Høytalere og ohm - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av vader
    Så hvordan vet jeg at en høytaler er lettdreven eller tungdreven ved å se på spec'en til høytalerne?
    Ved å lese følsomheten som er oppgitt i dB/W/m.

Vanlig verdi er vel rundt 90dB - over lettere, under tyngre å drive...
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr_Spock
    Ved å lese følsomheten som er oppgitt i dB/W/m.

Vanlig verdi er vel rundt 90dB - over lettere, under tyngre å drive...

Hvorfor er da B&W 683 tyngre å drive enn Dali Ikon 8 når begge har en oppgitt følsomhet på 90db

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er da B&W 683 tyngre å drive enn Dali Ikon 8 når begge har en oppgitt følsomhet på 90db
    Dei er ikkje direkte tungdrevne men dei treng ein veldig straum sterk forsterker:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Even Sundgot
    Dei er ikkje direkte tungdrevne men dei treng ein veldig straum sterk forsterker:-D

Hvordan kan jeg vite slike ting ved å se på spec'en til høytalerne?

Intermediate Even Sundgot sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    549
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det veit ikkje eg men er temmelig sikker på at dei skriv at motstanden går ned i for exe 2 ohm, slik som B&W 683, på hifiklubben sine sider der skriv dei at lasa går heilt ned i 2.6ohm:-D

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les litt i denne tråden som roffe har skrevet og som er klistret i høytaler-delen:

http://avforum.no/forum/hoyttalere/1...rsterkere.html
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en enkel tilnærming til dette (garantert for enkel så bare arrester meg):

Tre hoved parameter som bestemmer hvor vanskelig last en høyttaler er:

- Motstand, høyere ohm betyr mindre strøm og derved lettere last å drive. Lav ohm betyr mer strøm og vanskeligere å drive fordi den krever mer strømreserver

- Impedans, hvis høyttaleren har impedanser som går langt ned, som nevnt f.eks 1-2 ohm ved noen frekvenser, vil det gjøre den vanskeligere å drive da det vil tappe forsterkeren for mye strøm. Det er derfor viktig at forsterkeren klarer å levere, helst tilnærmet dobble, watten for hver gang motstanden halveres.

- Følsomhet, jo høyere jo mer kan du spille per watt inn

Det interessante er at konstruktøren kun kan velge to av disse til å være "bra".

Eks: er motstanden 8 ohm og følsomheten høy (93-100+ db/W), så medfører det en vanskelig impedans
    Eks: høy følsomhet og fin impedans medfører lav motstand
    Eks: høy motstand, fin impedans, lav følsomhet

Alle tre kan også være "dårlige", dvs at høyttaleren blir en vanskelig last å drive.

Intermediate Legatia sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    835
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså.. Impedans og motstand er samme greie.
    Den nominelle impedansen til et element kan være oppgitt til f.eks 8ohm. Men det er bare den NOMINELLE impedansen. I åpen baffel blir de fleste element målt impedansekurver på, og da kan man se hvordan impedansen (motstanden) forandrer seg i forskjellige frekvenser.

Når man så putter et element i en kasse, så kan den forandre seg en god del. Den kan bli "styggere" (les; lavere enn oppgitt).

Og lave impedanser (altså lav motstand) gjør at forsterkeren må jobbe ekstra hardt. Da kreves større strømreserver.
    Det sammen med hvor følsom en høyttaler er bestemmer hvor vanskelig den er å drive.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Legatia
    Altså.. Impedans og motstand er samme greie.

Ikke akkurat da Impedans i tillegg beregnes ut i fra induktans og kapasistans. Dvs at når det er snakk om vekselstrøm så påvirkes motstanden av frekvensene. Spoler (induktans, lager magnestisk felt) øker motstanden ved høyere frekvenser. Kondensatorer som lagrer spenning oppfører seg motsatt.

Kondensatorer består av store flater av tynt metall som rulles sammen (isolasjon i mellom). Spoler er tråder som vikles sammen og danner magnetisk felt. En slik spole er f.eks den som er festet i enden av høyttalerelementer.

En impedanskurve kan se slik ut (varierer mye);

VA Beethoven (strømkrevende).

Alså motstanden varierer med frekvensene. Er vinkelen på kurven bratt blir det ekstra stor belastning for forsterkeren.

Så oppgitt nominell impedans sier ikke mye så vi bør kjenne til en måling for å vite det eksakt. Veldig bra at i allefall minimum motstand oppgis!

Intermediate hansam sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    846
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    All you need to know is:
    Sensitivity + Power Handling - Power Compression = Max Output

Intermediate goldeneagle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    971
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er ikke mere tungdreven i den forstand hvor mye strøm en høytaler krever er ikke lett å lese seg til ut fra spesifikasjonene. da funker det best å snakke med folk feks her inne eller på hifi butikkene hvor utstyret selges

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om det er stor forskjell på hvor lettdrevne høyttalere er vil ALLTID en strømsterk effektforsterker være å foretrekke fremfor en med mindre strømreserver, dersom begge låter likt ellers.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Selv om det er stor forskjell på hvor lettdrevne høyttalere er vil ALLTID en strømsterk effektforsterker være å foretrekke fremfor en med mindre strømreserver, dersom begge låter likt ellers.
    Tror du glemmer prisaspektet nå. Produsenter ønsker vel å selge effektsterke forsterkere men det blir jo dyrere så da kan det vel tenkes at en mindre strømsterk og billigere forsterker er å foretrekke på lettdrevne høyttalere? Bedre lydkvalitet for pengene?

Men dessverre er det mange som er så enkle at de setter likhetstrekk med stor effekt og kvalitet her på forumet.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Hvorfor? Hvis begge låter likt mener jeg..

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antonx: jeg blandet ikke inn prisspørsmålet og hva som gir mest for pengene. Det er selvsagt også en dimensjon.

Vidar P: svaret finner du i post 27 over. En mer strømsterk forsterker vil fremdeles låte bra og ha kontroll på høyere volum, samt at den vil være anvendelig til et større knippe høyttalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,733
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min teori er at en kraftig og en mindre kraftig forsterker som er likt konstruert foruten max wattstyrke vil låte likt om høyttalerene ikke er en vanskelig last for den minste. Men har aldri sett noen slike sammenligninger og om de i det hele tatt finnes. Min logikk sier at "overflødig max strøm er "overflødig".

Men det er jo bare å teste. Finn en plate med mye bass og skru opp volumet til ditt maksimal nivå (ikke ubehagelig). Responderer høyttaleren like bra på dynamikken på høyt nivå også eller låter det tamt? Så er det opp til hver enkelt å avgjøre om det er nok eller betydningsfullt. Forutsetningen er at slaglengden til elementene ikke overgår sine begrensninger.

Dette med å ikke ha kontroll har jeg ikke skjønt helt da jeg selv sjelden har hørt forsterkere som mister kontrollen. Kanskje pga liten erfaring med dårlige forsterkere?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Din teori rundt forskjellen på en kraftig og en mindre kraftig forsterker og at de spiller likt under den svakestes klippegrense er velprøvd og dokumentert med blindtester. De mest radikale hevder sågar det kun er et poeng å betale for kraftigere strømforsyning, da alle normalt målende forsterkere vil låte kliss likt under klippegrensen.

Så vidt jeg husker er The Audio Critic en av disse radikale røstene.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    supert, Ivaols!

Da løper jeg til HFC med denne i lomma:

til næmeste HFC og kobler til disse:

og sammenligner om lyden er hørbar forskjellig i 95-100dB enn om jeg bruker 2 av disse:

Hele tiden mens HFC ansatte sitter med bind for øyene...........

Hva gjør jeg hvis Trends'en vinner

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også noen slike erfaringer.

Bommet litt en gang og hadde ved en feil ikke oppdaget at jeg hadde sørget for at min 10 år gamle Sony receiver (forsåvidt strømsterk) matet mine høytalere.

Trodde at det var min Vincent SP-993 (2x200w 8Ohm, 2x400W 4Ohm, 2x50W klasse A) som matet høytalerene.

Satt der meget fornøyd og spilte musikk en god stund før jeg oppdaget feilen. Ble skikkelig satt ut av dette - ble noen tanker om dette virkelig var mulig

Testet en del til etter dette - byttet frem og tilbake. Måtte inrømme for meg selv at forskjellen på lav til moderat lydstyrke ikke var hørbar.... :-? På høyrere volum derimot så gjorde kreftene til Vincenten seg gjeldende - men det var på et volum som jeg sjelden eller aldri spiller på.

Har noen tanker om at disse to forsterkerne er ganske nøytrale i lydkarakter - ganske like? Resultatet kunne nok blitt noe helt annet med to andre kandidater.

Men hvor ble det av ting som:

Skyv i bunnen
    Oppløsning, detaljer
    Headroom
    kanalseparasjon
    kontroll
    osv....

Alt dette har jeg jo lest så mye om her inne på forumet? Den positive forskjellen ved å kople til en effekt på receiveren skulle jo til og med være størst på lavt volum?

Det kan jo også være at jeg ikke har så god hørsel at jeg ikke klarer å skille ut forskjeller - som kanskje er store for andre.

Men jeg har noen tanker om at når andre beskriver i store ord om forbedringer i lyd ved bruk av ekstra effekt på receiveren - så er det egentlig en annen lydsignatur som blir tilført av effektforsterkeren..... ???

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    supert, Ivaols!

Da løper jeg til HFC med denne i lomma:

til næmeste HFC og kobler til disse:

og sammenligner om lyden er hørbar forskjellig i 95-100dB enn om jeg bruker 2 av disse:

Hele tiden mens HFC ansatte sitter med bind for øyene...........

Hva gjør jeg hvis Trends'en vinner

Nå er du helt på viddene i et arrogant innlegg med feilaktig utgangspunkt.

For det første burde det gå klart frem av det jeg skriver at det ikke er mine ord.

For det andre skriver jeg at de mener "alle normalt målende forsterkere vil låte likt under klippegrensen". Mao er ditt eksempel på lydnivåer rundt 100db feil, det er INGEN som hevder de eksemplene du nevner vil låte likt der. Hvis de to forsterkerene du nevner skulle blitt sammenlignet måtte det blitt på et nivå der den svakeste part ikke har hørbar forvrengning. I tillegg måtte de måle likt på det nivået.

Foreslår du leser innleggene skikkelig før du uttaler deg om innholdet.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •