Noen som har kjennskap til Dynaudio Audience 82..?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noen som har kjennskap til Dynaudio Audience 82..?

Skev tidligere, og lurte på hva som var å anbefalle av Focal.JMlab Cobalt 826 og B&W DM603 S3 og B&W ASW1000, men nå har d seg slig at jeg ikke fikk kjøpt noen av dem..

Men nå har jeg funnet meg et par brukte Dynaudio Audience 82 høytalere, og ettersom jeg ikke har så mye peiling på dette området som jeg burde, så spør jeg da igjen dere om råd... :wink:

- Noen som har de, eller har hørt på de...?
    - Noen som vet kvaliteten på Dynaudio generelt..?
    - Forskjellen mellom de og f.eks Patos Lyric 502..?

Takker for alle svar - også negative...

Intermediate Frorrari sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio får veldig mye skryt, spesielt for de dyrere høytalerene sine. Tror også de er veldig bra nedover på prisstigen. Hvordan akkurat disse låter vet jeg ikke.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Send en pm til einis. Han har hørt mye Dynaudio.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers er Dynaudio spesielle med det at de konstruerer noen av verdens beste elementer, og bruker utelukkende første ordens delefiltre. De har også svært god peil på spredningskarrakteristikk så Dynaudio er generelt meget trygge kjøp. Pass på at de er i 100% stand, og at de ikke er overpriset i forhold til alder og nypris.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    janei...den var litt drøy vega.
    men har hørt en del av audience ja. desse 82 låter unektelig bra..trøkker og mangler ikke på mellomtone/diskant heller.
    så lenge du har forsterker og plass er det ikke så mye å tenke på...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt Audience 82, men de får dårlig kritikk i siste nummer av What Hi-Fi. Blir berømmet for enorme mengder bass og god rytme, men mangler detaljer og raffinement lengre oppe i frekvensområdet.

Såvidt jeg forstår er Dynaudio spesielt avhengig av lang innspillingstid for å låte optimalt, så det kan jo tenkes at dette har vært en medvirkende årsak til den dårlige testen.

Ville ihvertfall ha lyttet grundig til dem og sammenlignet med Patos Lyric 402/502 som jeg mistenker for å være en bedre høytaler.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ikke satt Patos mot Dynaudio. Dynaudio er blant det aller beste på markedet når det gjelder transientgjengivelse.

Jeg kjenner ikke What HiFi så godt, men mistenker at de også er litt markedsstyrte. Ellers er det sjelden Dynaudiohøyttalere i tester er skikkelig innspilt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Jeg har versjonen av disse til 16,1kkr.

De låter veldig rytmisk, har en god, detaljer topp/mellomtone og en passe stram bass. De kan spille nokså høyt uten antydninger til stress, og låter ikke slitsomt. Klangen er veldig etter min smak, ikke for mørk og ikke for lys - heller ganske perfekt.
    Det jeg liker mest ved disse HT, og som jeg virkelig syns de briljerer på er å få fram detaljene i mellomtone/diskant. Hører man på opptak fra f.eks en restaurant med folk som spiser og klirrer med bestikk rundt mikrofonen, så hører man veldig mye av hva som skjer. De får liksom med seg alt i rommet, og det på en måte jeg ikke har hørt før i noen tidligere HT (eller faren min sine B&W801 matrix s3).

Har du noen gang opplevd å ikke høre hva sangeren sier, at han mumler litt og det blir litt diffust liksom, så burde du høre disse - for det er her de briljerer. Etter at jeg fikk disse HT hører jeg -alt- som blir sagt, jeg har ikke lurt på det en eneste gang, faktisk. Taletydeligheten er helt på topp.
    Det med detaljer i mellomtonen er noe man legger merke til veldig raskt med disse HT. Jeg gjorde det i hvert fall.

Hører du på Roger Waters, spor syv tror jeg, der hvor det hugges med øks så flisene fyker bortover, så legger du merke til ( i hvert fall opp mot B&W 603s3/604s3) at det er en del grums i mellomtonen på B&W, mens på dynaudio er det rett på sak - her er det detaljer framfor denne grumsen. Detter er veldig tydelig syns jeg, og jeg ble litt overrasket når jeg hørte det. Hør også på stønnningen til han som hugger - virkelig artige greier, for man hører hver lille virvelstrøm som måtte være i kjeften hans.

På gitarspilling ala Dire Straits, Iron Maiden, Chet Atkins, Red Hot Chili Peppers, Johnny Cash, J.J Cale, Eric Clapton, Eagles (hell freezes over), Bob Dylan osv. , så hører man veldig godt at gitaren står fram for seg selv veldig klart og tydelig. Det er ikke en sammensurium av instrumenter som "bare spiller", men derimot veldig orden og ryddighet.

En annen ting jeg liker med disse HT er evnen til å skille ut vokaler når flere synger på en gang. Kor man før trodde besto av 5 sangere viser seg plutselig å bestå av 10 forskjellige sangere - med hver sin klang og dynamikk i stemmen. Veldig morsomt å lytte til.

Bassen syns jeg derimot kunne vært mer detaljert, for den holder ikke helt mål mot resten av frekvensområdet. Den blir aldri svulstig og med alt for mye nivå, som det påstås, men nyanser helt i bunn på bassgitarer har jeg hørt mer detaljert med andre HT. Forskjellen mellom de nevnte B&W og Dynaudio blir dog komisk, her er Dynaudio klart best. (Nå er jeg i tillegg litt streng mot dynaudio)

Øvre bassgitar er ganske annen - her er det enkelt å følge de forskjellige grep på gitaren, og rytmen og drivet i musikken blir på denne måten ganske morsomt å høre på.

Jeg bruker Tema Isolator under HT. Med Tema I kan musikerne skrike av full hals - på nesten samme hva volum, men det låter aldri "høyt" og masete. Spikes anbefales ikke, for her er effekten motsatt. Jeg går aldri over til spikes igjen - noen gang.

Disse høyttalerne låter ganske "opp i trynet"/ er veldig aktive i spillemåten og har ikke samme "laid back "
    spillemåte som f.eks B&W matrix 801s3. Hva som er best må du bestemme selv. Jeg syns det er like moro med begge deler.

Jeg syns HT er veldig vanskelige å plassere. Bare noen cm forskyvning/vinkling feil , og så vil vokalen flytte seg til en av sidene. Skal du altså bruke de til hjemmekino, med masse kamerater på sidene så ville jeg kjøpt en center. For det er bare èn sweetspott med disse HT! (som til gjengjeld låter forbaska bra for han heldige i sweetspott).

Høyttalerne har et fronstoff som Dynaudio anbefaler at man tar av ved "aktiv" lytting. De har løst dette ved at man kan sette feste fronstoffet bak på HT på samme måte som man gjør på baffelen. Smart.

Rommet mitt er ca 8x4x2,2m (L.B.H). Kan legge inn et bilde om noen timer.

Håper dette hjalp deg litt virdere i jakten på en god høyttaler.
    Jeg anbefaler absolutt at du får hørt på disse HT.

Da gjenstår det bare å si - Lykke til på høyttalerjakten!

Mvh, en fornøyd Dynaudio eier - Davidlyd

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS: en fyr kom innom her en dag med en Iron Maiden cd som han hører veldig mye på. Han sa han la merke til et plekter som dulta borti gitarkroppen som han aldri har hørt før. Og ble ganske ovverasket over hva han hørte. Altids artig med slike tilbakemeldinger fra folk som kjenner til innspillingene.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har samme erfaringer med mine audience som davidlyd..
    spesielt med tanke på at de har en veldig fin nøytral klang, der man sjeldent blir øretrett. bassen hos meg er også litt urolig og lite definert, men når resten av frekvensområdet er så fint bryr jeg meg ikke særlig. 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle positive innlegg...!

- Høytalerne er kjøpt, de mangler bare en liten tur på et lasteplan på en linjegods- lastebil fra Kirkenes til Hamar... :wink:

- Så da er det bare å vente i spenning, og å høre om de er verd pengene (noe som de helt sikkert er..)

Glad for å høre at du, Davidlyd sier at "De låter veldig rytmisk, har en god, detaljer topp/mellomtone og en passe stram bass" - Er akkurat det jeg leter etter... - og da får det så være om bassen ikke holder helt følge med resten av frekvensområdet... - Passer vel bra da jeg er av den typen som liker en del litt "roligere" musikk som man virkelig kan slappe av med, selv om man ikke spiller lavt av den grunn... - (De klarer vel uansett å få igang litt liv på en fest nå og da regner jeg med...)

- Vet ikke helt hvilken forsterker de krever og fortjener. - Har tenkt litt på NAD C370, men har hørt at den ikke passer så bra med de høytalerne, i motsetnind til Cayin 252b som visst nok er mye kraftigere, og at den har en vanvittig bra bass.. (noe som jeg har hørt). Utseende på en forsterker spiller ikke noe stor rolle for meg, da er lyden absolutt viktigst... - Noe dyrt har jeg uansett ikke råd til med det første...

Intermediate sollie sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    522
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig bra innlegg Davidlyd..har sett på de før og tror jaggu det blir en lytte tur til Oslo snart..

Det blir spennende å høre hva du sier om dem olastramrud når du får dem i hus

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallois.

Får håpe du blir fornøyd, da!

Jeg vet ærlig talt ikke hvilken forsterker som kan passe, men av de nevnte foretrekker jeg Cayin forsterkeren. Bruker selv EC aw120.

Tror 2xTandberg3036Mk2, Tandberg 3016/3026, Vincent SV233 og nevnte Cayin muligens kan passe. Tandbergene har stor mulighet for å integrere godt med Dynaudioene.

Send en mail til www.norskaudioteknik.no og hør om han har noen tips. Hyggelig fyr, som sikkert kan hjelpe.

Mvh

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen bilder av rommet.Uferdige absorbenter til å dempe bass på bakvegg. Veldig stygt, men pokker som de gjør jobben sin.

Panel legges til sommeren. Man ser en slags diffusor/absorbent ved første refleksjonspunkt på høyre side. I tak er det hjemmesnekra diffusorer, men de syns ikke.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anlegget er sponset av Glava isolasjon...

Ser kult ut da!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Hadde det enda vært sponset av Glava så kunne jeg brukt penga på cd-er istedet

Tenkte å lage noen absorbenter til, men å da lage de bittelitt mindre,men fler, og legge et høyfrekvent-reflekterende stoff utenpå sylinderne. På denne måten blir det diffusorer for diskant/litt mellomtone, og absorbenter for litt lavere frekvenser innerst i sylinderne. Blir artig å prøve i hvert fall.

Det er ikke noen her som har måleprog og mikrofon så man kan måle effekten av absorbentene? Ta gjerne kontakt på mail.Skal kjøpe winmls til sommeren, men hadde vært gøy å fått målt før den tid.

Og snickers-is; De fleste syns dette ser ufattelig stygt ut, jeg derimot ser bedre lyd. Dermed blir det pent i min hjerne

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes de er stygge å se på, men har full forståelse for at de er der. (Det var bare en spøk :wink: )

Jeg har forresten en Behringer 8024 med mic som kan brukes til å måle med/uten absorbenter. Jeg synes det er interessant selv så jeg stiller gjerne opp!

Bare send med PM så kan vi se på det.

MVH

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei. PM sendes straks

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. dynaudio ruler ikke sant david og snickers?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    whoppass..er nicket ditt en slags hån mot burger king og eller? dobbelt betydning, både en boks me whoopass og en whopper-with-cheese.

lenge leve fastfood og mcdonalds.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •