Høytalere og ohm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere og ohm

For å se om jeg har forstått dette riktig med høytalere og antall ohm de er på og hva det har å si :

F.eks Dali Ikon 8 har impedans på 6 ohm mens B&W 683 har impedans på 8 ohm (og begge har samme følsomhet på 90 db). I praksis vil det si at man får bedre trøkk/bass på Ikon enn mot B&W gitt at man tester med samme forsterker og samme styrke.Stemmer det?

Jo høyere ohm jo mer kontroll. Vil det si at det er lettere å kontrollere lyden fra forsterkeren? I såfall hva vil dette si i praksis?

Jepp, jeg er skikkelig amatørops:

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, du er skikkelig på bærtur nå. Hør på de spille musikk istedet du

Mvh Vidar P

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking

EDIT: beklager dobbelposting.

Mvh Vidar P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vidar P
    Jepp, du er skikkelig på bærtur nå. Hør på de du

Mvh Vidar P

Har planer om det
    Men hva vil det si i praksis med ohm på høytalerne?

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I praksis har det nesten ingenting å si...

det mener jeg da

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vader
    Har planer om det
    Tror det vil fungere slikt:

Lenge siden jeg har hatt noe med elektro å gjøre. Men ohm er vel motstand. Dess høyere ohm dess større motstand. Men andre ord la oss late som du har 2 klin like høyttaler par. Ene settet er 4 ohm og det andre er 8 ohm. Da er det settet med 8 ohm tyngre å drive.

Typisk er vel 8 ohm for hus anlegg og 4 ohm for bil.

Dette er tipping:
    Regner med at grunnen til at de bruker høyere ohm er at det mest sannsynlig kan gi en bedre kontroll over element / lyd kvalitet. Skal ikke si dette sikkert.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnusavr
    T

Typisk er vel 8 ohm for hus anlegg og 4 ohm for bil.

.

Nei.. det er ikke typisk

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ohm`s lov sei at I=U/R vist du tar for exe 12v/8 ohm = 1.5 A vist du bytter til 4 ohm så får du 3 A. lavere ohm gjer at forsterkeren må sende ut meir Amper. :-D

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det vil fungere slikt:

Lenge siden jeg har hatt noe med elektro å gjøre. Men ohm er vel motstand. Dess høyere ohm dess større motstand. Men andre ord la oss late som du har 2 klin like høyttaler par. Ene settet er 4 ohm og det andre er 8 ohm. Da er det settet med 8 ohm tyngre å drive.
    Nei - det er omvendt - lavere Ohm høyere strøm..
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Nei.. det er ikke typisk
    Mener å huske at før i tiden når jeg dilla litt med bil anlegg var det meste 4 ohm.

Mens de fleste høyttalere jeg har hatt i hus er 8 ohm.

Men ikke sikkert dette er typisk nei. Bare fra min erfaring

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der var det en annen som var raskerere ja :-D
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener å huske at før i tiden når jeg dilla litt med bil anlegg var det meste 4 ohm.

Etter det eg har merket så er venlig i hus 6-8 ohm sjeldent 4 ohm bil frå 4 -1 ohm:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vader
    Har planer om det
    I praksis betyr det ingenting, fordi det ikke er relevant ift hvor store strømkrav som stilles til forsterkeren. Hvis du vil ha et bilde av hvor store krav som stilles til forsterkeren (iht ohms lov som tilsier at lavere impedans krever mer ampere for samme spenning) så må du uvilkårlig ta med fasevinkler i betraktningen.

En høyttaler med nominelt 8 ohm impedans og fasevinkler på >60 grader vil stille større krav enn en høyttaler i 4 ohm og 30 grader fasevinkler (jmf Keith Howards nyere dokumentasjon av avanserte høyttalermålinger).
    Når du i tillegg tar med i betraktningen høyttalerens minimumsimpedans, OG ved hvilke frekvenser den er lavimpedant, så skjønner du fort at nominell impedans er nokså verdiløs informasjon. Omtrent like viktig for hvordan John Coltrane's sax låter som forsterkerens watt-angivelse.

Mao, glem det der tøvet, og hør på istedet

Mvh Vidar P

Intermediate frdrk sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    666
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Ohm`s lov sei at I=U/R vist du tar for exe 12v/8 ohm = 1.5 A vist du bytter til 4 ohm så får du 3 A. lavere ohm gjer at forsterkeren må sende ut meir Amper.

Det vil si at forsterkeren min blir mer sliten av å mate en høytaler på 4 ohm enn en på 8 ohm? Forutsatt at forsterkeren selv er på 8 ohm da..?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min erfaring:

det var slik før, men i det siste ( ihvertfall de jeg har og har hatt)

så er det mer og mer 4 og 6 ohm faktisk....

denne

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uhum ut i fra mine kunskaper er dere på bærtur alle sammen så om en som har peiling på temaet kan komme med sine kloke tanker hadde ihvertfall jeg vært taknemlig.
    det jeg ihvertfall vet er at oppgitt ohm på høytalerene er høytest ohm. når høytalerene er i drift, så svinger motstanden i dem opp og ned hele tiden, dvs at som du var inne på så er mine høytalere(683) oppgitt til å være 8ohm, men på det laveste så er dem nede i 2.6ohm på det minste. så langt jeg vet har følsomhet ingen ting med om en høytaler er lett drevet eller ikke. det du må ta hensyn til er at jo lavere motstand på høytalerene kan bli jo mer strømsterk forsterker trenger du. f eks hvis du har noen høytalere som går
    ned i 1-2 ohm (som bare noen av de aller dyreste høytalerene gjør) så må du ha en svært strømsterk forsterker for at ikke den skal bryte sammen med det samme du skrur dem på (feks min fantastiske lyngdorf forsterker)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frdrk
    Det vil si at forsterkeren min blir mer sliten av å mate en høytaler på 4 ohm enn en på 8 ohm? Forutsatt at forsterkeren selv er på 8 ohm da..?
    Forsterkeren er ikkje på ein bestemt ohm, det er høytaleren som er motstanden, forsterkeren har berre ein annbefalt belastning som for exe 4-8 ohm:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tok et kjapt google søk, fant følgende:

When the electricity passes into the speaker, some of it is 'resisted.' The ohms rating of the speaker is how much is resisted, and an indication of how much energy it takes to drive it - the higher the ohms rating, the more difficult it is to drive.

Ohms, Amps and Speakers :: MarkTAW.com

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    uhum ut i fra mine kunskaper er dere på bærtur alle sammen så om en som har peiling på temaet kan komme med sine kloke tanker hadde ihvertfall jeg vært taknemlig.
    det jeg ihvertfall vet er at oppgitt ohm på høytalerene er høytest ohm. når høytalerene er i drift, så svinger motstanden i dem opp og ned hele tiden, dvs at som du var inne på så er mine høytalere(683) oppgitt til å være 8ohm, men på det laveste så er dem nede i 2.6ohm på det minste. så langt jeg vet har følsomhet ingen ting med om en høytaler er lett drevet eller ikke. det du må ta hensyn til er at jo lavere motstand på høytalerene kan bli jo mer strømsterk forsterker trenger du. f eks hvis du har noen høytalere som går
    ned i 1-2 ohm (som bare noen av de aller dyreste høytalerene gjør) så må du ha en svært strømsterk forsterker for at ikke den skal bryte sammen med det samme du skrur dem på (feks min fantastiske lyngdorf forsterker)

Så hvordan vet jeg at en høytaler er lettdreven eller tungdreven ved å se på spec'en til høytalerne?

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av goldeneagle
    Bærtur og bærtur.....

Ifølge det jeg har lest så er oppgitt Ohm aldri den høyste impedansen som en høytaler vil belaste forsterker med - heller omvendt....

Infinity Kappa høytalerene som er kjent som forsterker-killers, gikk vel under 2 Ohm i de laveste frekvensene - de blir vel også betegnet av mange som "feilkonstruksjoner".......???

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •