PC13-Ultra - teknisk tråd for sylindersuben fra SVS - Side 15

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 15 av 22 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste
Viser resultater 281 til 300 av 431
    Newcomer klenoth sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men det er gode greier, da skal jeg med tiden få fiksa en benk som jeg kan legge subbe inn i. Bli nesten som en stor vinholder :-p
    Men skal bunnplaten være på eller av?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde jeg villet eksperimentert litt med.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Resonans i toppgrillen

Følgende står på lsound sin side:
    "Selv om basselementet er i bunnen av sylinderen så har SVS laget en grill i toppen for å beskytte mot eventuelle gjenstander som kommer ned i sylinderen via de åpne portene. Grillen er spesiallaget og total fri for resonanser."

Jeg har resonans i toppgrillen, det dirrer som fan av den (den ligger ikke godt nok nedpå de skumtoppene fra fabrikken)

Arrgh, typisk

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klenoth
    Følgende står på lsound sin side:
    "Selv om basselementet er i bunnen av sylinderen så har SVS laget en grill i toppen for å beskytte mot eventuelle gjenstander som kommer ned i sylinderen via de åpne portene. Grillen er spesiallaget og total fri for resonanser."

Jeg har resonans i toppgrillen, det dirrer som fan av den (den ligger ikke godt nok nedpå de skumtoppene fra fabrikken)

Arrgh, typisk

Har spilt nærmest det som er max på mine 2 pc13 og det er ikke noe resonanser hos meg.
    Har metallkappen fri over skumgummi proppen, altså ikke kontakt mellom de.

Prøve og dekke over med kunn høytalergrill stoff.
    Må gjøres fast på et vis ellers så blir det ikke liggende.

Eller sende epost til lsound eller SVS i usa om de har råd eller får en ny grill og teste med

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Merkelig lyd

Hei8) Jeg har kjøpt meg en pc13-ultra og den fungerer meget bra (hele huset rister ) men når jeg ser på en eldre fjernsynsserie, så hører jeg plutselig en slags hul lyd et lite poff hvis dere skjønner hva jeg mener:-D
    Jeg har plugga 2 hull og satt den til 10 hz, Den er satt opp slik at den slår seg av hvis den ikke får signal. Kan det være at den slår seg på midt i episoden dette har bare skjedd 3 - 4 ganger og kunn når jeg ser på denne serien. Jeg har ikke hørt det på på vanlige dvdfilmer eller blu-ray

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bassen67
    Hei8) Jeg har kjøpt meg en pc13-ultra og den fungerer meget bra (hele huset rister ) men når jeg ser på en eldre fjernsynsserie, så hører jeg plutselig en slags hul lyd et lite poff hvis dere skjønner hva jeg mener:-D
    Jeg har plugga 2 hull og satt den til 10 hz, Den er satt opp slik at den slår seg av hvis den ikke får signal. Kan det være at den slår seg på midt i episoden dette har bare skjedd 3 - 4 ganger og kunn når jeg ser på denne serien. Jeg har ikke hørt det på på vanlige dvdfilmer eller blu-ray
    Det er nok suben som slår seg i standbye...

Løsning... sett bryter fra Auto til On

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Har spilt nærmest det som er max på mine 2 pc13 og det er ikke noe resonanser hos meg.
    Har metallkappen fri over skumgummi proppen, altså ikke kontakt mellom de.

Prøve og dekke over med kunn høytalergrill stoff.
    Må gjøres fast på et vis ellers så blir det ikke liggende.

Eller sende epost til lsound eller SVS i usa om de har råd eller får en ny grill og teste med
    Dekslet vibrerer pga. at det er frigang mellom skumgummien og dekslet, hvis skumgummien har bygd mere opp så er problemet løst.
    Men fanden heller, dette får dem ordne opp med.

Har sendt mail til support

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av klenoth
    Hei, er det noen som har plassert en svs pc13 ultra liggende?
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg
    Det er helt normalt.
    Dette vil jeg kalle en mild overdrivelse fra Flageborgs side

Intermediate slimchaddi sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    YO! netopp kjøpt meg en Pc-13 ultra og bestilt radioshack i samme slengen! Rommet mitt er vanskelig med bass, og jeg vil ha optimal bassgjengivelse, har lest hele brukermanualen og skjønte ca 65% av kalibreringsdelen. (Har aldri kalibret sub). Det jeg lurer på da er om det følger med utstyr for å koble radioshacken til pcen? Hva slags plassering burde jeg gi suben? Hvis hjørneplasserin, må den ha vegg bak seg? har ca 1 kubikkmeter rett bak subben, så den får ikke vegg rett bak seg, men hjørneplassering får den, kan tegne et bilde på photoshop av rommet eller legge ut bilder.

Så lurer jeg på hvordan PC-13 ultra er i forhold til Pb-12 nsd? vil den klare å riste rommet mitt mer enn Pb-12 nsd? Hvordan er det med å plassere den bak, evt høyre siden av sweetspot?

Intermediate uGn sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Sted
    Halden
    Poster
    1,257
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flageborg

Et framtidig oppsett, Flageborg?

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av slimchaddi
    Det jeg lurer på da er om det følger med utstyr for å koble radioshacken til pcen?
    Nei, det følger ikke med. Men det er et par måter du kan koble opp radioshacken mot pcen. Det biiligste alternativet er å trekke en RCA-kabel fra radioshacken og inn i pcen (om du har mic-inn på lydkortet ditt), og koble lyd ut fra pc inn i forsterker. Her vil du benytte ditt interne lydkort (sannsynligvis ikke bra om du har tenkt til å benytte en laptop, men har du stasjonær kan det godt være at du har investert i et godt lydkort). Lydkortene i bærbare pcer er ofte plaget av mye støy.

Det andre alternativet (som er å anbefale om du benytter en laptop) er å kjøpe et eksternt lydkort som du kobler radioshacken mot i stedenfor.

Selv benytter jeg dette lydkortet:
    M-Audio Mobile Pre

Og denne micen:
    Behringer ECM8000

I tillegg må du har software for å kunne gjøre målinger. Et gratisalternativ som fungerer godt er: Room EQ Wizard. Les veiledningen til programmet, her forklares hvordan alt skal kobles sammen, og hvordan programmet skal brukes. Det fungerer ganske bra så fort du kommer inn i det.

Hva slags plassering burde jeg gi suben? Hvis hjørneplasserin, må den ha vegg bak seg? har ca 1 kubikkmeter rett bak subben, så den får ikke vegg rett bak seg, men hjørneplassering får den, kan tegne et bilde på photoshop av rommet eller legge ut bilder.
    Hvilke alternativer har du? Hjørneplassering fungerer som oftest bra for disse tubene, så her anbefaler jeg at du prøver deg fram. Gjør en del målinger i REW, og bruk ørene for å høre om det fungerer for deg. At du har litt luft rundt subben trenger ikke bety noe, selv om du vil få mer room-gain jo nærmere hjørnet den står.

Så lurer jeg på hvordan PC-13 ultra er i forhold til Pb-12 nsd? vil den klare å riste rommet mitt mer enn Pb-12 nsd?
    Ultraen har potensiale til å fungere en god del bedre enn PB-12 NSD ja, både til musikk og film. Sørg bare for å gjøre en god jobb med kaligreringen. Hvis ikke hjelper det lite hvor "god" sub du har.

Hvordan er det med å plassere den bak, evt høyre siden av sweetspot?
    Som sagt, prøv deg fram. Min erfaring med plassering bak er at du får en skikkelig "buttshaker"-effekt. Bassen setter seg i lytteposisjon, og så lenge du kun har én sub vil du mye enklere kunne lokalisere hvor den er plassert - noe som ikke er positivt.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg lurer på da er om det følger med utstyr for å koble radioshacken til pcen?
    Nei

Hva slags plassering burde jeg gi suben?
    Ett hjørne gir mest trøkk, men går fint på en flatvegg også.

Hvis hjørneplasserin, må den ha vegg bak seg?
    Hvis ikke så er det vel ikke ett hjørne?

Hvordan er det med å plassere den bak, evt høyre siden av sweetspot?
    Kan funke bra det. I den ene leiligheten jeg bodde i hadde jeg SUB'en bak meg i ett hjørne, og det funket helt knall.

Så lurer jeg på hvordan PC-13-Ultra er i forhold til Pb-12 nsd? vil den klare å riste rommet mitt mer enn Pb-12 nsd?
    Yter godt å vel det samme som 2 stk PB-12 NSD.

Kan bare legge til at problemene du hadde med en stk PB12-NSD antagligvis vil være der med en stk PC13-Ultra også. Eneste måten å løse dette på er å jobbe med plasseringen og kalibreringen ( for å få ett bra samspill med frontene dine ) Er litt flere mulighet med Ultra'en, så anbefaler deg å lese manualen nøye. Å for Guds skyld, få deg en DVD/ Blu-Ray spiller så vi slipper å få flere poster om at du ikke får lyden slik du vil, å det viser seg at du kjører Dolby Pro Logic istedet for DTS/AC3 p.g.a PC'en din

Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Ultraen har potensiale til å fungere en god del bedre enn PB-12 NSD ja, både til musikk og film. Sørg bare for å gjøre en god jobb med kaligreringen. Hvis ikke hjelper det lite hvor "god" sub du har.
    Helt enig kenti. Dette virker som en ting veldig mange ikke forstår desverre.....
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blu ray spiller kjøper jeg mot slutten av måneden, er da jeg får radioashacken også. I og med at jeg har skråtak blir det vanskelig å gi subben 1 meter takklarering for bassportene...Og den er ganske høy, men bestiller lang kabel denne gangen, så jeg får prøvd ut flere muligheter, Men hvilke instillenger må jeg kalibrere/instille subben annerledes på hver gang jeg skifter plass for den?

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det følger ikke med. Men det er et par måter du kan koble opp radioshacken mot pcen. Det biiligste alternativet er å trekke en RCA-kabel fra radioshacken og inn i pcen (om du har mic-inn på lydkortet ditt), og koble lyd ut fra pc inn i forsterker. Her vil du benytte ditt interne lydkort (sannsynligvis ikke bra om du har tenkt til å benytte en laptop, men har du stasjonær kan det godt være at du har investert i et godt lydkort). Lydkortene i bærbare pcer er ofte plaget av mye støy.

Det andre alternativet (som er å anbefale om du benytter en laptop) er å kjøpe et eksternt lydkort som du kobler radioshacken mot i stedenfor.

Selv benytter jeg dette lydkortet:
    M-Audio Mobile Pre

Og denne micen:
    Behringer ECM8000

I tillegg må du har software for å kunne gjøre målinger. Et gratisalternativ som fungerer godt er: Room EQ Wizard. Les veiledningen til programmet, her forklares hvordan alt skal kobles sammen, og hvordan programmet skal brukes. Det fungerer ganske bra så fort du kommer inn i det.

Hvilke alternativer har du? Hjørneplassering fungerer som oftest bra for disse tubene, så her anbefaler jeg at du prøver deg fram. Gjør en del målinger i REW, og bruk ørene for å høre om det fungerer for deg. At du har litt luft rundt subben trenger ikke bety noe, selv om du vil få mer room-gain jo nærmere hjørnet den står.

Som sagt, prøv deg fram. Min erfaring med plassering bak er at du får en skikkelig "buttshaker"-effekt. Bassen setter seg i lytteposisjon, og så lenge du kun har én sub vil du mye enklere kunne lokalisere hvor den er plassert - noe som ikke er positivt.
    Jeg har en stasjonær pc med lydkort som støtter HD lyd, har koblet til receiveren via coax. REW har jeg installert. Men fikk vite at for å kalibrere subben så trenger jeg ikke mic? bare å koble radioshacken til pcen?

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvilke instillenger må jeg kalibrere/instille subben annerledes på hver gang jeg skifter plass for den?
    Fasen må justeres på nytt for å få samspillet til å stemme med frontene, og en autokalibrering med forsterkeren. Er også ett par andre muligheter med noe som heter PEQ + en rom størrelse innstilling, men det får du lese deg til i bruksanvisningen hvis du skal bruke det.

Edit:

Har sikkert nevnt det før, men søk etter Hellnoobs SUB kalibreringsguide. Er mange bra tips der......

Kan legge til link til guiden også da like greit : http://avforum.no/forum/910109-post564.html
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en stasjonær pc med lydkort som støtter HD lyd, har koblet til receiveren via coax. REW har jeg installert. Men fikk vite at for å kalibrere subben så trenger jeg ikke mic? bare å koble radioshacken til pcen?

Her står det hvordan man setter opp Radioshack og REW: http://avforum.no/forum/guider-audio...eq-wizard.html

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Fasen må justeres på nytt for å få samspillet til å stemme med frontene, og en autokalibrering med forsterkeren. Er også ett par andre muligheter med noe som heter PEQ + en rom størrelse innstilling, men det får du lese deg til i bruksanvisningen hvis du skal bruke det.

Edit:

Har sikkert nevnt det før, men søk etter Hellnoobs SUB kalibreringsguide. Er mange bra tips der......

Kan legge til link til guiden også da like greit : http://avforum.no/forum/910109-post564.html
    hahaha, har bookmarka de guidene men takk alikevel:-D Har lest hele bruksanvisningen, og da jeg leste her http://avforum.no/forum/guider-audio...eq-wizard.html

så stod det ingenting om en mic, hmmm.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du sikkert et lydkort som duger.

Du må ikke ha den micen som jeg linket til. Du kan benytte radioshaken som mic ved å koble den til lydkortet som jeg skrev i første post. Dette har du sikkert lest i guidene du nevner også. Fordelen med micen jeg linket til er at den er mye mer korrekt enn radioshacken.

Edit: Og litt av grunnen til at jeg nevnte lydkortet som jeg bruker (og som er relativt utbredt når det gjelder kalibrering) er at micen Behringer ECM8000 må kobles til med XLR og krever phantom power for å fungere. Jeg, med flere, benytter også en PEQ (Behringer FBD 1124 eller liknende) til å gjøre eventuelle korrigeringer. Dette er i utgangspunktet det samme som du kan gjøre med én frekvens på Ultraen din, men med mulighet for å kalibrere to subber på 10 forskjellige frekvenser (valgfri Q-verdi og nivå) og 10 forskjellige presets. Med andre ord større sjanse for å komme i mål om du vet hvordan du skal benytte den (selv bruker jeg den tilnærmet kun til å senke evt peaker).

BFD Guide at Home Theater Shack

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med micen jeg linket til er at den er mye mer korrekt enn radioshacken.

Men Radioshacken måler vel like bra som Behringeren, etter å ha lastet ned korreksjonsverdiene til Radioshacken...

Medlem siden
    May 2009
    Poster
    1,467
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åja, dette blir vel første gang jeg kalibrerer sub, har ikke så mye peiling, vil gjøre det enkelt men optimalt, ikke HELT supernøyaktig:P vet heller ikke hva slags kurve jeg bør se etter, men det poster jeg om når jeg har radioshacken i hus. Takk for tipsene hittil, det er fortsatt en del i brukermanualen jeg ikke forstod helt, leste hele, forstod ca 65% av kalibreringsdelen, det med de tall verdiene f.eks "10 HZ add 25 dBs", "12HZ add 16,5dBs" skjønte jeg ikke bæret av, står forholdsvis på side 14 i manualen.

Side 15 av 22 FørsteFørste ... 5 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •