaler og sub. 5.1 anlegg foreløpig. men tenker på utvidelse til 7.1 etterhvert

Stua er vel ca. 40 km2, men er L-formet og hjemmkinoen står i den smaleste delen.

70 % film og TV (HD fra CD), 30 % musikk, mest pop, ala a-ha, Coldplay, Qeen og symfonisk rock, ala Pink Floyd, Genesis. Pluss litt gammel David Bowie, Springsteen osv. Ikke heavy metal.

Kona har godkjent bare èn gulvstående hittil: KEF iQ5KEF Audio - NEW Q SERIES - Function Page. Høyttalerne må være i valnøtt og uten alu-look osv. Da har jeg bare funnet KEF av 3 årsaker: 1. WAF 2. Kan plasseres inntil vegg (som er viktig, ellers kommer den inn i gangvei) 3. Tillater en viss spredning av sweet-spot

Åpen for andre forslag fordi KEF-høyttalerne virker være litt snille. Liker trøkk i bassen .

Senterhøyttaler i samme serie, enten iQ2c eller iQ6c.

Jeg har tenkt å pare dem med en Yamaha RX-V661. Er det noen som vil advare meg sterk mot KEF og denne receiveren så fyr løs. Trenger en 7.1 receiver pga utbyggingsmuligheter og tenker på å legge til en effektforsterker på frontene etterhvert.

Det store problemet er surroundhøyttalerne. Disse må monters høyt og ikke bygge mye ut fra veggen fordi de står vinkelrett ut inn i gangvei.

Har funnet denne Klipsch Synergy S-1. Er det noen som vil fraråde meg det så er jeg glad for gode råd

Jeg bor i utkant-Norge og har ikke anledning til å shoppe rundt og høre på forskjellige løsninger. Heldigvis har både elkjøp og expert her hjemme KEF høyttalerne så jeg får sjekket akkurat dem, men ikke i kombinasjon med Yamaha og Klipsch

Vel, det ble kanskje litt mange spørsmål, men håper noen av dere proffer kan gi meg gode råd.

NB: Sub: XTZ 99 W10. I hjørnet mellom 3- og 2-seter. Finnes ikke annen mulighet for plassering

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei EOG, velkommen til forumet!

Dette ser ut som et spennende prosjekt.
    Ruxxy her på forumet har selv IQ serien og kan sikkert dele av seg sine erfaringer rundt de. Han finner du her: http://avforum.no/forum/members/ruxxy.html
    Lykke til og husk at vi elsker bilder og bygge tråder her på forumet. Det øker tilbakemeldingene betraktelig.

Intermediate ruxxy sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann EOG!

Det er jeg som er Ruxxy som Gwandrion refererer til.

Å sette sammen ett Kef IQ oppsett med forsterker som skal sparke godt ifra til 20 000,- er veldig vanskelig - Jeg har selv satt opp mitt oppsett med tanke på alt jeg ønsker av kvaliter i forskjellige sjangere og surround.

Uten SUB får du ikke det gode trykket på film som vi så ofte snakker om, mange velger å gå for Kef IQ9 da dette skal hjelpe på trykket, men jeg opplevde denne høyttaleren som veldig drastisk og ikke like klar i akustiske toner som IQ5 på rett forsterkeri - Dermed var løsningen en sub, og ja; PSW 2500 gjorde susen, noe av det råeste jeg har opplevd når det gjelder synkrone overganger i bass og trykk fra dette fantastiske 10" elementet. 2 av disse spiller helt hinsides rått, og WAF faktoren som du snakker om er absolutt på topp her.

20 000 er vanskelig, men jeg ville kjørt front og forsterker + Sub i første omgang, og så anskaffe IQ6C og IQ3 som senterkanal og bakkanaler i ettertid da disse koster rundt 9000,- tilsammen.

Hele oppsettet jeg har består av følgende nå med VEIL priser:

Kef IQ5 6000,-
    Kef IQ3 4000,-
    Kef IQ6C (Kjøpes i morgen faktisk ) 5000,-
    Kef PSW2500 6000,-
    Pioneer VSX-AX2 VEIL 12 000,- (Her er problemet med budsjettet)

Med AX2 har jeg opplevd akustisk musikk på ny, dette er en helt rå forsterker i denne kombinasjonen, og i surround er det som å sitte inne i filmen, jeg tuller ikke.

I den råeste scenen av Master&Commander så springer faktisk de på dekket på loftet hjemme hos meg, så rått er det - 3D opplevelsen er sinnsyk med riktig forsterkeri og kalibrering.

Jeg anbefaler denne høyttaler serien på det sterkeste, desverre har jeg ikke klart å kalibrere dette til HARD ROCK som AC/DC sine tyngste låter, selvfølgelig låter det bra, men ikke så bra som det kunne gjort på Klipsch o.l.

Pink Floyd, ColdPlay, Katie Melua, Andy Mckee, Nils Lofgren osv osv er helt rått med disse høyttalerene, jeg anbefaler dette nokk en gang siden du har denne musikksmaken

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo og velkommen!

Har ikke hørt iQ5, men hadde iQ3 selv og testet disse på Yamaha RX-V657. Det fungerte veldig bra. Har ellers hørt iQ9 og er enig i at Kef er litt snille, men de er jo samtidig gode på musikk. Gode på vokal/stemmer. Og sammen med en god sub fungerer de også bra til film. Ellers vil jeg absolutt anbefale iQ6c, den er betydelig bedre enn iQ2c. Ikke nedprioriter senteren!

Når det kommer til kombinasjonen Kef/Klipsch er jeg litt skeptisk. Kjenner ikke
    disse ht, men er redd de har en noe annerledes lydsignatur. Sikkert andre som kan kommentere dette..?
    Hva med iQ8ds i stedet for? Forside

Alternativt kan du jo sjekke Audio Pro - JFS SOUND SYSTEMS
    De har godt utvalg i valnøtt finish.

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Q7

Blir Q7 for stor?, har en kompiss med et som skal selge. De er dine for 5000.-

Det ikke IQ7, men Q7.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du kan få en pakkepris på KEF IQ5-IQ2c-IQ1-PSW2500 til 15K nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for gode svar og hjelpsomme svar :-D

@Gwandarion
    OK, skal poste bilder, men har bestilt mediabenk fra BoConcept som ikke kommer før i uke 10. Det vil dermed ta litt tid

@ruxxy
    Du har overbevist meg, jeg velger KEF som fronter
    Kan dessverre ikke bruker iQ3 som surround fordi:
    Bakveggen er svære vinduer, neste fra gulv til tak. I tillegg er det dør ut på terrassen. Må plassere på sidevegger og den ene sideveggen er ei pipe som har puppe-murpuss. Der er også veien til terrassedøren, så det må være ganske flate høyttalere for at jeg ikke skal skalle meg i dem. KEF iQ8dc er dipoler (eller bipoler, vet ikke forskjellen) og jeg har ikke lyst på det. Ser ut som om Klipsch S-1 eller S-2 er gode alternativer til rett pris.
    Som du sier så sprenger den receiveren budsjettet.

@Amra
    OK, da tror jeg at det går bra med KEF og Yamaha, takker for den. iQ2c blir byttet ut med iQ6c. Og bra link, de har jo både KEF og Klipsch på den nettbutikken, jeg får ringe og høre om kombinasjonen går bra.

@Whitedmon
    Bra tilbud og takk for det, men de blir kanskje for store ja. Q7 tilsvarer vel iQ9 og det er for stort i stua vår.

@LarsGr
    Kan dessverre ikke ha iQ1 som surround, se svar litt lengre opp, men takker for tipset.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kef

Kan annbefale KEF IQ serie på det varmeste, spiller bra med en god sub til.
    Du kan prøve Klipsch, men for min del vart det altfor spist i toppen.

Chiefoff

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med feks Audio Pro Avanti A.1?
    Passende design, bra pris og veggfester følger med. Da kan du vinkle dem som det måtte passe. Har ikke hørt dem, men de har dem også her JFS SOUND SYSTEMS så du kan evt høre med dem.
    Hvor stort er rommet?
    Hvis bak-kanalene må monteres på sideveggene har du vel allerede blokkert muligheten for 7.1, eller har jeg misforstått noe her? Fordelen er jo i så fall at du trygt kan bi-ampe frontene..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amra

Ja, Audio Pro Avant A.1 kan kanskje gå bra. Bygger bare 16 cm ut fra vegg (pluss veggfeste), i tillegg har den en fin utførelse. Jo, skal spørre JFS om denne også. Takker!

Jeg har vel rotet med begrepene når det gjelder surroundhøyttalere. Det jeg leter etter nå er surroundhøyttalere på sidevegg. Tenker meg surround bak etterhvert slik at det blir et 7.1 anlegg. Denne Avantien er faktisk lav nok til at den får plass over vinduene også.

Jeg tenker på å kjøpe en HD spiller etterhvert og mener jeg ikke trenger 7.1 oppsett før jeg kjøper den.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    My wrong..
    Tolket det slik at plassering av ht på bakvegg var praktisk umulig, og derfor måtte plasseres på sideveggene. Men da ordner det seg nok etterhvert. Lykke til i hvert fall. Gi oss gjerne en tilbakemld når resultatene begynner å komme..

Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    My wrong..
    Tolket det slik at plassering av ht på bakvegg var praktisk umulig, og derfor måtte plasseres på sideveggene. Men da ordner det seg nok etterhvert. Lykke til i hvert fall. Gi oss gjerne en tilbakemld når resultatene begynner å komme..
    villekjøpt større reciever en rx-x661, Tror du får en del igjen for det, Du kan jo verer heldig og finne en yamaha eller pioneer fra forgje generasjon billig brukt

Newcomer Whitedmon sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hk.

Har lyst å nevne Harman Kardon også, spiller rått sammen med KEF, masse tilbud på AVR345 og lignende nå.
    Har jo dobbelt så mye strøm reserver seom de andre Japanske i samme prisklasse. Om man skulle sette kraft foran tilkoblingsmuligheter da.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Start gjerne en tråd på "Hvilket utstyr har AVforums medlemmer?" forumet.. Vi er altfor få med Kef her av en eller annen grunn....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kef's venner

Tja, hvis du starter opp en sånn tråd Ruxxy, så skal jeg følge opp med mine gode, men dog begrensede erfaringer :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    1,612
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Tja, hvis du starter opp en sånn tråd Ruxxy, så skal jeg følge opp med mine gode, men dog begrensede erfaringer :-)
    Høres ut som en glitrende idè.. Skal vi gjøre det på Høyttaler forumet?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjør på, kommer til å logge meg av om noen minutter, men kommer tilbake i morgen kveld.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vurdere iq5, men trenger noen små høytalere, kan f.eks Mirage Omnisat V2 Sat eller noen av denne typen og størrelse passe til disse? Noen som har tips for noen små høytalere som passer, helt hvit.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    217
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ruxxy
    Heisann EOG!

Det er jeg som er Ruxxy som Gwandrion refererer til.

Å sette sammen ett Kef IQ oppsett med forsterker som skal sparke godt ifra til 20 000,- er veldig vanskelig - Jeg har selv satt opp mitt oppsett med tanke på alt jeg ønsker av kvaliter i forskjellige sjangere og surround.

Uten SUB får du ikke det gode trykket på film som vi så ofte snakker om, mange velger å gå for Kef IQ9 da dette skal hjelpe på trykket, men jeg opplevde denne høyttaleren som veldig drastisk og ikke like klar i akustiske toner som IQ5 på rett forsterkeri - Dermed var løsningen en sub, og ja; PSW 2500 gjorde susen, noe av det råeste jeg har opplevd når det gjelder synkrone overganger i bass og trykk fra dette fantastiske 10" elementet. 2 av disse spiller helt hinsides rått, og WAF faktoren som du snakker om er absolutt på topp her.

20 000 er vanskelig, men jeg ville kjørt front og forsterker + Sub i første omgang, og så anskaffe IQ6C og IQ3 som senterkanal og bakkanaler i ettertid da disse koster rundt 9000,- tilsammen.

Hele oppsettet jeg har består av følgende nå med VEIL priser:

Kef IQ5 6000,-
    Kef IQ3 4000,-
    Kef IQ6C (Kjøpes i morgen faktisk ) 5000,-
    Kef PSW2500 6000,-
    Pioneer VSX-AX2 VEIL 12 000,- (Her er problemet med budsjettet)

Med AX2 har jeg opplevd akustisk musikk på ny, dette er en helt rå forsterker i denne kombinasjonen, og i surround er det som å sitte inne i filmen, jeg tuller ikke.

I den råeste scenen av Master&Commander så springer faktisk de på dekket på loftet hjemme hos meg, så rått er det - 3D opplevelsen er sinnsyk med riktig forsterkeri og kalibrering.

Jeg anbefaler denne høyttaler serien på det sterkeste, desverre har jeg ikke klart å kalibrere dette til HARD ROCK som AC/DC sine tyngste låter, selvfølgelig låter det bra, men ikke så bra som det kunne gjort på Klipsch o.l.

Pink Floyd, ColdPlay, Katie Melua, Andy Mckee, Nils Lofgren osv osv er helt rått med disse høyttalerene, jeg anbefaler dette nokk en gang siden du har denne musikksmaken
    Jeg synes ihvertfall det er mye mer trykk i Iq9 enn det jeg fikk fra Iq5. Når det gjelder den uklare lyden tror jeg det er en smakssans. IQ6C som er den største i Iq serien er etter min mening litt liten. Å når det gjelder sub synes jeg XTZ sin 12" spilleer mye bedre. He he.

Sånn, da var jeg ferdig med å disse kef... Må si at jeg er kjempefornøyd med mitt Kef oppsett. Pink floyd låter knall, men som du sier metallica og acdc er ikke helt topp. Skulle bare ønske kef laget større center i IQ serien, og en 12" sub som ikke koster 50 lapper.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •