Hjelp til bi-amping

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til bi-amping

Holder på å skal koble min Onkyo 605 opp mot fronthøytalerene mine, som er Mirage M7Si (fantastiske høytalere...)

Men, jeg hadde tenkt å biampe de, for å få litt mer futt der fremme. Både høytalere og forsterker støtter bi-amping. I manualen til forsterkeren står det: Koble AV receiverens FRONT R postivie (+) utgang til høgre høytaleners positive (+) diskantingang (høy).

Samme beskrivelse for de andre utgangene. Problemet mitt blir da, at jeg ikke aner hvilken av de "inngangene" på høytalerene som er diskant (høy), og hvilke som er til bass (lav).

Hvordan finner jeg dette ut? Går ut fra det ikke er likegyldig...

Og hva er egentlig forskjellen på bi-amp og bi-wire?

Ser i andre forum at det beskrives som om left=low og right=high. Tør jeg stole på det tro? Går ut fra at det ikke skjer noe dramatisk om jeg kobler feil....

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette temaet her finner du MASSE stoff om hvis du bruker forumets søkefunksjon.

Jeg kan gi deg en kjapp innføring her

Bi-wiring: dette vil si at høyttaleren har to eller flere sett med tilkoblingsterminaler. Det nederste settet med terminaler hører til basselemente(t/ene) og de to øverste er til eventuell mellomtone og diskant. Grunnen til at det er slik har to årsaker. Dene ene er bi-amping (som jeg forlkarer nedenfor), og den andre er muligheten til å bruke forskjellige kabler med forskjellig lydsignatur.

Bi-amping: Dette er for at man skal kunne bruke to eller flere forsterkere til å drive hver sin del av høyttaleren. (bass/mellomtone/diskant) Enten fordi man ønsker høyere effekt, eller fordi man ønsker å benytte forsterkere med forskjellig lydsignatur. F.eks transistorforsterker til bass og rørforsterker til diskant.

Så kommer vi til den praktiske utførelsen.
    For å bi-wire, må man naturlig nok ha så mange kabelsett som det er terminalsett på høyttaleren. Har man to kabler til hver høyttaler kobles de i hver sin respektive terminal på høyttaleren, mens de samles i ET terminalsett på forsterkeren.

For å bi-ampe, må du ha flere forsterkertrinn. Dette vil for deg si enten:
    1. DU må kjøpe deg et effekttrinn til, og koble dette til Pre-Out Front på forsterkeren din. Deretter kobler du det ene kabelsettet til receiveren din, og det andre til effektforsterkeren
    2. Du kan bi-ampe med den receiveren du har, ved å gjøre følgende: Kjøp deg to stykk phono y-ledd og koble kildesignalet i enden på y'en. Deretter kobler du hver av de to ledningene som går ut fra tyen til Pre-In Front og Surround.
    Du må da velge External Input på forsterkeren din for å få noe lyd i det hele tatt.
    Dette vil også bruke opp de to surroundkanalene dine, slik at du ikke får surround.

Behovet ditt for å gjøre dette er jo noe du må vurdere. Hvis du har koblet alt opp på vanlig måte, og alt låter greit, er det jo skjeldent noe poeng i å gjøre noen av delene. Høyttalerene kommer stort sett med skinner på terminalene slik at du slipper å tenke på noen av de bi-alternativene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker så hjertelig for fin innføring i bi-amp og bi-wireing. Jeg har ikke koblet dette opp enda, så jeg har ikke fått testet dette uten bi-amping. Årsaken til at jeg trodde det var en god ide, er at mirage'ene min er forholdsvis tunge å drive, og jeg ville da bruke 2 kanaler fra receiveren for å få dobbel effekt til den.

I følge dokumentasjonen kan receiveren levere 5.1 lyd, selv om bi-amp er aktivert.

Jeg får prøve meg litt frem her, så får jeg se om jeg kommer frem til et resultat jeg er fornøyd med.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •