Plassering av 7.1 høytallere, 2 to bakerste?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av 7.1 høytallere, 2 to bakerste?

Jeg har litt lyst til å få inn de 2 siste høytallerene for å få ett 7.1 anlegg.

Jeg savner litt da jeg hadde 6.1, for den siste ga en god del ekstra i bak kanalene, og nå som ekte 7.1 begynner å komme på plater også, så er det litt fristende.

MEN.

Der jeg hadde senter bak før, så er det ikke så fristende å ha 2 høytallere i dag.

De 2 siste må jo stå bak sofaen, bak den så er det 3 meter til vegg, med spisebord i mellom.

Bakhøytallerene mine i dag står rett bak på siden, ca 45 grader mellom øret og bakgode (Kan ses i linken til min hjemmekino i signaturen).

Disse blir ikke flyttet.

Hvordan vil det da bli hvis jeg monterer ett par bak på veggen 3 meter bak sofaen, vil det bli bra, eller blir det for langt unna?

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dolby Room Layout and Speaker Setup Guide - Speaker Placement for Home Theater Surround Sound

Prøv den her.

Hvis du kan justere delay, går det vel bra med surroundback 3 meter unna?

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gorg
    Dolby Room Layout and Speaker Setup Guide - Speaker Placement for Home Theater Surround Sound

Prøv den her.

Hvis du kan justere delay, går det vel bra med surroundback 3 meter unna?
    Den hjelper jo ingenting så lenge jeg ikke har høytallere til å plassere der. Gidder ikke kjøpe de før jeg vet jeg vet at det vil funke.

Tenkte kanskje det kunne funket med en av de vegg monterte Paragrim modellene som Hifi klubben har: Høyttaler - Flat høyttaler | Hi-Fi Klubben

Cinema 110 eller 220 som jeg kunne montert oppi mot taket, og vinklet mot lytte stilling.

Intermediate gorg sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    2,771
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste innlegget litt for raskt

Jeg er ingen ekspert på dette området, men så lenge du har nok kraft vil det
    vel fungere. (Hadde 7.1 før, men med rommet fungerte det ikke så bra. Høyttalerene var altfor nærme. )
    Hvor bra vil jo variere med rommet og utstyret?

Har du ikke mulighet å låne noen høyttalere for å teste?

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    i den blekka som man ikke leser før man har ring 3-4 venner i den blekka kan det stå noe om det..
    i den blekka jeg har for min receiver(yamaha) er kun snakk om brede av de
    bakere HT min 30cm til det idelle* som like breden i front HT.
    (*etter yamaha ønsker)

ingen snakk om lenge bak over

troeen

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Troeen
    i den blekka som man ikke leser før man har ring 3-4 venner i den blekka kan det stå noe om det..
    i den blekka jeg har for min receiver(yamaha) er kun snakk om brede av de
    bakere HT min 30cm til det idelle* som like breden i front HT.
    (*etter yamaha ønsker)

ingen snakk om lenge bak over

troeen
    Jeg sjekket i manualen til LX70 (nyere versjonen enn min), og der står det at man helst ikke skal plassere de lengre bak enn hva forntene er foran. Har ca 2.5 til 3 meter til frontene.

Men hvordan vil dette da bli siden surround høytallerene blir nærme mens back surround blir langt unna?

Det burte vel kanskje funke da det står at surround høytallerene helst skal stå rett ved siden av lytte possisjon..

Jeg får vel ta frem mine første JVC høytallere og plassere dem på spisebordet for å teste en gang.

Intermediate Troeen sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Jeg sjekket i manualen til LX70 (nyere versjonen enn min), og der står det at man helst ikke skal plassere de lengre bak enn hva forntene er foran. Har ca 2.5 til 3 meter til frontene.

Men hvordan vil dette da bli siden surround høytallerene blir nærme mens back surround blir langt unna?

Det burte vel kanskje funke da det står at surround høytallerene helst skal stå rett ved siden av lytte possisjon..

Jeg får vel ta frem mine første JVC høytallere og plassere dem på spisebordet for å teste en gang.

det skal virke fint det. kjører auto kalibrering på lyden. og prøv deg frem med øke/minkse delay på HT bak.
    så du finner en som passer sånn ca der du har tenk å plasser de ny HT

Troeen

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk en lys ide på jobben i dag.

Jeg tror jeg går til innkjøp av 2 par av denne typen: Høyttaler - Flat høyttaler | Hi-Fi Klubben: PARADIGM Cinema 220 Høyttalere

Eventuelt noen som ligner av Klipsch.

Så smeller jeg 1 par bak på veggen bak sofaen, som back surround. Så de andre paret bytter med de jeg bruker i dag, og smeller de opp i taket.

Alle vinklet mot lytte possisjon.

Må bare teste litt først med høy plassering, for å ikke ødelegge lydbildet. Men funker det så blir det jo både praktisk og moro.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •