PC13-Ultra - teknisk tråd for sylindersuben fra SVS - Side 9

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 9 av 22 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste
Viser resultater 161 til 180 av 431
    Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hei!
    Som bildet i post 1 indikerer; dette er dessverre ikke mulig på denne modellen... :neutral:

Active Karla sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd att det skulle falla på det:cry: Det fungerar så
    bra utan preamp. Skulle behållt den PC Ultra jag
    sålde till Marantz förra året. Jag vill minnas att man
    kunde koppla in med högtalarkablar.

Nöjd med REL, men den har sina begränsningar i SPL
    och headroom. Och så läste jag testet i Fidelity..................

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...

Flyttet noen veldig få cm på subene når jeg rettet litt på Auralex GRAMMA`ene under subene (subenen sto ikke midt på).

Lyden ble forandret bare av noen ørsmå cm lengere ut fra veggene :-) litt den i fastere bass.

Hvordan har du avstanden når du plasserer den i hjørnet ???
    (har de nå litt over 13 cm fra framvegg/sidevegg)

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som merker forskjell på lyden når de bruker Room Comp ?
    Smal - Medium - Large - Off.
    Syns det er rimelig stor forskjell fra Smal til Off her nå, og virker som subene går en del under 15hz
    Har hatt den stående på Smal opp til nå, og testet i skrivende stund en del basslåter/basstest låter og har satt room comp til off.

Det jeg egentlig vil frem til er hvor mange db pr oktaver den faller av med room comp smal - medium - large.
    Er vel ingen som vet dette på stående fot her ?

Off setting som er normalt er satt til og falle av 12db/okt, måtte sjekke opp dette mot hva jeg måtte sette SMS-1 til.

Skal sende en epost til lsound/svs og spørre om dette om ingen vet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Er det noen som merker forskjell på lyden når de bruker Room Comp ?
    Smal - Medium - Large - Off.
    Syns det er rimelig stor forskjell fra Smal til Off her nå, og virker som subene går en del under 15hz
    Har hatt den stående på Smal opp til nå, og testet i skrivende stund en del basslåter/basstest låter og har satt room comp til off.

Det jeg egentlig vil frem til er hvor mange db pr oktaver den faller av med room comp smal - medium - large.
    Er vel ingen som vet dette på stående fot her ?

Off setting som er normalt er satt til og falle av 12db/okt, måtte sjekke opp dette mot hva jeg måtte sette SMS-1 til.

Skal sende en epost til lsound/svs og spørre om dette om ingen vet.
    Har du lest manualen? Mener at det står en del der ;-)

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svarene på h/ks spørsmål står ikke i manualen.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Har du lest manualen? Mener at det står en del der ;-)
    Har lest i manualen, studerte den før jeg kjøpte subene til og med...
    Men står ikke hvor mange dB.pr.oktav subene faller av ved smal - medium - large.

Greit og vite opp mot innstillingene av sms-1 som jeg skrev.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest i manualen, studerte den før jeg kjøpte subene til og med...
    Men står ikke hvor mange dB.pr.oktav subene faller av ved smal - medium - large.

Greit og vite opp mot innstillingene av sms-1 som jeg skrev.
    Ok, mulig at jeg husker feil Jeg husker å ha sett frekvenskurver om dette.

Uansett målte jeg dette selv hjemme oss meg for å finne ut hva som passer best i mitt rom. Du forstår fort hvordan Room Gain Comp fungere når du ser frekvenskurvene (Room Gain Comp er egentlig bare en enkelt high-pass filter).

Jeg anbefaler at du gjør det samme. Det hjelper lite å se hvordan en sub fungerer i et annet rom. Det som er viktig er hvordan den fungerer i ditt rom.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uansett målte jeg dette selv hjemme oss meg for å finne ut hva som passer best i mitt rom. Du forstår fort hvordan Room Gain Comp fungere når du ser frekvenskurvene (Room Gain Comp er egentlig bare en enkelt high-pass filter).

Jeg anbefaler at du gjør det samme. Det hjelper lite å se hvordan en sub fungerer i et annet rom. Det som er viktig er hvordan den fungerer i ditt rom.
    Blir en liten prøve med sms-1.
    Kjørte YAPO og skiftet fra Flat til Natrual så må sjekke subene etter det likevel.

Room comp eller Room Compensation er vel enkelt sakt laget for og dempe frekvensene under 25hz i mindre rom som får hjelp fra romet til og booste under 25hz

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er noen frekvenskurver under dette temaet i brukermanualen, men de er generiske og for illustrasjonsformål.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Romkompensasjonen bør du la stå AV. Etter min erfaring gjør den mer ugagn enn nytte.

MEN, dersom rommet ditt er ufattelig lite, eller du har altfor mye støtte, kan du gjøre et forsøk med den svakeste kompensasjonen.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde min tidvis på 15 kvm og der følte jeg ikke romkompensasjonen hjalp noe, heller motsatt. Hos meg fungerte den best med stilligen av, tunet til 15 hz.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Romkompensasjonen bør du la stå AV. Etter min erfaring gjør den mer ugagn enn nytte.

MEN, dersom rommet ditt er ufattelig lite, eller du har altfor mye støtte, kan du gjøre et forsøk med den svakeste kompensasjonen.

Romet er extremt enormt stort... hele ca 11m2 og boltre seg på :-D hehe
    Det er hjelp fra romet ja... fra 80hz og ned til 15hz går det bare oppover med 9dB... og det er enda med room comp på.
    Men med hjelp av sms-1 så stiger kurven rent og pent :-D

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg får jeg en sinnsyk heving (snakker vel fort en 8-9 db) fra omlag 30hz til en rundt 15 hz med room comp til off. Room comp til small (dvs med kraftigst mulig demping av lave frekvenser) er helt nødvendig for at suben skal låte best mulig hos meg. Fordelen med room comp dersom rommet ditt øker uønsket mye nedover i frekvens er at du oppnår et utrolig headroom ved å spare suben for en 8-9 db (hos meg) ved f.eks 16hz som rommet da forsterker i stedet for at suben må gjøre jobben.

Jeg har gjennomført mange målinger med Room EQ og de viste i hvertfall helt klart at room comp var nødvendig i mitt rom. Det låter mer kontant og mye riktigere uten overdreven heving under 20hz. Om dette skyldes at for mye dypbass gir følelsen av litt tregere sub, eller om det er at suben får mye mer overskudd er uvisst.

Room comp er dermed noe du aktiverer dersom målinger viser en kunstig høy økning i de aller laveste frekvensene og aldri ellers. Målet er en ganske rett kurve fra rundt 30hz og nedover til subens avrullingsfrekvens (rundt 15hz i 15hz mode på mine SVS PC13 Ultra) for at bassen skal låte sprekest mulig og oppleves mest mulig kontant. Fra 80 til 30hz er det imidlertid mest morro med en stigning etter smak. F.eks en 5-6 db.

Merk at jeg har to stk SVS PC13 Ultra på et rom på ca 16kvm. Dere må naturligvis måle deres eget rom og justere room comp deretter. Room comp påvirker stort sett hvor mye frekvensene fra 30hz og nedover dempes og er ikke særlig nyttig i prosessen med å lage en "house curve" siden dette er noe som i hovedsak gjelder fra 80 til 30hz.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan / hvilke innstillinger har dere på subben?
    Jeg kjøpte meg en SVS PC13-Ultra og prøver å få den til å spille bra, noe jeg ikke har fått til enda.
    Ikke det at nødvendigvis de innstillingene vil fungere hos meg, men det kan jo gi en liten pekepinn.

Jeg har plassert den i høyre hjørne i front. Hovedproblemet er at den ikke "spiller" musikk slik jeg vil. En bass låter ikke som en bass. Klangen er litt "rar", og håper dette da er at den ikke er riktig "tunet"

Noen som kan komme med noen hjelpende tips.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Hvordan / hvilke innstillinger har dere på subben?
    Jeg kjøpte meg en SVS PC13-Ultra og prøver å få den til å spille bra, noe jeg ikke har fått til enda.
    Ikke det at nødvendigvis de innstillingene vil fungere hos meg, men det kan jo gi en liten pekepinn.

Jeg har plassert den i høyre hjørne i front. Hovedproblemet er at den ikke "spiller" musikk slik jeg vil. En bass låter ikke som en bass. Klangen er litt "rar", og håper dette da er at den ikke er riktig "tunet"

Noen som kan komme med noen hjelpende tips.
    Frem med dB måler og notatark eller exel...
    Grovsjekk enkelte frekvenser under plassering.
    Målet er en så flat kurve som mulig eller en svak stigning fra x-over og nedover til subsonic.
    Finn riktig avstand til suben i menyen til 3800 det har mye og si for hvordan suben blader seg inn med resten av høytalerne.
    Fin riktig X-over mellom subw og høytalere, ofte kan en lavere x-over være fint til musikk for de som har gode musikkaske høytalere.

3800 har 6 minneblokker som kan slilles helt uavhengig av hverandre, og en av disse kan finstilles til musikk...

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målet er en så flat kurve som mulig eller en svak stigning fra x-over og nedover til subsonic.
    Finn riktig avstand til suben i menyen til 3800 det har mye og si for hvordan suben blader seg inn med resten av høytalerne.
    Fin riktig X-over mellom subw og høytalere, ofte kan en lavere x-over være fint til musikk for de som har gode musikkaske høytalere.

3800 har 6 minneblokker som kan slilles helt uavhengig av hverandre, og en av disse kan finstilles til musikk...
    Får kanskje kjøpe meg en dB måler da. :-)

Riktig avstand vil jeg vel finne ved å kjøre auto oppsett med mikrofonen? Eller er det andre måter jeg bør måle ut dette på?

Suben spiller ganske stramt og fast, men da jeg koblet på Focal subben, ble det en veldig stor forandring på lydbildet, noe jeg kanskje ikke hadde trodd utifra omtalen til SVS her på forumet.

Jeg får leke meg litt til, og se hva jeg komemr frem til.

Eller er det noen som bor i Oslo, som har peiling på sub kalibrering?

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller er det noen som bor i Oslo, som har peiling på sub kalibrering?
    Du kan kanskje leie inn Kringlyd gutta for å kalibrere for deg, de skal visst få til et meget bra resultat selv om du har et "dårlig" rom

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

På 3800 er det jo en EQ måling, om denne er "rett"/flat, er det dette du mener med ha ha en så flat kurve som mulig.

Men: vil en flat kurve gjøre at subben spiller musikalsk og f.eks klare å skille mellom de forskjellige bass instrumentene?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men: vil en flat kurve gjøre at subben spiller musikalsk og f.eks klare å skille mellom de forskjellige bass instrumentene?
    Jeg føler ihvertfall det. En dårlig kalibrert SUB høres rett å slett alt annet enn bra ut. Nei, kalibreringen er ikke noe du kan fikse med Denonen din. Det trengs enkelt å greit en db måler til, og så må du måle å putte inn i ett exel ark, og så prøve å feile til du finner innstillingene du liker. Dette kan ofte ta endel tid, men resultatet er som regel vel værdt det

Har du aldri testet å kalibrere før kan det nok være en ide å få hjelp av en som har det, f.eks via forumet her. Du bodde i Oslo hvis jeg ikke husker helt feil. Bør ikke være noe problem for deg å finne noen her inne som er villige til å gi deg en hjelpende hånd

Side 9 av 22 FørsteFørste ... 5 6 7 8 9 10 11 12 13 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •