volumkontroll/potmeter

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

volumkontroll/potmeter

Hei,

Ny her inne da jeg lurer på en ting..
    Jeg har fått i oppdrag å fikse et oppsett av høyttalere. Budsjett er så lite som over hodet mulig.

Casen er at han har et rack fra før med ordinært oppkoblet to høyttalere. Det ønskes koblet opp et ekstra sett med noen små ekstra høytalere i enden av rommet som kan "flyttes" ut ved behov for å kunne ha lyd ute vrd behov. mao ikke noe store greier.

I teorien vil jo det jo kunne kobles to høyttalere på "left" og to høyttalere på "right". Dette skulle vel gå bra??

Problemet som da oppstår er jo at de små høyttalerne ikke tåler like høy spilling.

Noen har tipset om å kunne koble på noe som visstnok heter "potmeter".. hvor kan jeg få kjøpt noe billigt slikt noe?? netthandel ok.. men mest fordelaktigt om der finnes en butikk i Trondheim.

På forhånd takk!!

Active
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    404
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om det går ann, men vet iallefall at tre'45 i fjordgata har potmetre, på verkstedet deres.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det skulle ikke nødvendigvis gå bra nei, dessverre

Grunnen er at du får en parallellkobling av to impedanser, som vil gjøre at det blir mye vanskeligere for forsterkeren å drive dette og du kan få forvrengning osv.
    Si at begge høyttalerne er på 4 ohm, får du da, sett fra forsterkeren en 2 ohms last. Kjører du da forsterkeren høyt går ikke dette alltid bra.

Et potmeter er intet annet enn en variabel motstand. Tanken til den som har sagt dette var sikkert å skru motstanden høy slik at bakhøyttalerne ikke spilte når du ikke trengte dem.

Jeg ville heller kjøpt en slags bryter og switchet mellom høyttalersett A og B alt etter hvor du ville hatt musikk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •