Jakter på høyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate Egon sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jakter på høyttalere

Hei!

Har en tråd om noe det samme som heter "Jakter på godlyd med budsjett på 30 000" under forsterkere. Kort fortalt. Jeg er på utkikk etter et komplett anlegg - int. forsterker, CD-spiller og høyttalere. Kan strekke meg noe på prisen(kan vel kanskje få tak på noe brukt?) Må vel ha meg til Trondheim for å se og høre et litt større utvalg av høttalere etter hvert. I dag var jeg og hørte på to høyttalere: Polk-audio og Celestion. Begge på Marantz PM7001 og CD5001. Jeg fikk ikke notert meg hvilke høyttaler-modeller det var, men Polk-en var veldig høy og dyp(for stor for min stue). Celestion så litt "smørbukk" ut - bred og lav. Må si Polk var mye mer min greie enn Celestion. Celestion virket lukket og gitaren til Henning Kvitnes kom dårlig fram. Polk var mye mer åpen, hadde mere og bedre bass, men Thomas Dybdahl hadde kanskje litt gjennomtrengende s-lyder. Hvorvidt Marantz var den ideelle forsterker-matchen kan vel kanskje diskuteres. Lyden var pen når volumet var lavt, men lyden klappet litt sammen og virket nesten litt forvrengt når volumet økte.

Har lest mye bra om B&W DM683, og det er en høyttaler som absolutt skal høres. Likeså Ikon 6 - men den blir kanskje noe lys? Vil kanskje få disse gjennomtrengende s-ene til Thomas Dybdahl der også? Har også fått anbefalt Klipsch, de burde vel kanskje lage litt liv i stua? Har svært variert musikksmak.. men det går mest i musikk ala Bryan Adams, Dance with a stranger, Dire Straits, REM, men kan også høre på rolige ting som Katie Melua, Andrea Bochelli etc. Og er humøret til stede kan det gå i Metallica, Alice Cooper, Guns n' Roses.. Og alt skal altså spilles på en og samme høyttaler.. :razz: System Audio SA1750 syns jeg er en estetisk pen høyttaler, men den blir vel for puslete i bassen kanskje?

Høyttalerne kommer til å stå i en åpen stue-kjøkken-løsing på ca 25kvm.

Noen tips til morsomme høyttalere som bør høres?

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Aktører i Trøndelag/Høyttalere

Er det flere aktører innen HiFi enn Tonart, HiFi-klubben og HiFi-centeret i Trøndelag?

Hvor kan man prøvelytte Audiovector, Triangle, Sonus Faber og Vienna Acoustics? Syns det er svært vakre høyttalere. Hvordan de duger til min veldig varierte musikksmak gjenstår å se... Hvordan er disse høyttalerne i forhold til forsterkervalg? Trenger jeg "dundremeise"-forsterker slik som jeg har forstått B&W DM683 trenger? Nå er vel de overnevnte høyttalerne en smule over mitt budsjett, men man kan vel kanskje få tak i noen brukt etter hvert.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egon
    Er det flere aktører innen HiFi enn Tonart, HiFi-klubben og HiFi-centeret i Trøndelag?

Hvor kan man prøvelytte Audiovector, Triangle, Sonus Faber og Vienna Acoustics? Syns det er svært vakre høyttalere. Hvordan de duger til min veldig varierte musikksmak gjenstår å se... Hvordan er disse høyttalerne i forhold til forsterkervalg? Trenger jeg "dundremeise"-forsterker slik som jeg har forstått B&W DM683 trenger? Nå er vel de overnevnte høyttalerne en smule over mitt budsjett, men man kan vel kanskje få tak i noen brukt etter hvert.
    Sonus Faber tror jeg de har på TonArt.
    Anbefaler deg uansett å ta en telefon til butikken før du reiser til Tr.h. for å høre hva de har inne. Det er ikke alltid at nettsiden stemmer med butikkutstillingen. Kan imidlertid anbefale TonArt. Snakker du med sjefen der får du god hjelp! Klipsch, Patos, Audio-pro og Tannoy er vel noen av de merkene de fronter mest, men siden butikken er uavhengig tror jeg de kan skaffe ganske mye. HiFi-klubben pleier å ha det meste av sine produkter inne.

Ellers tror jeg kanskje du må enda lenger sør i landet for å få lyttet til de andre merkene du nevner. PS: Focal er også et interessant merke.

Kef har de på Elkjøp og Lefdal, men mulighetene til å få lyttet seriøst er vel begrenset da...

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    PS: Focal er også et interessant merke.
    Focal så absolutt ut som det gikk an å kunne ha i hus ja Så stilrene ut. Hvem er det som selger det i bartebyen?

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Egon.

Hva med Primare CDI10 CD-spiller, DAB radio og forsterker i en boks til 18000,-

Da har du 12000,- til høyttalere.

Det ligger et par med Dynaudio Focus 140 i rosewood finish med originale stativer på hifisentralen.no: Dynaudio Focus 140 Rosewood

Da har du et flott allroundanlegg som også går anstendig dypt i bassen.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal så absolutt ut som det gikk an å kunne ha i hus ja Så stilrene ut. Hvem er det som selger det i bartebyen?
    Jeg vet ikke om noen. Tror kanskje det også er noe du må reise lenger for å få hørt.

Selv skulle jeg også likt å hatt Triangle og Focal å velge blant på grunn av den omtalen jeg har sett flere gi dem, men med merker som B&W, Dali, Patos, Klipsch, Audio Pro, Tannoy, ikke minst Dynaudio + flere innenfor en 10 minutters spasertur, burde det jo også gå an å finne en høyttaler en liker da

Når du først har funnet deg en høyttaler, anbefaler jeg deg å også prøve et par forskjellige forsterkere på dem. Her er det også store forskjeller i lyden, og det er ikke sikkert at den som høyttaler-selgeren umiddelbart anbefaler er det beste.

Et par interessante alternativ i prisklassen som jeg selv ville sjekket ut om jeg skulle handlet på ny:

- Shanling A40 integrert forsterker + Patos Lyric 302 (Ton Art)
    - Arcam A90 + B&W CM7 (en sammensetning jeg kjenner svært godt)
    - Elektrocompaniet sitt vinner-anlegg til 40000.- i Lyd og bilde
    - B&W 683 + Arcam A32 (har god tro på B&W + Arcam)
    - Primare + Dynaudio som nevnt ovenfor her
    - Primare + Dali (helst en i Mentorserien) Kan godt hende du vil like Ikon også!

Bare noen forslag. (Desverre har ikke Hifi-center Arcam i butikken)

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C. Alshus
    Hei Egon.

Det ligger et par med Dynaudio Focus 140 i rosewood finish med originale stativer på hifisentralen.no: Dynaudio Focus 140 Rosewood

Så pent ut det der.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten

Et par interessante alternativ i prisklassen som jeg selv ville sjekket ut om jeg skulle handlet på ny:

- Shanling A40 integrert forsterker + Patos Lyric 302 (Ton Art)
    - Arcam A90 + B&W CM7 (en sammensetning jeg kjenner svært godt)
    - Elektrocompaniet sitt vinner-anlegg til 40000.- i Lyd og bilde
    - B&W 683 + Arcam A32 (har god tro på B&W + Arcam)
    - Primare + Dynaudio som nevnt ovenfor her
    - Primare + Dali (helst en i Mentorserien) Kan godt hende du vil like Ikon også!

Bare noen forslag. (Desverre har ikke Hifi-center Arcam i butikken)
    Har lest om din grundige testing av B&W CM7 og forsterkere. Tror(men vet ikke) at jeg kanskje mer heller i retning av B&W DM683 siden jeg setter pris på litt bass. CM7 er dog i mine øyne en estetisk penere høyttaler. Har lest tusener av innlegg her om B&W DM683, og gjengangeren er stor sett alltid at den krever mye av forsterkeren. Snart kommer vel goldeneagle med Lyngdorfen sin igjen.. Arcam A32 blir vel litt spe kanskje, selv om den forsyner bra med strøm? En stor fordel imidlertid med Arcam i mine øyne er prosessorinngangen. Hegel H200 og Bladelius Thor II har mere krefter og også prosessorinngang, men de blir vel litt kalde/nøytrale i lydbildet kanskje? Ser at mange bruker "varme" lydkilder som f.eks Electrocompaniet mot B&W. Electrocompaniet ECI-5 har også prosessorinngang, og burde lydmessig kanskje passe med B&W DM683? Har også sett at det averteres en del Krell KAV-400xi til salgs brukt innimellom. Den har jo krefter(og litt varme?), men den matchende CD-spilleren fra Krell ser jo ut som et lokomotiv.. :evil:

Hadde en lengre samtale med en på HiFi-centeret her om dagen og hørte, som du sier, at de ikke har inne Arcam stereoforsterkere. Spurte litt om Dynaudio, og forsto det slik at den, i likhet med B&W, krever litt futt av forsterkeren for å yte sitt maksimale. Primare, som du nevner, lager i mine øyne noen av de flotteste produktene på markedet i dag, rent estetisk. Hadde jeg lydmessig blitt fornøyd med Primare hadde det vært himmel i hjemmet, selv om den mangler prosessorinngang(og krefter?) :-D Dali er jeg(kanskje ubegrunnet) litt nølende til.. Har angst for veldig lys/skingrende diskant, og har oppfattet det slik at Dali kan lyde slik dersom de parres med for lys elektronikk. Men, bevares, kanskje er jeg helt på jordet og tar feil.

Har også tenkt litt på Abrahamsen, men har trålt alle Elkjøp-butikkene i området, og har ikke funnet noen som har Abrahamsen inne. Liker dog ikke, hvis det er slik, at cd-skuffen og knapper er skranglete. Men, igjen, jeg har aldri sett eller hørt Abrahamsen, så det kan hende jeg(og de andre) tar feil. Electrocompaniets Prelude-serie med Electrocompaniets høyttalere leste jeg om ja... burde jo være bra det. Ville vært rart dersom elektronikk og høyttalere ikke passer sammen når de er fra samme produsent.

Da de produktene jeg har sett på til nå er ganske dyre, vurderer jeg etterhvert bruktkjøp.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen, hifihuset i bærum som selger focal.

Det forslaget til Mr.Ahlshus er ikke så dumt

Men er du ute etter 683 tror jeg at jeg ville sett meg om en annen plass etter elektronikken enn på hfk, tonart og hfc bør sette følelser i sving vil jeg tro!
    Hvor i n-t bor du btw? Bestandig like morro med med audiofile i fylket.

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Hva med

Elac Fs-127 og marantz Pm7001

Dette har jeg hørt og det spiller bra.
    Men Elac spiller bedere jo mere power de får

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriblist
    Gjør ikke det meste det? Hørte forresten den forsterkeren i kombinasjon med CD-5001 her om dagen på Polk og Celestion. Låt veldig bra på Polk så lenge volumet ikke ble for høyt. På litt høyere volum klappet lyden litt sammen, og på enda litt høyere volum... ble lyden forvrengt og fæl. Men det var jo mitt inntrykk da.

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ut ifra det du skriver om musikksmak ville jeg droppet Klipsch, og satset på noe med bedre mellomtone
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf
    Hvor i n-t bor du btw? Bestandig like morro med med audiofile i fylket.
    Namsos akkurat nå. Er også mye i Ytre Namdal og jobber i tillegg en del i Steinkjer...

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahh, så du har ihvertfall 15mil til noe som ligner kvalitets lyd da

Intermediate C. Alshus sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eriblist
    Elac Fs-127 og marantz Pm7001

Dette har jeg hørt og det spiller bra.
    Dette forslaget mangler en habil CD-spiller...

Active Eriblist sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    352
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Glemte cd spiller jeg

Dette forslaget mangler en habil CD-spiller...

Her er en bra
    SA-7001 Ki

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ken Ishiwata

Hører dere forskjell på den vanlige utvaven av PM-7001/SA-7001 og Ken Ishiwata-utgaven? Ken Ishiwata-utgavene er jo 5500kr dyrere (for forsterker og CD-spiller), og da burde det jo være en forskjell.. Syns de virket veldig like jeg... :-?

Moderator devilej sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10,061
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Egon.

Jeg hørte disse hjemme hos RoDa i går på en Audionet SAM V2 forsterker. En av de beste stativhøyttalere jeg har hørt i overkommelig prisklasse. Anbefaler virkelig en lytt til disse
    Mvh
    DevilEj
    Einar Johnsen

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    638
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arcam CD73T - Arcam CD73T | CD-spillere | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden
    +
    Arcam A85 - Arcam A85 (Sort)
    +
    Beethoven baby grand - Vienna Acoustics Beethoven baby grand, sort pianolakk
    +
    noen rimelige kabler/frakt og du har et svært godt oppsett til ca 30k.

Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    716
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amra
    Arcam CD73T - Arcam CD73T | CD-spillere | Stereo | Hi-Fi Center Kjeden
    +
    Arcam A85 - Arcam A85 (Sort)
    +
    Beethoven baby grand - Vienna Acoustics Beethoven baby grand, sort pianolakk
    +
    noen rimelige kabler/frakt og du har et svært godt oppsett til ca 30k.
    En nydelig høyttaler det der.. Har sett på den før faktisk :-D Hørt hvordan den spiller? Hvordan vil den duge ved en evt. utvidelse til surround? Nå begynner jeg å få en del bra på blokka her... nesten vanskelig å bestemme seg for hva man skal høre på først :-D Blir vel en Trondheims-tur etter hvert og muligens en tur til Stavanger. Driver og skriver ned oppsett som skal høres.. Må gå systematisk til verks når det er så mye bra på markedet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •