Klipsch rf7 vs rf-83 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ShellMotul
    Så du tar det tallet du vil ha som tilførteffekt til høytalern, og trykker "log" på en kalkulator. Da blir det f.eks log1000= 3.
    Så tar du 3, og multipliserer med 10. Da får du 3*10=30

Så tar du følsomheten til høytaleren og aderer den med tallet du fikk over.
    f.eks følsomheten er 100dB 1W/m
    100+30= 130dB <---- Svar:-D
    Aha! Kløpper i matte du Shellmotul!

Så hvis vi tar mine 2x300 nad-watt som eksempel så vil jeg teoretisk kunne spille 123,7 db på mine klipsch RF-63! :-D

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja liten tvil om at Klipsch spiller veldig bra, og også høyt hvis man har effekt nok. Bare husk på (deg over her, og andre også) brokobla NAD blokker har veldig lett for å miste kontrollen. Dette pga man mister mye av dempningsfaktoren når man brokobler. En kompis hadde 2x216 brokoblet på sine Dali 870, å han blåste bassere i endingen når han hadde vorspiel. Klart det ble nok litt for høyt, derav sprengte elementer, men vi testet litt for morro edru også. Når han gnudde skikkelig på så begynte basserene å bevege seg ALT for mye. Etter av vi istedet bi ampet en på hver høytaler ble alt mye bedre. Mistet bittelitt av volumet, men lyden ble MYE bedre. Anbefaler dere som kjører 2 stk blokker å teste å bi ampe også, ikke bare brokoble å slå seg til ro med dette.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Newcomer Archdevil sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Onkyo 905 til RF7

Kjører for tiden Onkyo 702'en med 2 stk NAD 216 biampa på RF7'ene mine. Skal investere i 905'en til Onkyo når feriepengene kommer. Spørsmålet er da:
    - Vil 905'en greie å drive RF7'ene fullt ut uten NAD'ene (vet forresten ikke om NAD'ene greier det heller... svar noen?), eller gjør jeg lurest i å beholde disse? Jeg vil helst ikke bruke bakhøytalerutgangene til biamping. 7.1 skal beholdes:razz:

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble vel ett veldig sent svar dette, men nei tror ikke du finner noen Reciever på markedet i det hele tatt som klarer å drive RF-7 fult ut. For å klare det trenger man en heftig effektforsterker.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seint svar dette også , men kan legge igjen litt erfaringer her jeg også .

Den verste comboen jeg noen gang har prøvt på RF7 er disse berømte NAd blokkene , makkan til dårlig kontroll .

Til bånde RF7 og RF83 vill jeg personligt anbefale MCintosh eller Parasound , disse 2 merkene har uten tvil greit kontroll på den til tider litt "kvasse" diskanten .

Det er nok masse andre forsterkere som fungerer greit , som krell , Oberon 6.1, vincent etc.....

Å du som starta tråden , veit ikke om du har kjøpt deg nye høyttalere , men min anbefaling går til 83`en , med korekt elektronikk så spiller disse kjeller dypt samt som den ikke har noe problem å følge rr7 opp i samme lyd nivå .

Enn rf83 med ein masse innspillings timer , samt eit korekt forsterker oppsett , spiller temeligt rått , å burde ikke trenge noe sub uten om i eit stereo oppsett .

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    Den verste comboen jeg noen gang har prøvt på RF7 er disse berømte NAd blokkene , makkan til dårlig kontroll .

Til bånde RF7 og RF83 vill jeg personligt anbefale MCintosh eller Parasound , disse 2 merkene har uten tvil greit kontroll på den til tider litt "kvasse" diskanten .
    Men det er ikke dermed sagt at ikke Nad og Klipsch passer sammen fordet! Jeg har ikke hørt RF7 men jeg opplevde en ganske brukbar combo med Nad c372+c272 på mine RF-63...

Har ikke fått testet så mye annet enn Abrahamsen og HK (forøvrig dårlige comboer) men foreløpig er Nad'ene de som har gitt finest lyd på mine ht'er, god punch, dybde og litt akkurat passe fremtredende diskant/mellomtone uten at det ble skarpt på noen måter...

Men Yamaha som folk har skrytt opp i skyene med tanke på matching med klipsch synes jeg nesten ble litt kjedelig og tamt...(!) Kan jo ha noe med at min rx-v1800 ikke er noe effektmonster å gjøre, men lyden ble litt for "snill" på en måte, hvis noen skjønner? (Til og med på lavt volum) :roll:

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvorfor folk synes klipsch låter skarpt? JA de trykker godt i de øverste frekvensene pga hornkonstruksjonen, og de har litt "in your face" måte å gjenngi musikk på. Men jeg har aldri vært i nærheten av å oppleve at diskanthornene på mine ht'er mister kontrollen og lager forvrengninger uansett hvor høyt jeg har spillt... Må vel eventuelt være noen gamlere serier folk tenker på da? Hehe...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg på diskant biten , jeg har vært Klipsch fæn siden dagen jeg starta med hifi , å 83`ene tok plassen som HT`er foran gammle Usher dancer HT ene jeg hadde tideligere . Men av erfaring kan Klipsch virke litt slitsom ut i toppen ved mye lytting på høyt lyd nivå . Kontra forsjellige andre merker .

Dette om elektroniken overhode ikke passer i sammen .

Å dette med Nad på klipsch står jeg fortsatt fast på . Det er mye smak sak ute å går her ,og selføgeligt hvor mye penger du vill legge i det .

Når jeg testa 2stk nad 218 ? eller noe sånt , så brukte jeg mc275 som effekttrinn selv , og synst NAdene sausa til lyden når du "guffa" på , samt hadde dårlig kontroll på bassene . Jeg kan ikke snakke for deg , eller noen andre her som har Klipsch , men jeg vill anbefale deg å ta enn runde å høre med diverse butikker om du kan få låne med deg hjem eit annet effektrinn .

Forsjellen for min del ble ivertfall som Dag og Natt . Du vill bli overaska over hvor rå disse høyttalerene er på litt hefitig elektronikk .

Jeg valgte for litt siden og ta tjangsen på mc602 , i den tro at kansje dette ble både overkill og at kansje ikke 83ene ville spille noe spesielt bedre enn med den elektroniken jeg hadde for øyeblikke .

Men der tok jeg grådigt feil , orde stål kontroll fik enn nye meining for meg .
    Du kan spille til max grensa uten snev av foranding på lyd kvaliteten , å bassene går kjeller dypt . Samt som den har den varme og crispy klangen som kansje er litt typisk americanske ?

Yamahaen din er absolut eit bra valg , men den trenger eit effektrinn utenom , den blir for svak som eneste forsørger .

Men dette er bare mi meining . jeg kan ikke diktere hva du skal like .

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok, vi kan begrave stridsøksen og si oss enig i at vi er uenig ang Nad og Klipsch.

Jeg er fornøyd med Yamahaen når det kommer til film og tvspill, men noen typer musikk (a'la HDM) som skal trykke i bassen og synth-lyder som skal være pågående blir litt kjedelig med den. Mer effekt er nok svaret der ja. Ingen tvil om det! :roll:

Jeg prøver heller ikke å diktere, jeg bare argumenterer for min smak

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe jepp , nej vi har alle ganske forskjellig synspunkter på hvordan det skal høres og se ut .

Men ja du har eit fint utgangs punkt i yahaman ivertfall , bare finn eit effektrinn som "farger" lyden slik du vill ha den .

Ha enn fortsatt god helg !

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av leifen
    Men ja du har eit fint utgangs punkt i yahaman ivertfall , bare finn eit effektrinn som "farger" lyden slik du vill ha den .

Ha enn fortsatt god helg !
    Det har jeg nok, eneste jeg savner er å få lyden servert litt mer rått og brutalt, er som sagt herlig når det trykker skikkelig over hele frekvens-spekteret!

Ha en god helg du også.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •