PC13-Ultra - teknisk tråd for sylindersuben fra SVS - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 22 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 431
    Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hei.. Har eit problem!

Har prøvd Hellnoobs subwooferkalibrering utallige ganger no, men klarer ikkje å oppnå meir enn 4-5 db økning med svs pc ultraen min.. Fikk 5 db økning når eg hadde brukt rom korreksjon. So tenkte eg at det kanskje var det som var problemet.. So eg resete receiveren for å teste igjen når peq var nullstillt men då fekk eg berre 4db økning.. Eg får det ikkje til og eg blir so irritert.. Eg trenger hjelp, tips? Noken?

Active
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    378
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fekk til!

No har eg klart å få til 6db økning med pc 13 ultra.. Men har en sub til, og når eg har stilt den inn til sitt beste med riktig fase so øker likevel ikkje db når eg bruker den og.. står på akkurat samme lydnivå som når frontene spiller med pc 13 ultra.. Korleis skal eg få det til å øke 3db til?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @thoslags: får du ikke 6dB økning med 1 sub, har du (helt sikkert) utfasing i 50hz-området, og bør kartlegge frekvensresponsen i rommet ditt før du leter etter mottiltak.

Når du kobler opp en sub nr 2, får du maksimalt 3dB ekstra når frontene og sub1 spiller i fase med sub2. Får du ikke 3dB med sub1 og frontene (eller 6dB fra kun sub2 med frontene), har du en utfasing for den plasseringen sub2 har.

Newcomer RobertiouZ sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    45
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann!

Jeg har akkurat kjøpt meg en PC13-Ultra etter å ha hørt at den er helt RÅ.
    Men jeg opplever det slik at den er RÅ på spill og film, men tør jeg å si at den suger på musikk? Enten er det bare jeg som har gjort feil innstillinger, ellerså er den bare ikke beregnet for musikk. Den har dårlig punch og får på en måte ett lite "etterslep" i rytmen.
    Jeg har prøvd en god del forskjellige innstillinger, både på suben og receiveren min, Yamaha RX-V3900, men uten hell.

Noen som opplever det samme? Eller er det bare noen spesielle innstillinger som skal til?

.Robert

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Opplever du dette, er den neppe plassert korrekt og kalibrert skikkelig.
    Jeg vil anta at du har en solid romforstekning i et frekvensområde.

PC13-Ultra har en mengde innstillinger og også muligheter for romtilpasning og porting.

Det skal derfor ikke være vanskelig å få integrert denne.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertiouZ
    Heisann!

Men jeg opplever det slik at den er RÅ på spill og film, men tør jeg å si at den suger på musikk? Enten er det bare jeg som har gjort feil innstillinger, ellerså er den bare ikke beregnet for musikk. Den har dårlig punch og får på en måte ett lite "etterslep" i rytmen.
    Jeg har prøvd en god del forskjellige innstillinger, både på suben og receiveren min, Yamaha RX-V3900, men uten hell.

Noen som opplever det samme? Eller er det bare noen spesielle innstillinger som skal til?

.Robert
    Det er flere som sier dette, men det er nok som Roko sier noe med kalibreringen din. Såpass mye krefter trenger rett spilleforhold for å yte bra.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RobertiouZ
    Heisann!

.Robert
    Sånn min også låter hvis jeg kjører uten kalibrering. Grunnen til du får etterslep er antagligvis fordi SUB'en ikke er helt i fase med frontene. Da vil den veldig ofte høres "treg" ut. Etter en runde med skikkelig kalibrering er min så stram å fin som en av frontenes 7" basser alene. Ikke antydning til etterslep og treghet i musikk, men alikevel BRUTAL i film

Kort fortalt. Kalibrering er alfa omega når det gjelder å få det til å låte bra på musikk.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan noen gi RobertiouZ en grunnleggende oppskrift for å kalibrere sin pc13-ultra/v-3900 slik at han får best mulig punch fra subben på musikk?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes flere gode guider på dette forumet mht. kalibrering.

Var det noen som sa søkefunksjon? 8)

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger vel 27 000 guider ute her på forumet, men greit nok kan legge ut Hellnoob sin, som jeg synes er lettest å følge.

Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob

Her er min fremgangsmåte:

1) Mål frontene alene, som gir f.eks. 80dB ved mastervolum MV(-20).
    2) Mål sub1 alene i posisjon 1 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    3) Mål sub1 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    4) Mål sub1 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
    5) Mål sub2 alene i posisjon 2 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    6) Mål sub2 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    7) Mål sub2 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB.
    8 ) Mål sub3 alene i posisjon 3 med subvolum -6, justér gain til den gir 80dB ved MV(-20).
    9) Mål sub3 sammen med frontene, justér fase til du måler 86dB.
    10) Mål sub3 alene igjen, justér gain på sub til den måler 85dB
    (og så videre, opp til hvor mange suber du har).
    11) Juster subvolum i receiver til det nivå som du liker best! Jeg bruker -6dB på film og -10dB på musikk (litt avhengig av musikkvalg, av og til høyere).
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    Ligger vel 27 000 guider ute her på forumet, men greit nok kan legge ut Hellnoob sin, som jeg synes er lettest å følge.
    85db ved -20 på receiver og ikke 80.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil bare påpeke at "min" guide strengt tatt kun gjelder opp til 4 subwoofere... og at ferskeste versjon til enhver tid finnes i denne posten:

http://avforum.no/forum/910109-post564.html

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    85db ved -20 på receiver og ikke 80. Trenger heller ikke justere fase på sub to, da alle ht er satt til small og deles på 80Hz. Da bør det ikke være noen utfasing mellom front og sub.
    Her utelukker du muligheten for utfasing mellom sub1 og sub2 - fy skam!

80dB på MV -20 gjelder frontene og er KUN et eksempel - ikke alle fronter spiller 85dB (eller 80 for den saks skyld) ved MV -20. Justering av subene til først (F.EKS.) 80dB er for å finne riktig fase med frontene. Se også punktene 4), 7) og 10).

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legg merke til at problemet hans er manglende punch fra subben på musikk.

MÅ han bruke radioshack for å få til bra punch..bør denne evt være digital eller analog?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Dårlig punch" er en ekstremt utydelig, mangetydig og dårlig diagnose, mens subwooferkalibrering alltid er en god medisin :-)

Jeg bruker digital Radioshack, tror den er lettere å lese (uten at jeg har prøvd den andre).

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her utelukker du muligheten for utfasing mellom sub1 og sub2 - fy skam!

80dB på MV -20 gjelder frontene og er KUN et eksempel - ikke alle fronter spiller 85dB (eller 80 for den saks skyld) ved MV -20. Justering av subene til først (F.EKS.) 80dB er for å finne riktig fase med frontene. Se også punktene 4), 7) og 10).
    Gikk litt fort dette Rettet innlegget. Justerer selvsagt fase på sub to om det er fasefeil mellom subbene.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John2100
    Legg merke til at problemet hans er manglende punch fra subben på musikk!
    Som jeg skrev i en tidligere post her inne. Dårlig punch er ofte grunnet at fronter og SUB ikke er i ordentlig fase. Istedet for at de "puncher" på likt så treffer de litt ulikt, og punch forsvinner og SUB høres treg ut.

Som Hellnoob akkurat sa, og jeg sa på forrige side. Skikkelig kalibrering av SUB'en er alfa omega for å få bra lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Dårlig punch" er en ekstremt utydelig, mangetydig og dårlig diagnose, mens subwooferkalibrering alltid er en god medisin :-)
    Musikk-punchen han er ute etter ligger nok ihvertfall over 80 hz.

Jeg bruker digital Radioshack, tror den er lettere å lese (uten at jeg har prøvd den andre).
    Okey

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg også, men vi vet det ikke - fordi hva er "musikk-punch"? Uansett skader det ikke med litt sub-kalib mens vi venter på svaret Dessuten har han lokalisert problemet sitt til suben, om jeg ikke husker feil.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men da er ikke SUB'en problemet, så da blir det litt feil å klage på den føler jeg........

Side 12 av 22 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •