Lyttevinkel - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 39 av 39

Tråd: Lyttevinkel

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Det var nok ment på et generelt grunnlag...
    Joda, sant nok.
    Men neppe i musikksammenheng!
    I så fall befinner man seg nok på bakerste rad, uansett!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-shell
    Men dette har vel noe med avstanden til sidevegg(er) å gjøre også? Hva er erfaringene med dette? Finnes det noen "perfekt" avstand til sidevegger ift. avstand mellom høyttalere og til lytteposisjon?
    Det kommer helt an på dempingen. Og selvsagt høyttalervalg. Nesten håpløst å diskutere på generelt grunnlag. Skal det først sies noe, må jeg si at av erfaring er 1 meter bedre enn 20cm og også bedre enn 3 meters avstand.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Joda, sant nok.
    Men neppe i musikksammenheng!
    I så fall befinner man seg nok på bakerste rad, uansett!
    Å plassere hendene bakom ørene for å forsterke lyden, gir det et klart inntrykk av hvordan personer med utstående ører oppfatter lyder. Dog en sannhet med klare modifikasjoner, all den tid vi tilpasser oss den lydkarakteren vi normalt sett opplever.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje på tide å legge seg også, ja... ;-) Selv kjører jeg ML med en uhyyyyyre svak toe-in. Nesten ikke målbart, faktisk. I tillegg er tiltingen av høyttaleren nesten loddrett. Altså mye mer fremover enn fabrikanten legger opp til. Det gjør ekstremt mye for hvordan du presenteres hele lydbildet. Sånn ære bare.
    Utvilsomt? ZZZZZ
    Og antakelig er det nok sikkert riktig, mht ML? For min del, er erfaringen i dette tilfellet begrenset til hva jeg opplevde hos akto for adskillige måneder siden, og for den saks skyld også i et par andre sammenheng.
    Og som i videste perspektiv også kan gjelde alternative høyttalerkonstruksjoner, med de alternativer som finnes?
    I sannhet: "Sånn ære bare". Kort og godt. ;-)

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å plassere hendene bakom ørene for å forsterke lyden, gir det et klart inntrykk av hvordan personer med utstående ører oppfatter lyder. Dog en sannhet med klare modifikasjoner, all den tid vi tilpasser oss den lydkarakteren vi normalt sett opplever.
    Hold nå for all del fysiologien unna da! Eller?
    Jeg sliter for min del med et røykebein, men hører fordømt godt allikevel! Dermed sagt, bør ikke slike skavanker påvirke den allminnelige hverdag. Enkelt sagt......
    Enten det gjelder utstående ører, eller andre (uvesentlige) skavanker.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Føler du deg truffet, eller er du bare litt hårsår...?

Klart det betyr noe, men det er selvsagt ikke det viktigste i denne diskusjonen.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Haha! Ikke føler jeg meg truffet, ei heller er jeg hårsår!
    Og får vel for så vidt godta eksempelet ditt i dag da! Når man får ting litt på avstand, så ser man jo av og til litt lenger enn hva som er tilfelle i "kampens hete".
    Dette får bli dagens "vinkling" fra min side. ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    192
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt matnyttig info...:

[audio physic] - no loss of fine detail

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Innmari interessant lesestoff! :-D
    Men, det sies jo lite om høyttalernes vinkling der? Og spredningsmønsteret for de forsjellige høyttalerkonstruksjonene og elementene i disse, kan jo variere ganske mye.
    Eksempelvis har jeg opplevd ML-elektrostater som ytterst "gjerrige", mtp sweetspotbredde, som et eksempel.....

@Kriller: Jeg regner min hodestørrelse og dermed mellomrommet mellom ørene som ganske normal. Dvs ca 17-18cm, og med ører som slett ikke er utstående.
    Å plassere hendene bak ørene er vel nonsens, i dette tilfelle?
    Derimot kan det være til god hjelp, om du er på elgjakt!
    Alle elektrostater er "beamy". Vel derfor noen, som Gallo, i et forsøk på bedst mulig spredning har benyttet seg av fordelen ved å genoppdage Grundigs versjon av rundstrålende dynamiske høyttalere fra 70 tallet.
    Nuvel, spredningsmønstret i en høyttaler vet jeg ikke mye om, men jeg vet noe om at en høyttaler skal samarbeide med rommet. Nesten alle tror at man bare kaster en høyttaler inn i et hjørne og da skal man oppleve verdensklasse lyd. En del god lyd får man da, men man vet aldrig hvor god høyttaleren virkelig kan være.
    Oppstillingen i Cardas sit setup garanterer først og fremst bedst mulig bass. Det er helt vanvittig så god bass en simpel høyttaler kan ha, bare den får lov å samarbeide med rommet istedet for å kriges med det. Det sidste fører med seg dårlig lyd, masse frustrasjoner, og tråder her om bassfeller og "akustisk møblement".
    Dernest garanterer det et fantastisk perspektiv. Høyttalerne synes å forsvinne. Vinklingen på høyttaleren bestemmer du jo selv, og siden vitsen med det hele er å holde refleksjoner borte fra veggene er litt toe-in å anbefale, men det avhenger av høyttaleren, og personlig smak. Noen høyttalere spiller bedst rett ut, andre litt inn.
    Å plasere henderne bak ørene er ikke nonsens, man hører jo mye bedre.....

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av g-shell
    Men dette har vel noe med avstanden til sidevegg(er) å gjøre også? Hva er erfaringene med dette? Finnes det noen "perfekt" avstand til sidevegger ift. avstand mellom høyttalere og til lytteposisjon?
    Du kan jo se linken jeg gav på side 1. Prøv det så ut selv. Merk deg, det kan ta en liten stund å venne seg til "ikke boom lyd".
    Edit : Her er en bedre link : http://www.cardas.com/pdf/roomsetup.pdf
    Ser masse kinoer, og stereo systemer med god plass, og nesten alle har høyttalerne stående opp av bakveggen. Hvorfor leve med så dårlig lyd da ?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde Cardas i eget rom, og kjedeligere lyd skal jeg lete lenge etter.

Men, som du sier Nils så er jeg overrasket over hvor mange her på forumet som har bilder av sitt oppsett der fronthøyttalerne er plassert kloss nær veggen. Veldig overrasket egentlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I manualen til Gradientene mine er det satt av et langt kapittel for innstilling av høyttalerene.

Her har de en tommelfingerregel om at avstanden fra høyttaler til veggen bak høyttalerene, skal være like lang som avstanden fra sweetspot til veggen bak sweetspot. Dette for å minimere stående bølger. Nå er Gradient bipole i bassen, så det er mulig det kun gjelder for dette prinsippet... Har heller ikke mulighet for å teste det selv, men syntes det hørtes interessant ut.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Men, som du sier Nils så er jeg overrasket over hvor mange her på forumet som har bilder av sitt oppsett der fronthøyttalerne er plassert kloss nær veggen. Veldig overrasket egentlig.
    Nå kan jeg bare prate for meg selv da, men jeg klarer max å få til 20cm mellom ht og veggen pga både stuas størrelse og bare hvordan den er utformet.. Ikke alle som har muligheten til å la de stå midt på gulvet ;p

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Alle elektrostater er "beamy". Vel derfor noen, som Gallo, i et forsøk på bedst mulig spredning har benyttet seg av fordelen ved å genoppdage Grundigs versjon av rundstrålende dynamiske høyttalere fra 70 tallet.
    Nuvel, spredningsmønstret i en høyttaler vet jeg ikke mye om, men jeg vet noe om at en høyttaler skal samarbeide med rommet. Nesten alle tror at man bare kaster en høyttaler inn i et hjørne og da skal man oppleve verdensklasse lyd. En del god lyd får man da, men man vet aldrig hvor god høyttaleren virkelig kan være.
    Oppstillingen i Cardas sit setup garanterer først og fremst bedst mulig bass. Det er helt vanvittig så god bass en simpel høyttaler kan ha, bare den får lov å samarbeide med rommet istedet for å kriges med det. Det sidste fører med seg dårlig lyd, masse frustrasjoner, og tråder her om bassfeller og "akustisk møblement".
    Dernest garanterer det et fantastisk perspektiv. Høyttalerne synes å forsvinne. Vinklingen på høyttaleren bestemmer du jo selv, og siden vitsen med det hele er å holde refleksjoner borte fra veggene er litt toe-in å anbefale, men det avhenger av høyttaleren, og personlig smak. Noen høyttalere spiller bedst rett ut, andre litt inn.
    Å plasere henderne bak ørene er ikke nonsens, man hører jo mye bedre.....
    Nå må du ikke ta siste påstand altfor bokstavelig da!
    Man hører selvsagt bedre med hendene bak ørene, men det er vel neppe realistisk å sitte slik når man hører på musikk? Derfor "nonsens". ;-)
    Ellers er jeg alldeles enig i at det slett ikke bare er å "kaste" høyttalerne på plass i et rom, og dermed tro at de skal gi lytteren et lydnirvana!
    Som du sier, er det ytterst viktig å plassere høyttalerne riktig i forhold til både rom og lytteposisjon.
    I mitt lille rom på 3x4,2m, er nå frontene plassert ca 50cm fra (godt dempede) sidevegger, og ca 100cm fra bakvegg.
    Dette har gitt meg nettopp den opplevelsen du beskriver, ved at høyttalerne "forsvinner" i lydbildet, som ellers (i mine ører) gir meg et meget godt lyperspektiv, både i høyde og bredde.
    -
    Ellers tror jeg kanskje Tiger misforstod meg litt, mht min (muligens dårlige?) beskrivelse av vinkling? Han reagerte jo relativt sterkt på min uttalelse om "toe-out" mht min høyttalerplassering.
    Toe-out i "min" sammenheng, betyr jo bare at høyttalerne peker litt ut fra den "siktelinjen" som sidene i trekanten mellom høyttalere og lytteposisjon beskriver.
    I forhold til rommets sidevegger, har jeg altså fortsatt en "toe-in"plassering, bare for å ha avklart det....

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har jobbet litt med vinkling og sånn jeg også, men jeg har 100% begrenset plass. Har høyttalerne 30CM fra bakvegg. Ellers er den ene ht klint oppi veggen nesten, og det merkes. Men jeg tok en liten vinkling inn, og merka stor forskjell når jeg dro ut høyttalerne litt fra bakveggen. Ble kvitt "boomy" bassen også. Så endte jeg opp med et veldig bra lydbilde :-) Men jeg har mye mer å hente mht min plassering av høyttalerne nå uansett.

Det jeg opplevde som et bedre perspektiv, ikke for mye vinklet inn, men kanskje litt. Så jeg har en liten toe-in plassering nå. Det er ca 1,5 meter fra sweetspot og fram til høyttalerne.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers tror jeg kanskje Tiger misforstod meg litt, mht min (muligens dårlige?) beskrivelse av vinkling? Han reagerte jo relativt sterkt på min uttalelse om "toe-out" mht min høyttalerplassering.
    Toe-out i "min" sammenheng, betyr jo bare at høyttalerne peker litt ut fra den "siktelinjen" som sidene i trekanten mellom høyttalere og lytteposisjon beskriver.
    I forhold til rommets sidevegger, har jeg altså fortsatt en "toe-in"plassering, bare for å ha avklart det....
    Vil ikke påstå at jeg reagerte sterkt. Det er å ta litt i. Jeg var mer overrasket da jeg ikke før hadde hørt om noen hadde plassert dem toe-out (tradisjonelt fortolket). Men, ser jo nå at du faktisk har dem toe-in allikevel. Utifra din definering så er mine også satt toe-out.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skriver jo relativt sterkt da, Tiger. Dermed blir jo påstanden straks litt mer nyansert. ;-)
    Ellers kan vel toe-in / toe-out tolkes på flere måter? Er man "bil-orientert", så vil man uvilkårlig trekke en sammenlikning til hjulvinkler og avvik utifra de to paralellene som hjulsporene danner.
    Jeg synes imidlertid at det er riktigere å forholde seg til den trekanten som alltid dannes mellom lytteposisjon og høyttalere, men det er mulig jeg "banner i kjærka" her nå?
    I så måte vil jeg oppfatte en høyttalerposisjon som "nøytral", i det øyeblikket de er plassert paralellt med sidelinjene i den tenkte trekanten.
    Avvik fra disse, vil etter mine begreper gi toe-out eller toe-in, alt ettersom.
    Men jeg tenker kanskje feil? :?
    Uten dermed å gjøre noe forsøk på å innføre en ny "norm" mtp dette.
    Ellers er det jo artig å lese at vi i bunn og grunn er "enige" plasseringsmessig, selv om jeg kanskje tolker begrepet litt annerledes.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normen er, hvis høyttalerne peker rett ut i rommet er der 0 i toe-in. Mange høyttalere spiller faktisk bedst når de peker rett frem også.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er det altså "bilregelen" som gjelder.
    At mange høyttalere "spiller best rett frem" tviler jeg ikke på, dog vil vel dette i ganske stor grad være avhengig av rommets beskaffenhet?
    Har man "luft nok" på siden av høyttalerne, så kan man helt sikkert tillate en "rett frem"-løsning.
    Blir høyttalerne derimot stående for nærme sideveggene, så bør / må man gjerne vinkle de litt inn mot senter, for å redusere problemet med førsterefleksjoner, slik jeg har forstått det.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •